Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارسینه؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در شبکه خبر با اشاره به برگزاری ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار داشت: در این جلسه مواردی به تصویب رسید؛ اولین مصوبه تصویب طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا بود که این طرح با همکاری سازمان بسیج، هلال احمر و سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان نظام‌پزشکی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این طرح یکی از طرح‌های موفقی است که در آن موارد آلوده به ویروس را تشخیص می‌دهیم، آن‌ها را جدا کرده و ایزوله می‌کنیم. خوشبختانه در جلسه دیروز سازمان جهانی بهداشت این موضوع مورد تأئید واقع شد و اعلام شد که این طرح شاید یکی از طرح‌های موفق در سطح دنیا باشد و با توجه به اجرای طرح‌های قبلی داشتیم، در کوتاه کردن این موضوع در کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال جاری، گفت: از مردم خواهش می‌کنم این را فرصتی برای حرکت به سمت شهر‌های دیگر تلقی نکنند، بلکه مردم باید در خانه مانده و این موضوع را جدی بگیرند. اینکه می‌گوییم کرونا از آنفلوانزا خطرناک‌تر نیست، از سوی دیگر باید گفت که سرایت کرونا بالاتر است و باید این موضوع را جدی بگیریم.

نمکی اضافه کرد: وزیر راه در این جلسه گزارشی ارائه کرد که تعداد زیادی از پلاک‌های خودرو آلودگی را با خود به نقاط دیگر بردند؛ در نتیجه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نباید با افزایش سفر‌ها همراه باشد.

وزیر بهداشت گفت: امسال سال استثنایی است و اگر استثنایی برخورد کنیم، می‌توانیم با این بیماری مقابله کرده و در غیر این صورت مدت طولانی‌تری با آن روبه‌رو می‌شویم.

وی از به تعویق افتادن کنکور کارشناسی ارشد و دکترا خبر داد و گفت: زمان برگزاری این کنکور‌ها بعداً توسط وزارت بهداشت و وزارت علوم اعلام می‌شود.

نمکی با اشاره به اینکه تشدید کنترل ایاب و ذهاب‌ها در مناطق مختلف با کمک استانداری‌ها، بسیج و سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود، گفت:‌در ورودی و خروجی شهر‌ها اگر به موارد مشکوکی پی ببریم، حتماً آن‌ها را به قرنطینه برده و ۱۴ روز در آنجا نگهداری می‌کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: قرار شد برای افرادی که دچار ویروس کرونا هستند، اما علائم خود را کتمان می‌کنند، یا شخصیت‌های حقوقی یا حقیقی این موضوع را کتمان کنند برای آن‌ها جرائمی تعیین شود و قرار شد کارگروهی تشکیل شده و گزارشی ارائه دهد.

وی با اشاره به تأثیر بیماری کرونا بر صنعت گردشگری، افزود: با توجه به افت درآمد گردشگری و اینکه نیاز داریم افرادی که بعد از مرخص شدن از بیمارستان تا کسب اطمینان لازم از سلامت آن‌ها به خانه مراجعه نکنند، فضای بینابینی درنظر بگیریم که هتل‌ها و مراکز گردشگری استان‌ها تعیین شده‌اند و بخش خصوصی با ما همکاری می‌کند و این مراکز به عنوان مراکز پشتیبانی حمایتی بیمارستان‌ها هستند.

وی با اشاره به مصوبات دیگر ستاد ملی مبارزه با کرونا، ابراز داشت: اولویت استخدام پرستاران و تبدیل وضعیت آن‌ها برای پرستاران، پیراپزشکان و پزشکان داوطلبانی که در بخش بیماران کرونایی فعالیت کنند، از دیگر مصوبات بود.

نمکی متذکر شد: مصوب شد تا دولت الکترونیک مورد توجه قرار گیرد تا ایاب و ذهاب را به حداقل برسانیم؛ ضمن اینکه جلسات ستاد ملی کرونا نیز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت پمپ‌بنزین‌ها، یادآور شد: قرار شد نظارت بیشتری به پمپ‌بنزین‌ها صورت گیرد، با توجه به اینکه یک پمپ‌بنزین می‌تواند روزانه ۸ هزار نفر با ویروس کرونا مبتلا کند؛ در نتیجه قرار شد افراد متصدی در پمپ‌بنزین‌ها اضافه شده و از طرف دیگر، استفاده از پول نیز در چرخه خودرو‌های مسافرکش و تاکسی‌ها تبدیل به سامانه دیگری شود تا اسکناسی رد و بدل نشود.

وی با اشاره به طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا، بیان داشت: با توجه به برگزاری جلسه شب گذشته با مراکز بسیج در نقاط مختلف کشور، قرار شد از سه منطقه با آلودگی بالا شامل اصفهان، قم و گیلان این طرح به صورت پایلوت از امروز اجرا شود.

وی افزود: البته راهکار ما ورود به درب منازل مردم نیست. با توجه به اینکه ابزار پرونده الکترونیک سلامت و امکانات دیجیتالی و تلفن داریم، دلیلی بر رفتن به درب منازل مردم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ما با شیوه خوداظهاری و پرسش و پاسخ از طریق سامانه و تلفن موارد مشکوک به بیماری را در پرونده الکترونیک و مراکز خود ثبت می‌کنیم؛ ضمن اینکه مراقبین سلامت و بهورزان در کنار بسیج جامعه پزشکی و سازمان‌های مردم‌نهاد این موارد را به پزشک مرکز گزارش می‌دهند و افراد یاد شده به مرکز دعوت شده و مورد معاینه قرار می‌گیرند.

نمکی افزود: در صورتی که افراد مراجعه شده به مراکز نیاز به مراکز ارجاع بالاتر داشته باشند به این مراکز معرفی شده و همه امکانات دارویی نیز برای این بیماران درنظر گرفته‌ایم. البته اگر افراد یاد شده نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند، با آن‌ها تماس گرفته و در صورت وجود نشانه‌های حادتر، آن‌ها به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در همین زمان در محدوده جغرافیایی این طرح، ضدعفونی کردن محل، خودداری از تجمعات و تذکر به افراد آن منطقه و آموزش‌های محلی نیز انجام می‌گیرد، ضمن اینکه موارد استثنایی که فرد قادر به جابجایی نیست یا فرد آلوده‌ای در خانواده‌ای وجود دارد که امکان نقل و انتقال آن نباشد، همکاران ما با لباس‌های مخصوص به این منازل مراجعه کرده و فرد را به بیمارستان انتقال می‌دهد.

وی ادامه داد: هدف از این طرح این است که در سه نقطه آلوده تا دو سه روز آینده خانواده‌ای وجود نداشته باشد که در آن بیماری باشد و ما می‌خواهیم از این طریق مردم از اضطراب رها شوند، ضمن اینکه همه بیماران را شناسایی کنیم.

نمکی ادامه داد: اعتقاد داریم این طرح مانند طرح بسیج ملی فشار خون موفق خواهد شد، چرا که در آن طرح ما ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را با همین مکانیسم مورد سنجش قرار دادیم که از این میان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد جدید شناسایی شد و اکنون این تعداد را تحت کنترل داریم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کرونا تعطیلی مدارس و دانشگاه ها پارسی خبر وزیر بهداشت پمپ بنزین قرار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۵۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کثیرالسفر چگونه باید روزه بگیرد؟

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که تقدیم نگاه شما می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: «مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ اَلْقَدْرِ عِنْدَ فُطُورِهِ وَ عِنْدَ سُحُورِهِ کَانَ فِیمَا بَیْنَهُمَا کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ تَعَالَی/ کسی که سوره قدر را در هنگام افطار و سحر بخواند مانند کسی است که در این فاصله در راه خدا بخون خود غلتیده باشد»؛ و أما احکام.

بسیاری از سؤالات پیرامون مسافرت در ماه مبارک رمضان است که روزه انسان در مسافرت چه خواهد شد.

در قدیم مسافرت‌ها زیاد نبود؛ اما امروزه اگر خروجی شهر‌ها را در ایام ماه مبارک رمضان مشاهده کنیم، متوجه ورود و خروج زیاد و حجم بالای مسافر خواهیم شد.

مسافرت در این ماه گاهی ضروری است؛ اما گاهی ضروری هم نیست که در این صورت، هرچند ضرورت هم نداشته باشد و بی جهت و بی دلیل باشد، این مسافرت، گناه نیست؛ اما مکروه است؛ ولی سفر‌های ضروری همانند سفر‌های شغلی نه گناه است و نه مکروه.

مسئله دیگر مربوط به عزیزانی است که کثیرالسفر هستند.

کثیرالسفر به کسی می‌گویند که زیاد سفر می‌کند و مستمرا سفر دارد؛ همانند راننده‌های برون شهری اتوبوس، ماشین سنگین باربری، راننده سواری مسافرکش برون شهری و همچنین مشاغلی که خارج از وطن است؛ همانند کسانی که هر روز باید از تهران به کرج یا از کرج به قم یا از شهری به شهر دیگری برای کار بروند.

حال سؤال اینجاست که چند روز باید رفت و آمد داشته باشند تا کثیرالسفر به حساب بیایند که به صورت خلاصه باید گفت که هر هفته حداقل باید رفت و آمد شغلی داشته باشند و مستمر باشد؛ اینجور افراد نمازشان شکسته نیست و باید تمام بخوانند و روزه خود را باید در ماه مبارک رمضان بگیرند و به اینها کثیرالسفر می‌گویند؛ البته نکات ریز و دقیقی در فتاوای مراجع عظام تقلید وجود دارد که گاهی در این نکات ریز و دقیق، نظراتشان متفاوت است؛ لذا توصیه می‌شود که هر شخصی در این مسئله به فتوای مرجع تقلید خود مراجعه کند.

به عنوان مثال یکی از سؤال‌ها این است که کثیرالسفر، چند روز در هفته لازم است سفر برون شهری داشته باشد؟ که برخی از مراجع می‌فرمایند سه روز؛ برخی می‌فرمایند کمتر از سه روز هم باشد و حتی هفته‌ای یک روز هم باشد کافی است که شخص حتما باید به رساله مرجع تقلید خود مراجعه کند تا نظر مرجع تقلید خود را به دست آورد.

اما افراد عادی؛ یعنی کسانی که سفر شغلی ندارند، اگر بعد از اذان ظهر از وطن خارج شوند، روزه آنان درست است و اگر قبل از اذان ظهر بیرون بروند و اذان ظهر را در جاده باشند، روزه آنان درست نیست؛ چراکه مسافر شده است.

البته اگر مسافر قبل از اذان ظهر از شهر خود خارج شده و بتواند قبل از اذان ظهر به جایی برسد که قصد ماندن ۱۰ روز را داشته باشد، می‌تواند روزه آن روز خود را ادامه دهد و یا کسی که مثلا با هواپیما از تهران که وطن اوست به مشهد می‌رود و مجدد قبل از اذان ظهر به تهران برمی گردد که روزه او درست خواهد بود؛ چون قبل از اذان ظهر برگشته است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

منبع: خبرگزاری حوزه

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • مراکز تفریحی و گردشگری نصف‌جهان ۱۳ فروردین تعطیل است/ایجاد دومین کمپ گردشگری در شرق اصفهان
  • مراکز تفریحی و گردشگری نصف‌جهان ۱۳فروردین تعطیل است/ ایجاد دومین کمپ گردشگری در شرق اصفهان
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • راه اندازی پویش خانه دوست کجاست در شهرستان زارچ
  • ترویج فرهنگ افطاری ساده در پویش خانه دوست کجاست
  • کثیرالسفر چگونه باید روزه بگیرد؟
  • مدارس و ادارات دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ تعطیل می‌شوند؟
  • تعطیلی مدارس و ادارات دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳؟!
  • مدارس و ادارات ۱۴ فروردین تعطیل است؟
  • مدارس و ادارات دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ تعطیل است؟