Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:35:24 GMT

۱۴ هزار شی تاریخی استان اردبیل ثبت شد

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۸۰۱۵

۱۴ هزار شی تاریخی استان اردبیل ثبت شد

نادر فلاحی روز شنبه اظهارداشت: ساماندهی و ثبت شناسنامه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شی دیگر نیز از روزهای آینده آغاز می‌شود که امیدواریم تا ابتدای تابستان سال آینده به اتمام برسد.

وی افزود: همچنین برای نخستین بار در طی ۳۰ سال گذشته انبارگردانی تمامی مخازن موزه‌های استان در سال جاری انجام گرفت که در مجموع ۱۴ هزار شی تاریخی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فلاحی با اشاره به اینکه با شناسنامه‌دار شدن ۲ هزار و ۵۰۰ شی دیگر در سامانه جام میزان آثار ثبتی در این سامانه به ۱۰ هزار و ۵۰۰ مورد خواهد رسید، گفت: با این کار بیش از نیمی از اشیای موجود در مخازن استان در سامانه جام به ثبت خواهد رسید.

او با تاکید بر اهمیت حفاظت و صیانت از این آثار در حفظ تمدن و فرهنگ غنی منطقه آذربایجان و استان اردبیل، اضافه کرد: امیدواریم با سرعت بخشیدن به این روند تا سال ۱۴۰۰ تمامی اشیای تاریخی موجود در موزه‌های استان در سامانه جام ثبت و دارای شناسنامه باشند.

استان اردبیل بواسطه تاریخ باستانی خود دارای مکان‌های تاریخی بیشمار از جمله موزه و گنجینه می‌باشد. مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی معروف‌ترین اثر تاریخی اردبیل می‌باشد که موزه این شهر نیز در آن واقع است.
استان اردبیل دارای هشت موزه شامل موزه باستان‌شناسی ، صنایع دستی ، مردم‌شناسی ، چینی‌خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ، موزه صارم‌السلطنه شهرستان نمین ، موزه باستان‌شناسی شهرستان نیر ، موزه باستان‌شناسی شهرستان مشگین‌شهر و موزه باستان‌شناسی خلخال است.

برچسب‌ها میراث فرهنگی اردبیل موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی اردبیل موزه میراث فرهنگی اردبیل موزه موزه باستان شناسی استان اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل آغاز شد

معاون استاندار اردبیل در ابتدای این کنفرانس گفت: موزه‌ها نقش مهمی را در حفظ، معرفی و بازتعریف هویت ملی دارند و کنفرانس موزه‌ها می‌تواند نتایج موثری را در راستای تقویت این نهاد داشته باشد.

کاظم دبیر افزود: خودآگاهی، هویت بخشی و هویت‌شناسی یکی از الزامات جامعه ما است که امروزه متاسفانه بسیاری از کشورهای درحال توسعه از این موارد به دور هستند و موزه‌ها یکی از بنیان‌های حفظ و معرفی هویت ما به نسل‌های آینده هستند.

او گفت: جای خوشحالی دارد که اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود و امیدوارم که شاهد نقش پررنگ‌تر موزه‌ها در حفظ هویت استان و کشور باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نیز در این کنفرانس گفت: موزه‌داری در ایران و به ویژه در اردبیل تاریخی طولانی دارد و اولین موزه کشور را می‌توان به دوره صفویه و تالار چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی مربوط دانست.

حسن محمدی ادیب افزود: با این پشتوانه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل فرصتی مغتنم برای بازیابی جایگاه اصلی موزه‌ها و توجه بیشتر به این نهادها است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • نقش موزه‌ها در حفظ هویت ملی موثر است
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل آغاز شد
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور