Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شیوع کرونا در ایران رسانه های سلطنتی فارسی زبانی چون بی بی سی، منوتو و رسانه سعودی ایران اینترنشنال در خطوط خبری مشخصی، هر کدام وظیفه خاصی را در زمینه از بین بردن آرامش عمومی برعهده گرفتند. این در حالی است که شایعه پراکنی و دروغ پردازی در رسانه های مجهول الهویه در فضای مجازی خود به شرایط موجود دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ آن چه که می توان از شرایط موجود توصیف کرد این است که کشور طی سالیان گذشته تحت شدید ترین هجمه های رسانه ای قرار گرفته است و دشمنان سعی دارند که از هر فرصتی جهت شایعه سازی و بی اعتماد کردن عموم جامعه نسبت به مسئولین اقدام کنند و از این نوع حرکت هیچ گونه ابایی ندارند.

این روزها با گسترش ویروس کرونا در سطح جهانی و افزایش لحظه به لحظه مبتلایان و فوت شدگان در سطح جهان اما گویا هدف اصلی رسانه های جهان ویژه نشان دادن این ویروس در ایران است و خط های خبری خود را طوری تنظیم می کنند که علاوه بر ایجاد ترس و واهمه با دروغ پراکنی های متعدد نه تنها اعتقادات مردمی را نشانه روند بلکه موجی از بی اعتمادی و ناامیدی را در جامعه شکل دهند.

طی روزهای گذشته که خبر گسترش ویروس کرونا در کشور منتشر شد؛ رسانه های خارج نشین شیوه های مختلف خبری و حجم فروانی از اخبار را به خط کردند و رسانه های سلطنتی فارسی زبانی چون بی بی سی و منوتو و رسانه سعودی ایران اینترنشنال در خطوط خبری مشخصی، هر کدام وظیفه خاصی را برعهده گرفتند. این در حالی است که شایعه پراکنی و دروغ پردازی در رسانه های مجهول الهویه در فضای مجازی خود به شرایط موجود دامن زده است.

بنا بر برخی از آمارهای منتشر شده غیر رسمی شبکه بی بی سی طی روزهای گذشته بیش از ۱۸۰ خبر در خصوص کرونا کار کرده است که از این تعداد تنها ۲۶ خبرش مرتبط با وضعیت کرونا در جهان بوده و مابقی این تعداد خبر به ایران اختصاص داشته است. این مسئله در خصوص دو شبکه دیگر نیز بر قرار است که هر یک از آنها با کارکردن بیش از ۲۰۰ خبر در مورد کرونا بیشترین تعداد آن را به کرونا در ایران و القای ناامیدی و ترس در جامعه اختصاص داده اند.

انتشار خبر منتسب به آیت الله بهجت توسط شبکه من‌وتو، اعلام آمار کشته شدگان به واسطه کرونا در ایران در شبکه بی بی سی و از آن بدتر انتشار صوت های مختلف از زبان مسئولین و پزشکان نمونه ای از فعالیت های مبتنی بر دروغ این شبکه ها بوده است چرا که در نمونه ای از آن به گفته پلیس فتا محل تولید صوت نسبت داده شده به حریرچی، معاون سابق وزیر بهداشت، کشور آلبانی که محل استقرار منافقین است عنوان شده است و این تنها نمونه ای از اقدامات این شبکه ها علیه اعتقادات و وضعیت روانی جامعه بوده است.

جالب اینجاست که سطح وقاحت این دست رسانه ها به جایی رسیده که شبکه من‌وتو اشتباه فاحش خود در مورد خبر آیت الله بهجت که نزدیک به ده سال از رحلت ایشان می گذرد را ضبط دوباره می کند و با اصلاح اشتباه گذشته اش بر صفحه یوتویوپ قرار می دهد و یا اینستا گرام صفحه شخصی یک بیمار مبتلا به کرونا را که عکسی از روحیه پرستاران و بهبود یافتگی خود منتشر کرد را حذف می کند.

از طرفی حجم خبرهای دروغ در فضای مجازی کار را به جایی رسانده که مردم تحت شدید ترین فشار های رسانه ای و بارش اخبار دروغ قرار گرفته اند واین نوع رفتار رسانه ای هدفی چون تشویش اذهان و تهییج آنها برای انجام حرکت های نامناسب ندارد که متاسفانه یکی دو نمونه از این تخلیه فشار روانی را در برخی از نقاط کشور طی دو سه روز گذشته دیده ایم.

در کنار رسانه های فارسی زبان و شایعه پراکنان همراهشان در فضای مجازی، دولت مردان تروریسم آمریکایی نیز کنار ننشسته اند و با خبر های عجیب سعی بر ایجاد فرصت برای تنش زایی در جامعه دارند. یکی از این خبر ها کمک آمریکایی ها به مردم ایران و ایجاد کانالی ارتباطی برای کمک به بهبود کرونا در ایران بود. این اتفاق بدون اینکه به صورت رسمی به مقامات کشور اعلام شود در رسانه ها مطرح می گردد تا این فضا را ایجاد کنند که مقامات ایران مانع کمک آمریکایی ها به مردم هستند. این در حالی است که چندی پیش و در ماجرای سیل فروردین ماه، این آمریکایی ها بودند که حساب کمک های مردمی در سراسر جهان را مسدود می کردند و مانع رسیدن کمک ها به کشور می شدند. از طرفی انگار نه انگار که انگشت اصلی اتهام این ویروس به سمت آمریکایی هاست و به گفته برخی از شاهدان عینی آمریکا اولین کشوری بود که قبل از گسترده شدن این ویروس و رسانه ای شدن آن اتباع خود را از چین خارج کرد. مطمئنا در آینده بسیاری از ابعاد این واقعه جهانی مشخص خواهد شد.

