Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@19:48:42 GMT

پیشگیری از دیابت با مصرف پرتقال

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۰۴۹۳

پیشگیری از دیابت با مصرف پرتقال

به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی "دانشگاه اُنتاریو"(UWO)، شاید مصرف دو لیوان آب پرتقال در روز بتواند مشکل اضافه وزن را برطرف کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهدـ

پژوهشگران دانشگاه وسترن انتاریو در بررسی‌های خود، مولکولی را در پرتقال‌های شیرین و نارنگی یافته‌اند که "نوبیلتین"(Nobiletin) نام دارد و می‌تواند اضافه وزن و عوارض ناشی از آن مانند بیماری قلبی و دیابت را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران در این بررسی نشان دادند موش‌هایی که با رژیم غذایی حاوی چربی و کلسترول بالا تغذیه شده‌اند، با دریافت نوبیلتین، لاغرتر می‌شوند و سطح مقاومت بدن آنها در برابر انسولین نیز کاهش می‌یابد.

دکتر "موری هاف"(Murray Huff)، استاد دانشگاه وسترن انتاریو گفت: هدف ما از این پژوهش، اثبات اثر نوبیلتین بود. ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که نوبیلتین می‌تواند آثار منفی ناشی از اضافه‌ وزن مانند بیماری قلبی و دیابت را در موش‌هایی که به این مشکلات مبتلا هستند، کاهش دهد.

هاف و گروهش هنوز نتوانسته‌اند نحوه عملکرد نوبیلتین را دقیقا توضیح دهند. فرضیه آنها این است که احتمالا مولکول در مسیری حرکت می‌کند که وظیفه تنظیم چربی را در بدن بر عهده دارد. این تنظیم کننده موسوم به "پروتئین کیناز وابسته به AMP" مکانیسمی را در بدن راه‌اندازی می‌کند که چربی را برای تولید انژری می‌سوزاند و ساخت چربی را متوقف می‌کند.

در هر حال هنگامی که پژوهشگران، اثر نوبیلتین را بر موش‌هایی که پروتئین کیناز AMP با اصلاح ژنتیکی از بدن آنها حذف شده بود، بررسی کردند، اثرات مشابهی را دیدند.

هاف ادامه داد: موضوعی که هنوز برای ما حل نشده باقی مانده، نحوه عملکرد نوبیلتین است.

اگرچه عملکرد نوبیلتین هنوز ناشناخته مانده اما نتایج این پژوهش، از اهمیت بالینی بسیاری برخوردار است زیرا نشان می‌دهد که نوبیلتین، تداخلی با عملکرد داروهای دیگر ندارد و کار خود را با توجه به سیستم کیناز AMP انجام می‌دهد.

پژوهشگران قصد دارند در مرحله بعد، این بررسی را روی انسان انجام دهند و اثرات آن را بر انسان مشاهده کنند.

این پژوهش، در مجله "Journal of Lipid Research"  به چاپ رسید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۰۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟

به گزارش خبرآنلاین، یکی دیگر از شایعات مرتبط با سلامتی این است که میوه را فقط با معده خالی بخورید؛ همچنین بسیاری از اینفلوئنسرها مفاهیم ترکیب غذا و نظم خوردن را تبلیغ کرده اند و مردم را در مورد اینکه آیا این درست است یا نه سردرگم می کنند.

آیا باید با شکم خالی میوه بخوریم؟

سلامت نیوز در گزارشی نوشت:یک بررسی در سپتامبر ۲۰۲۰ در مجله Nutrients ، موضوع «توالی وعده‌های غذایی» را مطرح کرد، که نشان می‌دهد چگونه ترتیب مصرف غذاهای پروتئین، چربی، فیبر و کربوهیدرات بر هورمون‌ها و قند خون پس از مصرف تأثیر می‌گذارد. در حالی که تحقیقات علمی بیشتری مورد نیاز است، نتایج اولیه حاکی از آن است که افراد مبتلا به دیابت در صورت مصرف غذاهای مبتنی بر پروتئین، چربی و فیبر قبل از کربوهیدرات، ممکن است پس از صرف غذا متوجه پاسخ ثابت‌تری به گلوکز خون شوند.

Lauren Manaker، متخصص تغذیه در چارلستون، توضیح می‌دهد که اگرچه این در یک آزمایشگاه درست بود، اما این یافته‌ها همیشه به یک شکل عمل نمی کنند.

ماناکر اشاره می کند که برای اکثر افراد مبتلا به دیابت توصیه می کند که میوه ها و سایر کربوهیدرات ها را بعد از سبزیجات، پروتئین و چربی بخورند تا از کنترل گلوکز خون حمایت کنند.

با این حال، این را یک قانون سخت نمی دانیم، زیرا جنبه‌های دیگری از رژیم غذایی افراد وجود دارد که توجه به آن‌ها هنگام حمایت از قند خون سالم در مقایسه با ترتیب غذایی که می‌خوریم، بسیار مهم‌تر است.

به عبارت دیگر، نتایج فردی در مصرف مواد غذایی متفاوت است، بنابراین خیلی زود است که بگوییم ترتیب وعده های غذایی در مورد میوه واقعاً تأثیر دارد یا خیر.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در Nutrients نشان داد که شروع وعده‌های غذایی با غذاهای غنی از فیبر و آب به جای پروتئین یا غذاهای حاوی کربوهیدرات ممکن است به افزایش احساس رضایت کمک کند. همه میوه‌ها دو ویژگی فوق‌العاده دارند: فیبر و آب.

اما این لزوماً به این معنی نیست که باید آن عوامل را جدا کنید تا احساس سیری کنید. علاوه بر این، میوه ها تنها غذاهای حاوی مواد مغذی رضایت بخش و مفید برای بدن نیستند.

در نظر داشته باشید که همه افراد مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده اند و با توجه به اینکه داوران علمی هنوز در مورد بسیاری از جنبه های این موضوع صحبت نمی کنند، الیزابت شاو، متخصص، موسس Shaw Simple Swaps پیشنهاد می‌کند هر یک از اعضای این گروه غذایی را بخورید، زیرا شخصاً از آن در کنار غذا لذت می‌برید. در هر مرحله از وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌تان، به جای تأکید بر اینکه هر کدام از مواد را با چه ترتیبی می‌خورید، آن را میل کنید. رعایت نکردن این ترتبیب بر نحوه جذب مواد مغذی تأثیری ندارد.»

شاو می‌افزاید: «میوه ها مواد مغذی مهمی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای بدن فراهم می‌کنند که برای عملکرد بهتر بدنتان به آن نیاز دارید».

اگر عاقلانه وعده های غذاییتان را با یکدیگر همراه کنید، در واقع دستاوردهای سلامتی بیشتری به دست خواهید آورد.

شاو توضیح می‌دهد که برای مثال، میوه‌هایی مانند طالبی، انبه و زردآلو، همگی حاوی ویتامین‌های محلول در چربی هستند که باید همراه با منبع چربی مصرف شوند تا از مزایای سلامتی کامل این مواد مغذی بهره ببرند. ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی هستند. هر میوه ای که حاوی هر یک از این ریزمغذی ها باشد بهتر است در کنار یک مشت آجیل یا به عنوان بخشی از اسموتی ساخته شده با آووکادو مصرف شود.

چگونه میوه بیشتری بخوریم؟

طبق داده های CDC تنها ۱۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی مقدار توصیه شده میوه را در روز مصرف می کنند. ( آقایان باید ۲ فنجان را هدف بگیرند و خانوم ها باید ۱/۲ فنجان در روز میوه مصرف کنند).

به عنوان یک قانون کلی، بهتر است سعی کنیم از اجرای قوانینی که خوردن میوه را برای مردم سخت تر یا استرس زاتر می کند، اجتناب کنیم، زیرا اکثر ما در حال حاضر به اندازه کافی از این گروه غذایی نمی خوریم.

ماناکر می گوید: «خوردن میوه به عنوان بخشی از وعده غذایی بهتر از عدم مصرف میوه است.»

برای افزایش مصرف فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی، میوه‌های تازه، منجمد، کنسرو شده یا خشک شده را به برنامه غذایی خود در طول روز اضافه کنید. یک وعده استاندارد تقریباً ۱ فنجان میوه تازه، منجمد یا کنسرو شده و ۱/۴ فنجان میوه خشک است.

شاو می‌گوید:« هنگام انتخاب میوه کنسروشده یا خشک شده، گزینه‌هایی را جستجو کنید که حاوی قند اضافه‌شده نیستند، بنابراین به سادگی از تمام مواد مغذی میوه و قندهای طبیعی موجود در آنها لذت می‌برید، نه قندهای افزوده شده در طول پردازش.»

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خوردن میوه بیشتر، نوشیدن اسموتی‌ است. نگه داشتن میوه روی پیشخوانی که مکرراً از کنار آن می گذرد یا برای مدت طولانی در یخچال قرار می گیرد، می تواند به راحتی در یک یا دو وعده اضافی اسموتی سرو شود.

مهم نیست که چگونه میوه خود را مصرف کنید، میوه های خود را با پروتئین و چربی مصرف کنید تا به مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

در آخر

بنابراین، آیا باید میوه را با معده خالی بخوریم؟ نیازی نیست در مورد آن استرس بگیریم.

در هرزمانی از روز که دوست دارید، میوه بخورید؛ در حالت ایده آل، ۱ و نیم تا ۲ فنجان در روز. اطمینان از مصرف کافی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مهمتر از نگرانی در مورد زمان مصرف آن است.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888226

دیگر خبرها

  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف
  • چین کم‌مصرف‌ترین و کارآمدترین تراشه هوش مصنوعی را ساخت
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟
  • دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
  • 8 مورد از مهم ترین فواید روزه داری
  • دانشمندان سرانجام موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند