Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@06:06:41 GMT

روایت بیمار خوزستانی که از کرونا رهایی یافت

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۳۳۶۳

روایت بیمار خوزستانی که از کرونا رهایی یافت

مهری طافیان زن ۵۷ ساله ساکن اندیمشک که حدود ۱۰ روز پیش به ویروس کرونا مبتلا شده بود، اکنون بهبود یافته و روز دوشنبه از بیمارستان رازی اهواز مرخص شده است. مهرنوش طافیان دختر این بیمار که دیروز بهبودی مادرش را در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده، سه شنبه در گفت وگو با ایرنا نحوه اطلاع و بستری و بهبود وی را شرح داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طافیان در این باره توضیح داد: اول اسفند ماه و در روزهایی که اولین بیماران کرونا در قم اعلام شد، برای نخستین بار حالت تب و لرز در مادرم ظهور پیدا کرد، با توجه به اینکه وی دچار آلرژی و بیماری ریه ناشی از آلودگی هوا بوده، سابقه سرفه داشته و خانواده گمان نمی کردند بیماری جدی رخ داده و یا مبتلا به ویروس کرونا شده باشد.

وی افزود: دو سه روز بعد از آن بود که با شدید شدن علائم بیماری به درمانگاهی در اندیمشک مراجعه کردیم، اما آنها که آمادگی لازم را نداشتند، با تجویز یک آمپول کاهش فشار خون و یک مسکن ساده (کدوئین) مادرم را روانه خانه کردند.

طافیان اضافه کرد: یک روز بعد از آن علائم بیماری از جمله تب و لرز و سرفه‌ها شدیدتر شد، با توجه به اینکه مادرم علاوه بر آلرژی، سابقه فشار خون داشته و صاحب یک کلیه است، از سوی دیگر با انتشار اخبار کرونا در کشور و تطبیق علائم بیماری مادرم، خانواده نگرانی زیادی پیدا کرده و به بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک مراجعه کردند، در این بیمارستان دستور بستری مادرم داده و مقرر شد عکس و آزمایش‌های لازم از بیمار گرفته شود و به ما اعلام کردند که جواب آزمایش ۱۰ روز بعد مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: اتاق جداگانه‌ای در بخش عفونی بیمارستان اندیمشک به مادرم اختصاص داده شد، اما اتاق ایزوله نبود و همراهان بیمار و پرستاران بخش به صورت کنترل نشده‌ و بدون تجهیزات لازم با وی در ارتباط بودند، در این مدت برخی علائم بیماری از جمله سرفه و دردعضلانی در مادرم بهبود پیدا کرده بود اما تب و حالت تهوع ادامه داشت.

طافیان در ادامه گفت: در روز دوم بستری در بیمارستان اندیمشک به ما گفتند که جواب آزمایش مادرم منفی است، ما مشکوک شدیم، به ویژه آنکه در اخبار خوانده بودیم که کیت برای آزمایش به خوزستان نرسیده اما هر چه پیگیری کردیم و اصرار کردیم که به اهواز اعزام شود، جواب درستی از پرسنل بیمارستان نشنیدیم، گویی به آنها گفته شده بود که حق صحبت با بیماران را ندارند، به طوری که همین جواب را هم آنها به همراهان بیمار نگفتند و آن را از یکی از آشنایان خود در بیمارستان دریافتیم.

وی افزود: بعد از راه‌اندازی آزمایشگاه در اهواز، نمونه‌برداری مادرم انجام و آزمایش شد، جواب مثبت آزمایش و تشخیص ابتلا به کرونا غروب به ما اعلام شد و تا بامداد آن روز به اهواز اعزام شدیم، البته به دلیل نبود امکانات مناسب و آمبولانس کهنه، بیمار با سختی زیادی به مقصد رسید.

طافیان اضافه کرد: در بیمارستان رازی اگر چه در ابتدا پرسنل بیمارستان سردرگم بودند، اما بعد از مدتی اوضاع بهتر شد، در این بیمارستان، ملاقات ممنوع بود و وسایل مورد نیاز بیمار خود را در ورودی تحویل می‌دادیم و با پرسنل بیمارستان ارتباطی نداشتیم، پزشکان نیز از پشت شیشه شرح حال بیمار را می‌دیدند و دارو تجویز می‌کردند، در مدت بستری، تب مادرم کنترل شد و بعد از چهار روز، دوشنبه (دیروز) از بیمارستان ترخیص شد، وی اکنون در خانه من در اهواز دوران نقاهت را می‌گذراند.

وی با تاکید بر اینکه نیروهایی که در بخش درمان فعال هستند باید اطلاعات کاملی به بیمار و خانواده وی ارائه دهند، اظهار داشت: پرسنل بیمارستان اندیمشک به طرز مشهودی دردادن  اطلاعاتی به ما ندادند، به طور نمونه برای ما شرح داده نشد که آیا در زمان ترخیص مادرم آزمایش‌های لازم انجام شده و آیا نیاز به تست‌های دیگری دارد یا خیر، که این مساله باعث شده بسیاری از پرسش‌های ما بی‌پاسخ بماند، در واقع از ابتدای بیماری مادرم هیچکس برای ما نکات ایمنی را شرح نداد و توجیه‌مان نکرد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و ما باید چه کاری انجام دهیم، به همین دلیل، قبل از انتقال مادرم به قرنطینه، همه خانواده و فامیل تماس‌های کنترل نشده‌ای با او داشته باشیم، شاید هدف پرسنل بیمارستان کاهش نگرانی همراهان بیمار بوده در حالیکه انتظار این بود که به صورت جدی اخطارهای لازم داده شود زیرا هر کدام از ما می‌توانیم ناقل این بیماری باشیم.

طافیان در پاسخ به اینکه آیا از نزدیکان بیمار تست کرونا گرفته شده، توضیح داد: از زمان بیماری مادرم، اعضای خانواده، خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند، اما هیچکدام از نزدیکان مادرم و خانواده تست نداده‌اند، فقط به ما اعلام شد که در صورت بروز علائم بیماری باید اطلاع دهیم، البته از سوی مرکز بهداشت اندیمشک تماس‌هایی برای اطلاع از وضعیت مادرم گرفتند.

وی درباره نحوه ابتلای مادرش نیز گفت: اطلاع دقیقی از این مساله نداریم، اما با پرسش‌هایی که از مادرم کردم، وی گفته است که چند روز قبل از بیماری در یک مراسم ختم شرکت کرده، یک بار برای مسمومیت پسرم به بیمارستان اندیمشک مراجعه کرده و یک بار نیز به بازار دزفول رفته است، البته خواهرم که ساکن تهران است نیز در این مدت سفری به اندیمشک داشته است.

طافیان همچنین خواستار اختصاص امکانات بیشتر به پرستاران به ویژه در بیمارستان اندیمشک شد و افزود: در زمان بستری مادرم در بیمارستان اندیمشک و رازی اهواز، پرسنل بیمارستان بسیار رفتار خوبی با ما داشتند، اگر چه در حال حاضر امکانات و تجهیزات پرستاران بهتر شده اما هنوز برای جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری کم است و نیاز است که توجه بیشتری به این مساله شود.

وی تاکید کرد: ضروری است که پرسنل بیمارستان، پنهانکاری را کنار بگذارند و خیلی شفاف و صریح و جدی به بیمار و خانواده وی، شرایط را توضیح دهند تا آنها تکلیف خود را در نحوه رفتار و تعاملات اجتماعی بدانند، در حال حاضر آموزش به خانواده های بیماران و یا آنهایی که مشکوک به بیماری هستند بسیار کم است، این مساله باعث ترس و نگرانی بسیار زیاد خانواده‌ها نیز شده است.

طافیان افزود: روحیه خوب می‌تواند در بهبود بیماری بسیار کمک کند، این مساله در مورد مادرم صادق بود، اما در پیام‌هایی که از مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی دریافتم، ترس زیادی را مشاهده کردم که باعث شده برخی به اشتباه، خود را بیمار تصور کنند و دچار خودبیمارانگاری شوند، همچنین برخی از آنها شیوع این بیماری را باور نداشته، برخی نیز بهبودی مادرم را باور نمی‌کردند و معتقد بودند که ما برای ایجاد آرامش کاذب این مساله را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از خانواده‌های سنتی، دیدگاه درستی نسبت به بیماری کرونا وجود ندارد و آن را یک «انگ اجتماعی» می‌دانند به طوری که برخی از خانواده‌ها بخاطر ترس از طردشدگی، حاضر به اعلام بیماری نیستند، البته معتقدم که باید این باورها تغییر کند تا بتوانیم با انتقال تجربیات خود به یکدیگر در بهبود بیماران کمک کنیم.

بر اساس این گزارش، نخستین بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» که از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافته بود، ۳۰ بهمن امسال از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام شد.

بر اساس اعلام احسان‌پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در خوزستان تا امروز به ۴۲ مورد رسید که ۱۰ نفر از آنان فوت شدند. به گفته وی در ۲۴ ساعت گذشته میزان مراجعین به بیمارستان رازی به عنوان بیمارستان اصلی استان قریب به ۲۰ درصد کاهش یافته و در این مدت  تعداد بیماران مشکوک بستری شده در این بیمارستان نیز قریب به ۵۰ درصد کاهش یافته است. همچنین تا کنون ۱۰ مورد ابتلای قطعی استان پس از انجام اقدامات درمانی بهبود و با تایید پزشکان معالج از بیمارستان ترخیص شدند.

به گفته رییسی معاون وزیر بهداشت نیز تا امروز مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر و فوتی قطعی به ۷۷ نفر رسیده است و ۴۳۵ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

بیمارستان رازی اهواز محل قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان است.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان مدیریت بحران کشور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان مدیریت بحران کشور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا سازمان مدیریت بحران کشور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیمارستان اندیمشک پرسنل بیمارستان بیمارستان رازی علائم بیماری ویروس کرونا خانواده ها اعلام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

۳ راه برای تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی | چرا افراد جوان براثر کرونا فوت می‌کنند؟ افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند،

شیوع سویه JN۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمدهای از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

کد خبر 846548 منبع: میزان برچسب‌ها کرونا حج عمره وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • خانم معلمی که کلاس درسش را در بیمارستان بر پا کرد
  • بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون
  • کاشت الکترود عمقی مغز برای درمان «سندروم لی» یک زن ۲۳ ساله
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • شاد شدن ۶۲ خانواده با رهایی زندانیان
  • سبک زندگی دکتر مرندی به روایت دخترش | ساده‌زیستی را از پدر و مادر یاد گرفتیم
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • رهایی یک محکوم به قصاص در کجور
  • تایید ۱۰ هزار متقاضی خوزستانی در طرح جوانی جمعیت