Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات کنونی در عراق از جمله استعفای «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر منتخب این کشور اظهار کرد: تحولات در عراق مقداری پیچیده‌تر از قبل شده است.

حسن لاسجردی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مقامات در دولت عراق از ادبیاتی برخوردار هستند که این ادبیات با خواسته معارضین عراقی در خیابان‌ها همخوانی ندارد ، گفت:  توفیق علاوی که قبول کرده بود با پذیرش مسئولیت نخست وزیری، کابینه جدیدی را تشکیل دهد و همچنین گروه‌های سیاسی در پارلمان عراق همگی به نوعی از ادبیاتی استفاده کردند که باعث شد ما شاهد تداوم بحران در عراق باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی با بیان اینکه آقای علاوی در ابتدای پذیرش سمت نخست وزیری اعلام کرد که قصد دارد دولتی عملگرا و تکنوکرات ایجاد کند، به نحوی که گروه‌ها، احزاب و تشکل‌های سیاسی در عراق از دولت سهم خواهی نکنند و شراکت چندانی در دولت نداشته باشند ، افزود: تحقق این موضوع با توجه به بافت قدرت سیاسی و طایفه‌ای در عراق کار سختی بود و در همین چارچوب او نتوانست کابینه مورد نظر خود را تشکیل بدهد و مجبور به استعفا از سمت نخست وزیری شد. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر تحولات در عراق سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل شده است، گفت: این روند باعث شد که آقای« عادل المهدی» که مسئولیت پیشبرد امور در عراق را در غیاب وجود نخست وزیر بر عهده دارد روز دوشنبه بیانیه‌ای را منتشر کند و درخواست به غیبت داوطلبانه در سمت نخست وزیری  و تشکیل جلسات  هیئت دولت به ریاست یکی از وزرا و معاونین دولت کند . 
وی با بیان اینکه عادل عبدالمهدی در چند ماه اخیر پس از استعفای خود، پیشبرد امور در عراق را بر عهده داشته ولی هیچ جا این فعالیت‌ها و تلاش‌ها دیده نشده و از طرف دیگر برای انتخاب نخست وزیر جدید و اعضای کابینه نیز با او رایزنی جدی انجام نشده است، افزود: در چنین شرایطی او تصمیم گرفت که از مسئولیت اجرایی کناره گیری کند و به نظر می‌رسد که این یک رفتار منطقی در حوزه سیاست است. 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه با توجه به بافت قدرت عراق و پیوندهای طایفه‌ای و مذهبی، تشکیل کابینه‌ای که احزاب و گروه‌های سیاسی سهم چندانی در آن نداشته باشند کار سختی است و در همین راستا توفیق علاوی نیز نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند ،گفت: حوزه قدرت در عراق فضای راحتی نیست. بنابراین به نظر می‌رسد فرد بعدی که مسئولیت تشکیل دولت در عراق را بر عهده می‌گیرد در کنار اینکه دولتی عملگرا تشکیل می دهد  باید به فضای حوزه قدرت در این کشور توجه داشته باشد و قطعا بدون مشارکت احزاب و گروه‌های سیاسی در پارلمان این کشور نمی‌تواند به موفقیتی در تشکیل کابینه دست پیدا کند. 
وی در پاسخ به این سوال که  آیا این امر مغایر با خواسته معترضین نیست، با توجه به این که آنها معتقد به وجود فساد در برخی از گروه‌های سیاسی در عراق هستند، گفت: در ارتباط با معترضین در عراق دو موضوع مطرح است یک نکته  اینکه معترضین به چه میزان نماینده واقعی مردم در عراق هستند و از سوی دیگر آیا همه احزاب سیاسی در عراق که در ساختار قدرت نیز بوده‌اند فاسد هستند؟ به نظر نمی‌رسد چنین باشد. برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی در دولت‌های گذشته عراق سهم و مشارکت داشتند ولی عملکرد پاکی دارند. 
 لاسجری تصریح کرد: به نظر می‌رسد که فردی که در آینده مسئولیت تشکیل کابینه در عراق را بر عهده می گیرد، می‌تواند از توان و پتانسیل گروه‌های سیاسی که عملکرد پاکی داشته‌اند با توجه به توانمندی‌هایشان استفاده کند. 
وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات در عراق در آینده بسیار نزدیک افزود: ادامه روند کنونی  در این کشور،  باعث  ایجاد گسل  در عراق خواهد شد و این به نفع نیروهای گریز از مرکز است. نیروهایی که علاقه‌مند هستند تشکیل دولت در عراق با تاخیر هر چه بیشتری مواجه شود تا آنها بتوانند از این فضا، هر چه بیشتر برای تامین منافع خود استفاده کنند. 
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عراق گروه های سیاسی نخست وزیری گروه ها بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۷۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با استقبال خوب علما و اندیشمندان از کشور‌های مختلف، بیش از ۱۳۰ مقاله به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیس و فرانسه دریافت و حدود ۹۰ مقاله پذیرفته شد.

این مقالات با ویرایش اولیه در ۶ مجلد (سه جلد فارسی و ۲ جلد عربی و یک جلد انگلیسی و فرانسه) تدوین و چاپ شده است که در اجلاس عمومی همایش که فردا پنجشنبه سی ام فروردین در سالن اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط با حضور اندیشمندان و علمای کشور‌های مختلف برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

سومین همایش بین المللی معرفت و رسالت حسینی با حضور اساتید دانشگاه و مرکز پژوهش‌های کربلا (وابسته به عتبه حسینی)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سندیکای دانشگاهیان کربلا، مرکز مطالعات راهبردی حشد الشعبی، ستاد فرهنگی اربعین و بنیاد بین‌المللی اربعین و با شرکت اندیشمندانی از شش کشور عراق، ایران، کویت، سوریه، ترکیه و بحرین دانشگاه صنعتی فرات الاوسط برگزار می‌شود.

در این همایش آیت الله دقیق از علمای مبارز عراق، آیت الله حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق، آل کاظم سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، عبدالامیر قرشی معاون پژوهشی عتبه حسینی و چند تن از رؤسای دانشگاه‌های ایران و عراق و رئیس مرکز مطالعات راهبردی حشد در اربعین و مقاومت اسلامی طوفان الاقصی و بازتاب‌های جهانی فرهنگ و شعائر حسینی و چشم انداز‌های جهانی اربعین سخنرانی خواهند کرد.

 

دیگر خبرها

  • رد شایعات تغییر استاندار مازندران
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • پیش‌بینی جالب یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • نامهربانی پاکستان در حق ایران
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد