Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران درباره ابتلا ویروس کرونا به افراد دارای معلولیت گفت: این افراد به هر نحوی آسیب پذیرترین افراد در درون جامعه هستند. ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ اجتماعی تهران نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در این روزها شاهد بروز پدیده جدیدی که به عنوان آنفولانزا از نوع ویروس کرونا در کشور ما در حال انتشار است  و البته با توجه به شیوه تکثیر آن، اکنون بعد از چین بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از آن را داریم این موضوع باتوجه به اهمیت آن، تأکید مجدد توجه همه جانبه در این زمینه و پرهیز از خطرات ناشی از بی توجهی به ارائه اطلاعات درست و کافی به عموم مردم علی الخصوص افراد آسیب پذیرتر جامعه که کانون اصلی تأثیر این غفلت خواهند بود را یادآوری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدام عملی و علمی در این راستا ارائه اطلاعات کافی و آگاهی دهنده باید از جانب مسئولان و دستگاه‌های زیربط صورت بگیرد تا به آحاد جامعه منابع کافی هشدار دهنده با مکانیسم حفظ آرامش عمومی گسترش پیدا کند و سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر همسو‌ با متولی اصلی این قدام یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کمک هم باید در رسیدن به هدف نهایی، یعنی ریشه کنی این بلای ناخواسته و مخرب از هیچ کمکی دریغ نکرده و غفلت نکنند.

نگران کننده ترین موضوع در این زمینه این نکته است که ما با یک قشر عظیم و یک اقلیت بزرگی در جامعه مواجه هستیم به نام افراد دارای معلولیت، خانواده، مراقبین و تیم‌های درمان و توانبخشی آن‌هاست که به علت‌هایی که بیان خواهد شد خطر شیوع بیماری در بین این سه گروه خیلی سریعتر و بیشتر خواهد بود و لزوم توجه بیشتر به آگاه سازی این گروه‌ها را متذکر شده که  اگر کوتاهی و بی توجهی شود چه فاجعه‌ای میتواند به دنبال داشته باشد. در درجه اول نسبت به خود افراد دارای معلولیت باید حساس بود چراکه اینان به هر نحوی آسیب پذیرترین افراد در درون جامعه هستند در این گروه با توجه به ساختار زیستی ، بدنی و گاهاً نیازمندی به مواد غذایی ویژه و داروهای خاص مرتبط با نو و شدت معلولیت خویش به نحوی در شرایط حاد بهداشتی و سلامت در جامعه  نسبت به عموم مردم خطر پذیرترند و آسیب بیشتری به آنان می‌رسد کما اینکه ارتباط تنگاتنگ معلولیت و فقر هم دیگر عامل مهمی است در عدم دسترسی آنان به بهداشت و خدمات سلامت متعارف که موجب می‌شود احتیاطات و توجه لازم را این افراد به علت عدم استطاعت و  فقر مالی امکان تغییرات لازم را برای پیشگیری ازاین موارد نداشته باشند.

همچنین عدم دسترسی به امکانات درمانی وپیشگیری از قبیل درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خاص  به دلیل مناسب نبودن و دسترس ناپذیری این اماکن برایشان حتی در حد نیاز های پایه انسانی مثل سرویس‌های بهداشتی در زمان طولانی انتظار نوبت دهی درمان و...باعث حذف آنان از خدمات اساسی علی الخصوص در این شرایط بحرانی می‌شود که واقعاً احساس خطر باید کرد.گروه دیگری که در این شرایط باید توجه بیشتری به آنان از سوی متولی سلامت کشور صورت پذیرد خانواده‌های افراد دارای معلولیت است. به نحوی باز هم با مشکلات عنوان شده دست به گریبان هستند و اگر این بیماری در یکی از اعضای خانواده حادث بشود به علت نقش مراقبتی و تماس دائمی که با عضو  دارای معلولیت خانواده دارند خیلی سریعتر بیماری گسترش پیدا کرده و این خود بر خطرپذیری این افراد می‌افزاید.

گروه سوم هم تیم توانبخش و مراقبتی هستند که به همان اندازه تیم پزشکی و پرستاری در این بحران با خطر بسیار زیادی مواجه هستند چرا که تماس مستمر این گروه با افراد دارای معلولت در مراحل توانبخشی سرایت بیماری در طرفین بیشتر بوده با این توضیح که معمولاً رشته‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با تداوم بیشتری نسبت به سایر رشته‌های توانبخشی  با افراد دارای معلولیت در ارتباط هستند و نگرانی در این زمینه وقتی تشدید می‌شود که این بیماری در خیلی از این موارد نامشخص و بدون علائم بوده بنابراین ، این گروه هم در خطر بیشتری قرار دارند.

همه این دلایل و عوامل موجب می‌شود تا نسبت به آگاه سازی این سه گروه نسبت به سایر اقشار جامعه به روش‌های مختلف و با بهره گیری از همه تخصص‌ها و ابزارهای ارتباطی اهتمام بیشتری ورزید و از بی توجهی خطر ساز و بحران آفرین در این زمینه پرهیز کرد.

محمدرضا اسدی - نایب رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران و عضو هیئت مدیره مجمع انجمنهای گروه پزشکی کشور

اطلاعیه بهزیستی درباره تمدید مهلت مجوز مراکز تحت پوشش تا تیرماهاعلام تمهیدات بهزیستی برای جبران خسارت مالی تعطیلی اجباری مهدهای کودکهیچ مورد ابتلا به کرونا در مراکز نگهداری بهزیستی وجود ندارد

انتهای پیام/

R1491/P/S2,25/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سازمان بهزیستی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی افراد دارای معلولیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۳۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای سلامت همه اقشار جامعه

به گزارش روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در آیین آغاز به کار هفته سلامت که در بوستان لاله برگزار شد،گفت: در سال جاری برای همه اقشار مختلف جامعه از سوی شهرداری برنامه خاص تدارک دیده شده است و هیچ گروه و قشر جمعیتی نیست که از برنامه‌های تدارک دیده شده بی نصیب بماند. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: فقط با یک اندیشه و ذهن و فکر مثبت اگر بگوییم و بخواهیم می‌توانیم حال خوب را بسازیم.

حسین فرشیدی با بیان اینکه مردم وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند اظهار داشت: ما در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند. برنامه‌هایی که می‌تواند ما را سالم نگه دارد اجرای آن سخت است. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه چند نکته می‌تواند منجر به حفظ سلامتی شود، بیان داشت: داشتن تغذیه مناسب، فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از ان و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند. 

فرشیدی به برخی عادت‌های غلط غذایی و مضرات این عادت‌ها اشاره کرد و گفت: مصرف شکر در ایران سه و نیم برابر نرخ جهانی و مصرف نمک ما ۴ برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود. 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در یک دهه گذشته و خصوصا در دو‌سال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک شده با برنامه‌های فرهنگی انجام شده است گفت: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس دار در دستور کار قرار دارد. این نان دیابت و سرطان و فشار خون را کاهش می‌دهد. اکنون هزار و ۸۰۰ نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند. 

گفتنی است نمایشگاه هفته سلامت با شعار حال خوب ساختنی است در فضایی به وسعت ۵ هزار متر مربع و ۸۰ غرفه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذیرای بازدید کنندگان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • کارکنان سازمان فرهنگی سربازان مقابله با هجمه فرهنگی هستند
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری
  • پیگیری جدی برای جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن کودکان
  • ۶۷ هزار نفر مستمری بگیر زیر پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی
  • ازدواج، آسیب‌ها و راه‌حل‌ها در دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد
  • اهدای پنج دستگاه ویلچر به افراد دارای معلولیت
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری از فروردین ماه امسال
  • برنامه ریزی برای سلامت همه اقشار جامعه
  • گسترش خدمات بهداشتی سطح یک در کیش