Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایجاد رستوران توسط سه پناهجو از سه قاره جهان در مادرید اسپانیا، سوژه گزارش خبرگزاری فرانسه شده است.

به گزارش عصر ایرانف پناهجویانی از 3 کشور سوریه، سودان و ونزوئلا آشپزهای یک رستوران منحصر به فرد در مادرید اسپانیا هستند. آنها قصد دارند زندگی پناهندگان را تغییر داده و دید مردم اسپانیا به مهاجران را متحول کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد زیادی از مهاجران برای فرار از فقر و مشکلات قانونی با مشکلات و چالش‌های فراوان وارد اروپا می‌شوند.

"هلا" و "الکس" دو تن از سرآشپزان این رستوران، آشپزی را از مادران خود آموخته‌اند. "یولی" آشپز سوم نیز در زمان پخت‌و‌پز برای خانواده بزرگش آشپزی را به طور تجربی  آموخته است.

این سه نفر در آشپزخانه رستوران خود دورهم جمع شده‌اند. آنها پیش‌بندهایی مشکی‌ پوشیده‌‌اند و هر کدام غذاهای سنتی از کشورهای خود را برای مشتریان درست می‌کنند. "موساکا" از سوریه، "کافتا" از سودان و "تکوئنوس" یا رل‌های پنیری از ونزوئلا.

 

3 سرآشپز سوری، ونزوئلایی و سودانی رستوران مهاجران در مادرید اسپانیا /عکس: خبرگزاری فرانسه

 

هر کدام از آنها به دلیلی به اسپانیا آمده‌اند. "هلا دودیه" 29 ساله از جنگ سوریه فرار کرده است. الکس می‌خواهد به عنوان یک زن فراجنسیتی و آزادانه به دور از جامعه سودان زندگی کند و "یولی" 52 ساله از بحران‌های اقتصادی ونزوئلا به اسپانیا پناه آورده است. این آشپزخانه نیز به آنها فرصت داده تا یک شغل پایدار برای خود ایجاد کنند و به زندگی جدیدشان در اسپانیا را بهبود بخشند.

الکس از ابتدای تولد با نام "احمد محمود" شناخته می‌شد. او با موهای بلند مشکی و بافته‌اش به خبرگزاری فرانسه گفت: من یک زن پناهجوی ترنس هستم. کار پیدا کردن برای من بسیار سخت است. من غذا و فلافل درست می‌کردم و در خیابان‌ها می‌فروختم.

 الکس که آشپزی را از مادرش آموخته، 3 سال پیش به دلیل نگرانی افشای هوویت زنانه‌اش از سودان گریخت.

"هاله دودیه" سرآشپز سوریه‌ای و دستیار مراکشی‌اش "صحیب چپچائویی" در رستوران – مادرید- پایتخت اسپانیا/ عکس: AFP

 او اینک در این رستوران در محله شمال شرقی مادرید، درست در منطقه‌ای مهاجر‌پذیر "خوشحال و راحت" زندگی می‌کند.

"النا سوارز" یکی از موسسان رستوران در این باره گفت: ما در این پروژه تلاش داریم کاری ثابت را برای مردمی رقم بزنیم که زندگی سخت و پیچیده‌ای را تجربه کرده‌اند. این پروژه فرصت یکپارچگی و ادغام را به این افراد می‌دهد/ عکس: AFP

دودیه که در سال 2013 همراه با خانواده‌اش از دمشق به اسپانیا آمد تا از جنگ این کشور در امان باشد. او در مورد رستوران "ریفیوژن" گفت: موسسان رستوران شغل پایدار را به افرادی ارائه می‌کنند که امنیت و ثبات روانی، اقتصادی و اجتماعی را در زندگی خود تجربه نکرده‌اند. آنها فرصتی به پناهجویان و پناهندگانی می‌دهند که به کار کردن در یک آشپزخانه علاقه دارند.

 او برای یافتن شغل به یکی از 5 موسس این رستوران مراجعه کرد. این رستوران در سال گذشته و با هدف اشتغال‌زایی برای پناهندگان افتتاح شد.

"سولاندا مدینا" سرآشپز ونزوئلایی رستوران مهاجران در مادرید اسپانیا/ عکس: AFP

 

شرکای این طرح اعضای خیریه "مادرید برای پناهنگان" هستند و به وضعیت پناه‌هندگان و مهاجران جدید در اسپانیا کمک می‌کند.

سه سرآشپز مهاجر این رستوران در دوره‌های عصرگاهی ویژه‌ای شرکت کرده‌اند که در آن یک پناهنده به آنها نحوه غذا درست کردن حرفه‌ای از کشورشان را می‌آموزد.

"النا سوارز" یکی از موسسان اسپانیایی این رستوران در این باره گفت: ما در این پروژه اجتماعی تلاش داریم کاری ثابت را برای مردمی رقم بزنیم که زندگی سخت و پیچیده‌ای را تجربه کرده‌اند. دولت به این افراد پناهندگی می‌دهد اما به آنها کمک نمی‌کند.

این زن خیر اسپانیایی افزود: هدف ما "استفاده از غذا برای تغییر گفتمان منفی در مورد پناهندگان" است. براساس اداره آمار بلوک اروپا، اسپانیا پس از آلمان و فرانسه با بیشترین تقاضای پناهندگی در اروپا روبه‌روست.

وی با اشاره به سیاست‌های حزب راست و ضد مهاجر "فاکس" که پس از انتخابات سراسری نوامبر سال 2019 به سومین حزب بزرگ اسپانیا تبدیل شد گفت: ما از سیاست‌های احزاب جدید مرعوب نخواهیم شد.

___________________________________________

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه‌ اسپانیا: مهاجران می‌توانند نرخ پایین زاد و ولد در اروپا را جبران کنند مهاجرت تحصیلکردگان آلمانی به خارج/ مقصدها و دلایل سازمان ملل: 70 میلیون پناهجو و آواره در جهان/ سوریه و ونزوئلا، بزرگترین آمار پناهجویان

_______________________________________________

لینک کوتاه: asriran.com/0030XI

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اسپانیا مادرید پناهندگان پناه جویان پروژه خیریه رستوران کارآفرینی چند ملیتی پروژه اجتماعی مادرید اسپانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۸۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنین نوای قرآن در محلات مازندران/ تغییر سبک زندگی زیر سایه قرآن

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: صفای ماه رمضان به برگزاری محافل قرآنی است که در مساجد و تکایا برگزار می‌شود؛ یک دورهمی مبارک که شمع روشن آن، صوت خوش قاریان است که همگام با نقوش اسلیمی بر در و دیوار مساجد می‌پیچد و قاریان نوجوان و جوان گل سرسبد این محافل هستند.

«مهدی شکری» یکی از همین قاریان قرآن است که صوت خوش قرائت قرآنش نه فقط در ماه مبارک رمضان که در تمام زندگی‌اش طنین‌انداز است.

ساکن آمل است و ۱۸ سال دارد و از ۱۲ سالگی به جمع قاریان قرآن پیوسته است، جمعی که صوتشان او را همچنان مجذوب خود می‌کند، قبل از شروع هر حرفی از پدر و مادر و اساتیدش تشکر می‌کند که به علاقه او احترام گذاشته‌اند و به او در این مسیر کمک کرده‌اند.

وی در رابطه با اولین جرقه‌های جذبش به این محافل قرآنی و قرائت قرآن می‌گوید: از همان کودکی، وقتی تلاوت قرآن را می‌شنیدم با خودم می‌گفتم که چقدر این صدای قرآن خواندن قاریان قشنگ و دلنشین است و همین علاقه مرا به سمت تلاوت قرآن کشاند و از ۱۲ سالگی وارد این عرصه شدم و سه سال بعد، در سن ۱۵ سالگی به‌صورت تخصصی آن را پیگیری کرده‌ام.

در طی این سال‌ها، سبک تلاوت قرآنش به تقلید از استاد منشاوی و در دوران بلوغ به تقلید از استاد مصطفی اسماعیل بوده است و ۲ رتبه قرائت کشوری و رتبه‌های متعدد شهرستان و استانی را تنها دستاوردش از تلاوت قرآن نمی‌داند و می‌گوید: قرآن تأثیر زیادی بر زندگی و پیشرفت تحصیلی‌ام داشته و موجب برکت‌های زیادی در زندگی‌ام شده است.

این قاری جوان برای بیان نمونه‌ای کوچک از برکت قرآن در درس‌هایش، خاطره‌ای نقل می‌کند و می‌گوید: سال دوازدهم بودم و امتحان ترم داشتم و روز قبل از امتحان در مسابقات تلاوت شرکت کرده بودم، درسم را آنچنان که باید در فرصت امتحان مرور نکرده و چند ساعت قبل از امتحان، صفحاتی را به تصادف انتخاب و شروع به خواندن کردم و به برکت قرآن، سوالات از همان صفحات آمده بود و امتحانم را بیست شدم.

مهدی حرف‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: قرآن برای من فقط در تلاوت خلاصه نمی‌شود و معارف آن نیز برایم مهم است، به این معنا که همیشه توجه می‌کنم که حرف آیات قرآن، مقدمه و نتیجه آن چیست و در آن تدبر می‌کنم.

وی در رابطه با اثر قرآن بر منش و رفتارش می‌گوید: خودم متوجه تغییر رفتاریم نشده‌ام اما خانواده‌ام می‌گویند از وقتی وارد این وادی شده‌ام، اخلاقم تغییر کرده و بسیار بهتر شده است و به والدینم احترام بیشتری می‌گذارم.

این قاری جوان با اشاره به سخن رهبری در رابطه با اهمیت قرآن، به هم نسل‌هایش توصیه می‌کند که هر روز اگر شده، حداقل چند ایه از قرآن را بخوانند، معنای آن را بدانند و در آن اندیشه کنند و به نتیجه برسند و پس از مدتی برکات آن را در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.

کد خبر 6063368

دیگر خبرها

  • براهیم دیاز در پیراهن تیم ملی مراکش / عکس
  • حمله آلوارو موراتا به رسانه‌ها: اعتبار من را خدشه‌دار نکنید
  • عکس| شکار پدر هالند در بارسلونا!
  • دلیل درگیری وینیسیوس با آلوارو موراتا پس از بازی برزیل و اسپانیا چه بود؟
  • حمله به اسپانیایی‌ها: شب جنجالی وینیسیوس در برنابئو
  • طنین نوای قرآن در محلات مازندران/ تغییر سبک زندگی زیر سایه قرآن
  • اسپانیا ۳ - ۳ برزیل/ درخشش نوجوانان در نبرد بزرگان + فیلم
  • اسپانیا - برزیل؛ ترکیب رسمی
  • طرح «زندگی با آیه‌ها»زمینه ساز ترویج فرهنگ قرآنی است
  • مادرید: اتحادیه اروپا یا ناتو برای یک جنگ فرضی آماده نمی‌شوند