Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، احتمال صاعقه‌زدگی خیلی پایین است، برآورد می‌شود احتمال آن یک به ۳۰۰ هزار در هر سال باشد. تقریبا ۹۰ درصد کسانی که با این مشکل مواجه می‌شوند، بهبود پیدا می‌کنند. اما در مواردی هم این صاعقه‌زدگی همراه آسیب‌های پوستی شبیه تتو با طرح‌های عجیب است که اصطلاحا به آن طرح لیپچنبرگ می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد اشکال لیکتنبرگ قبلا در یکی از پست‌های یک پزشک، مطلبی نوشته بودم. اما در این نوشته می‌خواهم بیشتر روی ایجاد آسیب پوستی با طرح لیکتنبرگ متمرکز بشوم.

آذرخشی که به بدن قربانی برخورد می‌کند، ممکن است دما و ولتاژی بسیار بالا اعمال کند. حالا تصور کنید که این انرژی با کالبد ضعیف انسان چه می‌تواند بکند.

بلافاصله اعضایی مانند قلب، ریه‌ها و سیستم عصبی می‌توانند درگیر شوند و عوارضی مثل ایست قلبی، تشنج، آسیب مغزی و نخاع و از بین رفتن حافظه رخ بدهد. چشم نیز از گزند آسیب آذرخش در امان نیست و شبکیه چشم می‌تواند آسیب ببیند و عدسی هم دچار کاتاراکت شود.

در مردان صاعقه‌زدگی می‌تواند منجر به آسیب اعضای جنسی و عقیمی و کاهش میل جنسی شود.

اما در سطح بدن، آذرخش می‌تواند گویچه‌های سرخ را از مویرگ‌ها خارج و روانه لایه سطحی پوست یا اپیدرم کند و منجر به خون‌مردگی‌های با طرح ویژه لیکتنبرگ شود.

اگر لباسی با آویزه فلزی به تن داشته باشید، حرارت وارده تشدید می‌شود و سوختگی درجه سوم می‌تواند ایجاد شود.

عجیب است که تبخیر لحظه‌ای عرق و رطوبت سطحی می‌تواند در یک آن لباس قربانی را از هم بدراند و مواردی از برهنه پیدا شدن نسبی صاعقه‌زده‌ها هم مشاهده شده است!

در اینجا تصاویری از آسیب‌های پوستی طرح لیکتنبرگ به خاطر آذرخش را با هم مرور می‌کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صاعقه زدگی آسیب پوستی صاعقه زدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) زمین شگفت انگیز را از بالا ببینید

(تصاویر) زمین شگفت انگیز را از بالا ببینید

دیگر خبرها

  • احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد
  • ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا
  • آرمان-حضرت: چه رقابت هیجان‌انگیزی! (عکس)
  • (تصاویر) زمین شگفت انگیز را از بالا ببینید
  • بررسی نقش روتین پوستی در سلامت پوست
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • نحوه صحیح استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست برای حفظ شادابی و سلامت
  • ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
  • ۶ دمنوش عالی برای داشتن پوستی شفاف
  • ۶ دمنوش‌ عالی برای داشتن پوستی شفاف