Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی قرار بود با تفاهمنامه سال ۹۴ وزارتخانه های راه و نفت ۶۵ هزار کامیون فرسوده کشور طی ۴ سال نوسازی شود که پس از گذشت ۴ سال فقط ۵۰۰۰ کامیون نوسازی شده است. ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ اقتصادی راه و مسکن نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صدرالله بمانا با اعلام این که در حوزه باری 600 هزار کامیون و کشنده، 327هزار کامیونت و 2 میلیون و 209 هزار وانت بار و در مجموع 3 میلیون و 127 هزار دستگاه انواع خودرو برون و درون شهری ناوگان حمل و نقل بار کشور را تشکیل می دهند، اظهار کرد: 45.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد کامیون‌ها، 25.7درصد کشنده‌ها، 4.8درصد کامیونت ها و 23.4درصد وانت بارها فرسوده هستند.

وی با بیان این که کل فرسودگی ناوگان باری کشور 24.4 درصد است و این مسئله هزینه‌های زیادی از جمله  افزایش 50درصدی مصرف سوخت و کاهش ایمنی وسیله نقلیه را به جامعه و دولت تحمیل می‌کند، ادامه داد: میانگین سن کامیون‌ها کشور را  17.8 سال است.

وی با اشاره به این که به طور میانگین 51.2 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس  و 83.7 درصد مینی بوس های کشور فرسوده است، تصریح کرد: از 321 هزار تاکسی و سواری کرایه درون و برون شهری 49.2 درصد و 3.1 درصد سواری های شخصی دچار فرسودگی هستند.

وی یادآور شد: با استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید به دنبال نوسازی ناوگان باری و مسافری بودیم اما فقط با نوسازی ناوگان باری موافقت شد که طرح توجیهی نوسازی بخش باری مورد قبول وزارت نفت به عنوان مجری اصلی این طرح قرار گرفت.

نوسازی 5000کامیون از محل قانون رفع موانع تولید

مشاور رئیس سازمان راهداری ادامه داد: این ماده قانونی به بودجه دولت وابسته نیست و بلکه به صرفه جویی وابسته است و این تبدیل به منابع اصلی دستگاه‌ها شد به طوری که نزدیک به 5000دستگاه کامیون از طریق همین منبع قانونی نوسازی شد.

بمانا افزود: با توافقی که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت امضا شد،‌ طرح نوسازی 65 هزار کامیون با اختصاص 2 میلیارد و 762 میلیون دلار برای 5 سال از محل صرفه جویی کلید خورد. از محل این طرح 5000 کامیون نوسازی شد و 18 هزار قرار داد منعقد شد اما دو عامل تحریم و طرح جدید ریاست جمهوری باعث توقف این طرح شد.

مشاور رئیس سازمان یادآورد: در طرح نوسازی 65هزار کامیون متقاضی برای خرید کامیونی با قیمت میانگین 450 تا 500 میلیون تومان  20 درصد آورده داشت و 80 درصد تسهیلات با سود 9 درصد به وی تعلق می‌گرفت.

به گزارش تسنیم اسفندماه سال 94 در زمان ریاست داوود کشاورزیان در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تفاهمنامه ای برای نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون با وزارت نفت امضا شد. بر اساس این تفاهمنامه قرار بود در یک بازه 4 ساله 65 هزار کامیون فرسوده کشور نوسازی شود.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی درباره تفاهمنامه با وزارت نفت با بیان این که مدت اجرای این پروژه 4 سال است گفته بود: در حال حاضر ظرفیت تولید کامیون در کشور براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 25 هزار کامیون در سال است ولی عملکرد تولید بیشتر از 10 هزار کامیون نبوده است. بنابراین، این تفاهم‌نامه برابر 6.5 سال تولید عملکردی سال گذشته صنعت کامیون ایران بوده است.

وی با اعلام اینکه برآورد اولیه از ارزش ریالی این پروژه 20 هزار میلیارد تومان است افزود: دو پارامتر در اجرای این طرح پیگیری می‌شود که کاهش مصرف سوخت و افزایش پیمایش و راندمان کامیون دو هدف ما در این پروژه‌ است.»

به گزارش تسنیم، آمار بسیار پایین نوسازی ناوگان عمومی بار کشور طی سال های اخیر باعث شد تا شائبه توقف این طرح مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت تقویت شود.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در این باره گفت: طرح نوسازی 65000 کامیون فرسوده به طور کامل متوقف نشده است و تمام قرارداد‌های امضا شده به عنوان تعهد طرح پا برجاست. 2 شرکت‌ سازنده کامیون و اتوبوس در حال تلاش  برای تولید و تحویل تعدادی خودرو از محل طرح ریاست جمهوری به متقاضیان هستند.

بمانا همچنین با اشاره به طرح واردات کامیون‌های زیر 3 سال ساخت، گفت: این طرح اولین بار در بند «ه» ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه پایه‌گذاری شد که تعداد 2 هزار تا 3 هزار دستگاه از این طرح وارد شد. این طرح مجدد در قانون ششم توسعه نیز مطرح شد که به دلیل تکرار، در بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی قرار گرفت و پس از تصویب آیین نامه‌ آن، دستورالعمل اجرایی به وزیر نیز ابلاغ شد. اما به دلیل اینکه سازمان ملی استاندارد تفسیر خود از قانون را کامیون‌های صفر کیلومتر سه سال ساخت عنوان کرده به دنبال اخذ استفساریه برای رفع ابهامات هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون به هیچکس « مجوز واردات کامیون های کار کرده زیرسه سال ساخت داده نشده است» تاکید کرد: وارد کامیون‌های زیر سه سال ساخت باید 4 رکن استاندارد ایمنی و کیفیت، استاندارد آلایندگی، خدمات پس از فروش داشته باشند و به ازای هر واردات هر یک خودرو یک خودرو فرسوده با مشخصات مشابه یا بنا به ظرفیت خودرو وارداتی باید از چرخه  خارج شود.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: کامیون های زیر سه سال ساخت مد نظر دست دوم هستند،‌ و به همین خاطر قیمت آن‌ها به شدت نسبت به نمونه نو پایین تر است.

وی در ادامه به طرح «نوسازی ناوگان درون و برون شهری» که از سوی نهاد ریاست جمهوری در پیش گرفته شد،‌ اشاره کرد و گفت: در این طرح 50 درصد هزینه نوسازی ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی شامل کامیون،‌ کامیونت،‌ اتوبوس و مینی‌بوس را دولت پرداخت می‌کرد و 30 درصد با ارائه تسهیلات 18درصد و 20 درصد آورده متقاضی بود. که متولی اصلی آن وزارت صنعت،‌معدن و تجارت بود و سازمان به عنوان بازوی اجرایی در این طرح حضور داشت.

وی افزود تا کنون 360 دستگاه کامیون طبق بند 21 طرح قدیم با هدف استفاده از مزایای طرح جدید به متقاضیان واگذر شد.

تفاوت طرح‌های دوم و سوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

بمانا با اشاره به تفاوت‌های دو طرحی که طی سال‌های اخیر اجرا شده است بیان داشت: در طرح قبلی که وزارت نفت متولی آن بود سه عامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت( وزارت نفت)، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای (وزارت راه و شهرسازی) و عاملان صرفه جویی (کارخانه‌های طرف قرارداد بانک‌ها) دست اندرکار بودند. اما در طرح جدید 16 دستگاه اعم ازوزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، غیر دولتی و بانک‌ها فعالیت می‌کنند. البته همکاری صندوق توسعه ملی بابت کمک‌هایی که در راستای نوسازی ناوگان انجام داد در این طرح جای تشکر و قدردانی دارد.

