Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در لابه لای کار مهم بررسی صلاحیت‌های داوطلبان، بررسی چند مصوبه نیز در دستور کار جلسات شورای نگهبان بود که نمی‌شد به تأخیر انداخت. چون بر اساس اصول ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی، مهلت شورای نگهبان برای اظهارنظر نسبت به مصوبات مجلس حداکثر ۱۰ روز و با درخواست استمهال نهایتاً ۲۰ روز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موضوع نیز ادامه رسیدگی به طرح «کاهش مجازات حبس تعزیری» بود که اتفاقاً به خاطر حساسیت و تأثیر آن بر حقوق مردم، اهمیت زیادی داشت و علی رغم اینکه با زمان اندکی مواجه بودیم، ولی این مانع بحث جدی اعضا نبود و گاهی ساعت‌ها در خصوص یک عبارت بحث می‌شد، نوشت: در میان بحث نیز برخی ظرایف که نشان دهنده دقت اعضا بود، جالب و جذاب بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در این راستا به بند (ب) این طرح اشاره کرد و آورده است: در بند (ب) ماده یک این طرح، قانونگذار، مجازات آدم ربایی که در ماده ۶۲۱ قانون مجازات آمده است را از (۵ تا ۱۵ سال حبس) به (۵ تا ۱۰ سال برای آدم ربایی با زور و تهدید و ۶ ماه تا ۲ سال برای غیر آن) کاهش داده، ولی مجازات «شروع به جرم آدم ربایی» که در تبصره همان ماده ذکر شده را تغییری نداده و به همان میزان (۳ تا ۵ سال) باقی گذاشته است، درحالی‌که آن‌هم باید قاعدتاً کاهش پیدا می‌کرد.

طحان نظیف اضافه کرد: با این حساب نسبت بین جرم و مجازات در خصوص آدم ربایی و شروع به آن ناروا و نامعقول بود و از این رو مغایر موازین شرع و بند ۹ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

وی در ادامه مطلب خود آورده است: ضمن اینکه میان جرم آدم‌ربایی که بدون زور و تهدید صورت گرفته باشد، با مجازات تعیین شده، تناسبی وجود نداشت و از این جهت هم مغایر موازین شرع شناخته شد.

عضو شورای نگهبان تاکید کرد: کاهش مجازات حبس اگرچه امری مطلوب است، اما نباید باعث حذف اثر بازدارندگی و جنبه پیشگیری از وقوع جرم شود چرا که اصل ۱۵۶ قانون اساسی، یکی از وظایف قوه قضائیه را «اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم» دانسته و مدت و نوع مجازات باید در بازدارندگی از جرم اثرگذار باشد.

طحان نظیف با بیان اینکه در بند (ث) ماده یک این طرح، مجازات حبس در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، به جزای نقدی تبدیل شده است، نوشت: در حالی‌که اساساً مجازات حبسی در آن ماده وجود نداشت و به مجلس تذکر داده شد که اصلاح صورت گیرد.

وی تاکید کرد: شروع به جرم یعنی مجرم تمام مقدمات و تمهیدات انجام یک جرم را آماده کرده، ولی قبل از آن‌که به مرحله اجرا در بیاید، ارتکاب جرم متوقف می‌شود و به سرانجام نمی‌رسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان مطلب خود نوشت: همانطور که در گزارش قبلی گفتم به خاطر فشردگی کار انتخابات، نگارش و انتشار چند گزارش از جلسات شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس به تأخیر افتاده که ضمن عذرخواهی ان شاءالله به مرور منتشر می‌شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شورای نگهبان مجازات حبس آدم ربایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۸۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستندات رد صلاحیت حسن روحانی اعلام شد؟ | سرنوشت مصوبه کاهش مدت سربازی | انتشار اسنادی درباره فرزند قالیباف در بررسی صلاحیت وی تاثیر داشت؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ در نشستی خبری به ارائه گزارشی از روند بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه پرداخت و گفت:
در این مدت تا ۱۷ اسفند طبق روال قانونی باید گزارشات و شکایات داوطلبان و مردم را مورد بررسی قرار می‌دادیم تا در بررسی صحت انتخابات این گزارشات را لحاظ کنیم.

وی اعلام کرد: تاکنون صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، قزوین، قم، لرستان و مرکزی توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین عنوان کرد: سایر حوزه‌های انتخابیه به مرور و پس از جمع بندی اعلام می‌شود.

طحان نظیف در ادامه به ارائه گزارشی از طرح ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان پرداخت و گفت: در این مدت ۹ طرح و لایحه را مورد بررسی قرار دادیم؛ در این مدت لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی پس از رفت و برگشت با مجلس خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید. طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس، اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی، لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی ایران و دولت بحرین و لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز به تأیید شورای نگهبان رسید.

وی ادامه داد: در این مدت ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه برطرف شد اما هیأت عالی نظارت طی نامه‌ای اعلام کرد که همچنان ایراداتی را نسبت به این مصوبه وارد می‌داند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در این زمینه رفت و برگشت‌هایی میان مجلس و شورای نگهبان صورت گرفته است اما همچنان در دست بررسی است. طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیز شرایط به همین صورت است و این لایحه در رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان است.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تنوع کاندیداها در میزان مشارکت در انتخابات گفت: در همه ادوار انتخابات تنوع کاندیداها و نامزدها را داشته‌ایم؛ طبیعتاً حضور و تنوع سلایق مختلف مهم است. عوامل مختلفی در مشارکت موثر هستند و وزن این عوامل هم موثر است ولی تنوع داوطلبان هم به اندازه خود مهم و اثر بخش است.

ان‌شاءالله منتخبان مجلس بصورت جهادی مشکلات مردم را برطرف کنند

وی در پاسخ به پرسشی درباره توصیه‌های رهبری به منتخبان مجلس درباره کنار گذاشتن اختلافات و تلخ نکردن کام مردم اظهار کرد: همانطور که رهبری فرمودند حضور مردم یک جهاد بود و این موضوع باید مورد نظر همه به ویژه منتخبان باشد. منتخبان باید به وعده‌ها و قول‌هایی که دادند عمل کنند و خود را نماینده همه مردم بدانند. همانطور که مردم بصورت جهادی در انتخابات حضور یافتند ان‌شاءالله منتخبان هم بصورت جهادی مشکلات مردم را برطرف کنند.

انتخابات مانند گذشته با کمال سلامت برگزار شد

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره پاسخگو بودن قانون جدید انتخابات عنوان کرد: نظام انتخاباتی ما همچنان به اصلاحات نیاز دارد و رسانه‌ها نقش موثری برای نزدیک کردن این نظام به یک نظام انتخاباتی مطلوب دارند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره گزارشات تخلفات انتخاباتی و احتمال باطل اعلام شدن انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه تاکید کرد: انتخابات مانند گذشته با کمال سلامت برگزار شد و با مشکل خاصی مواجه نبودیم البته گزارشاتی را دریافت کردیم که در حال بررسی آنها هستیم؛ برای برخی از حوزه‌های انتخاباتی تیمهای میدانی جهت رسیدگی اعزام شد و همچنین در حوزه‌هایی که اختلاف فرد منتخب با نفر بعدی بسیار نزدیک بود، تیمهایی اعزام شدند و این اختیار را داشتند تا آرا را بازشماری کنند. ان‌شاءالله به مرور نتایج این بررسی‌ها اعلام می‌شود.

وی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی گفت: فرآیند انتخابات فرآیندی است که در آن برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود؛ بر اساس فرایند قانونی، مجری انتخابات وزارت کشور است و بررسی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است. اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است. بر اساس اصلاحیه قانون ۵ مدرک جهت رای دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تایید است که این مدارک باید در شعب اخذ رای با فرد رای دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت گفت: نسبت به طرح شفافیت مهمترین ایراد شورای نگهبان این است که در این طرح استثنائاتی ذکر شده بود که ما ساز و کاری که برای تشخیص این استثنائات پیش‌بینی شده بود را مورد ایراد قرار دادیم.

طحان نظیف در پاسخ به اینکه اینکه آیا نماینده‌ای که ادعایی کرده است در یکی از حوزه‌های انتخابیه بدون اطلاع افراد از کد ملی آنها برای رای دادن استفاده شده است، سند و مدرکی درباره ادعای خود به شورای نگهبان ارائه کرده است؟ تاکید کرد: خیر. چیزی برای ما ارسال نشده است. با یک عکس یا فیلم که معلوم نیست کی و کجا است، نمی‌توان انتخابات را در حوزه‌ها زیر سوال برد.

تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه انجام می شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره تکلیف لایحه بودجه با وجود ایرادات شورای نگهبان و مجمع گفت: بخشی از ایرادات شورا و هیأت عالی نظارت رفع شد و بخشی نیز با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که جلسات مجمع نیز برگزار شده‌ است و احساس می‌کنم که طی روزهای باقی مانده تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه طی شود. درباره جداول نیز دولت باید نهایتاً تا پایان اردیبهشت جداول را به مجلس ارائه دهد و در این مدت نیز بر اساس جداول سال ۱۴۰۲ عمل می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای یکی از روزنامه ها مبنی بر اینکه می‌توانستند میزان مشارکت را بیشتر اعلام کنند اما این کار را نکردند، گفت: اینگونه نیست. چراکه از ابتدای انقلاب تاکنون تقریبا میانگین هرساله سه انتخابات داشتیم که همه اینها در صحت کامل برگزار شدند. باید بگویم که انتخابات همواره در نهایت صحت و اتقان برگزار شده و نتایج آن نیز در گذشته و امروز بصورت دقیق اعلام شده و در آینده نیز ان‌شاءالله اینگونه خواهد بود.

افرادی که به تازگی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، همچنان صلاحیت دارند

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمار تخلفات انتخاباتی نسبت به قبل تفاوتی داشته‌ است؟ گفت: مثل همه ادوار گزارشات و شکایاتی داشتیم و در حال بررسی هستیم و همانطور که گفتم تاکنون با موضوع خاصی مواجه نبودیم.

