Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@05:31:39 GMT

عصبی شیر خوردن نوزاد دلیل نگران کننده‌ای دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۱۰۷۵

عصبی شیر خوردن نوزاد دلیل نگران کننده‌ای دارد؟

بعضی از کودکان زمانی که سینه مادر را در دهان می‌گذارند، شروع به غر زدن، بهانه گیری و گریه کردن می‌کنند. عوامل مختلفی می‌تواند این اتفاق را در آن‌ها به وجود بیاورد. این نوع رفتار معمولا در هفته‌های بین ۶ تا ۸ بیشتر رخ می‌دهد، اما باز هم می‌تواند در هفته‌های بعدی نیز رخ بدهد. اگر کودک شما همیشه هنگام شیر خوردن عصبی است، در این قسمت از نمناک با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشخص کردن مشکل

در این قسمت مراحلی را برای حل مشکلات مختلف برای شما بیان می‌کنیم که بفهمید علت عصبی بودن نوزاد شما هنگام شیر خوردن چیست؟

نوزاد شما چند ساله است؟ بیشتر نوزادان در چند روز اول بعد از به خانه آمدن دچار جهش رشدی می‌شوند که این موضوع معمولا بین روز‌های ۷ الی ۱۰ روز یا هفته ۲ تا ۴، هفته ۴ تا ۶، ۳ ماهگی، ۴ ماهگی، ۶ ماهگی، ۹ ماهگی و ... بیشتر است. بسیاری از کودکان در این دوران عصبی هستند.

آیا کودک در حال رشد روی قسمت خاصی است؟

نوزادانی که در حال شروع برای تشخیص و شناخت دنیای اطراف خود هستند، به احتمال زیاد حواس پرت می‌شوند. هر نوع از این مراحل رشد ذهنی کودک باعث می‌شود که روی اعصاب او در کوتاه مدت تاثیر بگذارد.

چه زمانی عصبی می‌شود؟

برای این که راحت‌تر علت این موضوع را پیدا کنید، باید ببینید که نوزاد شما دقیقا در چه زمان‌هایی عصبی است. اگر کودک دقیقا زمانی که شیر شما از سینه بیرون می‌آید، شروع به گریه کردن می‌کند، علت آن به شیر شما مربوط می‌شود. اگر کودک قبل از بیرون آمدن شیر گریه می‌کند یا چند دقیقه قبل از شروع به شیر خوردن گریه می‌کند و یا بعد از شیر خوردن این بی قراری را دارد، احتمالا نوزاد از جریان شیر شما شاکی است. به این معنا که از جریان کند آن عصبی و بیقرار می‌شود. عصبانی شدن یا گریه کردن بعد از شیر خوردن یعنی این که کودک شما نیاز به آروغ زدن دارد یا این که بدون این که گرسنه باشد، دوست دارد سینه شما را میک بزند و یا اینکه می‌خواهد از شیر خوردن دست بکشد و شاید هم دلش می‌خواهد که از سینه دیگر شما شیر بخورد.

اگر اساسا عصبانیت او صبح هنگام اتفاق میافتد، احتمالا دلیل آن به دلیل سرعت بالای بیرون آمدن شیر شما نسبت به حالت معمول می‌باشد و یا این که سینه تان بیش از حد معمول پر است و شیر دارد. اگر کودک در هر بار شیر خوردن در عصر‌ها عصبی است، احتمالا مشکل او با عصر‌ها می‌باشد. اگرچه که بیشتر کودکان به غذا‌هایی که مادران می‌خورند، واکنش نشان می‌دهند، اما بعضی از آن‌ها این واکنش‌ها را دارند. اگر شما غذای خاصی را در یک زمان خاصی از روز می‌خورید و کودکتان نیز در یک زمان خاص در طول روز شیر می‌خورد، بهتر است که یک الی دو هفته آن غذا را نخورید تا اوضاع را دوباره بررسی کنید.

آیا این عصبانیت برای هر دو سینه است یا فقط زیر یک سینه عصبی می‌شود؟

بیشتر مادران در یک سینه جریان شیر با سرعت بیشتری دارند. اگر کودک شما در یک طرف از سینه بیشتر عصبانی می‌شود، علت به خاطر تفاوت شیر در سینه است.

علل و عوامل دیگر کدامند؟
چه موارد دیگری را مشاهده می‌کنید؟
آیا او بیمار است یا در حال دندان در آوردن می‌باشد؟
آیا چیز جدید یا متفاوتی به اطراف او اضافه شده است؟
آیا به تازگی شروع به خوردن مواد جامد کرده یا غذای جدیدی را امتحان کرده است؟
آیا نشانه‌های دیگری را در کنار عصبانیت از خود نشان می‌دهد؟ در ادامه این قسمت به شما توضیح می‌دهیم که چگونه چیز‌های جدید می‌تواند روی رفتار نوزاد شما هنگام شیر خوردن تاثیرگزار باشد. به یاد داشته باشید که چند مشکل می‌تواند در این امر دخیل باشد.

آیا کودک نیاز به آروغ زدن دارد؟
بسیاری از کودکان در این موارد گریه می‌کنند، عصبانی می‌شوند و یا سینه را چنگ می‌زنند که همه این‌ها نشانه نیاز به آروغ زدن می‌باشد. سعی کنید که بعد از شیر خوردن یا بین عوض کردن سینه‌ها از او آروغ بگیرید و اصلا نگران این نباشید که آروغ گرفتن شما زودهنگام است و کودک شما هنوز چیزی نخورده است. نوزادان شیرخواره به طور کلی هنگام شیر خوردن یا شیر با بطری هوا را داخل نمی‌دهند و نیاز به آروغ زدن ندارند. اگر نوزاد قبل از شیر خوردن گریه می‌کند یا این که هنگام شیر خوردن بیش از حد گرسنه است و یا شیر شما به سرعت بیرون می‌ریزد، یعنی این که کودک هوای زیادی را خورده و باید بیشتر آروغ بزند. آروغ زدن معمولا تنها مورد ضروری در چند ماه اول می‌باشد، گاهی اوقات می‌تواند مدت زمان بیشتری نیز به طول بیانجامد. زمانی که کودکتان آزادانه‌تر حرکت می‌کند، راحت‌تر می‌تواند گاز درون معده خود را آزاد کند که این موضوع معمولا بین ماه ۴ و ۶ اتفاق می‌افتد، اما در بعضی از این کودکان این مورد کوتاه‌تر یا طولانی‌تر است.

اگر آروغ زدن کودک شما سخت انجام می‌شود، چند بار از او آروغ بگیرید. بهترین پوزیشن آروغ زمانی است که فشار زیادی را به شکم وارد کند. کودک را روی شانه‌های خود قرار دهید تا فشار مناسب به شکم کودک وارد شود و اگر هنگام آروغ گرفتن راه بروید، کودک بهتر آروغ می‌زند.

بی قراری بعد از شیر دادن

وقتی که نوزاد شما بعد از خوردن شیر عصبانی می‌شود، یعنی این که در حال تغییر الگوی شیر خوردن خود می‌باشد. نوزادان در این شرایط رو به بالغ شدن می‌روند. آن‌ها مایلند که این شیر خوردن را به دفعات کمتری کاهش دهند. عصبانی بودن کودک نشان دهنده این است که تمایل به حرکت کردن و جابجایی دارد.

نوزاد یک طرف را ترجیح می‌دهد

گاهی اوقات نوزادان اگر فشار شیر زیاد و یا کم باشد، از خوردن آن عصبانی می‌شوند. گاهی اوقات نیز هرگز دوست ندارند که زیر سینه جابجا شوند و در نتیجه ترجیح می‌دهند که یک طرف بمانند و اگر آن‌ها را جابجا کنید، عصبانی می‌شوند.

دندان در آوردن

دندان در آوردن می‌تواند در هنگام شیردهی باعث عصبانی شدن نوزاد شود و او را کلافه کند. این کودکان همراه با عصبانی شدن هنگام شیر خوردن، گریه نیز می‌کنند.

برفک

شیر ریختن بیرون از دهان به دفعات می‌تواند نشانه‌ای از برفک باشد.

بینی گرفته

بینی گرفته یکی از دلایل کلافه شدن کودکان هنگام شیر خوردن است، زیرا نفس کشیدن را برای او هنگام شیر خوردن سخت می‌کند. این کودکان اغلب علائم سرماخوردگی را از خود نشان می‌دهند.

کمبود ارزش غذایی

اگر فکر می‌کنید که شیر شما به اندازه کافی غنی و پربار نیست، باید در کنار شیر خودتان منبع تغذیه‌ای مقوی دیگری را برای کودک در نظر بگیرید.

رفلاکس

رفلاکس نیز می‌تواند باعث عصبانیت کودک هنگام شیر خوردن شود.

گره خوردن زبان

گره خوردن زبان هنگام شیر خوردن یکی دیگر از عوامل عصبانیت در دوران کودکی است. این کودکان تسلط کافی روی نگه داشتن زبان در یک حالت مناسب برای شیر خوردن ندارند و همین مورد، آن‌ها را عصبانی می‌کند.

آلرژی و حساسیت غذایی

بعضی از نوزادان با آلرژی یا حساسیت‌های غذایی علائم عصبانی بودن را هنگام شیر خوردن از خود نشان می‌دهند. اغلب این حساسیت می‌تواند به تغذیه مادر نیز مربوط شود و در این مواقع کودک با گرسنگی به سمت سینه مادر می‌آید و زمانی که کمی از شیر را مزه می‌کند، دچار تشویش و عصبانیت می‌شود. حساسیت به رژیم غذایی مادر نادر است و در صورت چنین مشکلی علائمی همچون بیش از حد تکان خوردن یا استفراغ را در کودک خود مشاهده خواهید کرد و همچنین مشکلاتی مثل اسهال، قرمز شدن پوست، کولیک، گرفتگی سینه یا ابریزش بینی و نفخ معده می‌تواند از نشانه‌های حساسیت نوزاد به رژیم غذایی مادر باشد.

اشتباه در انتخاب زمان مناسب شیردهی

فاکتور مهمی که مادران هنگام شیر دادن به فرزند خود باید بدانند این است که شیر دادن برای جلوگیری از نق زدن و گریه‌های کودک کاملا اشتباه هست. چنانچه زمان شیردهی شما با زمان گرسنگی او تنظیم نشده باشد کودک به حالت عصبی شیر خواهد خورد.

انتخاب محیط نامناسب شیردهی

بار‌ها اشاره کرده ایم که شیردهی بایستی در محیطی آرام و به دور از از هر تنش و اضطرابی برای کودک و مادر باشد. حالت روانی مادر در هنگام شیردهی اهمیت بالایی دارد چراکه کودک در سنین پایین‌تر همه‌ی امنیت روانی اطرافش را در مادر جستجو می‌کند برای همین دلیل مهم هرگز در شرایط عصبانیت، ناراحتی، گریه، اضطراب، شلوغی‌های بیش از حد به کودک شیر ندهید و همواره پیش از شیر دادن به نوزادتان ابتدا خود را آرام کنید.       منبع:نمناک

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نوزاد شیردهی پارسی خبر هنگام شیر خوردن شیر خوردن بعد از شیر نوزاد شما بیش از حد اگر کودک کودک شما شیر شما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۱۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی روند آسیب مغزی را تسریع می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، مصرف روغن‌های سرخ کردنی با فشار اکسیداتیو و التهاب که از عوامل خطر بیماری‌های عصبی و سایر بیماری‌های مزمن هستند، مرتبط است.

یک مطالعه جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که ارتباط بالقوه ای بین مصرف طولانی مدت روغن‌های پخت و پز چندین بار گرم شده و افزایش تخریب عصبی وجود دارد.

به نظر می‌رسد محور روده-مغز-کبد در حفظ سلامت عصبی بسیار مهم است و مصرف روغن‌های چندین بار استفاده شده ممکن است این تعادل را مختل کند.

متخصصان مصرف رژیم‌های غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ را توصیه می‌کنند و در مورد مصرف مکرر غذاهای سرخ شده هشدار می‌دهند.

مطالعه جدید نشان داد موش‌هایی که از رژیم‌های غذایی با روغن‌های آشپزی چندین بار گرم شده تغذیه می‌شوند، در مقایسه با موش‌هایی که رژیم غذایی استاندارد مصرف می‌کنند، به طور قابل‌توجهی با سطوح تخریب عصبی روبرو هستند.

این تحقیق نشان می‌دهد که روغن دوباره گرم شده ممکن است با ایجاد اختلال در محور کبد-روده-مغز که برای حفظ تعادل فیزیولوژیکی بسیار مهم است و با اختلالات عصبی مرتبط است، تخریب عصبی را افزایش دهد.

مطالعات مصرف غذاهای سرخ شده را با مشکلات قلبی متابولیک و برخی سرطان‌ها مرتبط دانسته اند.

تیم مطالعه، موش‌های ماده را به پنج گروه رژیم غذایی تقسیم کردند: یک رژیم غذایی معمولی (گروه شاهد)، یک رژیم غذایی معمولی مکمل با روغن کنجد گرم نشده، روغن آفتابگردان گرم نشده، روغن کنجد گرم شده یا روغن آفتابگردان گرم شده روزانه به مدت ۳۰ روز.

در مقایسه با همتایان خود در رژیم‌های غذایی مختلف، موش‌هایی که با رژیم‌های غذایی با روغن‌های گرم شده مجدد تغذیه شدند، فشار اکسیداتیو و التهاب شدید در بافت‌های کبدی را نشان دادند.

علاوه بر این، آسیب روده‌ای قابل توجهی در این موش‌ها مشاهده شد که منجر به تغییر سطوح اندوتوکسین ها و لیپوپلی ساکاریدها شد که نشان دهنده وجود سموم تولید شده توسط سویه های باکتریایی خاص است.

دکتر «کاتیرسان شانموگام»، محقق ارشد از دانشگاه تامیل نادو هند، توضیح داد: «در نتیجه، ما مشاهده کردیم متابولیسم لیپید کبد به طور قابل توجهی تغییر کرد و انتقال اسید چرب امگا ۳ مهم مغز DHA کاهش یافت. این به نوبه خود منجر به تخریب عصبی شد که در بافت شناسی مغز موش‌هایی که روغن گرم شده را دوباره گرم کرده بودند مشاهده شد.»

این مطالعه نشان داد که رژیم‌های غذایی حاوی روغن‌های گرم شده مجدد منجر به افزایش سطوح کلسترول، کلسترول بد LDL، تری گلیسیرید، AST و ALT و نشانگرهای التهابی، در کنار آسیب قابل‌توجه به ساختارهای کبد و روده بزرگ می‌شود که به آسیب‌های قلبی متابولیک و اندام‌ها اشاره می‌کند.

مصرف روغن‌های چندبار گرم شده منجر به آسیب مغزی خاص، به‌ویژه در نواحی حیاتی برای بازسازی می‌شود، که خطر عصبی مصرف روغن گرم‌شده را برجسته می‌کند.

در مقابل، موش‌هایی که با روغن‌های گرم نشده تغذیه می‌شوند، نشانگرهای بهتری برای سلامت مغز در مقایسه با موش‌های گروه‌های روغن گرم شده نشان دادند.

حرارت دادن روغن‌ها در دمای بالا به طور قابل توجهی ساختار شیمیایی طبیعی آنها را تغییر می‌دهد و آنتی اکسیدان های مفید آنها را کاهش می‌دهد و ترکیبات مضری مانند چربی‌های ترانس، آکریل آمید و آلدئیدها را تشکیل می‌دهد.

گرم کردن مجدد روغن‌ها، مخصوصاً برای سرخ کردن عمیق، این فرآیند را تشدید می‌کند زیرا روغن به طور فزاینده ای ناپایدار می‌شود و فواید سلامتی را از دست می‌دهد و با هر بار استفاده سموم بیشتری تولید می‌کند.

کد خبر 6063215

دیگر خبرها

  • مدل‌های هوش‌ مصنوعی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به یکدیگر آموزش می‌دهند
  • شایعه‌ای که هواداران سرخابی‌ را حسابی نگران کرد 
  • پر تکرارترین سوالاتی که درباره سلامتی در گوگل جستجو شده چیست؟
  • نبرد غیرقابل باور جانوری که در مقابل زهر مار‌ها مصونیت دارند + فیلم
  • شهادت ۱۴ هزار کودک فلسطینی در تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه
  • «اروند» دریایی که حال و هوایش فرق می‌کند
  • استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی روند آسیب مغزی را تسریع می کند
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • نجات مضروب گروگانگیری ایوانکی از مرگ
  • نجات مضروب گروگان‌گیری ایوانکی از مرگ/ درمان ادامه دارد