Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس سلیمی‌نمین در یادداشتی به برخی اظهارات آیت‌الله علم‌الهدی و تولیت حرم حضرت معصومه(س) در ماجرای مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرد.

امروز جامعه ما با ویروسی جهش یافته به نام «کرونا» درگیر است، که قدرت تکثیر غیرقابل تصور دارد و قادر است روح و روان آحاد ملت را نیز متاثر از خود سازد. دوره نهفتگی این ویروس در بدن مبتلا طولانی است؛ لذا تشخیص ناقل بودن فرد زمان می‌برد، همین امر نیز عامل شیوع بیشتر بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاکمیت برای مقابله با این پدیده خطرآفرین و تهدید کننده سلامت، می‌بایست به عنوان مسئول صیانت از جان ملت سیاست‌های قاطعی را اتخاذ و ابلاغ کند. همگان نیز در هر جایگاهی موظف به تبعیت از آن سیاست‌هایند، زیرا رفع تهدید مستلزم رعایت همگانی است. ستاد ملی مبارزه با کرونا با اختیارات حاکمیتی و تجلیل رهبری درشرایط کنونی مسئولیت خطیری را بر دوش دارد و چگونگی همراهی با سیاست‌های اتخاذ این ستاد ملی آزمونی است در سنجش میزان پایبندی مصالح جمعی و تبعیت‌پذیری از تصمیمات حاکمیتی.

امروز در کنار کارنامه ارزنده به ثبت رسیده از جانب صاحبان علم و تقوا به ویژه از جانب نایب تولیه آستان قدس رضوی، اظهارات شاذی را از سوی امام جمعه مشهد و متولی حرم حضرت معصومه(س) شاهد بودیم، که یکی به تریبون اصالت می‌دهد و آن دیگری سازه‌های ساخت هنرمندان و معماران، تا به گونه‌ای به تصمیمات اتخاذ شده تشکیک شود. حال آن که حرم اولیاءالله معنویت‌شان اصالت دارد نه صرفاً سازه‌شان که شفابخش باشد. هرچند فیزیک و سازه حلقه‌ای برای ارتباط قوی معنوی است، اما خود اصالت مستقلی ندارد. شفابخشی نیز چه از نزدیک و چه از راه دور به ندرت در اوج حالت معنوی ممکن می‌شود. به همین دلیل اولیای خدا همواره همگان را به طبیب و حکیم ارجاع می‌دادند، حتی امام علی(ع) بعد از ضربت خوردن بر همین روال عمل می‌کنند. بنابراین باورها و اعتقادات دینی را نباید در حد ابزار تنزل داد که تبعات مخربی بر آن مترتب خواهد شد.

همچنین امام جمعه محترم مشهد که ظاهراً خودشان را بیشتر از هر شخصیت و نهادی (حتی ستاد ائمه جمعه) مقید به نماز آدینه تصور نموده‌اند، به تشکیک در تصمیمات پرداخته‌اند به گونه‌ای که گویا کسی تصمیم به تعطیلی نمازجمعه گرفته است. عمده مسائل گاهی از همین اصالت دادن به فهم خود آغاز می‌شود، گویی که اگر هفته‌ای هدایت مردم از جانب ایشان منقطع شود دیگر گمراهی فراگیر خواهد شد؛ لذا بعد از ارائه پیشنهاد به حالت تعلیق درآمدن برگزاری نمازجمعه چند شهر توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا و تایید ستاد ائمه جمعه، برای اولین بار با خطبه مکتوب مواجه بودیم. در این خطبه مکتوب هرچند ادعای تبعیت می‌شود اما تصمیمات اتخاذ شده زیر سوال می‌روند.

در نهایت بصیرت گویندگان و صاحبان تریبون‌ها باید به گونه‌ای باشد که از بر زبان آوردن سخنانی که بهانه به دست معاندین دین و الهیات می‌دهد، خودداری کنند، توجه به معنویت، تبعیت و بصیرت در امور حاکمیتی مختصات خود را داراست./تسنیم

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منادی شفاف سازی در تولیت

فقیه  مجاهد  مرحوم آیت الله حاج شیخ مسلم ملکوتی سرابی ( رضوان الله تعالی علیه )  از نادرترین شخصیت ها  در نظام جمهوری اسلامی ایران است که طی 14 سال امامت جمعه و نمایندگی امام و رهبری در آذربایجان و تبریز عملکرد شفافی از خود به یادگار گذاشت  او در  حراست و امانت داری از بیت المال و استفاده آن در امور شخصی نهایت احتیاط و پرهیز  را بکار می گرفت ، چنانکه پیشتر نوشتیم در این مدت حتی یک مورد به مسافرت تفریحی و زیارتی نرفت.

در آستانه چهارم اردیبهشت ، دهمین سالروز عروج معنوی این مرجع راستین بر آن شدیم مروی بر وقف نامه ایشان پیرامون موقوفات مصلی امام خمینی تبریز داشته باشیم که  در صداقت و شفاف سازی می تواند  اسوه و الگوی کم نظیر برای همه متولیان و کارگزاران نظام باشد.

