Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه- خبرگزاری مهر، سمیرا خباز: پیامی در فضای مجازی از درختکاری در یک مسجد، حوالی شهرک واوان به دستم می‌رسد، یک نکته در این پیام توجهم را جلب می‌کند، این مسجد دفتر محیط زیست دارد.

کنجکاو می‌شوم که از مسجدی که به فکر راه‌اندازی دفتر محیط زیست افتاده است بیشتر بدانم و اینکه چطور در روز درختکاری فعال شده و از میان این‌همه گونه گیاهی به سراغ کاشت زیتون رفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها سوالات ذهنم از طرح درختکاری در یک مسجد در حواشی تهران بود، اما وقتی با امام جماعت مسجد صحبت کردم، حیرتم از کارآیی یک مسجد کوچک بیشتر شد.

حجت الاسلام سید حسین موسوی به نخستین تماسم با وجود مشغله بسیار به گرمی پاسخ می‌دهد. جویای طرح درختکاری‌شان می‌شوم اما افق‌های روشن‌تری را پیش رویم باز می‌کند.

وی در ابتدای گفت‌وگویمان از طرفیت جامعه‌سازی مسجد می‌گوید و تاکید می‌کند رسالت ما در مسجد نباید تنها به برگزاری نماز جماعت و پرداختن به مناسک عبادی محدود شود.

بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، فعالیت‌های فرا مذهبی‌مان را آغاز کردیم

این روحانی جوان که کارکرد مسجد را فرانماز می‌خواند و توضیح می‌دهد که بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، مسجد حضرت موسی ابن جعفر علیه اسلام و جوانان هیات یا مهدی که در همین مسجد رشد و نمو داشته‌اند و فعالیت‌های فرامذهبی را آغاز کرده‌اند.

وی هیات و مسجد را دانشگاه امام حسین می‌داند که با تربیت جوانان انقلابی و امام حسینی در مسائلی همچون خدمات اجتماعی وارد می‌شوند.

راه‌اندازی اتاق پسماند و درآمد میلیونی آن ظرف چند ماه

این روحانی از راه‌اندازی اتاق پسماند مسجد از مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: هیئتی ها و مسجدی‌ها باید خط مقدم تامین سلامت جامعه باشند و حتی لازم است به فکر آیندگان هم باشند.

وی عملکرد اتاق پسماند مسجد را این طور شرح می‌دهد که بخشی در مسجد را برای مدیریت و جمع‌آوری پسماند خشک در نظر گرفتیم و به مردم اعلام کردیم که پسماند قابل بازیافتشان را به مسجد تحویل دهند، به این ترتیب هم کسب درآمدی برای مسجد می‌شد و هم جلوی اسراف و تخریب محیط زیست را می‌گرفتیم.

حجت الاسلام موسوی از درآمد ۷ میلیونی حاصل از این فعالیت مردمی خبر می‌دهد و پیش بینی می‌کند درآمد حاصل از این طرح به حدود ۳۰ میلیون هم برسد.

این روحانی جوان به فتوای ۸ تن از مراجع عظام به لزوم تفکیک پسماند هم اشاره می‌کند و از نگاه دینی به آن تاکید می‌کند.

مسجدی‌ها پرچمدار حفظ محیط زیست شوند

وی معتقد است: تمام مساجد و هیئت ها باید پرچمدار محیط زیست شوند، و از آنجایی که پسماند یکی از مصادیق تخریب محیط زیست است باید به آن ورود می‌کردیم.

این روحانی فعال از اجرای طرح درختکاری و افتتاح اتاق مستقل محیط زیست در مسجدشان که قرار است امروز اتفاق بیفتد خبر می‌دهد و می‌گوید: قرار است امروز به صورت متمرکز در مجتمع‌های محل، خانه‌های شخصی و معابر محله به عدد یاران امام مهدی (عج) ۳۱۳ اصله درخت زیتون بکاریم.

وی ادامه می‌دهد: این ابتدای راه درختکاری ما در واوان است و بنای کاشت ۵ هزار نهال زیتون را داریم، زیتون را انتخاب کردیم چون زیتون میوه قرآنی است و ۱۲ ماه سال سبز است.

امام‌جماعت مسجد موسی ابن جعفر از همراهی یک باغبان برای حفظ درختان زیتون در منطقه سخن می‌گوید و بیان می‌کند: قرار است یک نفر در اتاق محیط زیست مسجد مسئول نهال‌های زیتون باشد، چون برای این درختان یک برنامه کارآفرینی داریم.

ظرف سه سال آینده زیتون‌ها به مرحله فرآوری و اشتغالزایی می‌رسند

وی ادامه می‌دهد: پیش بینی می‌کنم تا سه سال آینده که درختان زیتون به بار نشیند بتوانیم با فرآوری آنها در مسجد یک طرح اشتغالزایی دیگر ایجاد کنیم. یعنی با جمع‌آوری میوه‌های زیتون از مردم محل و فرآوری آن بخشی از سود حاصل از فروش آن صرف هزینه‌های جاری و امور خیریه و یک سوم آن به مردم محل بازگردانده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی به بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان اشاره می‌کند و می‌گوید: ایشان این طور توضیح دادن که برای محقق شدن اهداف گام دوم انقلاب، لایه‌های میانی جامعه و سرمایه‌های انسانی را به کار گیریم و آنها را پای کار آرمان‌ها و برنامه‌های آتی کشور بیاوریم.

وی در ادامه توضیح داد: لایه میانی جامعه به گفته حضرت آقا بچه‌های مسجدی و هیئتی‌ها هستند که با حرکت‌های اجتماعی عدالت‌محور زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی هستند و تمدن نوین اسلامی را پایه‌ریزی می‌کنند.

تکرار ۱۰ ساله عمل درختکاری از سوی رهبری پیام دارد

این روحانی جوان عرصه محیط زیست را عرصه‌ای بکر برای فعالیت مساجد و هیئت ها می‌داند و به درختکاری ده سال حضرت آقا اشاره می‌کند و می‌گوید: رهبری با تکرار ده ساله این حرکت با زبان عمل به زبان عملی به ما می‌گویند که به سمت حرکت‌های محیط زیستی برویم.

وی به روایات ائمه اطهار در زمینه درختکاری هم می‌پردازد و بیان می‌کند که بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام کاشت درخت از ۶ عمل موثری است که باقیات و صالحات محسوب می‌شود.

حجت الاسلام موسوی از کارهای جهادی جوانان مسجد در جریان سیل گلستان و زلزله کرمانشاه می‌گوید از کارآفرینی‌های آنها برای روستاییان و حتی ساخت ۵ واحد مسکونی و ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام اما اینها تمام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و زیربنایی مسجد کوچکشان نیست، آنها در محله خودشان فروشگاهی برای عرضه کالاهای ایرانی دست و پا کرده‌اند تا به اعتقاداتش راهی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را هموار کرده باشند.

ایجاد اشتغال برای فقرای محله

وی از اجرای طرحی برای اشتغالزایی محرومان محله هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: زمستان امسال در مسجد اعلام کردیم که دیگر مردم به هیچ و فقیری در واوان کمک نقدی نکنند، چون شرایط اشتغال آنها در پروژه‌ای برای گوهر تراشی فراهم شده است. به این ترتیب جز افراد زمین گیر و ناتوان با اجرای طرح آموزش گوهر تراشی و ایجاد کارگاه‌های خانگی هیچ‌کس در این محله بیکار نخواهد بود.

اینها بخش کوچکی از فعالیت‌های این مسجد است و نشانی از ظرفیت‌های پنهان و دیده نشده مساجد دارد.

کد خبر 4870777

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب سید حسن موسوی مسجد درختکاری ویروس کرونا شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران آموزش مکمل شهر تهران آلودگی هوا تعزیرات حکومتی دستگیری سارق تعطیلی مدارس محسن هاشمی احتکار محسن حاجی میرزایی آتش نشانی حجت الاسلام محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی

 احمدرضا متألهی شهردار اردکان با بیان اینکه آموزش شهروندی و افزایش آگاهی در مورد تفکیک و دفع صحیح زباله‌های شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است اظهار داشت: پسماند‌ها و زباله‌ها از موادی هستند که می‌توانند آسیب‌های جدی به محیط زیست و منابع طبیعی موجود وارد کنند؛ که یکی از وظایف شهرداری‌ها درحوزه خدمات شهری، به کارگیری روش‌های مختلف مدیریت پسماند‌های شهری است که از سال گذشته طرح آموزش شهروندی و چهره به چهره درخصوص تفکیک زباله از مبداء در دستور کار ما قرار گرفت.

اوبا اشاره به اینکه شهروندان اردکانی همراهی و مشارکت قابل تحسینی در این طرح داشته اند افزود: بدون شک مشارکت مردم در تفکیک زباله از مبداء می‌تواند به ایجاد فرهنگ بازیافت و حفاظت از محیط زیست در جامعه کمک کند، اجرای این طرح در اردکان موفقیت چشمگیری داشته که جا دارد از مشارکت جدی و استقبال خوب شهروندان اردکانی در این طرح قدردانی نمایم.

شهردار اردکان به تعداد خانوار‌های آموزش دیده شده اشاره کرد و افزود: از ابتدای این طرح تاکنون در ۲۰ منطقه سه و ۶۰۰ خانوار در شهرک ریحانه النبی (ص)، امام هادی (ع)، شهرک ولی عصر (عج)، شهرک آزادگان، شهرک انقلاب، شهرک ۹۰ دستگاه، شهرک ۱۵ خرداد، شهرک فجر، شهرک قائم و مسکن مهر، محله شریف آباد، محله چرخاب، محله تیران، محله کوشکنو، شهرک گلنوش، محله علی بیک، محله قملاق، قلعه سیف و کچیب آموزش‌های لازم را دیده اند؛ که آموزش چهره به چهره خانوار‌ها با حضور آموزش یاران شهرداری در مناطق مختلف اردکان همچنان ادامه دارد.

اوگفت: حفظ محیط زیست، اصلاح الگوی اخلاق شهروندی، ترویج مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و ارتقاء آگاهی از حقوق و وظایف شهروندی از جمله اهداف این طرح بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اشغالگران به مناسبت عید یهودیان حرم ابراهیمی را بستند
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • تعرض ۴۲۰ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی در دومین روز عید پسح
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان
  • روز۲۰۰ طوفان‌الاقصی|آتش‌سوزی در شهرک صهیونیست به دنبال حمله موشکی/ هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها
  • احداث چند شهرک صنعتی در باوی
  • تعرض ۲۱۹ شهرک‌ نشین صهیونیست به مسجد الاقصی
  • تعرض ۲۱۹ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی
  • قابی خاطره انگیز از اردوی مذهبی و تفریحی نوجوانان در شهرک شهید کلاهدوز آزادشهر