Web Analytics Made Easy - Statcounter

از 29 بهمن ماه سال جاری ایران و شهر قم میزبان یک مهمان ناخوانده خارجی به نام ویروس کرونا شد. با شیوع این ویروس در ایران بسیاری از کشورها از پذیرش ایرانی ها سرباز زدند و به همین منظور سفرهای خارجی لغو شد. همچنین شیوع ویروس کرونا در سایر استان ها باعث شد تا بسیاری از سفرهای داخلی نیز لغو گردد. تنها نگرانی از لغو سفرها این بود که جریمه ای باید بابت این لغو بلیط ها پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا مسئولین به فکر چاره جویی برای رفع این مشکل برآمدند.

به گزارش تابناک اقتصادی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه ای در همین رابطه در مورخه 5 اسفندماه سال جاری  درباره وضعیت سفرهای هوایی و ریلی گفت: اعلام کرده‌ایم که در حوزه سفرهای هوایی و ریلی هزینه کنسلی از مردم دریافت نشود و مردم اگر بلیطی تهیه کرده و می‌خواهند آن را کنسل کنند، راحت باشند. وی افزود: البته کسی نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشد و اگر هم مردم نخواهند بلیط سفرهایشان را کنسل کنند، می‌توانند بلیط‌هایشان را به اُپن تبدیل کنند که هر موقع خواستند به سفر بروند.

رضا جعفرزاده-سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در مورخه 6 اسفندماه 1398 در این باره گفت: با توجه به شرایط بوجود آمده پس از انتشار ویروس کرونا و عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعدادی از کشورها و تعلیق موقت برخی پروازها سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه استرداد بلیط هواپیما بدون دریافت جریمه را به شرکت های هواپیمایی داخلی و نمایندگی های کل فروش شرکت های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرد. وی خاطرنشان کرد: براساس بخشنامه صادره این سازمان مسافرانی که تاکنون در مسیرهای داخلی و خارجی نسبت به ابتیاع بلیط سفر اقدام کرده اند و درخواست کنسلی آن را به دلایل شرایط کنونی (انتشار ویروس کرونا) دارند، لازم است بدون هرگونه اعمال جریمه عملیات استرداد بلیط آنان در مسیر رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد.

همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز طی مصاحبه ای در مورخه 7 اسفندماه 1398 اعلام کرد: مسافرانی که تا پیش از پنجم اسفند برای هر تاریخی بلیط اخذ کرده‌اند، می‌توانند بلیط خود را کنسل کنند و هیچ جریمه‌ای مشمول آنها نمی‌شود. وی افزود: اما مسافرانی که پس از پنجم اسفند و با توجه به شیوع کرونا نسبت به اخذ بلیط اقدام کردند و قصد ابطال آن را دارند مشمول شرایط استرداد می‌شوند.

بخشنامه ای که اجرا نمی شود/ مسافران همچنان جریمه کنسلی پرداخت می کنند!

همان گونه که ملاحظه شد مطابق با بخشنامه های صادره و مصاحبه های صورت گرفته توسط مسئولین مربوطه، کسانی که تا قبل از 5 اسفندماه اقدام به تهیه بلیط کرده اند، می توانند بلیط خود را بدون پرداخت جریمه لغو کنند. دستورالعمل و بخشنامه ای که توسط برخی شرکت ها زیر پا گذاشته شده است و اجرا نمی شود.

به عنوان نمونه یکی از مخاطبان تابناک اقتصادی که بلیط رفت و برگشت به کیش را خریداری کرده بود، طبق تصویر زیر اقدام به لغو بلیط خود نموده است.

شرکت مشهوری که رزرواسیون بلیط هواپیما و رزرو هتل خارجی را انجام می دهد، در پاسخ به مخاطب تابناک اقتصادی اعلام کرده است: "احتراما بلیط رفت و برگشت هر 4 نفر با کسر 30 درصد در حال انجام می باشد".

در نهایت این مخاطب تابناک اقتصادی اعلام کرد: این شرکت بابت لغو بلیط پرواز کیش برای چهار نفر مبلغ یک میلیون و هشتاد هزار تومان را بابت جریمه کسر نمود.

وی ادامه داد: هنگامی که پیگیر چرایی کسر مبلغی به عنوان جریمه شدم، شرکت مورد نظر در پاسخ گفت، شما نباید خودتان اقدام به لغو می کردید و در ساعت پرواز اگر حضور نمی یافتید، خودمان بلیط ها را لغو می کردیم و سپس کل مبلغ را بدون اعمال جریمه به شما باز می گرداندیم!

این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که شرکت مذکور هیچ گونه توضیحی در این باره در سایت خود قرار نداده است.

امکان شکایت از ایرلاین های متخلف وجود دارد؟ در صورت برخورد با چنین موردی، چه اقدامی باید انجام دهید؟

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه ای در مورخه 10 اسفند 1398 گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی باید به یک صورت عمل کرده و نمی‌بایست بخشنامه‌های متفاوتی صادر کنند همه بلیت‌هایی که از پنجم اسفند ماه به بعد از سوی مسافر کنسل شود، می‌بایست نرخ کامل بلیت به مشتریان مسترد شود.همه بلیط‌هایی که از پنجم اسفند ماه به بعد از سوی مسافر کنسل شود، می‌بایست نرخ کامل بلیط به مشتریان مسترد شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر مسافرانی که اقدام به کنسلی بلیط پروازهای خود کرده‌اند اما از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه، همچنان هزینه کنسلی بلیط‌ها کسر شده است، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، از شرکت هواپیماییِ صادرکننده بلیط شکایت کنند. وی افزود: این سازمان نیز قطعاً به موارد شکایتی، رسیدگی خواهد کرد.

صدور بخشنامه های مختلف موجب سردرگمی مشتریان شد

علیرغم گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور مبنی بر اینکه همه شرکت های هواپیمایی باید به یک صورت عمل کنند و همچنین تاکید بر این موضوع که استرداد بلیط باید تا اطلاع ثانویه بدون جریمه انجام شود، اما بررسی ها نشان می دهد که شرکت های هواپیمایی اقدام به صدور بخشنامه های مختلفی نموده و هر کدام خود، حداکثر یک تاریخ صدور برای بلیط های مشمول کنسلی بدون جریمه را در نظر گرفته اند (بیشتر شرکت ها، بلیط هایی را مشمول کنسلی بدون جریمه دانسته اند که تاریخ صدور بلیط قبل از 6 اسفند باشد) و حتی شرط و بازه ای را برای تاریخ پرواز جهت کنسلی بدون جریمه در نظر گرفته اند (بیشتر شرکت ها اعلام کرده اند که بلیط هایی که تاریخ پرواز آن ها بین 6 اسفند تا 15 فروردین ماه 99 می باشد مشمول کنسلی بدون جریمه هستند).

این بخشنامه های متفاوت باعث شده است تا افرادی که قصد کنسلی بلیط خود را دارند، در این موضوع که آیا این کنسلی شامل جریمه می شود یا نمی شود، سردرگم شوند.

آیا برای کنسلی بلیط قطارها باید جریمه پرداخت کرد؟

میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن طی مصاحبه ای در مورخه 7 اسفندماه سال جاری گفت: از تاریخ ششم اسفند ماه امسال و پس از صدور بخشنامه وزیر راه و شهرسازی هر کدام از مسافران که بخواهند بلیط سفر خود را کنسل کنند، بدون جریمه هزینه بلیط خریداری شده به صورت ۱۰۰ درصد به حساب‌شان واریز خواهد شد. وی افزود: امتیاز دیگری در این زمینه قائل شدیم این است که اگر از سوم اسفند ماه تا ششم اسفند ماه (قبل از دستور وزیر) نسبت به استرداد بلیط خود اقدام کرده باشند هم می‌توانند از تاریخ ۱۶ فروردین ماه سال آینده به مدت یک ماه با مراجعه به مرکز استرداد کننده بلیط خود هزینه کنسلی کسر شده را دریافت کنند چرا که قبل از صدور بخشنامه از سوی وزیر مسافرانی که بلیط تهیه می‌کردند و آن را کنسل می‌کردند باید ۱۰ درصد جریمه پرداخت می‌کردند اما ما این بخشنامه را شامل این افراد را نیز کرده‌ایم.

