Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی افزود: «موسیقی در خراسان از جمله آئین‌های شفاهی مردم است و این آئین شفاهی راویانی دارد که گنجینه‌های نهان فرهنگ عامه یک مرز و بوم‌اند. نخستین اقدام مهم در راستای پاسداری از میراث ناملموس، شناسایی استاد کاران و هنرمندان پیشکسوت این عرصه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او ادامه داد: «استاد بیتانه در سال ۱۳۴۰ در فردوس دیده به جهان گشود. پدر او که علی نام داشت از سازندگان ساز سنتی مطرح منطقه بوده به طوری‌که در ساخت دو تار و نی‌لبک الگو و نمونه خاص خود را داشته است.»

برآبادی اضافه کرد: «استاد بیتانه از ۷ سالگی نوازندگی را نزد پدر آموخت و تاکنون در امر ساخت سازهای مختلف و نوازندگی در منطقه فردوس سرآمد است.»

او گفت: «ذوالفقار بیتانه تنها بازمانده از نسل بیتانه های معروف در منطقه فردوس بوده که نسل‌های متمادی در ساخت و نواختن دوتار و سایر سازهای موسیقی سنتی و مقامی سرآمد بوده و در نوازندگی نیز حائز سبک و شیوه خود است.»

کد خبر 4868224 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان جنوبی موسیقی نواحی یونسکو ویروس کرونا گردشگری کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی ترجمه ادبیات بازار نشر ادبیات جهان نمایشگاه کتاب تهران نشر مرکز نشر نو انتشارات سروش ادبیات کودک و نوجوان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۶۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان هنرمند با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار می‌کنند

اکرم صدیقی کلاته در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: بانوان هنرمند خراسان شمالی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با نماینده ولی فقیه در استان دیدار می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این دیدار ظهر سه‌شنبه در محل سالن سوره حوزه هنری خراسان شمالی برگزار می‌شود.

رییس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: ارائه نکات مختلف هنرمندان بانو و ارائه گزارش آثار تولیدی خدمت نماینده ولی فقیه در استان از محورهای این نشست خواهد بود.

کد خبر 6079394

دیگر خبرها

  • عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت داوری کشتی
  • بانوان هنرمند با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار می‌کنند
  • وداع با پیکر زنده‌یاد پروفسور هاشم شرقی در شیراز
  • ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن در خراسان جنوبی آغاز شد
  • بیش از ۵ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ذخیره‌سازی ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار مترمکعب روان‌آب در سد‌های خراسان جنوبی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • صنایع دستی خراسان جنوبی را بشناسیم