کشور های حاشیه خلیج فارس نیز که خود وضعیت بحرانی را از نظر ابتلا به کرونا تجربه می کنند و خبرهای رسیده نشان از ضربه خوردن اقتصاد توریستی شان از این اتفاق دارد تا مدت ها که سکوت اختیار کرده اند و حال همه توجه رسانه ای را به سمت ایران سوق داده اند.

پر واضح است که در این شرایط جنگ چند بعدی که ابزار رسانه تنها جزئی از آن است، تنها راه حفظ آرامش در جامعه توجه به توصیه های بهداشتی و آمار هایی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می شود چرا که دامن زدن به آمارهای ضد و نقیض مطرح شده در رسانه های مجهول الهویه و یا معلوم الحال سلطنتی چیزی جز تنش و وارد ساختن ضربه روانی به جامعه نخواهد داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کرونا در ایران فضای مجازی آمریکایی ها رسانه ها رسانه ای بی بی سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی

به گزارش قدس آنلاین، سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاکستان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های پاکستانی و دیگر رسانه‌های خارجی داشته است که دیدارهای او با مقامات بلندپایه این کشور و محورهای رایزنی‌های او را مورد توجه قرار دادند.

خبرگزاری رویترز با اعلام خبر سفر رئیسی به پاکستان، با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان درباره این سفر، به همراهان رئیسی، مدت سفر او و دیدارهای او با مقامات عالی‌رتبه پاکستان، از جمله نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه آن اشاره کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به سفر رئیسی نوشت: روسای ایران و پاکستان در نشست روز دوشنبه خود توافق کردند که همکاری‌های اقتصادی و امنیتی تقویت کنند.

این خبرگزاری همچنین با اشاره به دیدار «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نوشت: سران دو کشور درباره طیفی از مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرده و وعده دادن که برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند. آن‌ها جنگ اسراییل علیه حماس در غزه را نیز محکوم کردند.

شبکه فرانس‌۲۴ نیز با اشاره به دیدارهای رئیسی و توافق او با نخست‌وزیر پاکستان برای تقویت همکاری‌ها، از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم، جنبه اقتصادی و تجاری سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور همسایه را مورد توجه قرار داده و نوشت: رئیسی گفته است که این سفر همچنین هدف ارتقای تجارت میان دو کشور را دنبال می‌کند که در حال حاضر، حدود ۲.۵ میلیارد دلار در سال است. پاکستان روی یک پروژه گازی مشترک با ایران برای حل‌وفصل مسئله کمبود انرژی در این کشور حساب کرده که رشد اقتصادی آن را تضعیف کرده است.

روزنامه پاکستانی داون نیز در گزارشی درباره محورهای رایزنی‌های رئیسی در پاکستان و توافق‌های انجام‌شده میان دو کشور، با برجسته کردن اهداف اقتصادی این سفر نوشت: پاکستان و ایران، روز دوشنبه، به عنوان بخشی از تفاهم‌نامه‌ای برای تعمیق روابط در تمامی حوزه‌ها، متعهد شدند که میزان تجارت سالانه خود را به ۱۰ میلیارد دلار تا پنج سال آینده برسانند.

افزون بر این، شبکه‌های پاکستانی از جمله جی‌تی‌وی، شبکه تلویزیونی سما پاکستان، شبکه دنیا نیوز پاکستان و شبکه اکسپرس نیوز پاکستان مراسم استقبال از رئیس‌جمهور را به صورت زنده پخش کردند.

شبکه سعودی العربیه، شبکه آج، پایگاه خبری هندی فرست پست، روزنامه هندوستان تایمز، شبکه ۲۴نیوز پاکستان، شبکه نیوز ۱۸ اردو، شبکه ایندیپندنت اردو، شبکه الجزیره، شبکه صدای آمریکا، شبکه لاهو رنج، شبکه تی‌وی‌سی نیوز نیجریه، شبکه نیوز۱۸ پاکستان، شبکه وان ایندیا، شبکه المیادین، شبکه العربی، شبکه ای‌ای۲۴ الجزایر، شبکه راشاتودی، شبکه لاهور نیوز، شبکه نیل نیوز مصر، کانال ۲۶ آرژانتین، شبکه تله‌سور ونزوئلا، شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین و شبکه گلوبال نیوز چین نیز سفر رئیس‌جمهور به پاکستان را مورد توجه قرار دادند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند
  • پخش مستند «نیمه شب ۲۴ آوریل» از شبکه دو سیما
  • رسانه‌های آمریکایی: نمایش نسخه جدید باور-373 از توسعه صنایع دفاعی ایران حکایت دارد
  • پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون مشخص شد
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • ناکامی اپوزیسیون در سفیدشویی از صهیونیست‌ها