آیت الله ملکوتی در طول 14 سال امامت جمعه ( 1360 تا 1374 ) با کمک مالی خیرین منطقه و همکاری بعضی ادارات و نهاد ها اقدام به تهیه  34 مورد ، شامل : اجاره روستای سیسان  ، خرید قطعات هکتاری زمین  و باغ  در مناطق مختلف تبریز ، سرد رود ، ممقان ، مارالان ، اِلخیچی ، گوگان  و... ، تأسیس کتابخانه و خرید کتاب ، تأسیس  میدان تره بار، پاساژ تجاری ، گاراژ مسافربری حُر، کارخانه بتن سازی ( بچینگ ) و... که جزئیات همه را در ذیل هر کدام گزارش کرده  و همه را وقف مصلی امام خمینی تبریز نموده است. البته روشن است که در این وقف نفس مصلی موضوعیت ندارد و همه اینها در جهت رفاه حال نمازگزاران و ارائه خدمات دینی ، درمانی ، فرهنگی و غیره به توده مردم است ،

 

متن کامل این وقف نامه در تابستان 1376 ، شماره 18 مجله « وقف میراث جاودان »  در 12 صفحه ( از 46 تا 57 ) به چاپ رسیده  و هم اکنون فایل آن نیز در فضای مجازی قابل دسترسی می باشد و مطالعه آن به همه ، خصوصا به محققان و پژوهشگران و بالاخص به مسئولان و کارگزاران توصیه می شود.

در این فرصت به متن بخشی از این وقف نامه که توسط آیت الله ملکوتی نوشته و تنظیم شده مرور می کنیم :

  ۱- با این که ایشان از سوی امام خمینی اجازه ویژه در مصرف وجوه شرعی داشته ، اما به تصریح خود ، از آن در این مورد استفاده نکرده و می نویسد : « باید معلوم شود در تهیه این املاک و اموال از سهم امام علیه السلام استفاده نشده است ، مگر در بعضی موارد خاص به اقتضای ضرورت به عنوان قرض ، مبلغی برداشته شده  که مدارک و اسناد آن در بایگانی موجود است که باید پرداخته { عودت داده } شود.

۲- وی در بخش دیگر آن می نویسد: « استفاده از این موقوفاتِ  مسجله و مندرجه در این وقف نامه در غیر جهت وقفِ مذکور در آن ( مصلی امام خمینی ) به هیچ وجه جایز نیست کما این که تبدیل این موقوفات  و تملیک آنها به هیچ نحوی از انحاء در غیرموارد استثناء شده ، مشروعیت ندارد و همچنین تبدیل خود وقف و لو به نوع دیگر از وقف و تغییر عنوان آن  از عنوان  موقوفه مصلای امام خمینی  و از موقوفات عبدالله مسلم ملکوتی به عنوان دیگر و نام شخص دیگر  مثل بنیاد خیریه یا بنیاد مصلی امام یا موقوفات فلان ، فلان  مجاز نبوده و شرعیت ندارد؛ هرکسی این تغییر و تبدیل را انجام دهد گناه کرده و لعنت خدا بر او باد. تولیت این موقوفات تا زمانی که واقف زنده است با خود اوست ، بعد از فوت واقف در هر عصر و زمان با ولی امر مسلمین است.»

۳– نکته ی مهم دیگر ، آن مرحوم پس از توضیحات مقتضی در انتهای وقف نامه می نویسد: « ده  درصد از عایدات موقوفات در هر عصر و زمان حق التولیه است.» گفتنی است در ابتدای نظر و از ظاهر این عبارت چنین بر می آید که این حق التولیه به شخصیت حقیقی ( مسلم ملکوتی ) تعلق دارد و می تواند از آن  در امور فردی ، خانوادگی و فامیلی هر طور که  دلش خواست استفاده کند ، اما از اقدام بعدی ایشان به روشنی استفاده می شود که این ده درصد در واقع به شخصیت حقوقی ایشان بر می گردد یعنی تنها مادامی که  سمت امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه را دارد و تا زمانی که به امور این موقوفات رسیدگی می کند، حجیت دارد. مضافا به این که مال موقوفه در دست متولی و تولیت ، امانت الهی است و تمام تصرفات در راستای مصالح مورد وقف باید انجام گیرد.

از این رو وقتی ایشان از امامت جمعه  تبریز کنار می رود ، با این که می توانست خیلی راحت به ظاهرِ همان عبارت تکیه بکند و حق تولیت را همچنان برای خود  و بعد برای وراث محفوظ بدارد و یا حداقل در دوران مرجعیت از منافع آن بهره مند شود، اما می بینیم ایشان  بلافاصله طی نامه ای در تاریخ 6 / 5 / 1374 ،  همزمان با مراجعت از تبریز به قم، تولیت موقوفات مصلی را به رهبری محول می کند و رهبری نیز طی حکمی آن را به امام جمعه بعدی تبریز می سپارد که متن هر دو نامه و حکم در فضای مجازی موجود می باشد.

آیت الله ملکوتی پس از آن در دوران حدود 20 سالِ فقاهت و مرجعیت و تعلیم و تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم نیز، به همین شفافیت زندگی کرد، حتی یک بار هم به سفر زیارتی مشهد و غیره نرفت تا از وجوه شرعی مصرف نکند ، این اواخر فرزندان ، بستگان و شاگردان خیلی اصرار داشتند چند روزی به عتبات مشرف بشود ، باز تسلیم نشد ، چنان که کتابخانه کم نظیر با کتب و نسخ خطی نفیس خود را که با فقر و تنگدستی و خون دل در نجف تهیه کرده بود برای حوزه و عموم محققان و پژوهشگران وقف کرد.

امید است با تدبیر و مدیریت مقتضی از این گنجینه های گرانسنگ که در راستای تقویت بنیه های دینی ، مذهبی و فرهنگی توده مردم است به خوبی حراست شود و مورد استفاده مناسب قرار گیرد.

4 اردیبشت 1403

دیگر خبرها

  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • باشگاه تراکتور: مشکل یحیی فقط به دست یک نفر حل می شود | پاسخ صریح در خصوص مخالفت با گل محمدی
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • سلیمی نمین: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم/ برخی تصور می‌کنند با یک اقدام اجرایی می‌توانند مسئله حجاب را حل کنند
  • سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم
  • سلیمی نمین: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد /جامعه را به سمت لجبازی نبریم