Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: بیش از ٨ میلیارد متر مکعب از سد‌های خوزستان خالی است و به رغم همین موضوع، سیل هیچ تهدیدی برای بخش کشاورزی این استان ندارد. تاریخ انتشار: 00:30 - 11 اسفند 1398 - کد خبر: ۶۰۱۲۲۹

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان اظهار کرد: در جلسات و جمع بندی‌های اخیری که با ارگان‌های مربوطه در خصوص خسارت سیل‌های اخیر برای بررسی وضعیت کشت و زمین‌های کشاورزی استان خوزستان برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که هیچ خسارتی به این بخش‌های استان وارد نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: احتمال خسارت به بخش کشاورزی در استان خوزستان بسیار ضعیف است چراکه بیش از هشت میلیارد متر مکعب از سد‌های استان ظرفیت خالی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: پیش بینی و احتمال وقوع سیل بر عهده وزارت نیرو است و این وزارت خانه باید در صورت مشاهده احتمالات، بخش‌های مختلف را از این موضوع آگاه سازد.

چنگلوایی ادامه داد: با تمهیداتی که در مدیریت آب استان خوزستان انجام گرفته، بخش کشاورزی این استان مشکلی از لحاظ وقوع سیل نخواهد داشت و مزارع کشاورزی را تهدید نمی‌کند.

وی با اشاره به هجوم ملخ صحرایی به استان خوزستان تصریح کرد: اخیرا نشانه‌های بسیار اندکی از ملخ صحرایی در این استان مشاهده شده است، اما جدی نیستند و ملخ صحرایی از اردیبهشت ماه سال آینده به خوزستان هجوم می‌آورند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان خاطر نشان کرد: در استان خوزستان ۱۷۰ اکیپ پایش، ۱۷ گروه سمپاشی و یک فروند هواپیما برای مقابله با ملخ صحرایی آماده هستند.

چنگلوایی ادامه داد: استاندار شهر‌های درگیر با ملخ صحرایی نیز آمادگی خود را برای مقابله با این آفت اعلام کرده اند همچنین چند دستگاه خودرو‌ کوهستانی نیز در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: ۱۸.۸ هزار میلیارد ریال غرامت سیل به خسارت دیدگان بخش کشاورزی پرداخت شد

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کشاورزی اخبار اقتصادی سیل خشکسالی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بخش کشاورزی ملخ صحرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۲۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از پهپاد برای سمپاشی در قم ۵۰ درصد افزایش یافت

رضا لطیفی‌زاده گفت: به منظور اجرای عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای مزارع غلات و کلزا تعداد ۱۵ فروند پهپاد سمپاش در کنار سایر سمپاش‌ها (توربولاینر و پشت تراکتوری) در استان به کارگرفته شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: نکته مهم اینکه در سال گذشته فقط چهار فروند پهپاد بومی در استان وجود داشت، اما با توجه به مزایای پهپاد‌های سمپاش و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته با هدف ایجاد اشتغال و تجهیز کشاورزان به ادوات جدید تعداد پهپاد‌های بومی به ۱۰ فروند افزایش یافته‌است.

لطیفی زاده افزود: در سال زراعی جاری نیز تعداد ۱۶ شبکه مراقبت و پیش آگاهی وظیفه نظارت و مراقبت از مزارع را به عهده دارند و توصیه‌های فنی لازم را به منظور مبارزه به موقع و اصولی با عوامل خسارتزا به کشاورزان ارائه می‌نمایند که این روند تا پایان برداشت محصول ادامه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم توضیح داد: هر ساله با آغاز کشت محصولات پاییزه، فعالیت شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی در مزارع غلات و کلزا شروع می‌شود و کارشناسان ما با بازدید مستمر از مزارع بر وضعیت عوامل خسارت‌زا شامل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها نظارت می‌کنند.

او ادامه داد: در سال جاری نیز به‌دلیل شرایط خاص اقلیمی همچون عدم بارش نزولات جوی و گرمی هوا در زمستان، کار مبارزه با آفت شته و سایر عوامل خسارتزا زودتر از هر سال و از نیمه دوم بهمن ماه آغاز گردید.

لطیفی زاده گفت: در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۲ ریزش آفت سن مضر غلات از اماکن زمستان‌گذران به مزارع غلات شروع و با توجه به آماربرداری‌های صورت گرفته توسط شبکه‌های مراقبت مطابق دستورالعمل‌های فنی سازمان حفظ نباتات کشور، عملیات مبارزه با این آفت مهم و کلیدی از تاریخ پنجم فروردین‌ماه سال‌جاری آغاز گردیده و تا پایان برداشت محصول ادامه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در نیمه اول فرودین به دلیل مهیا شدن شرایط اقلیمی (دما و رطوبت) برای ظهور بیماری‌های غلات نظیر زنگ زرد، سفیدک و سایر لکه برگی‌ها، شبکه مراقبت ضمن بازدید مرتب و روزانه از مزارع، کانون‌های اولیه بیماری را شناسایی و عملیات مبارزه به منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌ها به خصوص زنگ زرد صورت گرفت.

او ادامه داد: با تلاش‌های عوامل اجرایی و کارشناسان شبکه‌های مراقبت تاکنون عملیات مبارزه با عوامل خسارتزای مزارع غلات و کلزا با موفقیت اجرا شده‌است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین گفت: به منظور تغذیه گیاهی و جبران خسارت سرما به مزارع غلات و کلزا و با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح، محلول پاشی مزارع توسط کود‌های ریز مغذی، NPK، سولوپتاس و سایر موارد نیز همزمان با عملیات سمپاشی در مزارع قم صورت گرفته‌است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • استفاده از پهپاد برای سمپاشی در قم ۵۰ درصد افزایش یافت
  • جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید از جانب رژیم صهیونیستی را دارد
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم