Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@13:51:29 GMT

کروناویروس از منظر یک ویروس شناس

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۰۹۱۴۱

کروناویروس از منظر یک ویروس شناس

یک ویروس شناس ضمن بیان آنکه کووید 19 (کروناویروس جدید) یک ویروس نوظهور است، گفت: این ویروس قابلیت تغییر ژنتیکی آنچنانی ندارد و نمی‌تواند بعنوان یک خطر امنیت زیستی قلمداد شود و با گذر از این مقطع و افزایش دما پرونده آن نیز بسته می‌شود.

دکتر سید محمود ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بحث ویروس نوظهور کرونا به این نحو که این ویروس از خفاش یا موجودی دیگر که نزدیکی گونه‌ای با انسان ندارد، مستقیماً به انسان منتقل شده و شیوع یافته باشد از لحاظ علم ویروس شناسی رد می‌شود، گفت: بحث ویروس نوظهور بیشتر در رابطه با سویه‌های جدیدی از ویروس‌های ناپایدار مثل آنفلوانزا نوع A که بین پرندگان و انسان‌ها مشترک است، تعریف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس بدون شک این ویروس نوظهور است.

وی با اعتقاد بر اینکه این ویروس در آزمایشگاه‌های بشری دستکاری شده است، افزود: عموماً ویروس‌ها برای ایجاد عفونت و شیوع در وهله اول نیاز به اتصال به سلول‌های انسانی و سپس ورود به سلول و در نهایت تحت اختیار گرفتن آنزیم‌ها و مکانیسم‌های درون سلولی برای تکثیر، باز تولید و نشر دارند که این مستلزم این‌ است که ویروس رسپتورهای خاص و ویژه برای گیرنده‌های سطح سلولی انسانی داشته باشد. به دلیل نبود قرابت گونه‌ای خفاش یا سایر حیوانات مطرح با  انسان این توجیهات در رابطه با انتقال ویروس کرونا هیچ وجاهت علمی ندارد. عموماً ویروس‌ها به این راحتی از گونه‌ای به گونه‌ای دیگر نمی‌توانند منتقل شوند و شیوع گسترده و غیر قابل کنترلی را سبب شوند.
 
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه بقیة‌الله، شیوع ناگهانی و غیر کنترل شده این ویروس در جامعه از لحاظ علمی موئد این است که جامعه هیچ حافظه ایمنولوژی نسبت به این ویروس ندارد، یعنی قبلا این ویروس در طبیعت نبوده است و انسان‌ها سابقه مواجه با چنین ویروسی نداشته‌اند.

این ویروس شناس دلیل بعدی دیگر را اینگونه تشریح کرد: به فرض محال که چنین ویروسی بین پرندگان یا جوندگان و انسان‌ها مشترک باشد اما با تفاوت جزئی در گیرنده‌های سلولی، قطعاً در این گونه شرایط هم اگر ویروس کرونا از خفاش به انسان منتقل می‌شد، این ویروس بدون چندین پاساژ و ایجاد سازگاری در سلول‌های انسان که یکی از الزامات عفونی شدن و منتقل شدن ویروس است نمی توانست به صورت غیر کنترل شده به چنین گسترشی برسد.

ابراهیمی تاکید کرد که برخلاف تبلیغ‌های مبالغه آمیز، شدت این ویروس زیاد نبوده و مرگ و میر ناشی از آن هم بسیار کم است مگر اینکه افراد درگیر دچار ضعف ایمنی یا درگیر با بیماری‌های زمینه‌ای یا کهولت سن باشند.

وی با بیان اینکه این ویروس قابلیت تغییر ژنتیکی آنچنانی ندارد و نمی‌تواند بعنوان یک خطر امنیت زیستی قلمداد شود، تصریح کرد: شیوع زیاد آن و بعضاً فوت‌های ناشی از آلودگی به این ویروس نه به علت شدت آن بلکه صرفاً به دلیل استریل بودن جامعه نسبت به این ویروس و فقدان سیستم ایمنی خاطره افراد نسبت به این ویروس است. لذا می‌توان گفت که با گذر از این مقطع و اینکه دما در حال افزایش است و فصل تابستان در پیش است، پرونده این ویروس نیز فعلاً بسته خواهد شد. اما، درخصوص ماندگاری و شیوع مجدد آن در سال‌های آتی در حال حاضر نمی‌شود اظهار نظر قطعی کرد.

ابراهیمی معتقد است که بر خلاف ادعاها مبنی بر ورود و برنامه ریزی جهت تولید واکسن کرونا باید گفت که این ویروس برای جامعه یک مشکل مقطعی و زودگذر است. از این به بعد بدلیل چرخش این ویروس در طبیعت، این ویروس توسط سیستم ایمنی افراد مهار و کنترل خواهد شد.  لذا با این ویروس در سالهای آتی باید مثل سرماخوردگیهای عادی ناشی از آدنوویروسها و راینوویروسها برخورد کرد و هیچ نیازی به تولید و بکارگیری واکسن علیه آن یا حتی تولید عمده کیت‌های تشخیصی جهت مصرف روتین آن در آزمایشگاه‌های کشور نیست.

به گفته این ویروس شناس، تنها راه پیشگیری از شیوع چنین ویروسی رعایت بهداشت فردی بویژه شستن دستها و دوری از اماکن عمومی می باشد و تنها راه پیشگیری و جلوگیری از شیوع مجدد آن نیز تحریک شدن سیستم ایمنی افراد در مواجه با خود ویروس می باشد.

وی با انتقاد از مصرف ماسک توسط مردم، تاکید کرد: متاسفانه مردم به منظور جلوگیری از مبتلا شدن و مهار شیوع ویروس کرونا به اشتباه روی به استفاده از ماسک آورده‌اند. به این نکته فنی توجه نداریم که سایز ویروس‌های تنفسی از ۳۰ تا ۱۰۰ نانومتر بالاتر نیست و این ویروس‌ها به راحتی از منافذ ماسک‌ها عبور می‌کنند. لذا ماسک‌های رایج چه فیلتردار و از نوع مرغوب آن و چه عادی به هیچ وجه نه تنها مانعی برای عفونی نشدن به بیماریهای تنفسی محسوب نمی‌شود، بلکه وضعیت فرد مبتلا یا غیر مبتلا را نیز بدتر می کند. چرا که مجاری تنفسی و روان بودن دم و بازدم و حفظ رطوبت آن خود بهترین دفاع در برابر ویروس‌های تنفسی است. از این رو ما با استفاده ناصحیح از ماسک‌ها نه تنها در روند طبیعی مجاری تنفسی اخلال ایجاد می‌کنیم بلکه با این کار سبب انباشتگی عوامل پاتوژن در ماسک‌ها می‌شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس ویروس شناس ویروس ها ماسک ها گونه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۹۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت جدی‌تر ایلان ماسک با ChatGPT؛ نسخه پیشرفته‌تر چت‌بات Grok معرفی شد

مدل زبانی بزرگ (LLM) شرکت xAI که Grok نام دارد، اخیراً جدیدترین به‌روزرسانی خود را دریافت کرده است. این شرکت نسخه ۱.۵ هوش مصنوعی مولد Grok را معرفی کرده که براساس اطلاعات رسمی، عملکرد بهتری را نسبت به قبل ارائه می‌دهد. ارتقا عملکرد هوش مصنوعی Grok منجر به بهبود استدلال و عملکرد هوشمندتر این LLM شده است.

درحال‌حاضر شبکه اجتماعی ایکس انتشار عمومی Grok برای کاربران سرویس پریمیوم را به مراحل پایانی رسانده و به‌زودی این ویژگی در دسترس تمام کاربران سرویس پولی ایکس قرار خواهد گرفت. در همین فاصله، نسخه جدید Grok با عملکرد بهتر معرفی شده است. شرکت xAI که توسط ایلان ماسک اداره می‌شود، ادعا می‌کند که Grok 1.5 مدل زبانی هوشمندتر از همیشه شده تا به جنگ رقبای اصلی خود برود.

ویژگی‌های نسخه ۱.۵ مدل هوش مصنوعی Grok چیست؟

اطلاعات رسمی xAI از تغییرات گسترده Grok 1.5 حکایت دارند. این LLM اکنون از استدلال هوشمندانه‌تری برخوردار شده تا به‌همین‌ترتیب امکان کمک به کاربران در حل مسائل ریاضی و برنامه‌نویسی را داشته باشد. بنچمارک‌های مربوط به مسائل ریاضی نشان می‌دهند که نسخه جدید Grok حدوداً دو برابر بهتر از قبل عمل می‌کند. همچنین در بنچمارک کدنویسی، Grok 1.5 بیش از۱۰ درصد عملکرد بهتری را به‌نمایش گذاشته است. جالب اینکه Grok1.5 در این بنچمارک‌ها هم‌سطح رقبا و در برخی مواقع، بهتر از آنها ظاهر شده است.

هوش مصنوعی Grok

نسخه جدید مدل زبانی گسترده xAI از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند. این پیشرفت در تعداد توکن‌های پشتیبانی‌شده، خروجی‌های Grok را بهبود می‌بخشد. هرچه تعداد توکن‌ها بیشتر باشد، مدل زبانی قادر به پردازش اطلاعات گسترده‌تر و ارائه نتایج دقیق‌تر خواهد بود. به همین‌ترتیب، Grok 1.5 با تعداد توکن‌های بیشتری که نسبت به نسخه ۱.۰ دارد، از پس مدیریت درخواست‌های پیچیده‌تر و طولانی‌تر بر می‌آید.

شرکت xAI اعلام کرده که نسخه ۱.۵ چت‌بات Grok به‌زودی در اختیار برخی داوطلبان قرار می‌گیرد. این نسخه از Grok از چند ویژگی جدید دیگر نیز برخوردار خواهد بود. پیش‌تر ایلان ماسک از افزوده‌شدن ویژگی‌های کاربردی مانند خلاصه‌سازی متن و پیشنهاد موضوع برای تولید محتوا خبر داده بود.

یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی Grok که آن را از اکثر مدل‌های زبانی و چت‌بات‌ها متمایز می‌کند، آزادی بیان است. اگر با چت‌بات‌های محبوب کار کرده باشید، می‌دانید که درباره برخی مسائل مانند توطئه‌ها و سیاست نمی‌توان با آنها صحبت کرد. بااین‌وجود، هنگامی که از Grok در مورد مسائل حساس و بحث‌برانگیز سؤال بپرسید، این LLM از پاسخ به شما امتناع نخواهد کرد. این چت‌بات حتی قادر است با لحن رکیک پاسخ سؤالات را بدهد. انتظار داریم که Grok پس از به‌روزرسانی جدیدش، حواشی زیادی ایجاد کند.

منبع:دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • شیوع تب دنگی در آمریکای لاتین
  • رقابت جدی‌تر ایلان ماسک با ChatGPT؛ نسخه پیشرفته‌تر چت‌بات Grok معرفی شد
  • سی و ششمین سالگردشهادت سردار املاکی
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • پایش بیش از ۶ هزار دستگاه بی خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح کشور
  • سهیل حق شناس سرمربی و علی بهارمست مدیر فنی سپیدرود شدند
  • چت‌بات Grok فعال می‌شود
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند