Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحیم مهردادی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این طرح تا آخر فروردین سال ۹۹ نیز ادامه خواهد داشت، افزود: این طرح ۱۴ آذر سال جاری همزمان با سراسر کشور در این استان نیز آغاز شد و ۲۴۰ هزار اصله نهال در سطح ۷۰۰ هکتار از اراضی پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز، مناطق تابعه شهرداری تبریز و تفرجگاه های شهرداری از جمله ائل باغی و سازمان توسعه و عمران عون بن علی و پارک طبیعی تبریز، پادگان ارتش در مرند و معادن مختلف مانند معدن زرکاوان کشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح پویش « نهالکاری همگانی برای ایرانی سر سبز» راه اندازی و تا هفته منابع طبیعی نیز ادامه دارد، اظهار داشت: با احتساب اقدامات انجام شده در ۱۴ آذر و هفته منابع طبیعی ۶۱۱ هزار و ۸۰۰ اصله نهال در یک هزار و ۳۵۰ هکتار تا آخر فروردین در اراضی استان کشت می شود.

اختصاص ۷۸ هکتار از اراضی ملی استان برای اجرای طرح های کشاورزی، غیرکشاورزی و طرح های منابع طبیعی با هدف ایجاد اشتغال و رونق تولید 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اینکه سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب سال رونق تولید نام گذاری شده این اداره کل در راستای تحقق شعار امسال و رونق تولید با تخصیص ۱۷ مورد در سطح ۷۸ هکتار از اراضی ملی استان به طرح های کشاورزی، غیرکشاورزی و سایر طرح های منابع طبیعی علاوه بر ایجاد اشتغال به افزایش تولید کمک و با استعلامات بهره برداری معادن به تعداد ۱۴۲ فقره در مساحت ۴ هزار و ۶۴ هکتار موافقت کرده است.

مهردادی، کل اراضی ملی استان را ۲.۷۵ میلیون هکتار اعلام کرد و ادامه داد: کل اسناد اخذ شده تاکنون ۲.۱۱ میلیون هکتار، کل اسناد دفترچه ای ۱.۶ میلیون هکتار، کل اسناد تک برگی نیم میلیون هکتار، میزان اخذ سند دفترچه ای ۵۹ درصد، میزان اخذ سند تک برگی ۱۷ درصد، مساحت کل اراضی مستحدث و ساحلی ۲۷۸ هزار هکتار، میزان سند اخذ شده برای مستحدثات ۳۲ هزار هکتار و میزان اخذ سند مالکیت اراضی مستحدث و ساحلی ۱۱.۵ درصد است.

۴۲۱ هکتار سند اراضی ملی در ۶۳ روستا به بنیاد مسکن منتقل شده است

وی با بیان اینکه در برخی روستاهای استان ساکنان روستاها به دلیل افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس با کمبود زمین برای احداث واحد مسکونی مواجه شده بودند و در صورت احداث با شکایت ادارات منابع طبیعی مواجه می شدند، یادآوری کرد: برای رفع این مشکل ۴۲۱ هکتار سند اراضی ملی استان در ۶۳ روستا به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منتقل شد.

وی گفت: این اقدام در راستای اجرای ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت و تولید عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای شناسایی اراضی و توسعه کالبدی روستاها انجام شده و این اداره کل نیز با همکاری بنیاد مسکن برای واگذاری اراضی در قالب طرح هادی برای ۲۰۶ روستا و در سطح یک هزار و ۶۰۰ هکتار تاکنون این میزان زمین را به این بنیاد واگذار کرده است.

۵۰ درصد سطح استان را اراضی و عرصه های ملی و منابع طبیعی تشکیل می دهد

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: مراتع استان به مساحت ۲.۴ میلیون هکتار به صورت ییلاقی، میان بند و قشلاقی بوده که اداره کل منابع طبیعی با اقدامات ممیزی، دامدار قانونی را شناسائی و با در نظر گرفتن ظرفیت مرتع و فصل چرا پروانه مرتعداری صادر کرده است.

مهردادی، افزود: از حدود ۱۸۰هزار هکتار سطح جنگل های استان حدود ۱۶۰ هزار هکتار در منطقه ارسباران واقع شده که این منطقه یکی از ۵ ناحیه رویشی اصلی کشور محسوب می شود و ناحیه رویشی ارسباران از تنوع ژنتیکی بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل جزو ذخایر ژنتیکی جهانی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه، ارسباران از نظر فلورستیک، اکولوژیک، حیات وحش و میراث فرهنگی دارای مشخصه های ممتازی بوده و محل انحصاری رویش گونه های نادری از گیاهان در ایران است، اظهار داشت: وجود شرایط اقلیمی خاص، تنوع زیستی بالا، گونه های کمیاب گیاهی و جانوری و عناصر رویشی مربوط به اقالیم مختلف، وجود یک هزار و ۷۲ گونه گیاهی و ۹۷ گونه چوبی با وجود سطح محدود سبب شده بخشی از جنگل های ارسباران جزو یکی از ۱۳ ذخیره گاه بیوسفر ایران و تحت برنامه انسان و کره مسکون (M&B ) یا اندوختگاه های زیست سپهر یونسکو قرار گیرد.

اجرای ۲۸ پروژه آبخیزداری در استان با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جاری با هدف کنترل سیلاب - تغذیه مصنوعی قنات، چشمه ها، تقویت سفره های زیرزمینی - کنترل رسوبات - احیای مراتع، ۲۸ پروژه در ۱۸ شهرستان استان در دست اجراست که متوسط پیشرفت فیزیکی آن ها حدود ۸۵ درصد است.

مهردادی، ادامه داد: پروژه پخش سیلاب حوزه شیرین کند ملکان که در قالب پروژه های مشارکتی با اعتبار ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، پروژه آبخیزداری داش کسن ورزقان با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال، پروژه آبخیزداری گلفرج جلفا با اعتبار ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و پروژه آبخیزداری قره قیه کلیبر با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال از جمله پروژهای شاخص سال ۹۸ است.

وی با اشاره به اجرای پروژه های مختلف از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، یادآوری کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از سال ها قبل مطالعات گسترده ای در حوزه های آبخیز در جهت حفاظت از آب، خاک و پوشش گیاهی انجام داده است ولی به دلیل عدم اعتبار لازم اهداف از پیش تعیین شده به مرحله اجرا نرسیده بود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: با عنایت رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۷ اتفاقی بی نظیر در مجموعه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور رخ داد و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ و ۱۵۰ میلیون یورو در سال ۱۳۹۸ از محل صندوق توسعه ملی به صورت ۱۰۰ درصد نقدی در سطح کشور برای انجام طرح های آبخیزداری تخصیص یافت و آذربایجان شرقی نیز سهمی از این اعتبارها برد.

مهردادی، افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با استفاده از این فرصت استثنایی اقداماتی مبتنی بر فعالیت های ارزنده مکانیکی ( سازه های گابیونی، خشکه چینی و سنگی ملاتی )، بیولوژیکی ( اصلاح و احیای مراتع و جنگل کاری ) و بیومکانیکی (کنتور فارو و پیتینگ) در حوزه های آبخیز استان انجام داده است که پروژه های سال ۱۳۹۷ در ۱۳ حوزه آبخیز با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رسیده است.

وی اظهار داشت: ۲ نمونه از پروژه های اجرا شده در سال ۹۷ شامل بند بتن غلطکی لیوار مرند با اعتبار ۸ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال برای اولین بار در سطح استان و به عنوان دومین استان در کشور بعد از استان خوزستان و پروژه آبخیزداری و کنترل سیل حوزه لیقوان چای با اعتبار ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

اجرای عملیات بوته و نهال کاری در ۳ هزار و ۷۱۵ هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بیابان زایی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: با توجه به روند بیابان زایی در حاشیه دریاچه ارومیه بخصوص در ناحیه شرقی آن، از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه موضوع تثبیت کانون های بحرانی فرسایش بادی بر عهده این اداره کل گذاشته شده و با رویکرد فعالیت های بیولوژیکی و کشت گونه های بومی مناسب و همچنین عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در شهرستان های آذرشهر، بناب و عجبشیر انجام شده است.

مهردادی، ادامه داد: در این راستا اقدامات مقابله ای شامل عملیات بوته کاری و نهال کاری در مساحت ۳ هزار و ۷۱۵ هکتار، کنترل چرای دام و اجرای سیستم های چرایی و قرق در سطح ۳۵۰ هزار هکتار در شهرستانهای سراب، هریس، ورزقان، بستان آباد، تبریز، شبستر، اسکو، آذرشهر، عجبشیر، مراغه ، بناب و ملکان، ایحاد بادشکن غیر زنده به طول ۳۷ کیلومتر،‌ مدیریت هرزآب در سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از مناطق بحرانی با انجام عملیات پی تینگ و احداث فارو انجام شده است.

وی بذر پاشی و حصار کشی جنگل های موجود شامل کشتزارهای شیشوان و بنه در جزیره اسلامی به منظور حفاظت از گونه های موجود به طول ۱۰ کیلومتر در شهرستان های عجبشیر و اسکو را از دیگر اقدامات این اداره کل اعلام کرد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت حفاظت از اراضی ملی در سال ۹۸ و اراضی ملی خلع ید شده از متصرفان، گفت: در این راستا طرح دعاوی کیفری به تعداد یک هزار و ۲۶۶ فقره و طرح دعاوی حقوقی به تعداد ۲ هزار و ۸ فقره انجام شده و ۲ هزار و ۳۵۶ فقره احکام به نفع دولت صادر شده است.

مهردادی، با بیان اینکه بقیه پرونده ها در حال رسیدگی است، افزود: دفاع از پرونده های مطروحه در شعبه ویژه موضوع تبصره (۱) ماده (۹) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی به تعداد ۴۵۸ فقره که منجر به صدور مساحت ۳۷۸ هکتار به نفع دولت شده، خلع ید از اراضی ملی در مساحت ۸۴۶ هکتار و دفاع از ۲۷ فقره پرونده دیوان عدالت اداری که ۱۵ فقره آن منجر به صدور حکم به نفع دولت شده و ۱۲ فقره آن تحت رسیدگی است از دیگر اقدامات این اداره کل است. 

بهره برداری های بی رویه از مهم ترین عوامل تخریب منابع طبیعی به شمار می رود

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه بهره برداری های بی رویه از مهم ترین عوامل تخریب منابع طبیعی به شمار می رود، گفت: تغییر معشیت جوامع محلی می تواند از راهکارهای اساسی در کاهش فشار بر منابع طبیعی باشد بنابراین تشکیل تعاونی و تشکل های محلی در این زمینه نقش اساسی ایفا می کند.

مهردادی، ادامه داد: در سال های گذشته در این استان حدود ۱۷ تعاونی تخصصی منابع طبیعی در شهرستان های مختلف شکل گرفته که به دلایل مختلفی غیرفعال بودند ولی پس از ابلاغ آئین نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ در اواخر سال ۱۳۹۷ به استان ها، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقدام به تشکیل کارگروه تعیین صلاحیت کرد.

وی یادآوری کرد: این اداره کل با برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع تبیین این آیین نامه برای اعضای هیات مدیره تعاونی های موجود در استان، مدارک مورد نیاز تعاونی ها را اخذ و پس از بررسی در کارگروه تعیین صلاحیت، ۸ تعاونی تعیین صلاحیت شده و گواهی دریافت کردند و تاکنون ۳ پروژه از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ برای اجرا به این تعاونی ها واگذار شده است.

۱۵ تا ۲۲ اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است که نخستین روز این هفته روز ‌درختکاری‌ است.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری آذربایجان شرقی منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری هفته منابع طبیعی پروژه آبخیزداری اراضی ملی استان هکتار از اراضی میلیون هکتار اراضی ملی اداره کل میلیون ریال هزار هکتار بنیاد مسکن انجام شده یک هزار سال ۱۳۹۷ جنگل ها ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۳۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: کارگاه‌های آموزشی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، برگزار می‌شود.

اعظم ملائی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۶ کارگاه آموزشی توانمندسازی زنان روستایی در شهر‌های مختلف برگزار شده است، افزود: زنان در مدیریت پایدار منابع طبیعی نقش بسیار حائز اهمیتی دارند.

ملائی حفظ معیشت روستائیان را در گرو حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دانست و گفت: زنان روستایی به عنوان پرچم‌داران پیشرفت جامعه، سهم بزرگی در حوزه اقتصاد و خانواده ایفا می‌کنند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: همچنین نقش مشارکت زنان در راستای تحقق اهداف توسعه روستایی را تأثیرگذار دانست و گفت: توانمندسازی زنان روستایی علاوه بر تأثیر مستقیم بر معیشت خانواده، نقش مهمی در اقتصاد روستا و توسعه جوامع روستایی دارد.

ملائی جلب مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی را از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه‌ها دانست و گفت: زنان به عنوان مربیان نسل آینده و مدیر خانواده می‌توانند منشأ اثر فراوانی در امر حفظ و احیا منابع طبیعی در جامعه باشند.

وی با بیان اینکه در این کارگاه‌ها علاوه بر آموزش چگونگی تولید نهال با استفاده از بذر و قلمه، قلمه و بذر گونه‌های مختلف جنگلی و مرتعی نیز بین حاضرین توزیع می‌شود، افزود: این کارگاه‌ها با همکاری شورای همیاران طبیعت خراسان رضوی، جمعیت هلال‌احمر، مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی و اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برگزار می‌شود.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال ۱۴۰۳، کارگاه‌های توانمندسازی بانوان را در شهرستان‌های مختلف استان با هدف آموزش کاشت نهال‌های گونه‌های مختلف جنگلی و مرتعی بومی هر شهرستان برگزار کنیم و در سال ۱۴۰۳ این برنامه با جدیت پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه این کارگاه‌ها با حضور بانوان شامل مسئولین خانه‌های هلال روستایی، تسهیلگران بخش کشاورزی، کارآفرینان کمیته امداد و بانوان بسیجی شهرستان‌ها برگزار می‌شود، مشارکت مردم را به‌عنوان پایه و اساس فعالیت‌های بخش منابع طبیعی برشمرد و یکی از سیاست‌های کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی را بها دادن به مشارکت بهره‌برداران و عموم مردم در حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی دانست.

 

 

دیگر خبرها

  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری