Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:44:37 GMT

یک روانشناس: اضطراب ناشی از کرونا مدیریت شود

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۶۷۹۷

یک روانشناس: اضطراب ناشی از کرونا مدیریت شود

سید محمد موسوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیستم روانی هر فردی یک سیستم هوشمند است و هر گونه که با آن رفتار کنیم به همان صورت واکنش نشان می هد.

وی ادامه داد: اگر به این سیستم حرمت بگذاریم و او را توانمند، با وقار و وفادار تصور کنیم او نیز همانگونه برخورد خواهد کرد و تا پای جان وفادار خواهد ماند و به هیچ دشمن و مهاجمی باج نخواهد داد و نه تنها خودش را بلکه سیستم جسمی را نیز تقویت و به عنوان یک کل واحد در مقابل هرگونه ترس یا تهدید و اضطراب و فشار روانی، مقاومت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تعریف سیستم روانی توضیح داد: این سیستم شبیه مثلث است که متشکل از افکار، احساس و رفتار بوده که راس این مثلث افکار قرار دارد چرا که در بیشتر موارد نقطه شروع فعالیت روان از افکار فرد است.

موسوی با ذکر اینکه باید تفاوت ترس و اضطراب را شناخت، ادامه داد: ترس یعنی واکنش طبیعی به یک عامل آسیب رسان شامل فرد، شی، بیماری، احساس در معرض آسیب بودن‌ وغیره و منبع ترس همیشه یک موضوع واقعی بوده مثل ترس از ویروس کرونا که یک واقعیت آسیب رسان است.

این روانشناس اضافه کرد: اما آنچه بیشتر سبب فشار روانی و اضطراب (استرس) افراد می شود ترس از موضوعات واقعی (ویروس کرونا) نیست، بلکه تصویرسازی ذهنی ناشی از پیش بینی آسیب های احتمالی در آینده است.

وی گفت: این ترس نظیر تصور بیماری، مرگ و یا آسیب جسمی ناشی از ویروس کرونا است، چیزی که هنوز برای بیشتر افراد جامعه اتفاق نیفتاده اما افراد بارها و بارها در مثلث روان و به ویژه ضلع افکار، آن را تصویر سازی و مرور ذهنی می کنند در نتیجه این افکار منفی و اضطرابی، احساسات و رفتارهای ما نیز منفی و خارج از کنترل و در واقع قبل از هیچ مقاومت و مبارزه ای تسلیم می شویم.

موسوی معتقد است: ضمن رعایت جدی تمامی مواردتوصیه شده توسط پزشکان، پرستاران، محققان و متخصصان در خصوص پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا، برای کنترل افکار منفی و اضطرابی چند راه حل ساده اما کارآمد وجود دارد.

وی از جمله این راهکارها را شمارش سریع و صحیح و معکوس مثلا از ۵۰ به قبل، خواندن شعر، و یا آواز مورد علاقه، گفتن ذکر یا صلوات مکرر، بستن یک کش نازک مثل مچ بند روی مچ و کشیدن و رها کردن آن با ضربه به ناحیه داخلی مچ که با این کار مرکز درد در مغز ما فعال می شود و با فعال شدن مرکز درد سایر افکار منفی از جمله افکار اضطرابی از یاد می روند.

وی با تاکید بر اینکه این موارد نه سرگرمی و بازی بلکه روش های درمانی پیشگیری از افکار اضطراب انگیز هستند، افزود: همانگونه که علیرغم میل باطنی و با بی حوصلگی تن به دارو درمانی و جراحی برای دردهای جسمی می دهیم باید برای درمان و پیشگیری از استرس ناشی از کرونا علیرغم میل باطنی این راهکارها را بکار بگیریم.

موسوی در خصوص پیشگیری از اضطراب کودکان نیز تنها کار لازم و پر اهمیت را رعایت نکات بهداشتی عنوان کرد و گفت: از بیان مرگ و میر و تبعات منفی و ترسناک ناشی از بیماری کرونا در حضور بچه ها به هیچوجه نباید صحبت شود.

به عقیده وی، همانگونه که این بیماری مسری است، آرامش و مدیریت شرایط سخت نیز می تواند به دیگران سرایت کرد ه و این سرایت نوعی سرایت مثبت شود.

ویروس کروناکه رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند. 

در حال حاضر آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در استان ایلام ۱۱ نفر است و ۱۰ بیمار مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام بستری و قرنطینه هستند.

برچسب‌ها کرونا ستاد پیشگیری استان ایلام انجمن روان شناسی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ستاد پیشگیری استان ایلام کرونا ستاد پیشگیری استان ایلام ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۶۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه مهار اضطراب در آزمون سراسری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • پیام تبریک روز روانشناس ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری روز مشاور
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • راه مهار اضطراب در آزمون سراسری
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • مدیریت اضطراب دانش آموزان کنکوری
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم