Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:44:53 GMT

لبنیات شتر خراسان جنوبی راهی بازارهای خارجی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۹۸۵۳

لبنیات شتر خراسان جنوبی راهی بازارهای خارجی می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از عرضه محصولات لبنی شتر به بازارهای مصرف داخلی و خارجی خبر داد.

غلامرضا قوسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان جنوبی به لحاظ جمعیت شترداری در کشور مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: خراسان جنوبی با دارا بودن حدود 30 هزار نفر شتر یعنی حدود 16 درصد جمعیت شتر کشور به عنوان دومین استان شترخیز کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: این امر، زمینه اشتغال و بهره‌برداری بالغ بر 2000 خانوار را در استان فراهم کرده است.

قوسی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد شتر استان در سه شهرستان نهبندان، طبس و خوسف وجود دارد، افزود: تولید شیر شتر در استان بالغ بر 8500 تن در سال بوده، اما میزان جمع‌آوری حدود 1500 تن و مقدار شیر قابل عرضه به بازار حدود 300 تن در سال برآورد می‌شود.

وی اظهار کرد: در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم و ایجاد زنجیره ارزش تولیدات شتر در استان و همچنین واردات شترهای مولد پرتولید(با میانگین 12 کیلوگرم در روز) امکان تولید و جمع‌آوری شیر شتر تا 25000 تن در سال نیز فراهم خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون 244 نفر از این نوع شتر وارد استان شده است و تعداد واردات در آینده به 8000 نفر خواهد رسید.

قوسی افزود: در این راستا احداث کارخانه فرآوری شیر شتر به ظرفیت حداقل 30 هزار تن در سال و تولید شیر خشک شتر برای صادرات به سایر کشورها از ضروریات توسعه شتر استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پایان طرح هویت‌گذاری پلاک‌کوبی دام سبک و سنگین خبر داد و گفت: دام‌های سبک و سنگین که در طرح هویت‌گذاری پلاک‌کوبی نشوند، قاچاق محسوب می‌شوند.

قوسی با اشاره به اینکه این طرح از بهمن پارسال آغاز شد، افزود: هزینه هویت‌گذاری برای هر دام سبک 2400 و دام سنگین هفت هزار تومان برای هر راس است.

وی با اعلام اینکه طرح پلاک‌گذاری دام با هدف جلوگیری از قاچاق دام در استان انجام می‌شود، اظهار کرد: براساس مصوبه هیات دولت در بهمن پارسال مقرر شد تمامی دام‌ها به منظور جلوگیری از قاچاق دام پلاک‌گذاری شوند و هویت آن‌ها در سامانه پنجره واحد جهاد کشاورزی ثبت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: ساماندهی حمل و نقل و فروش دام، برآورد تولید دام کشور، قابل شناسایی و پیگیری بودن دام‌ها، جلوگیری از قاچاق دام، کنترل بیماری‌های دام، پیشگیری و اقدام به موقع برای واکسیناسیون دام، اعطا تسهیلات اشتغال و بیمه دام از مزایای اجرای این طرح است.

قوسی با بیان اینکه اتحادیه دامداران کشور مجری اجرای این طرح است، تصریح کرد: دامداران در اسرع وقت برای هویتگذاری دام خود به اتحادیه دامداران استان و شرکت‌های تعاونی و کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی مراجعه کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مهلت هویت گذاری دام در استان تمام شده است، افزود: حدود ۶۰ درصد گاو و گوساله و بیش از  ۵۱ درصد از شتر و ۱۵ درصد گوسفند در استان هویتگذاری شده است.

قوسی یادآور شد: با توجه به پایان مهلت قانونی این طرح، اما برای آن دسته از دامدارانی که تاکنون اطلاع نداشته و اقدام نکرده‌اند، انجام خواهد شد و اگر دام فاقد پلاکی توسط نیروهای انتظامی توقیف شود، قاچاق محسوب شده و سپس پلاک‌گذاری و ضبط می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شیر شتر هویت گذاری تن در سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۹۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت اشتغال اتباع در کردستان

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کردستان اظهار کرد: بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در مراکز تولیدی و بخش‌های کشاورزی در استان کردستان ممنوع است.

عبدالملکی اظهار کرد: تعداد ۶۲ گشت مشترک از واحدهای تولیدی و بخش‌های کشاورزی توسط ادارات ذی‌ربط در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

وی از شناسایی ۳۱ نفر کارفرمای متخلف در استان خبر داد و بیان کرد: کارفرمایانی که اقدام به بکارگیری اتباع غیر مجاز کردند مطابق قانون با آنها برخورد شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی کردستان تصریح کرد: بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در مراکز تولیدی و بخش‌های کشاورزی در استان کردستان ممنوع است.

وی اضافه کرد: تعداد ۵۹ نفر تبعه خارجی غیرمجاز دستگیر و پرونده قضائی تشکیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • ممنوعیت اشتغال اتباع در کردستان
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در کردستان
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی