Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات مجلس یازدهم در حالی تقریبا تمام شده است که تنها در 11 حوزه انتخابیه کار به دور دوم کشیده است. اکنون تکلیف 279 نماینده مجلس یازدهم که با رأی مردم منتخب شده اند، مشخص شده و جمع کوچک باقی مانده نیز در پروسه دیگر به سایر ترکیب مجلس پیش رو ملحق خواهند شد. اما آنچه کاملا مشخص است، این است که ترکیب مجلس یازدهم را اکثریت قاطعی از اصولگرایان تشکیل داده اند و جمع اندکی از اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و مستقلین توانسته اند به مجلس آتی راه یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، تقسیم بندی سیاسی نمایندگان راه یافته به مجلس و دور دوم انتخابات به گونه ایست که می توان 75 درصد مجلس را متشکل از اصولگرایان دانست. مابقی تقسیم بندی سیاسی راه یافتگان به مجلس کمتر از 10 درصد اصلاح طلب و اعتدالگرا و بیش از 15 درصد چهره های مستقل هستند که آنها نیز با شروع مجلس به یکی از این دو قطب ها یعنی یا به اصلاح طلبان و اعتدالگرایان و یا به اصولگرایان خواهند پیوست.

بسیاری از سیاسیون از جمله اصلاح طلبان در توصیف مجلس یازدهم از ترکیب و عبارت «مجلس یکدست» استفاده می کنند و اعتقاد دارند که تمامی تصمیم گیری ها و اتفاقات در این مجلس مبتنی بر رویکرد کاملا اصولگرایانه شکل خواهد گرفت و البته بر این عقیده هم هستند که هر اتفاقی در مجلس پیش رو رقم بخورد، باید آن را به حساب و به پای جریان اصولگرایی نوشت؛ چرا که ترکیب این مجلس قریب به اتفاق از چهره های جریان اصولگرا تشکیل شده است و کار هم بر مبنای نظرات آنها پیش خواهد رفت.

اما، باید اشاره کرد که مجلس یازدهم به دنبال عملکرد نامطلوب فراکسیون امید و مجلس دهم به ویژه در مقابله با مشکلات پیش روی مردم و به خصوص در حوزه های اقتصادی و معیشتی شکل گرفت؛ جایی که اصولگرایان انتقادات جدی نسبت به عملکرد اصلاح طلبان و سایر اعضای مجلس دهم مطرح کردند و اعتقاد داشتند، اهمال مجلس دز انجام وظایف قانونی چه در حوزه قانونگذاری و چه در حوزه اجرا باعث شده است که مشکلات زیادی برای کشور و پیش روی مردم ایجاد شود.

اصولگرایان با شعار تشکیل «مجلس قوی» و برای حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم پا به صحنه نبرد گذاشتند و تاکید داشتند که مجلس از انجام وظایف ذاتی خود فاصله گرفته و به محلی برای انجام لابی و بعضا پیگیری امورات شخصی بدل شده است، برای همین لازم است که تغییرات جدی در ترکیب آن ایجاد شود، به نحوی که کار «برای ایران» و «به نفع مردم» دنبال شود. نتیجه هم این شد که جمع بسیار کمی از نمایندگان مجلس دهم توانستند، مجوز حضور در مجلس یازدهم را کسب کنند.

حالا نوبت به اصولگرایان رسیده است تا آنچه را از سر انتقاد خطاب به اصلاح طلبان و مجلس دهم مطرح کرده اند، جنبه عینی ببخشند، یعنی برای تشکیل مجلسی قوی که در رأس امور است و با قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای آن از ایجاد مشکلات برای کشور و مردم جلوگیری می کند، گام بردارند و در حقیقت بتوانند شعارهایی که در جریان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم داده اند، محقق کنند. البته باید توجه داشت که یکدستی مجلس شاید خود به عاملی برای جلوگیری از این امور تبدیل شود.

در همین خصوص «احمد کریمی‌اصفهانی» در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافات میان اصولگرایان به خصوص بر سر کسب کرسی ریاست، به درون مجلس یازدهم هم کشیده می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: احتمال اینکه اختلافات قبلی اصولگرایان اثرات خود را برای کسب سِمت‌ها درمجلس یازدهم بگذارد وجود دارد، اما آن‌ها اگر می‌خواهند برای خدمت وارد شوند این سِمت‌ها مهم نیست.