وی در پاسخ به اینکه صلاحیت منتخبان تا پیش از تایید اعتبارنامه توسط مجلس در چه صورتی از سوی شورای نگهبان رد می‌شود؟ اظهار کرد: اصل بر این است که افرادی که به تازگی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، همچنان صلاحیت داشته باشند اما اگر مواردی وجود داشته باشد، بر اساس قانون عمل می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به برگزاری انتخابات در ۴ حوزه انتخابیه که بصورت الکترونیکی انجام شد ارزیابی‌هایی انجام شده است؟ گفت: ارزیابی‌هایی انجام داده که رضایت بخش بوده است و برای دور دوم انتخابات بنا داریم اگر هماهنگی‌های لازم انجام شود در حوزه‌های بیشتری بصورت الکترونیکی انجام شود.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال برگزاری انتخابات دور دوم در حوزه انتخابیه تهران بصورت الکترونیکی وجود دارد، نیز گفت که این موضوع در دست بررسی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ابهام نسبت به فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری که صلاحیت آنها برای دور بعد تایید نشده است، گفت: شورای نگهبان بررسی صلاحیت را برای انتخابات دور بعد انجام می‌دهد و نسبت به دوره فعلی منعی ندارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره آخرین مراحل بررسی لایحه عفاف و حجاب اظهار کرد: آخرین مصوبه‌ای که از مجلس دریافت کردیم این لایحه بوده است که در نوبت رسیدگی است.

هر تغییر از صندوق رای انجام می‌شود

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند و اینکه آیا قرار است شورای نگهبان در این زمینه آسیب شناسی انجام دهد؟ عنوان کرد: در این دوره تلاش خود را انجام دادیم تا فرآیند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری برای مردم انجام شود و برای ادوار آینده نیز باید فکر کنیم و برای تسهیل شرایط برای مردم اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند و علنا می‌گفتند که انتخابات اثر گذار نیست اما شاهد بودیم که مردم آمدند و حضور موثری داشتند. امیدوارم کسانی که مردم را از صندوق رای دل‌سرد می‌کردند به این نکته توجه کنند که هر تغییر از صندوق رای انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات گفت: در این زمینه پیشنهاداتی از سوی وزارت کشور مطرح شده است و پس از جمع بندی اعلام می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره سرنوشت مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر کاهش مدت سربازی اعلام کرد: نسبت به این حکم در مرحله قبل ابهاماتی داشتیم که پس از رفع ابهام مجلس اصل این حکم خلاف موازین قانون اساسی و شرع شناخته نشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اسنادی درباره فرزند رئیس مجلس در ایام بررسی صلاحیت ها و اینکه آیا شورای نگهبان مانند اقدامی که در خصوص آقای علی لاریجانی انجام داد، این موضوع را بررسی کرد؟ تاکید کرد: هر انتخابات شرایط خود را دارد و تاکنون نیز هیچ‌کس به صرف وضعیت خانواده رد صلاحیت نشده است.

مستندات عدم‌ احراز صلاحیت روحانی به وی اعلام شد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره نامه‌های مکرر روحانی و عدم پاسخ به او درباره دلایل عدم احراز صلاحیت گفت: اعلام کردیم که اولویت با کسانی است که اعتراض کردند و پس از فارغ شدن از برگزاری انتخابات، نامه ایشان پاسخ داده شد. بر اساس اطلاعی که از فقهای شورای نگهبان کسب کردم تاکنون طی دو نامه رسمی شامل مستندات قانونی عدم احراز صلاحیت و دیگری دلایل عدم احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده است.

طحان نظیف ادامه داد: به جز این موارد، بصورت شفاهی نیز در دو مورد یکی نماینده ایشان در آن مقطع در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطع دیگر نیز یکی از اعضای شورای نگهبان بصورت تلفنی با ایشان صحبت کردند و مراتب را به اطلاع ایشان رساندند و بنظر می‌رسد با اقداماتی که انجام شده است فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، نسبت به ایشان اقدامات انجام شده است.

کد خبر 839451 منبع: ایسنا برچسب‌ها محمد باقر قالیباف خبر ویژه مجلس - انتخابات حسن روحانی شورای نگهبان

دیگر خبرها

  • تصمیم نهایی در مورد کاهش خدمت سربازی
  • کاهش مدت خدمت سربازی تایید شد + جزئیات
  • سخنگوی شورای نگهبان: بررسی لایحه حجاب هنوز به پایان نرسیده/ مستندات عدم‌ احراز صلاحیت روحانی به وی اعلام شد/ لایحه برای کولبرها تایید شد
  • لایحه حمایت از کولبر‌ها تایید شد
  • مستندات رد صلاحیت حسن روحانی اعلام شد؟ | سرنوشت مصوبه کاهش مدت سربازی | انتشار اسنادی درباره فرزند قالیباف در بررسی صلاحیت وی تاثیر داشت؟
  • تصمیم در مورد کاهش خدمت سربازی نهایی شد
  • خبر فوری از کاهش مدت خدمت سربازی از زبان سخنگوی شورای نگهبان
  • خبر مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره کاهش مدت سربازی
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای کاندیداهای مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی
  • کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلات قطعی شد؟