Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نیویورک تایمز نوشته است کاردنال که در یک خانواده ثروتمند در نیکاراگوئه به دنیا آمده بود، تبدیل به یکی از چهره‌های روشن‌فکر اصلی انقلاب این کشور و متعهد به عدالت اجتماعی و کمک به فقرا بود. بعد از اینکه ساندینیست‌ها دیکتاتوری ژنرال آناستازیو سوموزا را در سال ۱۹۷۹ برکنار کردند، کاردنال به عنوان نخستین وزیر فرهنگ کشور انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاردنال از جوانی شاعری را آغاز کرد و به تاریخ دردناک نیکاراگوئه و آمریکای لاتین پرداخت. اما بخش زیادی از شعرهایش هم عاشقانه بودند و تصاویر نورهای شهری و جوانی را با هم در می‌آمیخت. او که بسیار به تحول بشر و درس‌هایش برای سیاست علاقه داشت، در دهه هشتاد میلادی شروع به استفاده از علم در شعرهایش کرد و تا پایان عمرش این تم را بسط داد و به چیزهایی مانند ریشه جهان و راز و رمزهای دی‌ان‌ای پرداخت.

جدیدترین مجموعه کامل اشعار کاردنال که به زبان انگلیسی منتشر شد «چندجهان: اشعار جدید و منتخب» بود که در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید. آخرین شعر این مجموعه «گرد ستاره» بود که در آن کاردنال از مرگ می‌سراید.

ارنستو کاردنال مارتینز روز بیستم ژانویه ۱۹۲۵ در گرانادا به دنیا آمد. او در ماناگوا و در دانشگاه کلمبیا در نیویورک سیتی ادبیات انگلیسی خواند. او در دهه پنجاه میلادی به نیکاراگوئه برگشت اما بعد از یک کودتای شکست خورده علیه خانواده سوموزا، فرار کرد و به کنتاکی رفت. او بعد از بازگشت دوباره‌اش به نیکاراگوئه رسماً کشیش شد.

به عنوان یک وزیر دولتی، کاردنال «دموکراتیزه کردن فرهنگ» را پیگیری کرد. در قالب این حرکت، او در سراسر کشور کارگاه‌های شعرسرایی راه انداخت و از سنت غنی شعر نیکاراگوئه استفاده کرد که روبن داریو مدرنیست قرن نوزدهمی آمریکای لاتین در رأس آن قرار داشت. اما منتقدان او می‌گفتند وزارت‌خانه وی بیشتر پروپاگاندا می‌کند.

وقتی پاپ جان پل دوم قرار بود در سال ۱۹۸۳ به نیکاراگوئه سفر کند، به طور عمومی خواسته بود کاردنال و چهار کشیش دیگر از موقعیت‌های دولتی خود استعفا دهند. پس از اینکه دولت با این امر موافقت نکرد و بعد از چند ماه بحث عمومی بالاخره پاپ قبول کرد از این کشور بازدید کند اما بعد از اینکه از هواپیما پیاده شد به نظر شوکه می‌رسید که کاردنال را هم در میان اعضای هیأت خوش‌آمدگویی می‌دید.

با وجود اینکه دیگر کشیش‌ها لباس روحانیت پوشیده بودند، پدر کاردنال یک پیراهن سفید و کلاه مشکی معروفش را به تن داشت. وقتی او زانو زد تا حلقه پاپ را ببوسد، پاپ دستش را عقب کشید و انگشتش را به او تکان داد. گفته می‌شود پاپ به او گفته «تو باید موقعیتت نزد کلیسا را بهبود ببخشی». واتیکان همان سال جایگاه کشیشی او را لغو کرد. تعلیق پدر کاردنال در فوریه ۲۰۱۹ لغو شد و پاپ فرانسیس او را عفو کرد.

کاردنال تا سال ۱۹۸۷ وزیر فرهنگ باقی ماند و آن موقع وزارت‌خانه با یک سازمان دولتی دیگر ادغام شد. در دهه نود میلادی او خودش را از دولت ساندینیستا جدا کرد و در سال‌های به انتقاد از چیزی پرداخت که آن را سبک دیکتاتوری حکومت اورتگا رئیس‌جمهور کشور می‌خواند. از نظر پدر کاردنال، انقلاب ساندینیستی شکست خورده بود.

اما او به ایده‌آل‌های خود وفادار ماند. او در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۵ گفته بود: «من یک انقلابی هستم. انقلابی یعنی می‌خواهم دنیا را تغییر بدهم».

کد خبر 488794 برچسب‌ها شعر و شاعر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شعر و شاعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۳۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت حقوق بشر در ادبیات سعدی به خوبی تبیین شده است

گزارش خبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دری نجف‌آبادی شامگاه یکشنبه در آئین بزرگداشت سعدی در فرهنگسرای شهر اراک، با اشاره به جایگاه سعدی شاعر برجسته کشور افزود: شاعری در تاریخ ایران اسلامی، از نظر حماسی به جایگاه فردوسی نمی‌رسد، سعدی در بوستان خود، جهاد اکبر و نفس را به خوبی تبیین کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: سعدی ۸۰۰ سال قبل راجع به حقوق بشر نگاه ویژه داشته به گونه‌ای که در سازمان ملل شعر معروف بنی آدم اعضای یک پیکرند نقش بسته است و این در حالی است که برخی کشورها با حق وتو، حقوق مظلومان را پایمال کرده ان را و نادیده گرفته اند.

وی افزود: این شاعر در خصوص بیانات لقمان در باب سوم بوستان به روابط اجتماعی و همچنین به
ارکان بزرگ فرهنگ ایرانی و اسلامی با محتوای خردمندانه توجه داشته است.

کد خبر 6084876

دیگر خبرها

  • همبازی شدن آل پاچینو و دن استیونز در یک فیلم ترسناک
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • رونمایی از سومین اثر شاعر غزلسرای هرمزگان
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • دهقانی: زیست‌بوم دانش‌بنیان حامی سپاه درمسیر پیشرفت و اقتدار
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • مدیر مسابقات لالیگا در 48 سالگی درگذشت
  • رعایت حقوق بشر در ادبیات سعدی به خوبی تبیین شده است