تخفبف 25 درصدی عوارض گمرکی برای واردات کامیون‌

وی افزود: به دلیل اینکه واردات کنندگان اقدام به اسقاط خودرو می‌کنند،‌ عوارض گمرکی برای آنها مشمول تخفیف 25 درصدی می‌شود.

بمانا گفت: تحریم ها تاثیری بر طرح چهارم نوسازی یا همان واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت ندارد و  زیرا افراد حقیقی و حقوقی دارای مجوز نیز می‌توانند از مالکان خارجی و حتی شرکت مادر کامیون دست دوم زیر سه سال ساخت خریداری کنند.

وی به دلیل بالا بودن سطح تقاضا برای طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت گفت: با توجه به اهمیت و اولیت حمایت از تولید داخل این طرح فقط برای نوسازی 20 درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و 80 درصد برای تولید داخل در نظر گرفته شده است.

درخواست تولیدکنندگان کامیون برای واردات ناوگان زیر سه سال ساخت

وی با اشاره به حمایت کارخانجات تولید کامیون داخلی از این طرح، گفت: آنها در خواست واردات کامیون‌های کار کرده دارند تا بتوانند با ارائه خدمات پس از فروش چرخ کارخانه خود و تعدادی از پرسنل خود را حفظ کند.

بمانا با بیان اینکه «پیشنهاد اصلی طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت از سوی صنف حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شده است» اظهار کرد: وزارت صنعت،‌معدن و تجارت نیز همکاری خوبی در این طرح داشته است و طبق چارچوب تعریف شده کارخانجات، شرکت‌های توانمند،‌ تجار بخش حمل‌ونقل جاده‌‌ای (مانند وارد کنندگان لاستیک و لوازم یدکی و قطعات) و مالکان خودروهای فرسوده می توانند اقدام به واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت  کنند.

انتهای پیام/

R1012188/P1012122/S7,78,81,1415/CT1 واژه های کاربردی مرتبط راهداری

منبع: تسنیم

کلیدواژه: راهداری راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای مشاور رئیس سازمان نوسازی ناوگان راه و شهرسازی هزار کامیون ناوگان حمل وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۰۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب پایدار به غرب سمنان رسید | راهکارهای وزارت نیرو برای رفع تنش آبی در 3 شهرستان

به گزارش همشهری آنلاین، طبق آمارها ۹۵.۵ درصد از مساحت سمنان در شرایط خشکسالی است و ۸۰ درصد از مجموع اراضی تحت خشکسالی استان هم دچار افت شدید منابع آبی هستند؛ مساله خشکسالی و تنش آبی در این استان به قدری جدی است که سال گذشته قرارگاه تنش آب آشامیدنی با حضور فرمانداران سمنان و شاهرود تشکیل شد و امسال هم چند روزی از شروع سال نگذشته بود که «سید محمدرضا هاشمی» استاندار تشکیل ستاد تنش آبی، فرهنگسازی با اطلاع‌رسانی و آموزش جلوگیری از هدررفت آب در روستاها را ۳ گام در مدیریت کم‌آبی معرفی کرد. در سفر رئیس‌جمهوری به سمنان (پنجشنبه و جمعه، ۳۱ و ۳۱ اردیبهشت) هم مهم‌ترین مطالبه سمنانی‌ها آب عنوان شد که رئیس‌جمهوری در این زمینه قول‌هایی داد.

تکمیل زودتر پروژه

سفر رئیس‌جمهوری به سمنان علاوه بر افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مهمی چون نیروگاه سیکل ترکیبی، احیای واحدهای راکد و همچنین جشن واگذاری ۲۰۵۸ واحد مسکونی و ۱۱۵۸ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت خبرهای خوبی هم در حوزه آب آشامیدنی داشت؛ افتتاح طرح تکمیل آب‌رسانی به گرمسار با هدف افزایش کیفیت و پایداری آب آشامیدنی.

رئیس حوزه آبریز فلات مرکزی و شرقی با اشاره به آغاز تست و آب‌اندازی خط انتقال طرح آبرسانی به گرمسار در این باره به همشهری گفت که تکمیل طرح آبرسانی به گرمسار، آرادان و ایوانکی از مصوبه‌های دور قبلی سفر رئیس‌جمهوری به سمنان بوده است.

به گفته «علی پوراحمد»، هدف از اجرای پروژه آبرسانی به شهرستان‌های غرب استان برای تأمین آب پایدار مصارف شرب و صنعت این دو شهرستان به میزان ۲۱ میلیون متر مکعب در سال بود؛ از آنجایی که آب با عبور از خاک‌های نامناسب بی‌کیفیت می‌شد، طرح تکمیل برای جلوگیری از کاهش کیفیت آب اجرا شده است.

به گفته او، عملیات اجرایی این طرح باید در شهریور سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسید، اما با حمایت دولت ۸ کیلومتری باقی مانده خط انتقال طرح در محدوده استان سمنان خاتمه یافت.

طرح تکمیل آب‌رسانی به گرمسار از مبدا بند انحرافی سیمین‌دشت به مقصد: غرب سمنان به طول خط انتقال ۷۴ کیلومتر با اعتبار هزینه شده ۳۰۲۶ میلیارد ریال اجرا شده است و با ظرفیت ۶۳۰ لیتر بر ثانیه قرار است ۲۰.۵ میلیون مترمکعب آب را تامین کند.

کمبود آب ۱۰ میلیون متر مکعبی

وزیر نیرو هم در جریان سفر رئیس‌جمهوری به سمنان و بهره‌برداری از طرح انتقال آب به شهرستان‌های گرمسار، ایوانکی و آرادان در غرب استان سمنان گفت که با انتقال آب حبله‌رود حدود ۲۱ میلیون متر مکعب آب باکیفیت مناسب برای این منطقه تأمین شد و با یک خط انتقال ۲۳ کیلومتری و لوله با قطر ۸۰۰ میلیمتر عملیات در این بخش به پایداری رسید.

«علی‌اکبر محرابیان» تاکید کرد که حل مساله آب سمنان مانند سایر نقاط کشور تعهد وزارت نیرو است و طرح‌های در حال اجرا نیز نشان می‌دهد حمایت‌ دولت و به ویژه رئیس‌جمهوری ما را به نقطه حل مساله خواهد رساند.

او با بیان اینکه مجموع مصرف سالانه سمنان ۹۰ میلیون متر مکعب است و در دوره اوج مصرف یعنی دوره گرمای تابستان حدود ۱۰ میلیون متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی استان سمنان کمبود وجود دارد، افزود:‌ بارش‌های این استان در سال جاری نسبت به دوره بلندمدت ۲۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. ضمن این‌که مجموع بارش عادی(نرمال) استان بسیار کمتر از میانگین کشور است.

راهکارها برای تنش آبی

تنش آبی در شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود و ایوانکی جدی است که وزیر نیرو در جریان سفر به سمنان درباره تامین آب آن‌ها به جز ایوانکی که در پروژه انتقال آب گرمسار گنجانده شده است، توضیحاتی داد.

در دامغان، طرح علاج‌بخشی سد شهید شاه‌چراغی، شاهرود اجرای خط انتقال سد کالپوش و سمنان اجرای یک خط ۷۶ کیلومتری از جمله راهکارهای در حال اجراست.

کد خبر 845571 برچسب‌ها استان سمنان آبرسانی

دیگر خبرها

  • آب پایدار به غرب سمنان رسید | راهکارهای وزارت نیرو برای رفع تنش آبی در 3 شهرستان
  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • بهره برداری از ۲۵ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی
  • کشف بیش از ۵ هزار عدد بلبرینگ صنعتی قاچاق در خوی
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • تاکسی های فرسوده همدان در انتظار نوسازی
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور