Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار سرمایه در پی انتشار اطلاعیه شرکت‌های بورس و فرابورس در خصوص تغییر دستورالعمل حجم مبنا، شاهد واکنش هیجانی معامله‌گران بویژه تازه‌واردان است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در پی انتشار اطلاعیه شرکت‌های بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران در خصوص تغییر دستورالعمل حجم مبنا در بازار سهام، سرمایه‌گذاران بویژه تازه‌واردان به این بازار واکنش هیجانی به این اتفاق داشتند؛ به طوری که در جریان معاملات بازار سرمایه تا به این شاخص بورس افت هیجانی ۱۹۶۹۶ و شاخص فرابورس نیز کاهش ۲۴۰ واحدی را تجربه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این در حالی است که به باور کارشناسان، تغییر حجم مبنا برای شرکت‌های حاضر در بازار سهام نکته جدیدی نخواهد بود؛ چرا که در حال حاضر سهام بیشتر شرکت‌ها با حجم قابل قبولی درحال معامله هستند و حجم و ارزش معاملات تمامی نماد‌های بزرگ و متوسط و حتی برخی نماد‌های کوچک‌تر هم بیش از چند برابر حجم مبنای فرمول جدید اعلامی است.

از سوی دیگر جامعه هدف این دستورالعمل سهام شرکت‌های کوچک با شناوری کم و قیمت حبابی بوده که با عرضه قطره چکانی رشد‌های چند برابری کرده‌اند و صرفا بدون عرضه و با صف خرید به قیمت‌های چند برابری رسیده‌اند.

ضمن این که اصولا سازوکار معاملاتی تاثیری بر روند حرکتی سهم ندارد و تنها می‌تواند سرعت رسیدن به هدف (هم در مسیر صعود و هم در مسیر نزول) را برای مدت بسیار کوتاهی کم و یا زیاد کند، اما معامله‌گران سریعا خود را با شرایط جدید وفق می‌دهند و اثرات این دستورالعمل بر معاملات بازار سهام به مرور کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

بر این اساس آنچه بر معاملات سهام تاثیر می‌گذارد صرفا برداشت معامله‌گران از قانون جدید است که ظرف مدت کوتاهی این برداشت به تعادل می‌رسد و رفتار‌های منطقی دوباره در تالار شیشه‌ای شکل می‌گیرد؛ بنابراین فروشندگان هیجانی امروز سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس بزودی پیشمان شده و در صف‌های خرید قرار خواهند گرفت.

نکته مهم و قابل بیان دیگر در خصوص دستورالعمل جدید تغییر حجم مبنا در بورس و فرابورس این است که‌ای کاش از پیش اطلاع‌رسانی بهتر و وسیع‌تری در خصوص اجرایی شدن این دستورالعمل و تاثیر آن بر معاملات بازار سهام منتشر می‌شد تا بدین ترتیب معامله‌گران و تازه‌واردان به تالار شیشه‌ای به‌صورت هیجانی در صف‌های فروش قرار نگیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تازه واردان بورس معامله گران بازار سهام حجم مبنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۱۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۳ اردیبهشت/ بازار متعادل شد

بازار سرمایه پس از رشد شارپی که در دو روز گذشته تجربه کرد، روز جاری را با رشدی ۴ هزار واحدی به پایان رساند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام سومین روز کاری هفته بر خلاف دو روز گذشته، متعادل آغاز کرد و رفته رفته هر چه به ساعات پایانی بازار نزدیک شدیم، بر فشار عرضه ها افزوده شد.

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی 4 هزار واحدی به 2 میلیون و 316 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن با رشدی 4300 واحدی به ارتفاع 757 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «بوعلی»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «آریا»، «آریان» و «هرمز» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «کرمان»، «فزر» و «فصبا» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 3 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 5 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 1 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

در بازار امروز 222 نماد در محدوده مثبت و 228 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 203 نماد در محدوده مثبت و 211 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس | افزایش ۷۶۳ هزار و ۶۵۶ واحدی شاخص کل
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • افت ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ شاخص هم‌وزن مثبت ماند
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • چرا پرسپولیس گران‌تر از استقلال فروخته شد؟
  • جزییات فروش سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد
  • استقلال و پرسپولیس واگذار شدند
  • گزارش روزانه بورس ۳ اردیبهشت/ بازار متعادل شد