Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراق با اشاره به اما و اگرهای کابینه محمد توفیق علاوی ، آینده این کابینه را همچنان در ابهام دانست و اظهار داشت: آمریکا، عربستان و نیز امارات با تشدید هرج و مرج در عراق به دنبال به کرسی نشاندن اهداف مورد نظر خود هستند. ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

«عادل المانع» سردبیر روزنامه السیاسه عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل تسنیم در مورد این سوال که ارزیابی شما از کابینه‌ای که توفیق علاوی به پارلمان معرفی خواهد کرد و آینده این کابینه و چگونگی حمایت احزاب مختلف عراق از آن و اینکه آیا پاسخگوی مطالبات معترضان خواهد بود و به موفقیت خواهد رسید؟ گفت: اولا باید پرسید آیا این دولت یک دولت موقت است که بر انتخابات نظارت خواهد داشت یا اینکه یک دولت است که به دولت عادل عبدالمهدی برای سه سال باقیمانده یعنی تا سال 2022 پایان خواهد داد و یا اینکه عمر محدودی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم اینکه آیا این دولت اختیارات معمول یک دولت را دارد یا اختیاراتش محدود و شبیه دولت پیشبرد امور است. سوم آیا این دولت عملا حاصل بزرگترین فراکسیون است که وظیفه آن نامزدی نخست وزیر است؟

المانع ادامه داد: واقعیت این است که یک فراکسیون سیاسی مشخص و یا مجموعه فراکسیون‌های سیاسی از اکثریت شیعه وجود ندارد که روند امور را به سمت نامزدی محمد علاوی سوق دهد، بنابراین مکلف کردن دکتر برهم صالح همچنان در ابهام است گویی مکلف کردن نخست وزیر بر اساس تمایل رئیس جمهور انجام شده است که اگر این موضوع صحت داشته باشد ، بر خلاف قانون اساسی عراق است.

احتمال گشایش در فضای سیاسی عراق با رای اعتماد به کابینه جدید

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراق تصریح کرد: اما در مورد اینکه آیا دولت موفق خواهد شد یا شکست می خورد؟ باید گفت جلسه امروز جلسه نهایی است و به نظر می رسد سیاست عراق به کشمکش از هر سو عادت کرده باشد به گونه‌ای که بعد از مدتی پس از وخیم شدن بحران که بسیاری حل و فصل آن را باور ندارند، گشایش حاصل خواهد شد.

این تحلیلگر عراقی در توضیح این مطلب گفت: با این توضیحات باید گفت ما اکنون در برابر دو موضوع قرار داریم: نخست: سخت بتوان نتایج اوضاع جاری را پیش بینی کرد زیرا چه بسا روند تغییرات ادامه یابد و بتواند خواسته خود را در صحنه سیاسی به کرسی بنشاند و این چیزی است که در جلسه روز پنجشنبه گذشته شاهد بودیم و دیدیم که تمام راهها برای رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی فراهم بود، اما تغییری که رخ داد مانع آن شد.

سردبیر روزنامه السیاسه عراق در ادمه این مصاحبه اظهار داشت: متاسفانه بر خلاف اظهارات برخی احزاب و جریان‌های سیاسی مبنی بر اینکه دولت باید به دور از مسائل طایفه‌ای و سهمیه بندی‌های سیاسی تشکیل شود، اما همین طرفها همچنان برفلان وزیر از فلان طایفه و یا فلان گروه و غیره پافشاری دارند، بنابراین باید پرسید در این وضعیت چه توضیحی برای مواضع این احزاب و جریان‌ها وجود دارد؟

فشار رئیس پارلمان عراق برای تحمیل سه وزیر مورد نظرش بر علاوی

المانع گفت: موضوع دیگر اینکه آیا محمد توفیق علاوی از موضوع تشکیل دولت مستقل کوتاه خواهد آمد به گونه‌ای که وارد سازش‌های سیاسی می شود و در نتیجه تسلیم این یا آن دیدگاه  و این حزب یا فلان حزب خواهد  شد؟

وی یادآور شد: در این خصوص اخباری درز کرده است با این مضمون که محمد الحلبوسی ، علاوی را برای حضور سه وزیر مورد نظر خود تحت فشار قرار داده است که در این صورت سازش حاصل خواهد شد و این دولت با دولتهای قبلی هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

موضع عربستان و آمریکا عامل هرج  و مرج بیشتر در عراق

سردبیر روزنامه السیاسه در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که دلیل اصرار برخی طرف‌های عراقی تحت حمایت عربستان و آمریکا بر جلوگیری از روابط قوی بین عراق و ایران و دلیل ترس از این روابط چیست؟ گفت: مواضعی مانند موضع عربستان و آمریکا عامل هرج  و مرج بیشتر است و چنانچه روند امور به سمت تغییرات جدید پیش برود به احتمال زیاد کابینه محمد توفیق علاوی رای نمی آورد و وارد چرخه مکلف کردن یک نخست وزیر دیگر می‌شویم و چه بسا دوره مکلف کردن نخست وزیر بعدی به درازا بکشد، زیرا صحنه سیاسی عراق از زمان دولت عادل عبدالمهدی تا امروز با اختلافات زیادی همراه بوده است.

دستور کار مورد نظر عربستان و امارات در عراق

وی گفت:  این موضوع به خوبی حاکی از این است که آمریکا و عربستان و پول‌های امارت متحده عربی در تظاهرات عراق دخالت دارند و هدف از آن هرج و مرج بیشتر در کشور و ایجاد بی‌ثباتی در آن است تا به این ترتیب این کشورها بتوانند دستورکار مورد نظر خود را در داخل عراق به اجرا درآورند.

عراق|اعلام وزیران پیشنهادی کابینه علاوی+سوابقعلاوی: پارلمان به کابینه من رای اعتماد خواهد داد

المانع در ادامه یادآور شد: اما در مورد اینکه آیا تظاهرات کنندگان عامل فشار هستند باید گفت که اینگونه به نظر نمی‌رسد. هرچند تغییراتی که در عراق رخ داد آشکارا حاکی از این است که تحت فشار مردم و تکاپوی گروهی رخ داد، اما امروز از گذشت سه ماه از تظاهرات مردمی صحبت می‌کنیم و باید پرسید آیا این مردم هستند که حرف خود را به کرسی می‌نشانند و بیشترین تاثیر را در مراجع تصمیمگیر سیاسی دارند؟ من به صراحت در این خصوص تردید دارم.

انتهای پیام/

R36442/P/S8,90/CT2 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "عراق"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق محمد توفیق علاوی سیاسی عراق نخست وزیر مکلف کردن مورد نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۳۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال ایکس در هند

ایتنا - ایکس دستور کمیته انتخابات هندوستان را اجرا نکرد و برخی از پست های سیاسی سیاستمداران این کشور را در پلتفرم خود همچنان حفظ کرد.
شبکه اجتماعی ایکس دیروز دستور کمیسیون انتخابات هند برای حذف برخی پست های حاوی محتوای سیاسی سیاستمداران هندی انتخاب شده، احزاب سیاسی و کاندیداهای مناصب دولتی را اجرا نکرد و برخی پست ها را در پلتفرم نگه داشت.

به گزارش ایتنا از مهر، پلتفرم ایکس اعلام کرد با دستورات کمیته انتخابات مخالف است. ایکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از کمیسیون انتخابات هندوستان می خواهیم تمام دستورات حذف محتوای خود را در آینده منتشر کند.

این در حالی است که هند حدود یک میلیارد شهروند واجد شرایط رای دهی را دارد و قرار است جمعه بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کند.

این تنها کارزار ایکس در جهان نیست. چندی قبل بی توجهی ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی ایکس به دستور قاضی برزیلی برای حذف برخی حساب های کاربری دردسرساز شد. ماسک دستور آلکساندر دی موارئس قاضی دادگاه عالی مبنی بر مسدودسازی برخی حساب های کاربری را به چالش کشید. او اعلام کرد پلتفرم ایکس این ممنوعیت را لغو می کند زیرا غیرقانونی است و از مورائس خواست تا استعفا دهد.

دیگر خبرها

  • ببینید | شکاف سیاسی در اسرائیل؛ وزیر کابینه هم نتانیاهو را مسخره کرد!
  • عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • عجیب‌ترین نتیجه روز اول جام ملت‌های آسیا!
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا| ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • بنیانگذار تلگرام به پلتفرم‌های آمریکایی اعتماد ندارد
  • جنجال ایکس در هند