Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@23:24:50 GMT

ارزش لیر به پایین‌ترین سطح یک سال اخیر رسید

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۰۷۹۱

ارزش لیر به پایین‌ترین سطح یک سال اخیر رسید

به دنبال حمله بی سابقه جنگنده های روس به مواضع ارتش ترکیه در شمال سوریه ارزش لیر با ریزش شدیدی مواجه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اهوال، جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه روز گذشته مواضع ارتش ترکیه را در شمال سوریه طی حمله‌ای بی سابقه هدف قرار دادند که به دنبال این حملات، دست کم ۳۳ سرباز ترک کشته و ۳۶ نفر نیز مجروح شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود توافق رؤسای جمهور دو کشور برای دیدار با یکدیگر در هفته آینده، بازار ارز استانبول با نگرانی از تشدید تنش ها با روسیه دچار ریزش شدیدی شد تا جایی که ارزش لیر به پایین ترین سطح یک سال اخیر خود رسید.

ارزش لیر در برابر دلار در معاملات صرافی های استانبول تا ۰.۹ درصد پایین رفت و نرخ برابری هر دلار معادل ۶.۲۴۱ لیر اعلام شد. لیر از ابتدای امسال بیش از سه درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

به گفته معامله گران، افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه خاورمیانه و جهان نیز یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش پول ملی در ترکیه بوده است. ترکیه برای جلوگیری از ورود کرونا به این کشور، مرزهای خود با ایران را بسته و بسیاری از پروازها نیز تعلیق شده است با این حال برخی گزارشات غیررسمی حاکی از ابتلای یک نفر در این کشور به کرونا بوده است.

لیر در برابر دیگر ارزهای مهم نیز روندی نزولی داشت تا جایی که نرخ برابری هر پوند معادل ۸.۰۰۲ لیر و هر یورو معادل ۶.۸۸۳ لیر اعلام شد. از سال گذشته تاکنون لیر ۱۳ درصد ارزش خود را از دست داده و این به جز ریزش ۲۸ درصدی لیر در سال ۲۰۱۸ بوده است.

علاوه بر بازار ارز، بازار بورس نیز تحت تاثیر اخبار مربوط به تحولات سوریه و شیوع کرونا قرار داشت تا جایی که اصلی‌ترین شاخص بورسی این کشور یعنی " بیست ۱۰۰" بورس استانبول با ۱۰ درصد کاهش تا سطح ۱۱۰ هزار و ۴۱۸.۳۷ واحد عقب نشست.

جیسون تووی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: این احتمال وجود کرد که نرخ برابری هر دلار تا پایان سال به ۷.۵ لیر نیز برسد. ریسک اصلی آن است که مقامات سعی کنند هر طور شده جلوی ریزش لیر را بگیرند و این اقدام می تواند عواقبی دردناک و بلندمدت برای بازار ارز ترکیه داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لیر ترکیه حمله ترکیه به شمال سوریه ارزش لیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا

ایتنا - ​​​​​​​اپل اینک 540 میلیارد دلار کمتر از مایکروسافت ارزش دارد – اختلافی به اندازه تسلا.
اپل در پایان سال 2023 با‌ارزش‌ترین شرکت سهامی عام جهان بود، اما اکنون ارزش آن 540 میلیارد دلار کمتر از مایکروسافت است و این اختلاف معادل کل ارزش بازاری تسلا است.

به گزارش ایتنا، ارزش بازاری سازنده آیفون در پایان روز پنجشنبه به 2.65 تریلیون دلار رسید در حالی که ارزش بازاری مایکروسافت 3.19 تریلیون دلار بود. اپل در پایان دسامبر، 3 تریلیون دلار یا حدوداً 200 میلیارد دلار بیشتر از مایکروسافت ارزش داشت.

اختلاف در ارزش بازاری نشان‌دهنده تفاوت در چگونگی عملکرد سهام آنها در سال جاری است. سهام اپل تا 11 درصد سقوط کرده در حالی که سهام مایکروسافت 14 درصد جهش داشته است.

افت ارزش بازاری اپل از چالش‌های بسیار زیاد پیش روی مدیر عامل تیم کوک سرچشمه میگیرد. هدست جدید ویژن پرو این غول فناوری با شک و تردید روبرو شده و طبق گزارش‌ها، پس از توسعه چندین ساله، برنامه‌های خود برای ساخت خودرو را کنار گذاشته است.

اپل همچنین با کاهش فروش در چین مواجه شده است و همچنین در اوایل این ماه، توسط قانون‌گذاران رقابت اتحادیه اروپا به دلیل سوء استفاده از تسلط بر بازار برای آسیب رساندن به اسپاتیفای و دیگر برنامه‌های کاربردی پخش موسیقی، تقریباً ۲ میلیارد دلار جریمه شد.

 

وزارت دادگستری این موضوع را با شکایت ضد انحصاری از اپل در روز پنجشنبه پیگیری و این غول فناوری را به داشتن "انحصار غیرقانونی گوشی‌های هوشمند" متهم کرد که به مصرف‌کنندگان و سازندگان آسیب می‌رساند و رقابت را در نطفه سرکوب می‌کند.

در این میان، سهام مایکروسافت در امسال افزایش یافته و این به دلیل هیجان در مورد سهام آن در اوپن‌ای‌آی (شرکت مادرِ چت‌جی‌پی‌ت) و پتانسیل آن برای تبدیل شدن به نقش‌آفرین اصلی در انقلاب هوش مصنوعی است.

مایکروسافت ابزارهای هوش مصنوعی خود مانند کوپایلت را راه ‌انداخته است و به عنوان یکی از سه ارائه‌دهنده اصلی رایانش ابری در کنار آمازون و آلفابت، آمادگی دارد از رونق محاسباتی دیگری سود ببرد.

شرکت مدیر عامل ساتیا نادلا نیز به سرعت رو به رشد است. بر اساس آخرین گزارش درآمد این شرکت، در شش ماه پایانی سال 2023، درآمدها 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به حدود 119 میلیارد دلار رسید و درآمد خالص 30 درصد افزایش پیدا کرد و به بیش از 44 میلیارد دلار رسید.

در مورد مقایسه تقریبی، گزارش سالانه اپل برای سال 2023 نشان می‌دهد که درآمدهای اپل با 3 درصد کاهش به 383 میلیارد دلار و درآمد خالص آن با کاهش 3 درصدی به 97 میلیارد دلار رسید.

اپل می‌تواند از شکاف ارزش بکاهد و حتا در آینده دوباره از مایکروسافت پیشی بگیرد. اما اینک، می‌توانید با یک تسلا بین این دو شرکت رانندگی کنید.

اکسل اشپرینگر (شرکت مادرِ بیزنس اینسایدر)، قراردادی جهانی دارد که بدین طریق، اوپن‌ای‌آی می‌تواند مدل‌های خود را در مورد گزارش‌های برندهای رسانه‌ای خود آموزش دهد.

دیگر خبرها

  • ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا
  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ ساله اخیر رسید
  • ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شد
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد
  • واردات ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی در ۱۴۰۲
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ بوربور: تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • جزئیات واردات ۲۰ قلم کالای اساسی/ترخیص ۳.۸ میلیارد دلار ذرت
  • واردات ۲۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۴۰۲