Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@18:53:25 GMT

شتاب رشد مقالات ایرانی در نشریات برتر علمی جهان

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۰۶۸۸

شتاب رشد مقالات ایرانی در نشریات برتر علمی جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری،تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲۰۰ مقاله با آدرس حداقل یکی از موسسات ایرانی در نشریات مورد حمایت فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است. 

رشد این مقالات از سال ۲۰۱۶ شتاب بیشتری داشته است.

فدراسیون سرآمدان  برای حمایت از پژوهشگران برتر و سرآمدان علمی ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فدراسیون برای ایجاد انگیزه و تشویق محققان به انتشار دستاوردهای علمی باکیفیت، در سال ۱۳۹۴ فهرستی از نشریات معتبر را معرفی کرد و به محققانی که در این نشریات مقاله منتشر کنند مبلغی به عنوان تشویقی پرداخت می‌کند. تعداد نشریات در ابتدا ۶۲ نشریه بوده که پس از بررسی‌های مجدد به ۱۱۴ نشریه ارتقاء پیدا کردند.

تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲۰۰ مقاله با آدرس حداقل یکی از موسسات ایرانی در این نشریات منتشر شده است. هر چند در سال‌های خیلی دور مانند ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در نشریات بسیار معتبری مانند JACS و PRL مقالاتی توسط محققان دانشگاه‌های شریف و تهران منتشر شده است ولی رشد منظم و مداوم مقالات ایران در این نشریات از سال ۱۹۹۷ آغاز شد.

در این سال ۱۰ مقاله در نشریات برتر از طرف ایران منتشر شده است. بیشترین تعداد مقاله در نشریات گروه فیزیک مانند PRD و PRB منتشر شده است و بیشترین تعداد مقاله از حوزه شیمی، در نشریه Anal. Chem می‌باشد.

انتشارات نیچر

هر چند در نشریات زیرمجموعه انتشارات نیچر تاکنون بیش از ۹۰ مقاله توسط محققان ایرانی منتشر شده است، ولی در نشریه نیچر، بعنوان معتبرترین نشریه این انتشارات، تعداد ۱۴ مقاله توسط محققان ایرانی منتشر شده است.

 انتشارات ساینس

۳ نشریه از زیرمجموعه انتشارات ساینس در فهرست نشریات برتر قرار دارند که تاکنون ۲۷ مقاله توسط محققان ایرانی در این نشریات منتشر شده است.

از دیگر نشریات می‌توان به PRL، JACS و PNAS اشاره کرد که توسط انتشارات انجمن فیزیک و شیمی و آکادمی علوم آمریکا منتشر می‌شوند.

 این داده ها از بانک داده های Web of Science استخراج شده است و داده‌ها صرفاً برای مقالاتی است که به صورت Article  و Review می باشند و سایر اسناد موجود در این بانک مانند Note، Editorial Material و ... را شامل نمی شود.

 پژوهانه نقدی و گرنت

فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسته حمایتی متنوعی را برای حمایت از سرآمدان علمی تدارک دیده است. اعطای پژوهانه نقدی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال،گرنت استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و جذب پژوهشگر پسادکتری، بخشی از این حمایت‌ها را تشکیل می دهد.

کد خبر 4869780 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقالات علمی بین المللی ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو شرکت دانش بنیان نوآوری تحقیقات علمی گوگل اینترنت موبایل تولید شرکت هواوی ایالات متحده آمریکا امنیت اطلاعات فناوری 5G منتشر شده سرآمدان علمی توسط محققان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۰۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت

ابراهیم حافظی، رئیس اداره مطبوعات این سازمان، به نمایش بیش از 50 عنوان روزنامه، سالنامه و مجله از قدیمی ترین و نفیس ترین منابع موجود در این نمایشگاه اشاره کرد که در معرض دید عموم مراجعان، محققان، پژوهشگران و علاقه مندان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرهنگ مکتوب از دیرباز پایدارترین و ماندگارترین جلوه گاه فکر و دانش بشر بوده، مطبوعات هم از آغاز پیدایش خود بخشی از فرهنگ مکتوب به شمار می‌روند، به طوری که از آن به عنوان یکی از مواد مهم اولیه نگارش تاریخ و بررسی رویدادها نام می‌برند و در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و ساختن افکار عمومی نقش مهمی بر عهده دارند. 
حافظی بر این اساس، نشریات قدیمی و نفیس را دارای جایگاهی ویژه برای معرفی میراث مکتوب و ارزشمند تاریخی یک کشور توصیف کرد که شاکله هویت فرهنگی هر جامعه را تشکیل می دهد.  
جمیله جهانی، کارشناس مطبوعات، آثار به نمایش درآمده را معرفی کرد و گفت: «کاغذ اخبار»(اولین نشریه ایران)، «وقایع اتفاقیه»(نخستین روزنامه رسمی ایران)، «زاهریر دباهرا»(به معنای پرتوی روشنایی): نخستین نشریه غیرفارسی ایران و دومین نشریه ایران و کهن‌ترین نشریه آسوری زبان دنیا و چاپ ارومیه، «سالنامه شرق ایران» منتشر شده در سال 1316 توسط عبدالباقی و قاسم طهرانیان با قطع 17×10 و چاپ سربی، «روزنامه شرف»اولین روزنامه گرافیکی ایران منتشر شده در محرم 1300 قمری با چاپ سنگی، «سالنامه تمدن» که توسط احمد تمدنی در سال 1314 توسط چاپخانه خراسان به شکل سربی در قطع 21×16 به چاپ رسیده، ازجمله مطبوعاتی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.


وی همچنین «روزنامه صوراسرافیل» در تهران به مدیریت میرزاجهانگیرخان شیرازی و میرزاقاسم خان تبریزی در  ربیع الثانی 1325 قمری، «دانش» اولین نشریه آموزشگاهی در رجب 1299 قمری در تهران و مطبعه خصوصی مدرسه دارالفنون به خط نسخ منتشر شده، «مکتب تشیع»، «مجله فلاحت و تجارت»، روزنامه «تربیت» و «مجله الکمال»: نخستین مجله دینی چاپ مشهد را از دیگر این منابع عنوان کرد.  
این نمایشگاه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از 2 لغایت 15 اردیبهشت 1403 برای بازدید علاقه مندان برقرار است.
آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با موجودی بیش از 2 میلیون نسخه روزنامه، مجله و سالنامه، یکی از غنی ترین آرشیوهای ایران محسوب می‌شود که از قدیمی‌ترین روزنامه های چاپ شده و نفیس تا منابع روز را در بردارد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • تازه ترین شماره‌ی ماهنامه جرجان بیست شد
  • تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی
  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • مجموعۀ ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