Web Analytics Made Easy - Statcounter

حیدر العبادی، نخست‌وزیر اسبق عراق از رئیس جمهور این کشور خواست برای یک سال آینده کابینه‌ای کوچک جهت پیش‌برد امور عراق تشکیل دهد.

به گزارش مشرق، «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر اسبق عراق بعد از کناره‌گیری «محمد توفیق علاوی»، نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه در این کشور از مأموریت تشکیل دولت، طی بیانیه‌ای، برای برون‌رفت از بحران پیش‌آمده، چند پیشنهاد مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: واکنش العبادی به تظاهرات میلیونی عراقی‌ها

ابتکار عمل العبادی شامل شش گام می‌شود. او در بیانیه امروز خود (چهارشنبه) از همه گروه های سیاسی عراق خواست راه‌حل‌های همبستگی‌گونه برای خروج این کشور از بحران فعلی خود ارائه دهند.

به نوشته پایگاه «بغداد الیوم»، محورهای ابتکار عمل رئیس ائتلاف النصر عراق بدین شرح است: 

یک) رئیس جمهور عراق (برهم صالح) طی ۱۵ روز آینده، شخصیت مستقلِ کارآمد و قوی برای نخست‌وزیری معرفی کند.

دو) کابینه‌ای کوچک برای اداره مرحله انتقالی تشکیل شود مشروط بر اینکه بیش از یک سال از عمر این کابینه، از زمان معرفی آن نگذرد.

سه) مأموریت اصلی این کابینه اجرای انتخابات زودهنگامِ سالم با مشارکت هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) باشد و حداکثر تا پایان سال میلادی جاری این انتخابات برگزار شود.

همچنین کابینه مذکور پرونده امنیت را به دست بگیرد و سلاح را محدود به دولت کند و کسانی را که در حق معترضان و نیروهای امنیتی دست به ارتکاب جرایم کرده‌اند، به دست عدالت تحویل دهد.

چهار) نخست‌وزیر مکلف باید ملزم شود کابینه ای بدور از سهم‌خواهی احزاب تشکیل دهد و نمایندگی تنوع جامعه در این کابینه لحاظ شود.

پنج) شخصیت‌های متخصص کاربلد و فعالان در زمینه امور دولت در این کابینه مشارکت داده شوند و مشاوری برای نخست‌وزیر جهت تضمین مشارکت مردمی در دولت انتقالی تحت عنوان مشاور نخست‌وزیر در امور خواسته‌های مردمی تعیین شود.

شش) کمیته‌های ویژه سه‌جانبه متشکل از دولت، یونامی و معترضان عراقی تشکیل شود و بر وظایف زیر نظارت داشته باشند: «برگزاری انتخابات، کمیته‌های ویژه حقیقت‌یاب در خصوص کشتار معترضان و نیروهای امنیتی و بازگرداندن امنیت به استان‌های عراق.

محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه جدید در عراق بعد از نزدیک به یک ماه از تعیین او برای تشکیل کابینه شامگاه یکشنبه این هفته از این مأموریت کناره‌گیری کرد. او گفته بود برای تشکیل کابینه مستقل متحمل فشارهای زیادی از سوی احزاب و جناح‌های سیاسی عراق شده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا لیگ قهرمانان آسیا حیدرالعبادی عراق تحولات عراق مشرق محمد توفیق علاوی ائتلاف النصر عراق سازمان ملل متحد حیدر العبادی تشکیل کابینه نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم صهیونیستی/ اسموتریچ: فرماندهان مسئولیت شکست را بپذیرند

 روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» گزارش داد، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) به فرماندهان ارتش این رژیم حمله کرد و آنها را مقصر شکست در عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد.

وی با اشاره به استعفای «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، گفت: هالیوا در استعفانامه خود زیاده‌گویی کرد بدون اینکه مسئولیت شکست را بپذیرد و دلایل این شکست را تشریح کند.

این مقام صهیونیست، درخواست هالیوا برای تشکیل کمیته تحقق درباره دلایل شکست رژیم اشغالگر در عملیات طوفان الاقصی را دخالت نظامیان در امور سیاستمداران دانست و گفت: این موضوع به یک افسر نظامی ارتباطی ندارد.

اسموتریچ به «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز حمله کرد و گفت: هالوی نمی‌تواند جانشین هالیوا را انتخاب کند، زیرا خودش هم بخشی از این شکست است و در این زمینه باید پاسخگو باشد.

اعضای کابینه نتانیاهو در حالی ارتش را مقصر شکست از مقاومت فلسطین اعلام می‌کنند که احزاب مخالف در حمایت از ارتش، کابینه حاکم را مقصر می‌دانند.

رئیس حزب کارگر رژیم صهیونیستی امروز اعلام کرد: بعد از ۲۰۰ روز جنگ (علیه غزه)، اوضاع بدتر شده و حتی ژنرال «یهودا فوکس» (فرمانده شاخه میانی ارتش رژیم صهیونیستی) نیز قصد استعفا دارد.

«میراو میکائیلی» از کابینه نتانیاهو به خاطر مسئولیت گریزی و دفاع نکردن از ژنرال‌های ارتش، انتقاد و اضافه کرد: ژنرال فاکس نه تنها تحت فشار شهرک نشینان، بلکه تحت فشار رهبری سیاسی است.

این مقام صهیونیست، انتقاد رسانه‌های حامی نتانیاهو از متن استعفانامه ژنرال هالیوا را یادآور شد و هدف از این اقدامات را، از بین بردن اعتبار فرماندهان ارتش و در راستای حفظ قدرت کابینه حاکم اعلام کرد.

میکائیلی، ادامه حضور ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو در قدرت را موجب در خطر قرار گرفتن موجودیت (جعلی) رژیم اشغالگر دانست و گفت: نتانیاهو و متحدانش نمی‌توانند این جنگ را به نتیجه برسانند و بعد از گذشت ۲۰۰ روز، هیچ نشانه‌ای از فروپاشی حماس دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: وقت تجدیدنظر است و باید جنگ (علیه غزه) برای زمینه سازی آزادی اسرا پایان یابد.

جنگ علیه غزه به مهمترین عامل تشدید تنش بین سران رژیم اشغالگر تبدیل شده و در حالی که نتانیاهو و متحدانش خواهان تداوم جنگ هستند، مخالفان آنها بر آتش بس برای آزادی اسرای صهیونیست تاکید دارند.

بسیاری از کارشناسان، هدف نتانیاهو از اصرار بر تداوم جنگ را، حفظ حیات سیاسی و فرار از تعقیب قضائی می‌دانند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • بحران ناتمام تل‌آویو
  • ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین 
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم صهیونیستی/ اسموتریچ: فرماندهان مسئولیت شکست را بپذیرند
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم اسرائیل
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق