Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@21:34:46 GMT

دانش بنیان‌ها برای شکست کرونا بسیج شدند

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۶۸۳۲

دانش بنیان‌ها برای شکست کرونا بسیج شدند

شرکت های دانش بنیان و جوانان محقق ایرانی این روزها در خط اول مقابله با ویروس کرونا برای حفظ سلامت مردم تلاش می کنند.

قدس آنلاین؛ «کرونا» این روزها تیتر نخست اخبار رسانه های کشورهای جهان شده است، ریز مهمان ناخوانده ای که مردم جهان را این روزها به خود درگیر کرده، کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها ست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود که این ویروس در کشور چین شایع شد و این روزها مردم بسیاری از استان ها در کشور ما را هم درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به محض ورود کرونا ویروس به کشورمان و بیماری و حتی مرگ هموطنان، هر قشری از مردم ایران سعی کردند به نحوی که در توان دارند با این ویروس مقابله کنند.

محققان و دانشمندان کشورمان که همواره در خط مقدم جهادها هستند نیز از آنچه در توان داشتند دریغ نکرده و برای مقابله با ویروس کرونا داشته هایشان را رو کردند.

شرکت های دانش بنیان حوزه زیست فناوری و نانوفناوری که در سال های اخیر از موفقیت هایشان کم نشنیده ایم، به سرعت دست به کار شده و در فعالیت ۲۴ ساعته تحقیقات و حتی تولیداتی را ارائه دادند که بد نیست چگونگی انجام این فعالیت ها را از زبان مسوولان حوزه علمی و فناوری کشورمان بشنویم.

* بسیج دانش بنیان ها برای شکست کرونا

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که می توان وی را متولی اصلی حوزه علم و فناوری کشور دانست، از فعالیت چند شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زمینه ساخت کیت تست کرونا دخبر داده و گفته: همچنین در حال حاضر تعدادی از شرکت های دانش بنیان داخلی در حال تولید ماسک های نانویی هستند.

همچنین مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به شروع تحقیقات محققان ایرانی درباره کرونا ویروس گفته است: متخصصان خبره‌ای را برای تولید داروی مقابله با ویروس کرونا گرد هم آورده ایم که این متخصصان از دانشمندان خبره ایران و حتی جهان به شمار می روند.

وی اعلام کرده: طبق توافقی که با آزمایشگاه مرجع وابسته  به سازمان غذا و دارو انجام دادیم فراخوان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مبنی بر توان ساخت کیت‌های تشخیصی سریع و کیت‌های تشخیصی قطعی را به آن ها اعلام کرده ایم.

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نیز از تولید ۱۵ میلیون ماسک نانویی خبر داده و گفته: ماسک‌های نانویی (N۹۴) و (N۹۹)  با قدرت فیلتراسیون و نقش‌پذیری بالا داریم که این محصول قابلیت این را دارد که ۹۹ درصد فیلتراسیون داشته باشد و تنفس‌پذیری را راحت کند و سعی می‌کنیم با هماهنگی که بین مجموعه‌هایی که ماشین‌آلات را در اختیار دارند بتوانیم تولید مدیای ماسک نانو را به روزانه ۲۰۰ هزار و هفته آینده به ۳۰۰ هزار ماسک برسانیم.

اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفته است: همکاری و تعامل بسیار نزدیکی بین معاونت علمی و وزارت بهداشت صورت گرفته که کیت‌هایی که برخی از دوستان طرح‌های اولیه پیشنهادی خود را داده‌اند سریعا در ستاد زیست فناوری مورد بررسی قرار گرفته و مراحل تولید انبوه کیت‌ها آغاز شود.

قادری‌فر همچنین از تولید ۳ برابری ماسک نانویی N۹۵ و N۹۹ از سوی شرکت دانش بنیان ایرانی با حمایت معاونت علمی خبر داده است.

* فعالیت شبانه روزی محققان و حمایت مسوولان

در این میان مسوولان نیز پشت محققان کشور را خالی نکرده و از فعالیت شبانه روزی آن ها حمایت می کنند.

قادری فر درباره حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان این حوزه گفته است: معاونت علمی سعی کرده نوآوری‌ها و فناوری‌هایی که توسط دانشمندان ایرانی و شرکت‌های استارتاپی پیشنهاد می‌شود مورد بررسی قرار دهد تا بتوانیم در حوزه توسعه فناوری‌های مرتبط با ویروس کرونا به صورت جدی وارد شویم.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همزمان با انتشار فراخوان «با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری #کرونا_را_شکست_می‌دهیم» از همه دانش‌بنیان‌های توانمند در حوزه مبارزه با ویروس کرونا دعوت کرد تا از توانمندی‌های خود در تولید کیت‌های تشخیصی بهره ببرند و به این حوزه ورود کنند

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درباره حمایت های این نهاد از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه مقابله با کرونا ویروس گفت: با انتشار یک فراخوان، حمایت خود را از برترین تولیدات، محصولات و خدمات مرتبط به روش‌های گوناگون اعلام کرده ایم.

