Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند که جلوگیری از ابتلا به اوتیسم باهدف قراردادن پروتئینی مرتبط با آلزایمر امکان‌پذیر است.

به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان ارتباط جدید غیرمنتظره‌ای بین بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و اختلالات دوران کودکی کشف کردند.

بیماری اوتیسم در اشکال مختلفی بروز می‌کند و علائم و شدت آن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما همه اختلالات دارای سه علامت مشترک (اختلال در تعاملات اجتماعی، نقص ارتباطی و انجام مکرر رفتارهای تکراری) هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون، هیچ دارویی نتوانسته این علائم را درمان کند و نیاز به درمان‌های جدید است.

محققان موسسه گلادستون در کالیفرنیا اظهار کردند: کاهش سطح پروتئینی به نام تاو(tau) می‌تواند عاملی برای کاهش علایم اصلی در اختلالات اوتیسم باشد. کاهش این پروتئین، همچنین از بروز تشنج جلوگیری می‌کند که معمولا در 30 درصد از مبتلایان اتفاق می‌افتد.

یافته‌ها حاکی از آن است که کاهش پروتئین تاو، نویدبخش درمان بالقوه برای برخی از انواع اوتیسم است.

پروتئین تاو، هرگز با اوتیسم ارتباطی نداشته است، اما نقش آن در بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی شناخته‌شده است.

این یافته‌ها ناشی از ارتباط بین بیماری آلزایمر و صرع است.

محققان در ابتدا دریافتند که کاهش پروتئین تاو از فعالیت صرع و نقص شناختی در موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر و سندروم دراوه(صرع میوکلونیک شدید نوزادی) جلوگیری می‌کند.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که کاهش سطح پروتئین تاو از بروز علائم اصلی اوتیسم در نمونه‌های حیوانی جلوگیری می‌کند.

محققان تعجب کردند که کاهش پروتئین تاو می‌تواند از علایم اوتیسم که اغلب در افراد مبتلا به سندروم دراوه دیده می‌شود، جلوگیری کند.

آنان دریافتند که کاهش تاو درواقع از بروز علایم اصلی اوتیسم در این موش‌ها جلوگیری کرده است. حتی کاهش 50 درصدی تاو مزایای عمده‌ای را نشان داد.

دانشمندان همچنین این بررسی را بر روی مدل دیگری از اوتیسم هم بررسی کردند و با نتایج مشابه روبرو شدند.

محققان افزودند: کاهش تاو فعالیت یک آنزیم قدرتمند به نام PTEN را تقویت می‌کند که می‌تواند از فعال شدن بیش‌ازحد مسیر سیگنالینگ شیوع اوتیسم جلوگیری کند.

البته کاهش پروتئین تاو، احتمالا در همه اشکال اوتیسم مؤثر نخواهد بود و برای همین، نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی آلزايمر اوتيسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۳۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، برخی از افراد بیشتر از دیگران به بیماری‌های مزمن روانی مانند اضطراب و افسردگی مبتلا می‌شوند. اگر پزشکان تشخیص دهند که چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند و عوامل مؤثر را پیدا کنند، می‌توانند به ارائه درمان زودهنگام و رسیدن به نتایج مثبت سلامت کمک کنند.

در مطالعه اخیر، چندین نشانگر زیستی و ارتباط آنها با خطر افسردگی، اضطراب و اختلالات مرتبط با استرس در شرکت‌کنندگان بررسی شد.

محققان داده‌های بیش از ۲۱۱۰۰۰ شرکت کننده را بررسی کردند. آنها دریافتند که سطوح بالاتر قند خون و تری گلیسیرید (نوعی چربی خون) با افزایش خطر ابتلاء به این بیماری‌های روانی ۲۰ سال قبل از تشخیص مرتبط است.

در مقابل، محققان دریافتند که داشتن سطوح بالاتر کلسترول خوب HDL به نظر می‌رسد در برابر این بیماری‌های روانی محافظت می‌کند.

اضطراب، افسردگی و اختلالات مرتبط با استرس، اشکال رایج بیماری روانی هستند که می‌توانند پیشرفت افراد را در موقعیت‌های روزمره دشوارتر کنند.

شرکت‌کنندگان در ابتدا هیچ اختلال روانی نداشتند و حداقل یکی از نشانگرهای زیستی متابولیک که نویسندگان مطالعه روی آنها تمرکز داشتند، را دارا بودند.

محققان قند خون و تعدادی از نشانگرهای زیستی که اجزای مرتبط با چربی را اندازه‌گیری می‌کنند، از جمله کلسترول کل، کلسترول بد LDL، کلسترول «خوب» و تری گلیسیرید اندازه گیری کردند.

محققان به طور متوسط ۲۱ سال شرکت کنندگان را پیگیری کردند و به بررسی ایجاد اضطراب، افسردگی و اختلالات مرتبط با استرس، مانند اختلال استرس حاد و اختلال استرس پس از سانحه پرداختند.

این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر قند خون و تری گلیسیرید با خطر بالاتر برای هر سه اختلال روانی و سطوح بالاتر کلسترول خوب با کاهش خطر مرتبط است.

محققان همچنین دریافتند شرکت‌کنندگانی که دارای اضطراب، افسردگی یا اختلالات مرتبط با استرس بودند، در طول بیست سال قبل از تشخیص روانپزشکی، سطوح بالاتری از تری گلیسیرید، کلسترول کل و قند خون داشتند.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که کنترل و نظارت بر برخی از نشانگرهای متابولیک ممکن است برای چیزی بیش از سلامت جسمانی مفید باشد. مصرف مکمل‌های روغن ماهی امگا ۳ و همچنین ورزش‌های قلبی عروقی هم در پیشگیری مشکلات روانی موثرند. همچنین باید از غذاهای پرچرب مانند دونات، کلوچه، پای و غذاهای سرخ شده پرهیز شود.

کد خبر 6084908

دیگر خبرها

  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است