پاسخی به یک شبهه/ چرا قم بر خلاف روایات درگیر کرونا شد؟
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۱۲۱۴
شبههای این روزها مطرح میشود که چرا قم که به استناد روایت منتسب به امام صادق(ع) بلا از آن دور است، گرفتار بیماری کرونا شد؟ بخش پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی دارالعرفان (وابسته به شیخ حسین انصاریان) جواب این شبهه را داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، شبههای این روزها مطرح میشود که چرا قم که به استناد روایت منتسب به امام صادق(ع) بلا از آن دور است گرفتار بیماری کرونا شد؟
بخش پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی موسسه فرهنگی دارالعرفان (وابسته به حجتالاسلام شیخ حسین انصاریان) جواب این شبهه را اینگونه داد:
این روزها که مردم شریف و متدین قم و سایر شهرهای میهن اسلامی ایران با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکنند، عدهای خواسته یا ناخواسته و گاهی با استناد به احادیث به ایجاد شبهه در اذهان مردم مومن میپردازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از آن روایات، حدیثی است که ازامام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: «إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَیْهَا وَ نَوَاحِیهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا؛ زمانی که فتنهها در همه جا فراگیر شد، به قم و حوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است.»
و یا این روایت که امام صادق(ع) فرمودند: «إذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِینَ ؛ چون بلا و رنجی به شما رسد، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنیفاطمه و آسایشگاه مؤمنان است...»
سوال این است که اگر قم به عنوان پناهگاه و محل امن معرفی شده، چگونه اکنون گرفتار بیماری ویروس کرونا گردیده است؟
پاسخ این شبهه را در قالب چند نکته اساسی بیان میکنیم، ان شاء الله موجب تنویر افکار عمومی شود.
۱- شبههافکنی نسبت به تشیع و اماکن مقدسه مذهبی سابقه بسیار طولانی دارد و کسانی که هرگز نتوانستهاند، این مذهب را باور نمایند با هر بهانه به تشویش اذهان عمومی پرداختهاند تا بتوانند علاوه بر رنج و غمی که مردم به آن گرفتار شدهاند، روحیه دینی جامعه را با تلقینات و وسوسههای خناسانه مضطرب کنند و بدون تردید جامعه مومنین متوجه این دسیسه شیطانی هستند و هوشیارتر از همیشه به خداوند متعال توکل کردهاند و این روزهای سخت را پشت سر خواهند گذاشت.
۲- میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که در آن شهر ساکن هستند و به هر اندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر میدهند. شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران بوده که اسلام را با آغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و اندیشمندان از سراسر عالم به قم عزیمت داشتند و بدین سبب مورد خشم حاکمان زور و تزویر قرار داشت و بارها مورد هجوم و آسیب قرار گرفت.
۳- جهان هستی بر پایه حکمت آفریده شده و خداوند حکیم است. ابتلائات و مصیبتها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختیها، مشکلات و امتحانها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست. بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختیها شکوفا میشود. مصائب و سختیها لازمه نظام احسن است، چنانکه نعمت، نقمت، عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است.
سلامتی، بیماری، فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسانها پیش میآید؛ چنانکه درآیات متعدد بیان شده است. حتی انبیاء، امامان و اولیای الهی از قاعده و سنت الهی مستثنا نیستند. فقر و بیماری حضرت ایوب، غم حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف، ابتلائات پیامبر اکرم(ص) درطول ۲۳ سال، رنج فراوانی که امیر مومنان(ع) درطول ۲۵ سال از رحلت پیامبر اعظم(ص) متحمل شد و مصیبت جانکاه حماسه کربلا که برسیدالشهداء(ع) و اهلبیت و یاران او وارد شد که در بزرگی این مصیبت همین بس که امام مجتبی(ع) فرمودند: «لایوم کیومک یااباعبدالله علیه السلام.»
تاریخ اهلبیت(ع) و تاریخ اسلام و تشیع پر از برگهایی است که گویای این ابتلائات گوناگون است. البته از نگاه انسانهای خردمند و اولیای الهی مصیبتها و سختیهای اگرچه به ظاهر رنجآور و آزاردهنده است، اما پیامهای سازنده به همراه دارد.
درسایه این مصیبتها، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال میرسد و انسان را به مقام صابران میرساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است، نائل شود چنانکه که پروردگار می فرماید:
«إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ؛ (زمر،۱۰) فقط صابران، پاداش خویش را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد.»
بنابراین، برفرض که این روایت از امام صادق(ع) نقل شده باشد و نیز روایات دیگر به این مضمون هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماریاند، بلکه بر پایه حدیثی از امام کاظم(ع): مومن هر اندازه که ایمانش بیشتر باشد. گرفتاری و ابتلایش بیشتر میشود.
۴- آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن. لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین(ع) به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنههایی است که به ایمان انسان آسیب میزند.
قابل توجه اینکه حتی مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و ... گردیده است.
️بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهلبیت عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: شیخ حسین انصاریان حجت الاسلام انصاریان ویروس کرونا قم امام صادق مسجد الحرام حرم اهل بیت امام صادق ع سختی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۱۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
به گزارش خبرآنلاین، رئیس گروه بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۷ مورد تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده است، گفت: در سال جاری نیز تاکنون ۶ مورد بیمار در استان سیستان و بلوچستان داشتهایم که متاسفانه یک نفر از این مبتلایان فوت شده است.
«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتوگو با ایلنا درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش کنه بین دامها گسترش مییابد، اما در دامها علائم خاصی را ایجاد نمیکند تا دامدار متوجه شود که دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
وی ادامه داد: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مدت یک هفته در بدن دام میماند و اگر در این مدت دام ذبح شده و قطعه قطعه شود، خطر انتقال این ویروس به کسی که این دام را ذبح کرده و یا گوشت تازه آن را قطعه قطعه کرده است وجود دارد. از سوی دیگر گزش کنه آلوده هم میتواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.
رئیس گروه بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یک یا دو هفته بعد از انتقال ویروس علائم بیماری پدیدار میشود که معمولا هم با تب شدید همراه است. یک معضل بزرگ در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این است که اگر این بیماری در افراد به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشوند به دنبال تب، بدن درد و سردرد علائم دیگری مانند خونریزی در فرد نیز ظاهر میشود و ممکن است دچار خونریزی از بینی، خونریزی زیر پوستی، استفراغ خونی، اسهال خونی و… شود و این خون آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری به سایر افراد در تماس با او شود. بنابراین یکی دیگر از راههای مهم انتقال این بیماری انتقال از فرد مبتلا به افراد سالم است.اگر در بیمارستان احتیاطات خاص در مورد بیمار انجام نشود، خطر انتقال بیماری به کارکنان بیمارستان، پرستاران و پزشکان منتقل میشود.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۷ مورد مبتلا تشخیص داده شد و شش مورد منجر به فوت گردید. تاکنون نیز ۵ مورد مبتلا به تب خونریزیدهنده کریمه کنگو را در استان سیستان و بلوچستان داشتهایم که یک مورد هم فوت شده است. این موارد به دنبال ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آنها آلوده شده اند.
رئیس گروه بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر تاکید کرد: ذبح دام در کشتارگاه مانع از گسترش بیماری در جامعه میشود.
۴۷۲۳۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898539