Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند روزی می‌شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس کشور تعطیل اعلام شده و آموزش از راه دور یا همان آموزش آنلاین از طریق تلویزیون به دانش آموزان ارائه می‌شود، اما این شیوه تدریس تا چه میزان کارآمد است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این پیشنهاد که با هدف باز نماندن از تحصیل و طولانی نشدن سال تحصیلی و ضررهای احتمالی این اتفاق داده شده، می‌تواند الگوی مناسب و تجربه مثبتی باشد تا آموزش از راه دور در کشور به رسمیت شناخته شود تا در روزهای عادی نیز بتوانیم از این تکنیک برای روستاها و مناطق محروم بهره بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این نیز حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، گفته بود: «باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملا تعطیل نمی‌شود، بلکه در موارد تعطیلی معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازم را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت، تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت».

آموزش آنلاین نزدیکی بسیار زیادی به کلاس درس دارد. از طرفی این نوع آموزش دارای بعضی ویژگی‌های منحصر به فرد است. چراکه آموزش حضوری همواره هزینه حمل و نقل به مرکز آموزشی را با خود به همراه دارد که علاوه بر هزینه رفت و آمد، آلودگی هوا را نیز در کلان‌شهرها را نیز به همراه دارد. اما با استفاده از آموزش مجازی، افراد می‌توانند هزینه‌های آموزشی را به نسبت کاهش دهند. با کمک یادگیری الکترونیکی تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت یادگیری برای افراد در هر لحظه و در هر مکان با هر بودجه فراهم می‌شود.

در این رابطه با مریم محمدی، دبیر آموزش متوسطه و کارشناس آموزش، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

مدرسه آنلاین را چگونه تعریف می‌کنید؟

دنیای امروز به طور فزاینده‌ای رو به دیجیتالی شدن پیش می‌رود. مدرسه آنلاین، دانش آموزان را عمدتا به صورت آنلاین و از طریق اینترنت و نرم افزار یادگیری الکترونیکی آموزش می‌دهد. آموزش مجازی از طریق فیلم، گرافیک و صدابه جای کاربرد روش آموزش و یادگیری چهره به چهره جایگزین می‌شود. در واقع با مدرسه آنلاین، معلم‌ها می‌توانند بدون نیاز به ساختمانی برای مدارس، بسیاری از مباحث از آموزش حروف الفبا گرفته تا مراحل مختلف رشد یک گیاه را به کودکان آموزش دهند.

پررنگ‌ترین اتفاق «آموزش از راه دور» برای دانش آموزان را در چه رویدادی می‌بینید؟

آموزش مجازی ساختاری مبتنی بر یادگیری اجتماعی دارد. معمولا در این دوره‌های آموزش مجازی علاوه بر زمان‌بندی کلاس‌ها، تکالیف اضافی و تکالیف گروهی نیز گنجانده می‌شود که دانش‌آموزان را موظف به انجام آن‌ها می‌کند.

آیا در آموزش آنلاین، سطح تدریس و یادگیری کاهش پیدا می‌کند؟

در واقع تنها یک تفاوت در آموزش از راه دور و سنتی وجود دارد و آن هم حضور فیزیکی معلم است. درست است که معلم‌ها در ارتباط از راه دور از نزدیک به دانش‌آموزان دسترسی ندارند اما اشتیاق آن‌ها به ارتقا آموزش برابر است با معلمی که به صورت حضوری و با استفاده از تخته سیاه ارتباط برقرار می‌کند.

مهمترین معایبی که آموزش از راه دور می‌تواند برای دانش‌آموزان داشته باشد از نگاه شما کدام مورد است؟

یکی از معایب احتمالی مدرسه آنلاین، عدم وجود پیوند قوی بین معلم و دانش‌آموز  است. این تعامل و ارتباط قوی به طور کلی برای بهبود نگرش دانش آموزان در مورد فعالیت های کلاسی ضروری است. برای ایجاد این اتفاق در دانش‌آموزان، والدین باید تلاش کنند تا به فرزندشان حس تعهد  را بیش از گذشته تاکید کنند.

مهمترین مزیت آموزش از راه دور چیست؟

مهم‌ترین مزیت آموزش آنلاین و آموزش الکترونیکی، در دسترس بودن همیشگی معلم‌هاست که می‌تواند به برقراری اعتماد بین معلم و دانش‌آموز کمک کند. آموزش آنلاین، مشکل مسافت و راه دور را که در آموزش سنتی وجود دارد را حل می‌کند و باعث می‌شود تا عدالت آموزشی مصداق صحیح‌تری به خود گیرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آموزش مجازی مدارس کرونا آموزش از راه دور آموزش از راه دور آموزش آنلاین مدرسه آنلاین آموزش مجازی دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره دختران آفتاب در شهرستان گچساران

مدیرآموزش و پرورش گچساران گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، نمایش توانمندی‌های دانش آموزان در حوزه صنایع دستی، آشنایی با تاریخ و تمدن ایران زمین، شناسایی استعداد‌های بالقوه و به فعلیت در آوردن آنها و ایجاد شور و نشاط بین آنهاست.

قیطاسی استعداد یابی، آموزش و اعزام دانش آموزان به عنوان سفیران ورزش به روستا‌ها برای آموزش به دانش آموزان و همسالان خود را از دیگر اهداف این جشنواره عنوان کرد.

مدیر آموزشگاه شبانه روزی نرجس هم گفت: در این جشنواره دانش آموزان دست ساخته‌های خود در زمینه‌های مختلف را به نمایش گذاشتند.

خانم شیخ محمودی افزود: پخت انواع غذا‌های سنتی، پخت نان محلی و برپایی سیاه چادر از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • نیازمندی؛ شرط اصلی هدایت جوانان به حوزه فناوری/ دست سرنوشت باعث شد در این عرصه فعالیت کنم
  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • برگزاری جشنواره دختران آفتاب در شهرستان گچساران
  • آغاز جشنواره آفرینو برای ارایه ابتکارهای دانش آموزان
  • امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور