Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان یک دکترای تغذیه دام گفت:‌تانن‌ها باعث جلوگیری از متابولیسم نیتروژن در شکمبه ‌نشخوارکنندگان می‌شوند.

بهروز یاراحمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیشتر اسیدهای چرب غیر اشباع خوراک، در شکمبه نشخوارکنندگان بیوهیدروژنه شده به نحوی که ترکیب ورودی به شکمبه و خروجی آنها تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از این رو به حداقل رساندن فرآیند بیوهیدروژناسیون شکمبه‌ای اسیدهای چرب غیراشباع یکی از موارد مهم و مورد توجه تولیدکنندگان مکمل‌های خوراکی و متخصصین تغذیه دام برای افزایش فراهمی این اسیدهای چرب در روده است.

یاراحمدی اضافه کرد: تانن‌ها فرآیند بیوهیدروژناسیون شکمبه‌ای را کاهش داده و باعث افزایش جریان اسیدهای چرب غیراشباعی به سمت دوازدهه می‌شوند.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و کشاورزی و منابع طبیعی لرستان یادآور شد: همچنین ترکیبات فنلی و تانن‌ها از طریق فعالیت انتخابی بر باکتری‌های شکمبه می‌توانند سبب تغییر فرآیند بیوهیدروژناسیون شکمبه‌ای و افزایش اسید لینولئیک  کانژگه در شیر نشخوارکنندگان شوند.

وی افزود: مطالعات نشان داد تانن‌ها باعث جلوگیری از متابولیسم نیتروژن درشکمبه و عبور آن به روده باریک جهتمتابولیسم می‌شوند.

یاراحمدی یادآور شد: بر این اساس وجود تانن به مقدار جزیی در جیره موجب افزایش ابقاء نیتژروژن در بدن می‌شود. همچنین تانن‌هابا کاهش نرخ تجزیه پروتئین درشکمبه منجر به کاهش غلظت آمونیاک وهمچنین کاهش دفع نیتروژن ازطریق ادرار می‌شوند.

این کارشناس امور دامی گفت: درنتیجه جابجایی دفع نیتروژن از ادرار به مدفوع باعث ابقاء بیشتر نیتژروژن در بدن و بهبود بازده استفاده از نیتروژن می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دام و طيور اسیدهای چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۹۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریزشدن ۳۷۵ بندسنگی ملاتی وخاکی درنیکشهر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر گفت: در پی بارش‌های اخیر در این شهرستان و ثبت بیش از ۱۱۰ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه‌های باران سنجی ،۳۷۵ بند سنگی ملاتی و خاکی سریز شد و میزان ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت بند‌ها ذخیره و استحصال شده است.

جعفر ملکزهی افزود: آبگیری این طرح ها ضمن جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل رسوب و کاهش خسارت سیلاب تاسیسات شهری و روستایی و زیر بنایی منجر به تغذیه سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی چشمه‌ها و قنوات در پایین دست روستا‌ها خواهد شد.
وی افزود: بارندگی‌ها و جمع شدن آب در پشت سازه‌های آبخیزداری اثرات قابل توجهی در کاهش اثرات خشکسالی و تامین بخشی از آب آشامیدنی در روستا‌های پایین دست دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر گفت: آبگیری این سازه‌ها نقش زیادی در توسعه کشاورزی و جلوگیری از سیبلاب در این منطقه را دارد.

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد به صنعت توزیع برق
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • ذخیر ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • سر ریز شدن ۳۷۵ بند سنگی ملاتی و خاکی در نیکشهر
  • سریزشدن ۳۷۵ بندسنگی ملاتی وخاکی درنیکشهر
  • ارتباط عجیب میان یک جلبک دریایی و بقای انسان‌!