Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-23@09:10:30 GMT

۶۶ درصد خانوارهای کشور یک سفر در بهار داشته‌اند

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۶۰۳۶

۶۶ درصد خانوارهای کشور یک سفر در بهار داشته‌اند

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، طرح آمارگیری از گردشگران ملی یکی از طرح‌های مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای کشور، برای بررسی‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری، توسط آن مرکز به اجرا در می‌آید.

در این طرح با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر (با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه)، هدف اصلی سفر، شیوه سفر، نوع اقامتگاه گردشگران، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده، تعداد شب اقامت و هزینه‌های سفر و همچنین اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد و وضع اشتغال جمع‌آوری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج این طرح آماری در فصل بهار سال ١٣٩٨ نشان می‌دهد:

در فصل بهار سال ١٣٩٨، معادل ۶۶ درصد از حدود ٢۵ میلیون خانوار کشور، حداقل یک سفر داشته‌اند که تعداد خانوارهای سفر رفته نسبت به بهار ١٣٩٧، ٢.٢ درصد کاهش داشته است.

در بهار سال ١٣٩٨، حدود ١٠٣ میلیون سفر انجام شده است که نسبت به بهار ١٣٩٧، ٩.٠ درصد کاهش داشته است.

تعداد سفرهای بومی در فصل بهار، بیش از ١٠٢ میلیون سفر بوده که ۴۶ درصد از آن، با اقامت شبانه و ٥٤ درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

ده استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، فارس، گیلان، اصفهان، کرمانشاه، کرمان، هرمزگان و خوزستان مقصد بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل بهار ١٣٩٨ بوده‌اند.

ده استان گیلان، مازندران، کرمانشاه، تهران، فارس، گلستان، قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و اصفهان مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در بهار ١٣٩٨ بوده‌اند.

بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل بهار سال ١٣٩٨، با هدف دیدار دوستان و بستگان (۶٠ درصد)، گردش و تفریح (٢٢ درصد)، درمان (٨ درصد) و زیارت (٧ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع ٩٧ درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود ٣ درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

در فصل بهار سال ١٣٩٨، ٣۴ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، ٣٠ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، ١٨ درصد با هدف درمان و ٩ درصد با هدف خرید انجام شده است. ٩ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، زیارت و کسب و کار انجام شده است.

اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال ١٣٩٨، خانه بستگان و آشنایان با ٧۴ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ٩ درصد، ویلا و آپارتمان شخصی با ٧ درصد، چادر و کمپ شخصی و اقامتگاه عمومی هر یک با ٣ درصد و اقامتگاه سازمانی با ٢ درصد و سایر اقامتگاه‌ها هم ٢ درصد بوده است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: مسافرت نوروزی مرکز آمار ایران گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۶۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایت ۷۵ درصدی مسافران در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ از فرودگاه‌های کشور

به گزارش خبرنگار مهر کاپیتان افشاری با اشاره به افزایش ۷/۱ درصدی شاخص رضایت مسافران به نسبت بازه سفرهای نوروزی مشابه در سال گذشته افزود: حدود ۳۲۳ هزار بازخورد از سیستم‌های هوشمند پایش، قریب به یک هزار پیامک در سامانه پیامکی ۱۰۰۰۷۰۶۹ همچنین جمع‌آوری دو هزار پرسشنامه از بازخورد مسافران در سنجش میدانی فرودگاهی و پروازی در بازه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۱۷ فروردین ۱۴۰۳، دریافت کردیم.

وی ادامه داد: در راستای تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص اهمیت سنجش کیفیت خدمات و هوشمندسازی سرویس‌ها در فرودگاه‌های کشور، همزمان با پایش مستمر و هوشمند، سنجش میدانی فرودگاه‌ها با حساسیت ویژه ضمن استفاده از ابزارهای گوناگون صورت گرفت، ثبت بازخورد کنسول‌های مکانیزه کلیدی، لمسی و دیجیتالی نصب شده در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور و کنسول‌های وبسایتی نظرسنجی تعبیه شده در بستر پرتال های فرودگاهی و همچنین سامانه پیامکی ۱۰۰۰۷۰۶۹ و پرسشنامه PWA تحت وب، طرح جامع نظرسنجی شرکت فرودگاه‌ها و نیز طی سنجش میدانی و پرسشنامه‌های کاغذی دریافتی از مسافران در ترمینال فرودگاه‌ها و در طول پرواز (با همکاری شرکت‌های هواپیمایی بویژه کاسپین) با موفقیت و نتایج مطلوب در فرودگاه‌های کشور بدست آمد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد خاطرنشان کرد: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با کسب شاخص رضایت ۷۵ درصدی حاصل از ثبت حدود ۱۳۲ هزار بازخورد توسط مسافران در رتبه نخست و به ترتیب فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با کسب شاخص رضایت ۷۳ درصد، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز با شاخص رضایت ۷۲.۳ درصد، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان با شاخص رضایت ۷۲ درصد و فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز با کسب شاخص رضایت ۷۱.۸ درصدی در رقابتی بسیار نزدیک و تنگاتنگ به عنوان برترین فرودگاه‌های کشور در بازه سفرهای نوروزی سال جاری قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: در راستای صیانت از حقوق شهروندی در حفظ نظم، امنیت و ارتقای جامعه و الزامات بین‌المللی وضع شده جهت ارائه خدمات شایسته‌تر، افزایش سطح رضایت مسافران از اهمیت قابل توجهی، برخوردار است؛ و به همین منظور همکاران ما در این مجموعه با بهره‌گیری از ابزارهای به‌روز و مکانیزه سنجش سطح رضایتمندی مسافران و پایش مداوم و آنلاین شاخص‌ها تلاش می‌کنند تا نتایج مطلوبی در جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت، همچنین رفع مشکلات، اصلاح و بهبود روش‌ها و ارتقا کیفیت در خدمت رسانی فرودگاهی ایجاد کنند.

کد خبر 6084337 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • تورم فروردین ماه؛ تورم سالانه وارد کانال ۳۰ درصد شد
  • تورم فروردین ماه اعلام شد
  • تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین، ۳۸.۸درصد شد
  • استفاده از پابند الکترونیک در خوزستان ۲۱ درصد افزایش یافت
  • هجوم ایرانیان برای سفرهای خارجی
  • توزیع نابرابر سفر خانوارهای ایرانی؛ فقط ۱۸درصد مستاجران سفر رفته‌اند!
  • رضایت ۷۵ درصدی مسافران در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ از فرودگاه‌های کشور
  • هزینه تفریحات دهک دهم، 40 برابر دهک اول / هشدار نسبت به حذف سفر از سبد هزینه ای خانوارها/ 50 درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودروی شخصی هستند / 77 درصد مسافران از خودروی شخصی استفاده می کنند
  • پایان ماه عسل برخی سازمان‌ها در سفرهای خارجی