به هر صورت همان گونه که ملاحظه شد علیرغم دستور اکید وزیر راه و شهرسازی به لغو بلیط ها بدون کسر جریمه، اما همچنان برخی از شرکت ها و ایرلاین ها اقدام به کسر مبلغی بابت جریمه کنسلی می کنند که این موضوع تخلف آشکار است. در گذشته نیز شاهد برخی سواستفاده ها در شرایط خاص در زمینه سفرهای هوایی بودیم. به عنوان مثال در هنگام وقوع زلزله کرمانشاه بلیط برخی پروازها به مقصد کرمانشاه حتی به 9 میلیون تومان هم رسید. به نظر می رسد عدم برخورد جدی با تخلفات در این زمینه موجب شده است تا بخشنامه های صادره از سوی نهاد ذیربط، چندان جدی گرفته نشود. حالا باید منتظر ماند و دید این بار با شرکت ها و ایرلاین های متخلف چه برخوردی صورت خواهد گرفت تا شاهد تکرار این گونه بی قانونی ها در شرایط خاص نباشیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران توافق صلح پنومونی محمد علی رمضانی ادلب معصومه ابتکار لغو بلیط ویروس کرونا بلیط هواپیما وزیر راه و شهرسازی کروناویروس کرونا در ایران توافق صلح پنومونی محمد علی رمضانی ادلب معصومه ابتکار سخنگوی سازمان هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری شرکت های هواپیمایی کنسلی بدون جریمه تابناک اقتصادی پنجم اسفند صدور بخشنامه استرداد بلیط مصاحبه ای کنسل کنند ویروس کرونا کنسلی بلیط اسفند ماه بلیط خود لغو بلیط شرکت ها ماه سال بلیط ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۳۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ گرانی خدمات دولتی برای رانندگان کامیون؛ گمرک هم هزینه ایکس ری را افزایش داد

تین نیوز

با اعلام هزینه هر اسکن در آشکارسازی های کامیونی، مشخص شد این هزینه هم برای رانندگان کامیون  افزایش یافته است.

به گزارش تین نیوز، بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، هزینه هر اسکن کامیون ( آشکار سازهای کامیونی ) در سال جاری و از زمان ابلاغ بخشنامه جدید،  به میزان 950 هزار تومان بدون احتساب 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده است.

در بخشنامه مربوط به تعیین قیمت ارایه خدمات دستگاه های ایکس ری به رانندگان کامیون که تاریخ آن مربوط به دوم اردیبهشت ماه 1403 است، تاکید شده که از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، هزینه خدمات آشکارسازها ( ایکس ری) با توجه به نرخ جدید دریافت و به خزانه واریز می شود. 

یک راننده کامیون در این مورد به خبرنگار تین نیوز گفت: متاسفانه این طور که دولت سال جدید را با گرانی کمرشکن هزینه های حمل و نقل جاده ای شروع کرده به نظر می رسد کمر به نابودی این صنف بسته است.

این راننده همچنین تصویری در اختیار خبرنگار ما قرار گذاشت که مشخص می کند، هزینه اسکن هر دستگاه کامیون در گمرکات کشور با توجه به هزینه مالیات ، یک میلیون و 45 هزار تومان شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403
  • معرفی انواع خطوط هوایی و مسیرهای پروازی به ترکیه
  • کابینی برای استراحت در فرودگاه ترکیه!
  • قیمت جت شخصی چند؟
  • خرید جت؛ جنجال بر سر یک قانون ۲۰ ساله!
  • حذف واسطه‌های فروش بلیت هواپیما؟
  • واسطه‌های فروش بلیت هواپیما در شرکت هواپیمایی ایران حذف شده‌اند
  • ◄ گرانی خدمات دولتی برای رانندگان کامیون؛ گمرک هم هزینه ایکس ری را افزایش داد
  • قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است؟
  • قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است ؟