Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، به دنبال ابراز نگرانی و سردرگمی جمعی از فیلمسازانی که آثارشان مدتی قبل روی پرده رفته بود و اینکه ادامه اکران فیلم‌هایشان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و نیز پیش‌رو بودن اکران نوروزی، وضعیت نامشخصی پیدا کرده، محمد مهدی طباطبایی‌نژاد درباره تمهیدات لازم برای جبران این تعطیلی‌ها و تصمیم‌گیری برای اکران فیلم‌هایی که روی پرده بودند، گفت: در قراردادهای بیمه‌ای مواردی قید شده است که در شرایط فورس¬ماژور تصمیم‌ها به زمان خودش موکول می‌شود و شرایط جامعه، یک شرایط فورس ماژورِ متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من این قول را می‌دهم که تمام حقوق مترتب بر فیلم‌ها را ملاحظه خواهیم کرد و کمک می‌کنیم تا اگر این شرایط فعلی به فیلمی لطمه زده، جبران شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه جامعه بر این بلیه (شیوع کرونا ویروس) غلبه کند و شادی به جامعه برگردد، ادامه داد: برای فیلم‌هایی که در این اوضاع خسارت دیدند یا به اکران طبیعی خود دست پیدا نکردند، تمهیداتی از سوی سازمان سینمایی در نظر گرفته خواهد شد که ممکن است اکران مجدد باشد، یا اکران دوم یا اکران آزاد.  در این باره فعلا نمی‌توان راه حل نهایی را مشخص کرد ولی آنچه مسلم است شرایط جبران اکران فیلم‌هایی است که اکران شده بودند و در بدو ورود به سینماها تعطیل شدند که حقوق آنها در نظر گرفته می شود.

طباطبایی‌نژاد درباره اکران نوروز هم بیان کرد: همه امید ما این است که اکران نوروز به تعویق نیفتد و شرایط برای بازگشایی سینماها فراهم شود ولی ممکن است شرایط بهداشتی و سلامتی جامعه ایجاب کند که تعطیلی‌ها بیشتر ادامه داشته باشند.  در این باره ما هم با تصمیم جدید باید عمل کنیم چون خود ما هفته به هفته بر اساس ستاد ملی مبارزه با کرونا دستور می‌گیریم و هنوز به¬ طور قطعی نمی‌شود، تصمیم‌گیری کرد.

او افزود: هم اکنون جلسه‌هایی که ضروری نبوده مثل شورای پروانه ساخت و نمایش در وزارت ارشاد کنسل شده است. با این وجود صاحبان فیلمها مطمئن باشند پس از گذراندن این روزهای سخت با شرایطی بهتر فیلم‌هایشان اکران می‌شود.
وی درباره انصراف فیلم‌های اکران نوروزی گفت: در مورد این موضوع هنوز به تصمیم قطعی نرسیده‌ایم ولی در نظامنامه اکران، بندی وجود دارد که اگر کسی از اکران انصراف داد تا ۶ ماه نمی‌تواند نوبت اکران بگیرد که با توجه به شرایط خاص فعلی باید ببینیم که چطور می‌خواهیم این بند را اجرا کنیم.

طباطبایی‌نژاد درباره ابلاغ نظام‌نامه اکران توضیح داد: این نظام‌نامه تقریبا نهایی شده و همین روزها ابلاغ می‌شود. پخش‌کننده‌هایی که بیش از ۵ درصد باکس آفیس (گیشه فروش) سال قبل سینما را در اختیار داشتند، تا ۱۲ فیلم را در قرعه سال ۹۹ می‌توانند داشته باشند، ولی پخش‌کنندهای کمتر از این سهم وضع دیگری دارند. به این ترتیب در رده‌بندی‌ای که تا خرداد ماه سال آینده اعلام می‌شود، پخش‌کننده‌های رده «الف» تا ۱۲ فیلم، رده «ب» تا پنج فیلم و رده «ج» تا دو فیلم می‌توانند در اکران اثری داشته باشند.

طباطبایی‌نژاد تاکید کرد: با نظام‌نامه اکران تلاش می‌کنیم نظم و مراقبت جدی برای حضور فیلم‌ها در اکران داشته باشیم، به همین دلیل دسته‌بندی فیلم‌های عید در ۳ سبد فیلم‌های «کمدی»، «عام» (با مخاطب زیاد) و «سایر» بوده به این معنا که یک مراقبت محتوایی و مخاطبی برای سینما در نظر گرفته شود تا همیشه ۴ فیلم پرمخاطب که ۲ فیلم کمدی و ۲ فیلم جدی یا اجتماعی است و یک فیلم با رویکرد کمی خاص‌تر در اکران باشند.  

او با اشاره به وضعیت اکران در سالی که گذشت، ادامه داد:‌ اعتراف می‌کنم از آنجایی که این مهندسی در سال ۹۸ به معنای واقعی رخ نداد در روزهایی از چند ماه گذشته شاهد بودیم که ۵ فیلم پرمخاطب با هم اکران شدند که باعث شد هم از سبد همدیگر مخاطب بردارند و هم اینکه به بعضی از این فیلم‌ها لطمه وارد شد. همچنین مواقعی بوده که بیش از دو فیلم کمدی اکران شده که به خودشان یا دیگر فیلم‌ها آسیب زدند یا مثلا پاییز و اوایل زمستان امسال ۵ فیلم کودک و نوجوان همزمان روی پرده بودند که دو تا از آن‌ها انیمیشن بودند. اما الان در شرایطی هستیم که طبق نظام‌نامه اکران به هیچ عنوان سبد قرعه اجازه تکرار چنین اتفاقی را نمی‌دهد.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: حتی در قرعه‌کشی فیلم‌های کمدی یک فیلم کمدی سنگین و یک کمدی کم بودجه در ساخت لحاظ می‌شود. این در حالی است که برخی دوستان تصورشان بر این بوده فیلم‌ها شانسی انتخاب می‌شوند ولی این طور نیست و بیشترین منفعت این ماجرا به مخاطب و سینمادار می‌رسد؛ مخاطب که همه نوع انتخابی برای تماشا دارد و سینمادار که در تمام فصل‌ها امکان داشتن فیلم پرفروش را دارد.
 

کد خبر 489373 برچسب‌ها سینما - خانه سینما سینما گفتگو سینمای ایران سینما چهره‌ها

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینما خانه سینما سینما گفتگو سینمای ایران سینما چهره ها طباطبایی نژاد نامه اکران نظام نامه فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۱۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۳ هزار نفر به تماشای فیلم‌های نوروزی در سینماهای خراسان رضوی نشستند

به گزارش قدس خراسان، همزمان با نوروز امسال فیلم‌های "آپاراتچی"، "بی بدن"، "پرویز خان"، "تمساح خونی"، "آسمان غرب" و "ایلیا جستجوی قهرمان" و "نوروز" در سینماهای کل کشور از جمله سینماهای استان خراسان رضوی به نمایش درآمد.

از ابتدا تا هفتم فروردین ماه مجموع فروش کل فیلم‌های مذکور در سینماهای خراسان رضوی ۶۹ میلیارد و ۱۶۴ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال بوده است که "تمساح خونی" با فروش ۵۶ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال بیشترین مخاطب را در بین فیلم‌های اکران نوروزی امسال در خراسان رضوی داشته است.

در این مدت سینماهای خراسان رضوی ۱۱۲ هزار و ۷۸۴ نفر مخاطب داشتند که هفت فیلم جدید امسال را در سه هزار و ۷۷۵ سانس به تماشا نشستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این باره با اشاره به نمایش دو اثر "بی بدن" به کارگردانی مرتضی علیزاده و "ایلیا جستجوی قهرمان" به کارگردانی سید علی موسوی‌نژاد که از آثار هنرمندان این استان است، از مردم دعوت کرد تا تعطیلات نوروزی را با حضور در سینما و تماشای آثار زیبای هنرمندان هم‌استانی خود؛ در کنار خانواده به لذت و شادمانی سپری کنند.

محمد حسین زاده گفت: سال ۱۴۰۲ یک سال پر از افتخار برای سینمای استان بود، انیمیشن "مسافری از گانورا" تولید انیمیشن‌سازهای مشهدی به اکران رسید و در اکران موفقیت‌های خوبی را کسب کرد.

وی بیان کرد: پارسال در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های "نپتون"، "بی‌بدن" و "ساعت جادویی" با کارگردانی فیلم‌سازهای استان به نمایش درآمد و توجه سینما دوستان را به خود جلب کرد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اکنون با شروع اکران‌های نوروزی فیلم‌های «ایلیا در جستجوی قهرمان» اثر سید علی موسوی‌نژاد کارگردان کاشمری و «بی‌بدن» اثر مرتضی علیزاده کارگردان مشهدی بر روی پرده‌ سینماهای کل کشور رفته است، ایلیا جستجوی قهرمان فیلمی سالم و پر از نشاط و خنده برای کودکان و نوجوانان است و بی‌بدن فیلمی پر از چالش و جذاب است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تعطیلی سینما‌های کرمانشاه همزمان با لیالی‌قدر
  • آمار فروش اکران نوروزی؛ یکه‌تازی تمساح خونی
  • وضعیت اکران سینماهای مشهد در شب‌های قدر چگونه است؟
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»  
  • قسمت دوم و سوم فیلم‌های کمدی چه سرانجامی داشته‌اند؟
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»
  • ۱۱۳ هزار نفر به تماشای فیلم‌های نوروزی در سینماهای خراسان رضوی نشستند
  • تلویزیون امسال هم به نفع سینما کنار نکشید؟
  • برنامه تعطیلی سینما‌ها در شب‌های قدر
  • برنامه تعطیلی سینماها در شب‌های قدر