Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-23@23:30:00 GMT

«کلاه آبی» های عراق چه کسانی هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۳۶۹۰

به گزارش جام نیوز،  مقتدی صدر، روحانی برجسته شیعه در عراق، در مواجهه با انتقادهای شدیدالحن مقامات مذهبی و مردم عراق ۸ فوریه از طرفدارانش خواست از تظاهرات که در جریان آن با معترضان ضد دولتی درگیر شده بودند، عقب نشینی کنند. صدر رهبری جریان سیاسی صدر گرایان در عراق و گروهی از پیروان موسوم به کلاه آبی ها را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احساسات و رویه این روحانی با نفوذ مدام در حال تغییر است. او کلاه آبی ها را در ماه اکتبر و در حمایت از تظاهرات مردمی علیه دولت تشکیل داد. کلاه آبی ها خیلی زود با انگیزه محافظت و حمایت از تظاهرات کنندگان میدان تحریر در مرکز بغداد را پر کردند. اما صدر و طرفدارانش در ماه ژانویه به این حمایت ها پایان دادند. دیری نگذشت که صدر باز هم طرفدارانش را به میدان تحریر فرستاد، اما این مرتبه هدفشان مقابله با تظاهرات کنندگان بود.

تظاهرات کنندگان به این مساله معترض شدند و شعارهایی علیه صدر سر دادند. در جنوب عراق، کمیته های دانشجویی ۴ فوریه در تظاهراتی گسترده در بغداد در اعتراض به رفتار کلاه آبی ها شرکت کردند.

صدر مجددا طرفدارانش را به هقب نشینی از خیابان ها فرا خوانده، اما طبق برخی گزارش ها، آنها در کشته شدن شماری از معترضان در نجف نقش داشتند. کلاه آبی ها ۵ فوریه به مرکز تظاهرات در نجف حمله کردند و طبق گزارش های اولیه، در درگیری های پیش آمده ۸ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند. (مسئولان امداد می گویند ۲۳ نفر کشته و ۱۹۷ تفر زخمی شده اند، اما این آمارها به طور رسمی تایید نشده است.) کلاه آبی ها همچنین ۶ فوریه علیه تظاهرات کنندگان در میدان تحریر در مرکز بغداد مستقر شدند. فراخوان صدر برای استقرار کلاه آبی ها در میدان تحریر بلافاصله پس از آن بود که به طور علنی اعلام کرد از محمد توفیق علاوی، نخست وزیر تازه منصوب شده، حمایت می کند. این در حالی است که تظاهرات کنندگان علاوی را به عنوان نخست وزیر نپذیرفته اند.

صدر مجدد ۸ فوریه عقب نشینی کلاه آبی ها را از میدان های تظاهراتی خواستار شد و نیروهای امنیتی برای برقراری نظم جای آنها را گرفتند و طبق گزارش ها، روند اعتراض ها به یک ثبات نسبی رسید.

صدر ۱۱ فوریه بار دیگر موضع خود را تغییر داد و گفت از علاوی حمایت نمی کند.

در میان همه این گزارش های ضد و نقیض درباره اقدامات کلاه آبی ها، یک فعال که می خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: طرفداران صدر که بخشی از کلاه آبی ها هستند، به تظاهرات کنندگان در میدان تحریر تعرض کرده و آنها را از رستوران ترکی که بستر اصلی تظاهرات در بغداد به شمار می رود، بیرون کرده اند. طرفداران صدر شمار زیادی از چادرها را با این توجیه تخریب کردند که صاحبان آنها آشوبگر و مخالف صدر هستند.

تصاویر ویدیویی که روز ۴ فوریه در اینترنت به اشتراک گذاشته شد، کلاه آبی ها را در حال حمله به تظاهرات کنندگان نشان می داد. یک تظاهرات کننده در میدان تحریر به المانیتور گفت: این حملات با انتصاب نخست وزیر جدید همزمان بودند که این مساله می تواند نشان دهنده یک هدف سیاسی توافقی بین دولت و احزاب برای تحت کنترل درآوردن معترضان باشد. حکیم الزمیلی، یکی از رهبران جریان صدر، می گوید که این تصاویر ویدیویی جعلی و بخشی از «کارزار منحرف کردن اذهان عمومی» علیه صدرگرایان هستند. او به المانیتور گفت: «تظاهرات کنندگان صدرگرا ابتدا در برابر دولت ایستادند. آنها تظاهرات را ارتقاء دادند و پیش بردند و اگر به خاطر آنها نبود، تظاهرات مردمی خیلی وقت پیش نابود شده بود. کلاه آبی ها گروه های شبه نظامی مسلح را در میدان تحریر و دیگر مناطق در بغداد از متوسل شدن به زور و خرابکاری باز داشتند.» او ادعاها مبنی بر اینکه کلاه آبی ها نیز یک گروه شبه نظامی مسلح هستند، رد کرد و افزود: «آنها داوطلبانی هستند که به تفکرات سیاسی و عقیدتی جریان صدر اعتقاد دارند. آنها از هیچ کس پشتیبانی و حقوقی دریافت نمی کنند. شمار آنها به سختی به 2 یا 3 هزار نفر در سراسر عراق می رسد و آنها غیرمسلح هستند. آنها هرگز در جلسات نظامی یا امنیتی شرکت نکردند که بخواهند شبه نظامی خوانده شوند.»

واثق الجبری، رئیس موسسه مطالعات استراتژیک در عراق، به المانیتور گفت کلاه آبی ها در ابتدا به این دلیل از حمایت از اعتراضات عمومی عقب نشینی کردند که تظاهرکنندگان از راهپیمایی چند میلیون نفری صدر در 24 ژانویه در اعتراض به حضور آمریکا در عراق پشتیبانی نکرده بودند و به این دلیل که معترضان برای جلوگیری از ورود هواداران صدر از دیگر استان ها به بغداد، سعی کردند جاده ها را مسدود کنند.»

رامی السُکِینی از اتحادیه سایرون تحت رهبری جریان صدر، در پاسخ به اتهامات خشونت به المانیتور گفت: «از زمان آغاز اعتراض ها، صدر همه تلاش خود را برای همگام بودن با خواست مردم انجام داده و روی دادن حقوقی که از آنها دریغ شده تمرکز کرده و در برابر طبقه سیاسی، در کنار آنها ایستاده است. طرفداران صدر از آغاز اعتراض های مردمی در کنار تظاهرات کنندگان بودند و بیانیه ها و اقدامات گواه همین مساله هستند.» او افزود: «نگرانی از نفوذ خرابکاران در اعتراضات مردمی و احتمال استفاده از آشفتگی اوضاع برای صدمه زدن به صدرگرایان سبب شد که آنها برای جدا شدن از عموم معترضان کلاه های آبی بر سر بگذارند و از پیشروی اعتراضات در جهت دیگر برای دستیابی به منافع حزبی و اهداف خاص جلوگیری کنند.» او در ادامه اذعان داشت: «کلاه های آبی در میدان های عمومی تظاهرات مرتکب اشتباهاتی شده اند که این مساله در میان جمعیت گسترده اینچنینی چندان دور از انتظار نیست؛ اما این اشتباهات عمدی و با هدف آنها ایجاد وحشت در میان معترضان نبوده است. جریان صدریست در خیابان ها و در اعتراضات در میدان های عمومی محبوب است و قدرت خود را در سیاست از این محبوبیت به دست می آورد.»

تمیمی علی تمیمی، یک کارشناس حقوقی و قاضی سابق، به المانیتور گفت: «صرف نظر از احزاب خشن و نام آنها، حقیقت این است که معترضان کشته می شوند. نیروهای امنیتی مسئول هستند، زیرا آنها تنها گروه رسمی ای هستند که باید از همه طرفین محافظت کنند و نه کلاه آبی ها یا هر گروه دیگری.»

علی البیاتی، عضو کمیسیون عالی حقوق بشر عراق، هم به المانیتور گفت: «نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات از اول اکتبر آغاز شده است. نهادهای رسمی تنها کسانی هستند که باید از مردم محافظت کنند. درگیری ها به این دلیل افزایش یافته که شمار هواداران احزاب و بلوک های سیاسی، و نه فقط معترضان، در میادین افزایش یافته است. اعتراضات مردمی اکنون به جبهه اصلی مناقشات سیاسی تبدیل شده است.»

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: المانیتور المانیتور المانیتور المانیتور المانیتور المانیتور المانیتور جام نیوز مقتدی صدر عراق المانیتور گفت تظاهرات کنندگان میدان تحریر کلاه آبی ها جریان صدر گزارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۳۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته ۲۸۵ موتور سوار در تهران فوت شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، ضمن تاکید بر استفاده راکبین موتورسیکلت از کلاه ایمنی گفت: در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران ۲۰۸ نفر فوتی موتورسیکلت بر اثر تصادفات داشته‌ایم که این آمار در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۲۸۵ نفر رسیده است.

وی افزود: ۷۷ تعداد نفر یعنی معادل ۳۷ درصد نیز افزایش فوتی موتورسیکلت سواران را در شهر تهران داشته‌ایم. متأسفانه ۷۰ درصد از این موتورسواران که بر اثر تصادف فوت کرده‌اند کلاه ایمنی بر سر نداشته‌اند.

موسوی پور گفت: استفاده از کلاه ایمنی در شهر تهران توسط نهایت به ۴۰ درصد می‌رسد. این در حالی است که وقتی موتورسواری قصد سوار شدن بر موتورسیکلت را دارد کلاه ایمنی می‌بایست جز لباس او باشد و حتماً قبل از روشن کردن موتورسیکلت کلاه ایمنی را بر سر بگذارد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ضمن اشاره به ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی افزود: همان مقرراتی که در بحث حمل و نقل برای خودروها وجود دارد برای موتورسیکلت سواران نیز جاری است یعنی موتورسیکلت‌ها نمی‌توانند داخل پیاده روها تردد کرده و نمی‌توانند در آن محل‌ها توقف کنند.

وی گفت: حرکات مخاطره آمیز، حرکت بسیار خطرناک تک چرخ، حرکات مخاطره آمیز و حرکت خلاف جهت نیز برای موتورسواران ممنوع است و باعث بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری برای آنان می‌گردد.

موسوی پور بیان داشت: اگر موتورسیکلت سواری مرتکب این نوع از تخلفات گردد برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ضمن اعمال قانون، موتورسیکلت نیز به مدت یک هفته در پارکینگ متوقف می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: درصد استفاده از کلاه ایمنی بسیار کم است و اگر استفاده از کلاه ایمنی را در کنار جان راکبین قرار بدهیم این دو اصلاً قابل مقایسه نیستند.

کد خبر 6084782 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اجرای طرح آموزش ایمنی و ترافیک در مراغه
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • آموزش فرهنگ ترافیک به دانش آموزان روستایی در مراغه
  • معرفی کلاه کاسکت راپیدو
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه
  • سال گذشته ۲۸۵ موتور سوار در تهران فوت شدند
  • جلسه تندروها برای حذف قالیباف از ریاست مجلس دوازدهم/چه کسانی میدان‌دار شده‌اند؟
  • ستاره‌های غایب جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ چه کسانی هستند؟