این عضو حزب موتلفه تاکید کرد: کار و طرح و تدبیر باید مهم باشد، پس بهتر است قبل ‌از آنکه در ملاعام مقابل هم بایستند، جلساتی را در یک مجلسِ فرضی یا سایه تشکیل دهند و این جایگاه‌ها را میان خود تقسیم کنند، دور از چشم مردم و صدا و سیما؛ که روزِ موعد با کمترین درگیری و آسیب این سِمت‌ها را تعیین کنند تا فقط به خدمت به مردم و سامان دادن امور برسند بنابراین این توافق قبلی باید شکل بگیرد.

از سویی دیگر، «عباس عبدی» تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز گفت: سکه‌ای که اصولگرایان بالا انداخته اند تا انتخابات ۱۴۰۰ ده‌ها بار چرخ می‌خورد و جابجا می‌شود تا به زمین برسد. مجلس یکدست شوخی محض است. با تشکیل چنین مجلسی خواهید دید بلافاصله شکافی میان اصولگرایان رخ می‌دهد و به روی هم آنچنان پنجه بکشند که هیچ گاه با اصلاح‌طلبان این کار را نکنند.

اینکه یکدستی بیش از اندازه ترکیب مجلس می تواند آسیب زا باشد، حرف درستی است که باید جریان اصولگرایی برنامه جدی برای مقابله با اثرات تخریبی این مساله داشته باشد. حتما شنیدن صدای آن 25 درصد غیر اصولگرا و همچنین بهره گیری از طرح ها، سخنان، ایده ها و افراد شایسته این بخش از پارلمان یازدهم امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که می تواند جلوی تک روی های ناشی از ایجاد اکثریت در پارلمان را بگیرد و همچنین به بهبود تصمیم گیری ها و امور هم منجر شود.

از طرفی اصولگرایان باید تمامی حواشی احتمالی ناشی از موضوعات یاد شده را از هم اکنون کنار بگذارند و با اتحاد و تصمیم گیری های واحدی که نفعش به مردم و کشور می رسد و در راستای تشکیل مجلس قوی و رفع مشکلات اقتصادی است، گام بردارند؛ چرا که اگر از همین ابتدا بنا بر چربش حاشیه به متن باشد، کار مجلس به درستی پیش نخواهد رفت، بلکه روال گذشته ای که به آن انتقادات جدی وارد بود همچنان دنبال خواهد شد.

بحث درباره ریاست مجلس، ریاست کمیسیون ها و تصمیم گیری برای مناصب مهم و همچنین تاثیرگذار در پارلمان مساله ای است که نباید اصل موضوعات مورد انتقاد نظیر جلوگیری از باند و باندبازی در مجلس، دنبال کردن سئوال و استیضاح تا زمان تحقق مسائل و موضوعات شخصی، پیگیری اهداف فردی، وکیل الدوله بودن، خارج کردن مجلس از رأس امور و مسائلی از این دست که در نهایت منجر به از دست رفتن نفع کشور و مردم می شود، را به فراموشی بسپارد؛ فسلفه تشکیل «مجلس قوی» همین است و هرچه غیر از این باشد، این موضوع را خدشه دار خواهد کرد؛ بنابراین اصولگرایان حتما در تشکیل مجلس به این موضوعات و همچنین شعارهایی که داده اند، هم فکر کنند و هم وفادار باشند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران آیت الله خسروشاهی پنومونی محمد علی رمضانی ادلب معصومه ابتکار هشدار اصولگرایان مجلس یازدهم قول پارلمان محل حل مشکلات مردم رفع مشکلات کشور فراموش دعوا سر ریاست ریاست مجلس ممنوع عباس عبدی کریمی اصفهانی کروناویروس کرونا در ایران آیت الله خسروشاهی پنومونی محمد علی رمضانی ادلب معصومه ابتکار مجلس یازدهم اصلاح طلبان تصمیم گیری مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۵۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع

دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع در دستورکار قرار گرفت.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع)

- گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولتی ۱

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

- بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

- بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح اجماع برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

دیگر خبرها

  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند
  • آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده است
  • تقویت فراکسیون انقلاب اسلامی به حفظ انسجام مجلس کمک می‌کند
  • نوری قزلجه: ۳۰۰ تحقیق و تفحص؟! شورش را در آوردند
  • برای زنان و نوامیس مردم در طرح حجاب پرونده قضایی تشکیل می‌دهند؟
  • افراط و تفریط در حوزه حجاب باعث فاصله گرفتن مردم از تصمیم‌گیران می‌شود
  • ذاکری: پیام امام در حوزه مسکن فراموش شد! باید به همان مسیر برگردیم / «آرامش قبرستانی» مسکن افتخاری ندارد / رکود مسکن، درمان مشکلات اقتصادی کشور نیست / سیاستگذاران از لجبازی با متغیرهای اقتصادی دست بردارند