Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@08:34:41 GMT

۳ راهکار تعادل بخش به بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۱۹۲۸

۳ راهکار تعادل بخش به بازار مسکن

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، یکی از اقداماتی که در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد، راه‌اندازی سامانه املاک برای شناسایی خانه‌های خالی بود که در 29 بهمن سال جاری انجام شد، سامانه‌ای که به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن می‌تواند به شناسایی واحدهای خالی از سکنه و عرضه آنها کمک کند و تاحدودی تعادل را به بازار مسکن برگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فرزانه اصلانی گفت: 24 میلیون خانوار و 27 میلیون مسکن داریم ودر این میان دو میلیون و 570 هزار مسکن خالی داریم پس سامانه املاک می‌تواند اطلاعات کشور را در بخش مسکن دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد چرا که می‌تواند نشان دهد، این ساخت و ساز‌ها اکثرا برای تولید ثروت بوده است.

او با تاکید بر اینکه ورود برخی بانک‌ها به بخش مسکن منجر به بیشتر شدن تعداد واحدهای خالی از سکنه شد، گفت: افزایش درآمدهای نفتی منجر به ورود سرمایه‌ها به بخش مسکن و تولید واحدهای لوکس شد. اصلانی با اشاره به اینکه وقتی درآمدهای نفتی زیاد می‌شود پیامدهای آن سرمایه‌گذاری در واحدهای مسکونی می‌شود، گفت: متاسفانه در یک دوره‌ای از اقتصاد کشور این موضوع بیشتر و منجر به تولید واحدهای مسکونی لوکس شد. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: برخی بانک‌ها هم وارد مسکن شدند و منجر به بیشتر شدن واحدهای خالی از سکنه شد. اصلانی گفت: این موضوع موجب شد تا تجمع و شکاف میان عرضه و تقاضا ایجاد شود پس به هر حال ابزار سامانه املاک می‌تواند کمک کند که اگر کسی سرمایه‌گذاری می‌خواهد انجام دهد اشکالی نیست اما باید واحدهایی تولید کند که توانایی خرید باشد و اگر واحد لوکس می‌سازد باید مالیات خالی ماندن آن را هم پرداخت کند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یادآورشد: این سامانه می‌تواند به خوبی با شناسایی واحد‌های خالی از سکنه از آنها بابت خالی ماندن مالیات دریافت کند. به گفته او، در لایحه بودجه 99 همچنین قرار است از واحدهای لوکس هم مالیات دریافت شود حتی اگر آن واحد مسکونی خالی نباشد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: سامانه املاک می‌تواند کشور را در حوزه سیاست‌گذاری کمک و مشخص کند در کشور چه تعداد مسکن و چه تعداد مالک داریم و کشور را در تعادل بازار مسکن کمک کند. اصلانی ادامه داد: پس نباید تمام کارها را به بازار بسپاریم و این منطقی نیست پس ورود دولت هم ضروری است چرا که وقتی حاشیه سود برای واحدهای لوکس زیاد می‌شود بازار به این سمت حرکت می‌کند.

او تصریح کرد: به هر حال سامانه املاک و طرح اقدام ملی مسکن می‌توانند به تعادل‌سازی بازار مسکن کمک کنند اما اینکه بگوییم سامانه املاک به تنهایی می‌تواند تعادل را به بازار مسکن برگرداند صحیح نیست.

    عرضه مناسب و کنترل بازار اجاره

افشین پروین‌پور، کارشناس اقتصاد مسکن هم معتقد است که عرضه مناسب و مبارزه با سوداگری می‌تواند در باز گشت تعادل به بازار مسکن کمک کند، افشین‌پور در این زمینه گفت: با افزایش عرضه ملکی و کنترل سوداگری می‌توان بازار اجاره‌بهای مسکن را کنترل کرد.

او در پاسخ به اینکه علی‌رغم اینکه هنوز تا فصل نقل و انتقالات مسکن فرصت باقی است اما نرخ اجاره‌بها افزایش یافته و کمبود فایل اجاره در بنگاه‌های املاک است، گفت: مادامی که عرضه مسکن افزایش نیابد نه بازار مسکن و نه بازار اجاره‌بها متعادل نخواهد شد اما این تعادل بازار نیز منوط به این باید باشد که از سوداگری در این بخش به شکل ویژه کاسته شود. این کارشناس مسکن در پاسخ به اینکه آیا ساخت واحدهای استیجاری می‌تواند به کمک بازار اجاره بیاید اظهار کرد: عرضه مسکن استیجاری مشکل را حل نمی‌کند چرا که در فرهنگ ایرانی از سال‌ها قبل مالکیت به نوعی برای مردم ایران ارزشمند بوده و هست؛ رفتن به سمت گسترش واحدهای استیجاری که برخی معتقد هستند این روش مشکل مستاجران را حل خواهد کرد، غلط است.

پروین‌پور با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم مستاجران را صاحب خانه کنیم مسیر احداث خانه‌های استیجاری غلط است ادامه داد: متعادل شدن بازار اجاره به عرضه مناسب مسکن بستگی دارد بنابراین عرضه خانه‌های استیجاری مشکلی را حل نمی‌کند، اینکه برخی عنوان می‌کنند عرضه واحدهای استیجاری مشکل مستاجران را حل خواهد کرد اشتباه است چرا که با ساخت این واحدهای مسکونی در حقیقت عرضه ملکی در کشوری که سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج به ثبت می‌رسد فراموش می‌شود. او افزود: مشکل مستاجران با عرضه مسکن ملکی حل می‌شود نه اینکه مسکن استیجاری بسازیم و آن را در اختیار مستاجران برای زندگی قرار دهیم.

پروین‌پور گفت: متاسفانه مستاجران در کشور به دلیل تورم بالا مدام در حال ضرر هستند چرا که بیش از نیمی از درآمد آنها صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود. حال اگر اصل در سیاست‌گذاری مسکن، اصل استیجاری باشد راه را به اشتباه رفته‌ایم و دولت باید برای حل مشکل به سمت تولید و عرضه مسکن حرکت کند. ‌مشاهدات میدانی حاکی از این است که در روزهای فصل زمستان علاوه بر رشد قیمت مسکن و میزان معاملات نرخ اجاره‌بهای مسکن نیز رو به فزونی گذاشته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مسکن واحد مسکونی مسکن اجتماعی مسکن ارزان مسکن اجاره ای مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن خالی از سکنه بازار مسکن سامانه املاک بازار اجاره عرضه مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۱۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در چهارشنبه بازار گرگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان بازارهای هفتگی روزهای خاصی در شهرهای مختلف با هدف عرضه مستقیم تولیدات کشاورزی، خدماتی با قیمت پایین تر به مصرف کننده برپا می شود.

در گلستان این بازارها در هر شهر برپا می شود مانند شنبه بازار آزادشهر ، یکشنبه بازار کلاله و کردکوی ، دوشنبه بازار گالیکش و بندرترکمن ،سه شنبه بازار مینودشت و رامیان ،چهارشنبه بازار گرگان، پنجشنبه بازار آق قلا و جمعه بازار گنبدکاووس .

 در این بازارها انواع پوشاک ، مواد غذایی ، میوه و تره بار ، خوار و بار ، ظروف و موادشوینده عرضه می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • تاخیر در واحدهای مسکن ملی قابل تحمل نیست
  • قیمت جدید مرغ در بازار
  • پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • گشتی در چهارشنبه بازار گرگان
  •  واگذاری بیش از هزار واحد مسکونی به مددجویان هرمزگانی
  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز مسکن ملی با نرخ‌های نجومی
  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با نرخ‌های نجومی
  • واگذاری ۳۳۵۵ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد استان کرمان
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • توزیع لاستیک با تعرفه دولتی با هدف تعادل بخشی قیمت بازار