Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه «نقد سینما»، این برنامه شب گذشته با اجرای بهروز افخمی در ۲ بخش برگزار شد. در بخش اول با حضور امیررضا مافی به موضوع سینمای بحران و در بخش دوم با حضور سعید خانی و امیرحسین علم الهدی به «آیین‌نامه اکران ۹۹» پرداخت.

کرونا همه ما را گرفته است

امیررضا مافی در ابتدا با بیان اینکه سینما یا به یک بحران واقعی میپردازد و یا به یک بحران خیالی میپردازد، گفت: غیر از سینما شبکههای اجتماعی و فضای مجازی تاثیر بیشتری روی مخاطب دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ما ممکن است کرونا بگیریم اما قطعا کرونا همه ما را گرفته است.

وی با تشریح تأثیرپذیری افراد جامعه از فضای مجازی ادامه داد: در شرایط کنونی این گوشیهای هوشمند است که تاثیر می گذارد. ما به لحاظ روانی از کرونا تاثیر گرفته‌ایم. بخشی از این تاثیرپذیری به دلیل فیلم و سریال هایی است که پیش از این در موارد مشابه ساخته شده است و پیش آگاهی ای که در این زمینه داریم.

مافی به خلا سینمای بحران اشاره کرد و گفت: ما هیچ گاه سینمای بحران نداشته‌ایم. در سریال سازی هم شایع نبوده است جز چند مورد و سیل گلستان که شما درباره آن «رعد و برق» را می‌سازید و غیر از این‌ها فیلم و سریالی برای پیش آگاهی نسبت به این موضوعات نداشته‌ایم.

بهروز افخمی در ادامه این بحث درباره ضرورت توجه به سینمای بحران عنوان کرد: هر جا مردم به نحوی طاقت خود را از دست دهند و فکر کنند مرگ بالای سرشان است وضعیتی است که سینما باید به آن بپردازد هم با لحن کمدی و هم با لحن سینمای ترسناک متداول باید آثاری ساخته شود.

وی با اشاره به تجربه کارگردانی سریال در دست تولید «رعد و برق» ادامه داد: به نظرم سینمای ایران به این مساله فکر نکرده است و سال اینده باید به فکر ساخت فیلمهایی درباره بلایا و بحرانها بود. ماجرای سیل برای ما جالب بود چون کسانی که در آن منطقه بودند نه ترسیده بودند نه غمگین و نه افسرده. مردم ترکمن سیل ندیده نیستند با اینکه از کمک‌ها تشکر کردند اما وضعیت شان به گونه ای بود که انگار می‌خواستند بگویند اگر کمک نمی‌کردید از پس خود برمی‌آمدیم.

قرعه کشی پاک کردن صورت مسأله

در بخش دوم این برنامه بهروز افخمی به همراه سعید خانی تهیه‌کننده و امیرحسین علم الهدی کارشناس سینمایی و مدیر سابق گروه «هنر و تجربه» به بحث درباره «آیین نامه اکران ۹۹» پرداختند.

سعید خانی در ابتدا درباره مدل قرعه‌کشی برای اکران فیلم ها عنوان کرد: ما هفت سرگروه داشتیم زمزمه هایی بود که این سرگروه ها انحصارهایی ایجاد کردند و حالا برای مقابله با این اقدام فیلمی که چندین میلیارد هزینه اش شده است باید از داخل گلدان دربیاید و این نوعی برگشت به عقب است.

امیرحسین علم الهدی نیز درباره این روش گفت: چند ماهی هست که بحث قرعه کشی مطرح میشود ما خیلی دوست داشتیم مبنای فکری بحث را بدانیم اما دیدیم مبنا ندارد جز اینکه میخواهند انحصار را بشکنند و به متحجرانه ترین شکل به بحث ورود میکنند. در دنیا صاحبان فیلم میروند و سینمایشان را پیدا کنند. ما هم این پیشنهاد را ارائه دادیم اما عملی نشد.

وی اضافه کرد: دولت فقط باید دغدغه سینمای فرهنگی داشته باشد و در باقی موارد نباید ورود کند اما از پنج نفر تصمیم گیرنده در این حوزه سه نفر دولتی هستند.

علم الهدی تصریح کرد: وقتی بعد از ۴۰ سال  به بحث قرعه کشی میرسیم سرمایه گذار پا پس میکشد. هر صندلی سینما ۲۰ میلیون قیمت دارد و یک پردیس هزار صندلی ۲۰ میلیارد در میاید. بنابراین بحث قرعه کشی مبنایی نیست و پاک کردن صورت مساله است.

وی با تاکید بر اینکه قرعه کشی فیلمها برای اکران نوعی هرج و مرج است، اظهار کرد: هر اقدامیکه توسط صنوف و دولت برداشته میشود در بازار واکنشهایی در بردارد ما امسال حدود چهار میلیون مخاطب کم داشتیم. از طرفی هم با افزایش بلیت مواجه شدیم برای اینکه ببینیم چطور با این مساله مقابله کنیم قرعه کشی را مطرح میکنیم که اشتباه است. از حدود ۳۰ دفتر پخش حدود ۲۲ دفتر پخش تک محصولی هستند و قدرت اکران درست ندارند. در انجمن دفاتر پخش این بحث مطرح شده است که این دفاتر ببندند یا باز بمانند و بعد این مطرح شد که برای اینکه انحصار را از چند دفتر پخش قدرتمند بگیرند سراغ قرعه کشی بروند.

علم الهدی درباره ورشکستگی برخی از دفاتر پخش گفت: هرکاری ورشکستگی دارد من چندان به بحث مافیا در سینمای ایران قایل نیستم البته لابی گری و بداخلاقیهایی هست. اما اینکه برای حل آن بگوییم فیلمیکه تولید میشود در چند سبد برود و قرعه کشی شود خنده دار است و به من برخورد.

وی در جواب افخمی که گفت دولت میخواهد تسلطش را بر بازار آزاد حفظ کند، عنوان کرد: دولت نگرانیهایی دارد فکر میکند چرا همه فیلمها برود دست چند دفتر پخش؟ اما مساله این است که ما نقشه راه نداریم. ما قبل از انقلاب با جمعیت ۳۰ میلیونی ۳۸۰ هزار صندلی سینما داشتیم چه میشود که بعد از ۴۰ سال میرسیم به ۱۵۰ هزار صندلی و حدود ۱۰۵۰ شهر سالن ندارند و ۳۰ میلیون از مخاطبان هم به سالن سینما دسترسی ندارند؟ البته رویدادی به نام سینمای امید راه افتاده است که در آن تلاشهایی برای حل این اتفاق میشود اما چه کسی گفته است که هر فیلمی که تولید میشود باید اکران شود. در امریکا سالانه ۸۰۰ فیلم تولید میشود اما همه اکران نمی‌شود هند بیش از ۲۰۰۰ فیلم میسازد اما حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ فیلم اکران میشود.

این آیین نامه به بن بست میرسد و باز هم باید فیلمها را براساس عرضه و تقاضا اکران کنیمخانی نیز در ادامه درباره این طرح توضیح داد: به نظرم این آیین نامه به بن بست میرسد و باز هم باید فیلمها را براساس عرضه و تقاضا اکران کنیم. زمانی فیلمها ۳۵ میلی متری بود، پردیسها و دفاتر پخش زیاد نبود و الان باید به این برسیم که حدود ۷ یا ۸ دفتر پخش داشته باشیم. باید بتوانیم برای فیلم خودمان برنامهدریزی کنیم به طور مثال من دوزیست را دارم معتقدم مهرماه برایش مناسب است و برای ان برنامه ریزی کنیم. امسال یکی از دلایل فروش فاجعه تابستان این بود که برخی از فیلمها کف فروش را پر کردند.

وی افزود: خود وزارت ارشاد هم میداند طرح قرعه کشی با این هزینه های سرسام آور و بازیگر سالاری درست نیست دولت باید خودش را از اکران کنار بکشد و این غلط است. خود پخش کننده ها باید رقابت کنند و دولت اگر میخواهد دخالت کند هنر و تجربه را تقویت کند و به سالنهای آنها کمک کند.

«لاله» چطور به اکران نوروزی رسید؟

علم‌الهدی در ادامه یاداور شد: البته دوستان میگویند این طرح موقتی است و باید پیش رفت تا به عرضه و تقاضا برسیم ولی نمی‌توان مسیر درست را از در اشتباه وارد شد. دولت نمی‌خواهد شفاف بگوید به چه فکر میکند. فیلم لاله چه شد که یکباره از اکران عید سر در میآورد؟ چه کسی گفته این فیلم که سرمایه گذارش دولت است و مشاور حسین انتظامی، مجری طرح آن پروژه بوده است باید به اکران نوروز برسد؟

این روش باعث پس کشیدن سرمایه گذاران از تولید فیلم و ساخت سالن سینماست. باید بپذیریم تصمیم قرعه کشی اشتباه است. هروقت نزدیک انتخابات میشویم نزدیک نوعی عوام گرایی میشویم و این طرح هم به نوعی عوام گرایانه است.

علم الهدی با طرح یک پیشنهاد گفت: ما پیشنهاد دادیم که سرگروه باید خود فیلم شود نه سالن سینمایی. یعنی توافق بین خود کارگردان و سالن سینما باشد. هیچ کجای دنیا سینمادار نمیگوید من این فیلم را میخواهم. ما هم اعتقاد داریم انحصار  نباید در سالنهای سینما باشد این انحصار به سمت دفاتر پخش برود.

خانی در ادامه به یک ویژگی مثبت آیین نامه ۹۹ اشاره و بیان کرد: یک حسن ایین نامه این است که دفاتر پخش بتوانند فیلمهای خارجی را تهیه کرده و اکران کنند و بخشی از ظرفیت سینمای ایران را میتوان با این فیلمها پر کرد.

وی در جواب افخمی درباره سانسور شدن این فیلمها در سالن سینما اظهار کرد: فیلمی مثل «انگل» با کمترین سانسور میشود اکران شود چنین فیلمهایی وجود دارد و مردم دوست دارند ببینند.

علم الهدی نیز در این باره گفت: در حال حاضر کمپانیهای اصلی نمی‌توانند به ایران فیلم بدهند و با دور زدن باید فیلمها را خریداری کرد.

وی درباره درآمد فیلم خارجی در اکران نیز گفت: تا اطلاع ثانوی عدد بالایی نیست چون باید با دلار فیلم خرید و اینجا با ریال بلیت بفروشید. با این حال چاره ای نیست سینما اگر بخواهد روند توسعه‌ای داشته باشد باید سراغ این مقوله برود.

خانی نیز در پایان این بحث یک بار دیگر به نگرانی ها درباره اکران فیلم ها اشاره و بیان کرد: برای شش ماهه دوم من نگران هستم و باید فکری کرد امسال مطرب سینمای ایران را نجات داد و برای سال آینده باید در این زمینه فکر کرد.

کد خبر 4865689 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه نقد سینما شبکه پنج سیما بهروز افخمی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تئاتر ایران ویروس کرونا فیلم سینمایی موسیقی ایرانی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر سازمان سینمایی جشنواره موسیقی فجر کارگردان تئاتر سازمان صداوسیما سریال ایرانی جشنواره فیلم برلین بازیگر سینما سینمای ایران سینمای بحران سالن سینما دفاتر پخش آیین نامه علم الهدی دفتر پخش قرعه کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۲۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: حبیبه احسنی: راه‌اندازی موقت تنها سینمای قوچان با مشارکت آموزش‌وپرورش و ستاد اکران‌های مردمی عمار می‌تواند زمینه مناسبی برای فعالیت دائمی و ایجاد سینمایی استاندارد در این شهرستان باشد اما این بار استقبال مردم از فیلم‌های اکران شده در کنار لزوم همت مسؤولان برای جذب و تخصیص اعتبارات می‌تواند نقش بسزایی در ماندگاری سینما ایفا کند.

سینما به‌عنوان یک رسانه جمعی و هنر هفتم نقش مهمی در انتقال فرهنگ‌های ناب اجتماعی و فرهنگی دارد و می‌تواند به‌عنوان بستر مناسب در حوزه تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مردم علی‌الخصوص جوانان نقش بسزایی داشته باشد.

این هنر هفتم نقش انکارناپذیری در ارتقای فرهنگ عمومی دارد به‌طوری‌که می‌تواند در ارتقای سواد و آگاهی فرهنگی و اخلاقی خانواده اثرگذاری ویژه‌ای داشته و حتی به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته صوت و تصویر نسبت به سایر رسانه‌ها قدرت بیشتری در انتقال پیام به مخاطب دارد.

سینما دانش قوچان به‌عنوان تنها سینمای این شهر از دهه ۶۰ توسط آموزش‌وپرورش قوچان راه‌اندازی شد و فعالیت خود را تا اواسط دهه ۷۰ ادامه داد اما به دلایل مختلف این سینما تعطیل و این تعطیلی تا سال ۹۴ ادامه پیدا کرد.

بخش خصوصی در سال ۹۴ باهدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه اوقات فراغت بار دیگر این مجموعه فرهنگی را احیا کرد اما سال ۹۸ شیوع ویروس کرونا، سینما دانش قوچان را دوباره به تعطیلی کشاند و موجب شد درهای این سینما تا به امروز بسته بماند.

پخش خبری مبنی بر راه‌اندازی سینما دانش قوچان پس از سال‌ها تعطیلی آن‌هم در فضای مجازی بارقه امیدی در اذهان عمومی ایجاد کرد و لزوم فعالیت سینما به‌عنوان یکی از مراکز تفریحی فرهنگی، آن‌هم در شهری همچون قوچان که مراکز بسیار کمی در این زمینه دارد منجر به پیگیری اصل خبر از نهادهای ذی‌ربط آن شد.

ارشاد قوچان از راه‌اندازی سینما در این شهر حمایت می‌کند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در سال‌های گذشته برای تنها سینمای این شهرستان انجام‌شده جلوگیری از ابطال مجوز سینمایی آن بوده است، گفت: رایزنی‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار انجام گرفت اما تاکنون به دلایل مختلف نتیجه‌ای حاصل نشده است.

ابراهیم مطاعی بابیان اینکه اخذ فعالیت به نام سینما نیازمند طرح موضوع در کمیسیون استان است، افزود: با توجه به نیاز شهرستان و سرعت بخشیدن به فعالیت مجدد این سینما، مجموعه اکران‌های مردمی عمار در قوچان پای‌کار آمده و به دنبال احیای این مجموعه فرهنگی است که اداره ارشاد نیز از این عمل استقبال و حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد: بازسازی و راه‌اندازی مجدد تنها سینمای این شهرستان بر اساس استانداردهای سینمایی کشور و پیگیری جذب اعتبارات از دستگاه‌های مرتبط نیازمند حمایت مردم از شرایط فعلی آن و استقبال گسترده در اکران فیلم‌ها بوده تا این نیاز فرهنگی در قوچان بهتر دیده شود.

استقبال مردم از اکران‌های سینمایی منجر به حمایت‌های مالی می‌شود

نماینده ستاد اکران‌های مردمی عمار در قوچان نیز بابیان اینکه شروع نمایش فیلم‌های این ستاد با اکران فیلم سینمایی منصور در این شهرستان بود، گفت: طرح احیای مجدد تنها سینما این شهرستان توسط این ستاد مطرح شد که مورد استقبال آموزش‌وپرورش به‌عنوان مالک سینما و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

رضا سیدالموسوی یادآور شد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده با اداره آموزش‌وپرورش مقررشده است این سینما به‌صورت آزمایشی به مدت یک ماه در اختیار ستاد اکران‌های مردمی عمار قرار گیرد تا پس از این مدت در خصوص نحوه چگونگی فعالیت سینما تصمیم‌گیری شود.

وی تأکید کرد: حمایت ستاد اکران‌های مردمی عمار و استقرار سرور نمایش فیلم به همراه اختصاص اعتبار برای بازسازی این سینما بر اساس استانداردهای سینمایی کشور منوط به استقبال مردمی در همین یک ماه فعالیت آزمایشی سینما در این شهرستان خواهد بود.

تجهیز سینما به‌صورت استاندارد نیازمند حمایت مسؤولان است

سرپرست اداره آموزش‌وپرورش قوچان هم با اشاره به این موضوع که تنهای سینمای این شهرستان در دهه ۶۰ و با هزینه گروه پرورشی این اداره راه‌اندازی شد، گفت: طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران متعددی برای بازسازی و راه‌اندازی مجدد این سینما پای‌کارآمدند اما به دلیل برخی موانع قانونی تاکنون اقدام مؤثری در این خصوص رخ نداده است.

جواد واعظ بابیان اینکه مساله راه‌اندازی مجدد این سینما سال گذشته توسط ستاد اکران‌های مردمی عمار مطرح شد، افزود: تفاهم‌نامه‌ای برای راه‌اندازی موقت آن منعقدشده است که طی این تعهد، این ستاد موظف است در کنار اکران‌های عمومی، اکران ویژه مدارس نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه تعطیلی چندساله این سینما و بروز مشکلاتی همچون سلب امتیاز برق و … اقداماتی نظیر اخذ مجوز امتیاز برق و نصب کنتور، کابل‌کشی مجدد، رنگ‌آمیزی سالن‌ها، مرمت دیوار و… با همکاری ستاد اکران‌های مردمی انجام شد تا شرایط اولیه برای راه‌اندازی مجدد را داشته باشد.

سرپرست اداره آموزش‌وپرورش قوچان تأکید کرد: طی برآورد انجام‌شده در سال گذشته ۱۸۰ میلیون تومان برای تعویض ۳۰۰ صندلی این سینما نیاز بود که در حال حاضر این رقم به بالای ۲۵۰ میلیون تومان خواهد رسید و تجهیز کامل سینما اعم از صندلی، پرده نمایش، نور و … بر اساس استانداردهای سینمایی و در شأن مردم این شهرستان خارج توان آموزش‌وپرورش بوده و باید مسؤولین به دنبال جذب اعتبارات ویژه باشند.

۱۸۸ اکران سینمایی در ژانرهای مختلف دفاع مقدس، اجتماعی، طنز و کمدی، کودک و نوجوان و… توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان با همکاری انجمن سینمای جوان استان و مجموعه اکران‌های مردمی عمار در سال گذشته و استقبال بیش از ۲۵ هزار شهروند قوچانی از این اکران‌ها، آن‌هم در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمترین امکانات نشان‌دهنده نیازمندی قوچان به سینمایی استاندارد برای پر شدن اوقات فراغت مردم این شهر است و کمبود مکان‌های تفریحی و فرهنگی در قوچان لزوم ایجاد و راه‌اندازی این بستر را نشان می‌دهد.

وجود فضایی فیزیکی با عنوان «سینما دانش» تحت مالکیت اداره آموزش‌وپرورش هرچند که فرسوده و بدون تجهیزات است می‌تواند اولین قدم برای فراهم کردن سینمایی مجهز و استاندارد را به وجود آورد و این موضوع نیازمند پیگیری‌های مجدانه مسئولین در جذب اعتبارات لازم برای بازسازی، مرمت و تجهیز آن بر اساس استانداردهای سینمایی است.

آنچه از تفاهم انجام‌شده فی‌مابین اداره آموزش‌وپرورش قوچان به‌عنوان متولی یا مالک سینما و ستاد اکران‌های مردمی عمار برداشت می‌شود نگاه مثبت این دو مجموعه در راستای راه‌اندازی مجدد آن است، پس تبدیل بازگشایی موقت این سینما برای مردم به سینمایی دائمی در ابتدای امر نیازمند استقبال و مشارکت مردم از اکران‌هاست تا ثابت شود نبود سینما به‌عنوان یک خلأ بزرگ فرهنگی در این شهرستان طی سال‌های گذشته مشهود بوده است.

استقبال مناسب مردمی در مدت یک‌ماهه بازگشایی موقت سینما شاید مسؤولان را به این فکر وادارد که قوچان نیز همچون دیگر شهرهای هم‌سطح نیازمند سینمایی استاندارد و درخور شأن مردم است و آن‌ها را ملزم کند تا پیگیری بیشتری نسبت به اخذ اعتبارات برای تجهیز و ساخت سینما داشته باشند.

کد خبر 6085107

دیگر خبرها

  • افزایش ۹ درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین ۱۴۰۳
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • رؤیا افشار با «همسایه شما، زهره» به سینما می‌آید/ اکران فیلم از چهارشنبه
  • رویا افشار با «همسایه شما، زهره» به سینما می‌آید/ اکران فیلم از چهارشنبه
  • (ویدئو) غافلگیری جالب میلاد کی‌مرام در اکران مردمی یک فیلم
  • سوپرایز میلاد کی مرام در اکران عمومی آسمان غرب + عکس و فیلم
  • نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان
  • پوستر جدید «آپاراتچی» منتشر شد / جذب بیش از ۸۰ هزار مخاطب
  • پوستر جدید «آپاراتچی» منتشر شد/ جذب بیش از ۸۰ هزار مخاطب
  • باز هم سال سینمای کمدی؟