Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۷روز به پایان سال باقی مانده است اما هنوز جلسات شورای عالی کار برای دستمزد ۹۹برگزار نشده است. نمایندگان کارگران معتقدند روی مجموع دریافتی۹۸ کارگران باید یک میلیون و ۱۸۰هزارتومان افزوده شود. در این صورت مجموع دریافتی ۳میلیون و ۳۸۰هزارتومان خواهد شد. ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حدود 17 روز به پایان سال باقی مانده است و هنوز شرکای اجتماعی  جلسات شورای عالی کار را به صورت جدی برای بررسی حداقل دستمزد کارگران آغاز نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنوات گذشته نیز همواره حداقل دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال و در جلسات چندین ساعته تعیین می شد.

  سال گذشته نیز جلسه شورای عالی کار از عصر 27 اسفند ماه آغاز و در نهایت حداقل حقوق در نیمه شب28 اسفند  به میزان یک میلیون و 516 هزارتومان تعیین شد.

جدال برسر افزایش ناچیز دستمزد کارگران/ اخراج کارگران، بهانه کارفرمایان برای افزایش دستمزدحداقل دستمزد کارگران باید 4میلیون و 940 هزار تومان باشد/ با پیشنهاد 15درصد در مذاکره شرکت نمی‌کنیماحتمال برگزاری جلسه شورای‌عالی کار در هفته جاری برای تعیین دستمزد 99

اما برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران، از چندین ماه گذشته جلسات کمیته دستمزدبا حضورشرکای اجتماعی برگزار و در نهایت 5اسفند ماه رقم سبد معیشت کارگران 4 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شد. این رقم به عنوان ورودی بررسی دستمزد سال آینده کارگران در جلسات شورای عالی کار است.

 اما نکته مهم اینجاست که با وجود 17روز باقی مانده به پایان سال هنوز جلسات شورای عالی کار برگزار نشده است. برخی احتمال می دهند که دلیل عدم برگزاری این جلسات در هفته جاری مراقبت برای پیشگیری شیوع ویروس کرونا و برخی دیگر احتمال می دهند که وزارت کار باز هم مانند سنوات گذشته در برگزاری جلسات وقت کشی می کند و دستمزد کارگران در وقت اضافه در چندین جلسه کوتاه جمع بندی شود.

 *آمادگی کامل نمایندگان کارگران برای تشکیل جلسه شورای عالی کار

فرامرز توفیقی،رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌درباره آخرین وضعیت برگزاری جلسات شورای عالی کار گفت: تا کنون خبری از برگزاری جلسه نیست، اما نمایندگان کارگران آمادگی حضور در جلسات را دارند و هر زمان شورای عالی کار برگزار شود، نمایندگان کارگران آمادگی حضور در جلسات را دارند.

توفیقی با تأکید براینکه ماده 41 قانون کار بحث افزایش دستمزد کارگران را به راحتی مشخص کرده است گفت: در این ماده به صراحت بیان شده است که توجه به نرخ تورم و در نظر گرفتن هزینه معیشت کارگران باید در تعیین دستمزد نقش داشته باشد. پس از مشخص شدن هزینه سبدمعیشت به میزان 4میلیون و 940 هزار تومان و افزایش 1میلیون و 180هزار تومانی هزینه ها نسبت به سال گذشته، مشخص شد که حداقل دستمزد سال آینده کارگران نباید کمتر از 4میلیون و 940هزار تومان باشد. چرا که اگر کمتر از این باشد قدرت خرید از دست رفته کارگران جبران نمی شود.

 به گزارش تسنیم،‌طبق اظهارات نمایندگان کارگران تعیین دستمزد سال 99 با سختی های چشمگیری همراه است. چرا که علاوه برنبودثبات اقتصادی در کشور،رکود حاکم بر بازار، تحریم های ظالمانه آمریکا، نبود قدرت خرید،تورم بالای اقتصاد و ... باعث شده است که کارفرمایان از شرایط تولید رضایت نداشته و برای افزایش دستمزد چانه زنی سنگین تر می شود. از سوی دیگر کارگران معتقدند که هزینه سبد معیشت کارگران از سال گذشته تا کنون 1میلیون و 180هزار تومان افزایش یافته است و حداقل دستمزد سال آینده باید به گونه ای تعیین شود که روی مجموع دریافتی کارگران که در سال 98 حداقل 2میلیون و 200 هزار تومان بوده یک میلیون و 180 هزار تومان افزوده شود. درغیراین صورت قدرت خریدجامعه کارگری حفظ نخواهد شد. درصورتی که این چنین شود حداقل مجموع دریافتی کارگران برای سال آینده 3میلیون و 380هزار تومان خواهد بود.

انتهای پیام/

R1012189/P/S7,82/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کمیته دستمزد اخبار حقوق و دستمزد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کمیته دستمزد اخبار حقوق و دستمزد کمیته دستمزد اخبار حقوق و دستمزد حداقل دستمزد کارگران جلسات شورای عالی کار نمایندگان کارگران دستمزد سال آینده تعیین دستمزد هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علی اصلانی با تبریک هفته کارگر به جامعه کار و تولید اظهار کرد: با توجه به نزدیکی روز کارگر و در آستانه هفته کارگر انتظار داریم اگر نیتی برای کمک به جامعه کارگری و حل مشکلات آنها وجود دارد، بحث حق مسکن را پررنگ کنند و وزیر کار عیدی خوبی به کارگران در این هفته بدهند.

بیشتر بخوانید: منتظر افزایش هیجانی قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم؟

وی ادامه داد: در زمان تصویب افزایش حداقل دستمزد ۱۴۰۳ گروه کارگری صورتجلسه مزد را امضا نکردند و امیدوار بودند درصد افزایش به اندازه تورم تعیین شود تا بخشی از مشکلات جامعه کارگری برطرف و به سفره کارگران کمک شود اما این اتفاق نیفتاد.

اصلانی افزود: در روزهای اخیر و در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌هایی از احتمال تغییر مصوبه دستمزد و پیشنهاداتی مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران مطرح شد. ظاهرا تعدادی از اعضای شورای عالی کار بدون دعوتنامه رسمی به وزارت کار دعوت شدند و به نوعی جلسه نظرخواهی و مشورتی بوده ولی در شبکه‌های اجتماعی اینطور عنوان شده که تعدادی از نمایندگان کارگری صورتجلسه را امضا کردند، به شرطی که حق مسکن ۳۵ درصد و سایر سطوح مزدی یک درصد افزایش پیدا کند.

عضو کانون شورای اسلامی کار البرز ادامه داد: اما کانون عالی شورای اسلامی کار کشور پیامی در شبکه‌های اجتماعی ارسال و هرگونه شرکت نمایندگان کارگری در چنین جلسه و امضای صورتجسه جدید را تکذیب کرد و رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران هم اعلام کرد که چنین صورتجلسه‌ای را امضا نکرده و پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن توسط دولت مطرح شده است.

اصلانی با بیان اینکه تغییر مصوبه دستمزد در حال حاضر امکانپذیر نیست، گفت: بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌ها مصوبه دستمزد را به دنبال ابلاغ بخشنامه از سوی وزیر کار اجرا کرده‌اند، بنابر این اگر بنا به اصلاح یا افزایش دستمزد باشد، تنها می توان در مورد حق مسکن اعمال کرد چون تنها آیتمی بود که در شورای عالی کار تغییر نکرد. از طرفی درست است که حق مسکن توسط شورای عالی کار پیشنهاد می‌شود ولی برای اجرایی شدن حتما باید توسط هیات وزیران تصویب شود.

دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تورم موجود و نارضایتی و دلخوری جامعه کارگری نسبت به دستمزد، هم وزارت کار و هم تشکل‌های کارگری در تلاشند تا دستمزد را به طریقی و با بالا بردن حق مسکن افزایش بدهند.

وی در پایان با بیان اینکه بحث دستمزد از تمام مطالبات کارگری واجب‌تر است، ابراز امیدواری کرد: در هفته کارگر با افزایش قابل توجه مبلغ حق مسکن خبر خوشی به کارگران داده شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228019 برچسب‌ها کارگران

دیگر خبرها

  • حال کارگران خوب است!
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • دادگاه عالی آمریکا درباره اسلحه ارواح تصمیم می‌گیرد
  • وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • افزایش دستمزد کارگران در مقایسه با کارمندان بیشتر بود
  • جدیدترین خبر درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • مبلغ حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد