یاور همدانی؛ شمع انجمنی که خاموش شد
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۱۲۸۳
زندهیاد یاور همدانی صدایی رسا از شعر فارسی و منبعی مهم از تاریخ شفاهی ادبیات در چند دهه گذشته بود، اما بیآنکه از این جهت مورد توجه اهل فن برای ثبت خاطراتش قرار گیرد، خاموش شده است. ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احمد نیکطلب مشهور به یاور همدانی از پیشکسوتان حوزه شعر، روز گذشته در سن 85 سالگی دیده از جهان فروبست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او که سرودن را از 13 سالگی آغاز کرده بود، ابتدا در همدان و سپس در تهران در جمع شاعران به کار خود ادامه داد. در سالهایی که هنوز آرامگاه بوعلی همدان ساخته نشده بود، جمعی از شاعران این شهر در جوار آرامگاه او به شعرخوانی میپرداختند که یاور همدانی نیز یکی از آنها بود. مفتون همدانی، از شاعران و از دوستان یاور همدانی، آن روزها را چنین توصیف میکند: در بسیاری از محافل ادبی همدان در آن روزها که شعرای بزرگی شرکت میکردند، حضور مییافتیم. در خاطرم هست حتی پدرم به دوستی با یاور توصیه میکرد و میگفت که روزگاری شاعر بزرگی خواهد شد و امروز این مسئله را دریافتم.
یاور سالها بعد در تهران فعالیت خود را ادامه داد. ابتدا در دبیرستان بامداد شروع به تدریس کرد و پس از آن با رفت و آمد به مجامع ادبی، با زندهیاد ذبیحالله ملکپور آشنا شد؛ کسی که مؤسس انجمن ادبی حافظ بود. حضور همدانی به عنوان یکی از دبیران انجمن ادبی حافظ و پس از آن همکاری با رادیو در کنار شخصیتهایی چون رهی معیری سبب شد تا شعر او مخاطب عام یابد و برخی از ترانههایش، به ویژه آن دسته از سرودههایش به لهجه محلی، از راه موسیقی به گوش مخاطبان شعردوست برسد. او همچنین عضو هیئت مدیره انجمن ادبی و هنری ایران و هند و مؤسس انجمن ادبی شهرداری تهران نیز بود.
زندهیاد همدانی در سالهای پس از انقلاب نیز در کنار شخصیتهای ادبی چون زندهیاد لاهوتی، مرحوم مشفق و دیگران چراغ شعر و ادب را روشن نگاه داشت و با همکاری با نهادهای مختلف از جمله شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد کارش را در این زمینه ادامه داد. شعرهای زندهیاد همدانی از آغاز دوران جوانی در بیشتر نشریات کثیرالانتشار کشور همچون «ندای اکباتان همدان»، «آفتاب شرق خراسان»، «اندیشه کرمان»، «آذرآبادگان» و همچنین مطبوعات پس از انقلاب منتشر شد.
سالها تلمذ و شاگردی در نزد اساتید شعر و ادب، از یاور همدانی شاعری ساخت که هم در شعر حرفی برای گفتن داشت و الگوی شاعران جوانتر بود و هم خلقی نیکو که همقطارانش بالاتفاق از آن با عنوان یکی از مهمترین ویژگیهای شاعر یاد میکنند. چاپ آثاری در حوزه شعر، تحقیق و تصحیح نام او را در زمره شاعرانی که به صورت جدی و حرفهای به ادب فارسی میپردازند و شعر را زندگی میکنند، ثبت کرد. «مثنوی صبح فردا»، «سایهسار الوند»، تصحیح دیوان رضیالدین آرتیمانی و ... از جمله آثار اوست که به یادگار مانده است. قالبهای شعری او متنوع است، اما بیشتر بر غزل تکیه دارد. از نظر او شعری خوب است که فارغ از هر قالبی، محتوای خوبی داشته باشد.
اما اهمیت یاور همدانی تنها به دلیل فعالیتهای ادبیاش نبود. او در کنار انتشار آثار متعددی در حوزه شعر، تصحیح و تحقیق گنجینهای از هنر و شعر معاصر بود. گنجینهای که در سینه خود خاطرات مهمی از تاریخ شفاهی شعر معاصر، جریانهای ادبی در 50 سال گذشته و شخصیتهای تأثیرگذار فرهنگی و ادبی داشت. حضور او در انجمنهای ادبی مختلف از جمله ویژگیهای زیست شاعرانه اوست. یاور همدانی سالها با رفتوآمد در انجمنهای ادبی مختلف مانند انجمن ادبی ایران به ریاست محمدعلی ناصح، انجمن ادبی صائب با حضور خلیل سامانی(موج)، انجمن ادبی سعد یا کلبه سعد، انجمن حکیم نظامی به ریاست زندهیاد وحیدزاده فرزند ارشد زندهیاد وحید دستگردی و ... با جریانهای مختلف ادبی در ارتباط بود؛ جریانهایی که امروزه شاید کمتر نامی از آنها در محافل ادبی و دانشگاهی برده شود. او صدایی رسا از شعر فارسی و منبعی مهم از تاریخ شفاهی ادبیات در چند دهه گذشته بود، اما بیآنکه از این جهت مورد توجه اهل فن برای ثبت خاطراتش قرار گیرد، خاموش شده است. روحش شاد.
درگذشت "یاور همدانی"انتهای پیام/
R1013197/P/S4,35/CT7منبع: تسنیم
کلیدواژه: انجمن ادبی زنده یاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محلههای همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، رضا نظری ارشد عضو هیئت علمی گروه تاریخ و باستان شناسی در گفتگو با ایسکانیوز همدان، در رابطه با دلیل نام گرفتن شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، اظهار داشت: شهر همدان اولین پایتخت جهان بوده است و اولین حکومت رسمی و ملی در همدان تشکیل شده است و مادها این امپراطوری بزرگ را بوجود آوردند و این موضوع پیش مقدمه ای شد، برای پیدایش امپراطوری هخامنشی و به همین دلیل هگمتانه که مکانی مناسب از نظر جغرافیا و آب فراوان محلی برای گردآمدن مادها شد.عوامل زیادی باعث شدند که شهر همدان منطقه استراتژیکی خاصی در آن زمان باشد، که به عنوان پایتخت انتخاب شد. به همین دلیل شهر همدان لقب پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به خود گرفت.
مدرس دانشگاه با اشاره به محلهای اصیل و قدیمی شهر همدان عنوان کرد: ما در دوران قاجار در شهر همدان، حدوداً چهل منطقه قدیمی داشته ایم که طبق اسناد و مدارک مکتوب به این نتایج دست یافته ایم. در سفرنامههای دوران اسلامی، افراد جغرافی نگار اطلاعات بسیار مناسبی در دست ما قرار دادند، به طوری که حتی نقشه و آداب رسوم و اماکن شهر همدان را با جزئیات رسم و یا بیان کردند. به عنوان نمونه در دوران قاجار فردی به نام آبراهام جکسون، استاد دانشگاه نیویورک دانشگاه کلمبیا که در سال ۱۹۰۳ میلادی به ایران سفر میکند و کتابی به نام ایران در گذشته ها را مینویسد و جالب است در این کتاب نقشه ای از شهر همدان را رسم کرده و نام منطقه های مختلف را ثبت کرده است. اسامی ماننده محله توت قمیها که همان سریخچال امروزه است یا محله حاجی که در گذشته محلی برای جمع شدن حجاج قبل از سفرشان بوده است یا موارد دیگری ماننده محله بختیاریها، صابونیها، جولان، ورمزیار، زندیها، یهودیان، ارمنیان، قصابان، جراحان(راسته حسین خانی)، شالبافان، قاشق تراشان، دورود آباد( بین النهرین)، آقاجانی بیگ و نظر بیگ و دره مراد بیگ
وی ادامه داد: در کتابهای سفرنامه جکسون آمده که شهر همدان، در هر محلهای مرزبندی داشته است و برای رفتن به محله ای دیگر باید افراد از کدخدای محله اجازه میگرفتند و بعد میتوانستند وارد آن بخش شوند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، در رابطه با تاریخچه گویش و لهجه همدانی بیان کرد: پیشینه گویش همدانی به زمان قبل از اسلام برمیگردد و متعلق به دوران ساسانی است. در دوره ساسانی، مردم ایران زبان و خطی به نام پهلوی داشتند که بعدها با زبان لری بومی همدانی ترکیب شده که در اشعار باباطاهر به طور کامل آمده است و ترکیب این دو گویش، لهجه شیرین همدانی را بوجود آورده است.
سرپرست کاوش هگمتانه درباره شایعه مدفون شدن گنجهای تاریخی در زیر المان میدان امام خمینی(ره) افزود: میدان امام همدان اولین میدان در ایران میباشد که با نظام شهرسازی خاصی به صورت دایره ای متحدالمرکز با شش خیابان انشعابی ساخته شده است. محوریت شهر همدان با میدان است و شهرداری همدان قصد داشت تغییراتی در المان میدان امام انجام دهد که با گودبرداریهایی که بصورت اتفاقی در آن قسمت انجام شد، یکسری آثار تاریخی از دوران ماد ها، هخامنشیان، سلوکیان و اشکانیان در آنجا یافت شد که عبارتند از انواع تدفین ها، تابوت ها و خمره ها و یکسری سازه های معماری و سفال هایی از دوره مادها، که نکته حائز اهمیت این است که هیچ سکه و یا گنجی در آن منطقه یافت نشده اما برای تاریخ نگاران، تمام این آثار گنج های تاریخی محسوب میشوند که در همان قسمت از میدان موزه ای ساخته شد و این آثار در آنجا قرار گرفت.
رضا نظری ارشد در پایان افزود: در شهر همدان، اداره میراث فرهنگی به شدت فعال است و کارهای خوبی انجام میدهد؛ اما برای افزایش جذب گردشگری در شهر همدان باید اقداماتی صورت بگیرد به عنوان نمونه کیفیت های اقامتگاه ها، راه های ارتباطی مناسب، کاهش تضارب آراء بین مسئولین استان، افزایش رستوران های باکیفیت، زیباسازی مناظر شهری، تبلیغات گسترده در شهر همدان که این عوامل باعث جذب توریست در منطقه میشود.
خبرنگار: مبینا رستگاری
انتهای خبر/
کد خبر: 1225452 برچسبها همدان دانشگاه آزاد همدان دانشگاه آزاد اسلامی ایران باستان شناسی