Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-19@02:34:35 GMT

چطور کارت بانکی خود را ضد عفونی کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۶۷۳۳

صراط:

شیوع ویروس کرونا در ایران باعث شده تا استفاده شهروندان از خدمات پرداخت الکترونیک بر بستر تراکنش‌های کارتی و بدون حضور کارت افزایش پیدا کند، در این میان یکی از سوالاتی که برای مشتریان شبکه بانکی ایجاد شده این است که آیا می‌توان کارت بانکی را ضد عفونی کرد یا اینکه با شستشو احتمال ایجاد صدمه به کارت وجود خواهد داشت که در ادامه به نحوه صحیح ضد عفونی کارت بانکی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران کارشناسان بهداشت و سلامت تاکید دارند که اسکناس یکی از آلوده‌ترین ابزار‌ها است و شهروندان لازم است تا به منظور رعایت نکات بهداشتی، به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا از کارت بانکی، پرداخت‌های اینترنتی یا بر بستر QR به عنوان جایگزین پول نقد در عملیات‌های پرداخت روزانه استفاده کنند چرا که این ابزار‌ها آلودگی کمتری دارند و با راهکاری ساده می‌توان آن‌ها را ضدعفونی کرد.

برای ضد عفونی کارت بانکی فقط از الکل استفاده کنید/ شستشو با اسکاچ صدمه به کارت می‌زند!

به منظور ضد عفونی کارت بانکی به عنوان ابزار رایج پرداخت که روزانه چندین مرتبه در دستگاه‌های کارتخوان و خودپرداز‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید مقداری محلول ضد عفونی آب و الکل را بر روی کارت به صورت کامل اسپری کرد و سپس با یک دستمال کاغدی سطح کارت خشک شود. با توجه به وجود بخش مغناطیسی (مگنت) در کارت‌های بانکی به هیچ عنوان برای ضد عفونی کارت بانکی از اسکاچ یا سیم ظرفشویی یا دستمال‌های زبر استفاده نکنید چرا که بخش مغناطیسی کارت صدمه می‌بیند و کارت به لاشه بدون کارکرد تبدیل می‌شود؛ توصیه می‌شود تا کارت بانکی را شخصا نگهداری کنید و به هیچ فرد دیگری ارائه ندهید، در غیر اینصورت پس از هر مرتبه دسترسی افراد دیگر بهتر است تا کارت را ضد عفونی کنید.
توصیه مهم به مشتریان و فروشندگان در خصوص استفاده از دستگاه کارتخوان

لازم است تا شهروندان برای خرید با پایانه‌های فروش، کارت بانکی خود را شخصا بر روی دستگاه‌های کارتخوان کشیده، رمز را خودشان وارد کنند و پس از انجام عملیات پرداخت کارت بانکی و دستان خود را ضد عفونی کنند؛ همچنین صاحبان پایانه‌های فروشگاهی باید دستگاه را در نقطه‌ای قرار دهند که مشتری عملیات پرداخت را شخصا انجام دهد و به صورت روزانه چندین مرتبه دستگاه ضد عفونی شود و پیشنهاد می‌شود تا در کنار دستگاه دستمال کاغذی قرار بگیرد تا مشتری دکمه‌های کارتخوان را لمس نکند.

 

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: کارت بانکی ضدعفونی الکل کرونا صراط ضد عفونی کارت بانکی ضد عفونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۶۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش کلاهبرداری و ارتقای امنیت با اجرای طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی

۲۹ فروردین ماه بود که بانک مرکزی اعلام کرد در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا در دستور کار قرار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: با اجرای طرح "کهربا"، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر شده است.

پروژه کهربا که مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در رابطه با آن گفته بود: یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی برای امسال تکمیل پروژه پرداخت‌های مبتنی بر NFC است که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد و برای ارائه آن به مردم نیاز به همکاری بانک‌ها بود.

وعده اجرای طرح کهربا که ۲۴ آبان سال گذشته مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: اصلا سیاست ما (بانک مرکزی) تجمیع کارت‌های بانکی نیست.

او در ادامه بیان کرد: این امکان را که مردم بتوانند تمام کارت‌های بانکی را در یک اپلیکیشن قرار دهند و با NFC یا تکنولوژی‌های مشابه خرید انجام دهند را دنبال می‌کنیم، ولی بحث تجمیع کارت‌ها مطرح نیست و پروژه کهربا را در این زمینه در حال دنبال کردن هستیم.

طرح کهربا در شش بانک آغاز شد

حالا بنابر اعلام بانک مرکزی اکنون شش بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش طرح کهربا بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است. 

حذف امکان کپی کارت بانکی با اجرای طرح کهربا

اما هدف از اجرای طرح کهربا چیست؟ در همین راستا مانی‌یکتا مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکز می‌گوید: هدف گذاری اصلی پروژه کهربا، ارتقاء استاندارد‌های امنیتی شبکه بانکی کشور و کارت‌های بانکی در اختیار مردم است که با توجه به عدم نیاز حضور فیزیکی کارت در زمان انجام تراکنش‌های حضوری، مخاطراتی همانند کپی و اسکن شدن کارت بانکی از بین می‌رود و با چندین مرحل اخذ اثر انگشت متشری بر روی برنامه هوشمند، امنیت تراکنش به میزان بالایی ارتقا پیدا می‌کند.

ارتقای امنیت بواسطه طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی

در ادامه هم مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در رابطه با طرح کهربا یکی از مهم‌ترین موارد که به آن با توجه به نیازسنجی‌ها توجه شده بحث توسعه بانکداری الکترونیک است زمانی که نیاز به صدور کارت فیزیکی نباشد مراجعه به شعب کمتر می‌شود و اصلا گاهی دیگر تعدد شعب زیاد بی معنی خواهد شد.

میرزایی در ادامه می‌گوید: با اجرای طرح کهربا و کاهش نقش فیزیکی کارت‌های بانکی در پرداخت علاوه بر ارتقای امنیت پرداخت دیگر شاهد مباحث کپی کارت، موارد خارج از چهارچوب نیستیم علاوه بر دیگر این دیگر امکان استفاده از کارت‌های بانکی دیگران و سوءاستفاده از آنها برای مواردی همچون قمار، کلاهبرداری، پولشویی و... کاهش پیدا می‌کند.

در نهایت او افزود: اکنون بنابر اعلام بانک مرکزی این طرح با شش بانک کلید خورده است، اما برای موفقیت این طرح نیاز است علاوه بر شناسایی دقیق باگ‌های احتمالی سایر بانک‌ها نیز با سرعت به این طرح اضافه شوند‌تا نتایج آن گسترده‌تر شود.

همچنین مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: با عملیاتی شدن این پروژه (طرح کهربا) و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

نحوه انجام تراکنش بانکی از طریق تلفن همراه هوشمند چگونه است؟

در ادامه مانی یکتا مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در رابطه با نحوه اجرای طرح کهربا بیان کرد: مشتریان بانک‌ها و دارندگان کارت‌های بانکی، برنامه هوشمندی که از سوی بانک مربوطه اعلام می‌شود را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب و راه اندازی و سپس کارت بانکی خود را روی آن برنامه ثبت می‌کنند ثبت کارت، تنها در مرحله اول انجام می‌شود و نیازی نیست که برای هر عملیات و تراکنش بانکی مجددا کارت بانکی، ثبت شود.

او افزود: در مرحله تراکنش خرید، همانند تراکنش خرید در کارت‌های بانکی، مبلغ مربوطه روی دستگاه تراکنش پایانه فروشگاهی درج می‌شود و بعد از تایید مبلغ توسط خریدار یا پذیرنده، تلفن همراه هوشمند که برنامه و کارت روی آن ثبت شده است به صورت غیر تماسی در کنار دستگاه پایانه فروش قرار می‌گیرد و بلافاصله عملیات تراکنش و تایید آن آغاز می‌شود سپس رسید الکترونیک خرید فروشگاهی هم روی دستگاه پایانه فروش و هم روی تلفن همراه هوشمند در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

حالا باید منتظر ماند و دید سرعت اضافه شدن سایر بانک‌ها با توجه به مزایای مطرح شده طرح کهربا چگونه است؟ باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر این موضوع خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • کاهش کلاهبرداری و ارتقای امنیت با اجرای طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی
  • ارتقای امنیت بواسطه طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی
  • بانک مرکزی: پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی در ۶ بانک کلید خورد
  • چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • خبر جدید بانک مرکزی درباره حذف کارت‌های بانکی/ از این پس با این روش خرید کنید
  • فرار مالیاتی با پوزهای نمایشی
  • فرار مالیاتی پزشکان با پوزهای نمایشی
  • چگونه موبایل جایگزین کارت‌های بانکی می شود؟ | جزئیات اجرایی شدن طرح کهربا در۶ بانک