وی عنوان کرده: در این راستا شرکت های صنایع خلاق و تولید محتوا با ارائه مطالب و محتوای ارزشمند می توانند ضمن آگاهی بخشی و آموزش مناسب در بین مردم، علاوه بر حفظ روحیه مقاومت و شکیبایی، از اثرات مخرب شایعات و اخبار جعلی نیز بکاهند.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم گفته: شرکت‌هایی که بتوانند در اسرع وقت با کیفیت بالا و قیمت‌ پایین‌تر با تایید سازمان غذا و دارو  به معاونت علمی کیت‌ ارائه دهند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رضا ملک‌زاده،معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از حمایت های صندوق نوآوری خبر داده و گفته: صندوق به همه شرکت‌های دانش بنیان که به دلیل اپیدمی ‌کرونا دچار مشکل شده‌اند کمک می کند.

به گزارش فارس، محققان و فناوران کشورمان برای شکست کرونا ویروس تا ریشه کنی آن
پا به پای مسوولان، پزشکان و پرستاران و دیگر اقشار جامعه فعالیت می کنند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شکست کرونا مقابله با کرونا ویروس کرونا کرونا کرونا در ایران دانش بنیان شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیان ویروس کرونا زیست فناوری کرونا ویروس ستاد توسعه کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۶۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از مینی‌بوس دانش‌بنیان با ظرفیت ۲۱ نفر در سمنان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، مینی‌بوس دانش‌بنیان بین شهری و ماده تصفیه روغن خوراکی را رونمایی کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، همزمان با سفر رئیس جمهور به سمنان، وزیر علوم، در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان حضور یافت و از شرکت‌های دانش بنیان منتخب این پارک بازدید کرد‌.

محمدعلی زلفی‌گل  از مینی‌بوس بین شهری نامیک با ظرفیت 21 مسافر رونمایی کرد.

این مینی‌بوس به صورت کامل در شرکت تحقیق و توسعه افرا مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان که گواهی دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را نیز اخذ کرده، طراحی و ساخته شده است.

در این بازدید از محصول ابرجاذب پالاسیل که توسط شرکت نانو ترکیب سمن آرا مستقر در پارک علم و فناوری سمنان تولید شده است رونمایی شد.

پیش از این مواد تصفیه روغن خوراکی از خارج از کشور وارد می‌شد که با تولید این محصول شاهد کاهش وابستگی در این زمینه به خارج خواهیم بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این بازدید از محصول هواساز دو مرحله ساخت شرکت سبز بهساز نیز رونمایی کرد که با استفاده از آن تا 30 درصد در مصرف آب و 45 درصد در مصرف برق صرفه جویی می شود.

همچنین از هیتر استیر دیجیتال با کنترل فازی با کاربرد در آزمایشگاه ها تولیدی شرکت ره نو کومش، کیف صنایع دستی چهار فصل با رویکرد مد پایدار تولیدی شرکت سورتا و جلد لوح قدردانی با طرح سنتی رونمایی شد.

وزیر علوم پس از بازدید از نمایشگاه و گفتگو با مخترعان حاضر در غرفه‌ها گفت: با توجه به شعار سال که جهش تولید و مشارکت مردم نامگذاری شده است، وزارت علوم در حال تدارک برنامه‌های ویژه‌ای است تا امکان مشارکت گسترده جامعه دانشگاهی در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود و در شورای سیاستگذاری مردمی‌سازی وزارت علوم این موضوع در  مرحله تصمیم‌گیری است.

زلفی‌گل افزود: شرایطی فراهم شده تا صاحبان ایده به راحتی بتوانند محصول دانش‌بنیان تولید کنند.

وی تاکید کرد: ما در مرحله ایجاد و شکل‌گیری و معاونت علمی ریاست جمهوری در مرحله تجاری‌سازی و دادن مجوز، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و امیدوارم تعداد شرکت‌ها را از 10 هزار کنونی به عدد قابل توجهی افزایش دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • اجرای طرح های مختلف وزارت علوم برای افزایش شرکت های دانش بنیان
  • دریافت «تاییدیه دانش‌بنیان نوآور» به شرکت پارس تکنولوژی سداد بانک ملی ایران
  • رونمایی از مینی‌بوس دانش‌بنیان با ظرفیت ۲۱ نفر در سمنان
  • ۶ محصول پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد
  • کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود
  • قانون جهش دانش‌بنیان مهم‌ترین سرفصل کاری معاونت علمی در ۱۴۰۳
  • رشد 28 درصدی واحدهای صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • معاون اول رئیس جمهور: حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها است
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها