Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم اسدی بیدمشکی؛ در دو هفته‌ گذشته، خبر تهیه یک پیش‌نویس از سوی سناتورهای آمریکایی برای رسیدن به توافقی جامع میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی منتشر شد. این طرح که به جز ایران، پای کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را هم وسط می‌کشد، موضوع تکراری هسته‌ای، بمب اتم و غنی‌سازی را با نِقابی دیگر به عرصه سیاست آورده است، تا جایی که رابرت منندز سناتور آمریکایی اظهار کرده است اگر توافق حاصل از طرح یاد شده عملی شود، شایسته دریافت جایزه صلح نوبل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باشگاه خبرنگاران جوان در این گفت‌و‌گو، گوشه‌هایی از این اتفاق جدید سیاست بین‌الملل را با شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تحلیل کرده است:

اتهام ساخت بمب هسته‌ای به ایران، نشان از درک نکردن محوریت ولایت فقیه در این کشور است/ جمهوری اسلامی نیازی به سلاح کشتار جمعی ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: سناتورهای ایالات متحده با ارائه کردن این طرح، مسئله غنی‌سازی و دسترسی صلح آمیز ایران به انرژی هسته‌ای را که موضوعی تکراری در چندین سال اخیر است، پیش کشیده‌اند؛ چه تحلیلی برای بیان مسائل تکراری از سوی مقامات آمریکایی دارید؟ 

برزگر: از دید برخی کشورهای خارجی مانند آمریکا، ایران در پی دستیابی به بمب هسته‌ای است، اما جمهوری اسلامی به دستور مقام معظم رهبری و منع و محدودیت فقهی در ساخت بمب هسته‌ای، دست خود را بسته می‌بیند. وقتی آمریکایی‌ها و همراهانش ایران را متهم به ساخت این بمب می‌کنند، یا ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران را نمی‌شناسند و یا در بحث‌های سیاسیشان، محوریت ولایت فقیه ما را درک نکرده‌اند. وقتی مقام معظم رهبری به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی دستور می‌دهند که ساخت بمب هسته‌ای حرام است، اطاعت این امر برای همه ارکان نظام واجب است؛ چراکه از نظر اسلامی و ساختار حکومتی جمهوری اسلامی، انجام ندادن دستور مذکور، نافرمانی از ساختار و نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه به شمار می‌رود.

اگر رهبری محدودیت فقهی این مسئله را لغو می‌کردند، آن وقت جهان می‌دید که ایران هم مانند کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خودش را انجام می‌داد. البته این به معنای ناتوانی ایران نیست، زیرا ایران توانایی و دانش هسته‌ای را دارد و هم بهتر می‌تواند این کار را انجام دهد، اما جمهوری اسلامی نیازی به سلاح کشتار جمعی ندارد. کشور ما برای غنی‌سازی اورانیوم به این دانش نیاز داریم تا در عصر حاضر به تکنولوژی پیشرفته (High Technology) دست پیدا کنیم. عصر حاضر پس از انقلاب‌های کشاورزی و صنعتی، عصر تکنولوژی پیشرفته است که در سه شاخه هسته‌ای، هوش‌مصنوعی و فضا تقسیم می‌شود و موضوع هسته‌ای شامل ۳ مبحث بسیار مهم غنی‌سازی اورانیوم، آب سنگین و لیزر است. غنی‌سازی اورانیوم زیر ۹۵ درصد کاربرد علمی دارد؛ از این حوزه می‌توان در تولید علم و کالا با هزینه کمتر و بهره‌وری بالاتر استفاده کرد. اگر تکنولوژی پیشرفته در کشوری توسعه پیدا کند، حتماً شهروندانش بهتر می‌توانند از خدمات بهره ببرند.

طرح توافق جدید از سوی آمریکا در جهت یکه‌تازی این کشور است/ برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در مسیر خدمت به شهروندانش است/ اتهام زنی به ایران، توهم توطئه آمریکایی

مطرح کردن توافقنامه جدید به جای برجام از سوی آمریکا در جهت یکه‌تازی این کشور است. ایالات متحده نمی‌خواهد کشورهای دیگر جهان مانند ایران که خودشان بحث غنی‌سازی اورانیوم، ارسال ماهواره به فضا و هوش مصنوعی را بومی سازی کرده‌اند، پیشرفت کنند؛ به همین دلیل آمریکا در منطقه و دنیا با به راه انداختن ایران هراسی، جمهوری اسلامی را متهم به تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای کرده است. آنها اظهار می‌کنند می‌خواهیم ایران را در دسترسی به بمب هسته‌ای محدود کنیم و به همین دلیل جمهوری اسلامی را مجبور خواهیم کرد پشت میز مذاکره بنشیند. ایالات متحده با طراحی برجامی دیگر، چنین مسائلی را مطرح می‌کند؛ در حالیکه جمهوری اسلامی ایران پیش از آنکه آمریکا حرفی بزند و نه به خاطر ترس از این کشور، بلکه بر اساس فتوای رهبری از ساخت سلاح هسته‌ای منع شده است.

ایران به دنبال برنامه هسته‌ای در زمینه صلح آمیز در مسیر خدمت بهتر به شهروندانش است و حاضر به انتقال  تجربه و اندوخته‌اش به کشورهای آزاده است. آمریکا خود اولین استفاده کننده از بمب هسته‌ای بود که هیروشیما را بمباران کرد، آن خوی خصمانه و شیطانی‌اش را در جهان نشان داد و اکنون هم با توهم توطئه، جمهوری اسلامی را هم دنبال کننده ساخت بمب هسته‌ای می‌داند.

آمریکا در تلاش برای تغییر ترکیب اعضای توافق هسته‌ای است

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از تفاوت‌های این طرح جدید، تغییر در اعضای آن است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم به عنوان عضو توافقنامه مطرح شده‌اند. این مسئله چه نتیجه‌ای در برخواهد داشت؟

برزگر: آمریکایی‌ها حرف و حدیث بسیاری می‌زنند، مثلاً بحث معامله بزرگ قرن را مطرح می‌کنند و دنیا را برای خودشان به گونه دیگری تقسیم می‌کنند. قرار نیست هر چه سناریویی که سناتورهای آمریکایی مطرح می‌کنند، در منطقه اجرا شود و همین مقابله جمهوری اسلامی با طرح‌های ایالات متحده حرصشان را درآورده است. اگر ایران در برابر یکه‌تازی آمریکا در منطقه مقابله نکرده بود، آنها برنامه‌هایشان را در منطقه پیاده کرده بودند. دورانی داعش را آوردند و پیشتر هم طالبان را موجودیت بخشیدند که اکنون با این گروه هم صلح کردند. اگر ایران هم قرار بود طرح‌های سناتورهای آمریکایی را قبول کند، اتفاقات دیگری می‌افتاد.

پیش از این بحث برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با تروئیکای اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان دنبال می‌شد، پس از مدتی آمریکا هم جزو این مذاکره کنندگان آمد و سپس چین و روسیه هم وارد شدند. شیطنت‌های آمریکا می‌خواهد به سمت تغییر این ترکیب برود و غیر از برنامه‌های هسته‌ای، موضوع‌های دیگر را وارد محور مذاکرات کند. اگر ایالات متحده بخواهد ترکیب برنامه را بر هم بزند، تیم اعضا را بیشتر کند و برای نمونه عربستان و کشورهای دیگر را هم بیاورد، آیا ایران حاضر است پای میز مذاکره بیاید؟ جمهوری اسلامی حاضر نیست وارد این‌گونه مذاکره‌ها شود.به علاوه اگر کشورهای اروپایی و عضو برجام بتوانند آمریکا را فقط در زمینه برنامه‌های هسته‌ای و در قالب برجام متقاعد به بازگشت پای میز مذاکره کنند، آنگاه می‌توان حرف‌هایی از مذاکره با جمهوری اسلامی بر زبان آورد.

دنباله روی سیاست‌های آمریکا نیستیم/ امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس را امنیت ایران می‌دانیم

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما درباره چگونگی مقابله سیاست خارجی کشور با این طرح چیست؟

برزگر: چهل سال است آمریکایی‌ها حرف‌ها و طرح‌های مختلفی را مطرح می‌کنند و اگر قرار بود جمهوری اسلامی ایران با این حرف‌ها از کوره در برود، به مشکل برمی‌خورد. ما دنباله روی سیاست‌های آمریکا نیستیم. در رخداد برخورد موشک‌های سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به کشورهای منطقه ثابت شد که ایالات متحده توان دفاع از خودش را ندارد. آنگاه این کشور چطور می‌تواند در برابر اتفاقات آینده منطقه از کشورهای عربی دفاع کند؟ آمریکا به دنبال منافع ملی خودش و به دنبال دوشیدن گاو شیرده عربستان است. کشورهای عربی باید بفهمند جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در منطقه است که می‌تواند منافع ملی آنها را حفظ کند و این مهم در تاریخ اثبات شده است.

ما امنیت و حفظ آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس را امنیت کشور خودمان می‌دانیم. ایران در بیرون راندن داعش از سوریه، عراق و مناطق مختلف دنیا تلاش‌های بسیاری کرده است و خط مقدم مقاومت در برابر تروریست‌ها به شمار می‌رود. همه این آتش‌ها و بلاها از سوی آمریکاست و حضور آمریکا در هر نقطه از زمین، پای نفاق، جنگ و توطئه را به آنجا کشیده است.

وقت این است که کشورهای منطقه متوجه شوند دوران «بزن و در رو» تمام شده است و رهبری هم به نیکی این موضوع را گفتند؛ نمی‌شود آمریکا هر کاری بخواهد در منطقه انجام دهد. ایران هم درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خودش مستقل بوده و بومی سازی کرده است.

جمهوری اسلامی بر پایه جمهوریت و اسلام هر دو سال، یک انتخابات آزاد برگزار می‌کند؛ آمریکا بداند که با یک حکومت ۴۰۰ نفره در رأس قدرت طرف نیست، بلکه با ۸۰ میلیون مردم ایران رو به روست. اکنون خیزش ضد آمریکایی در منطقه وجود دارد که نمونه آن را در عراق شاهد هستیم؛ پارلمان این کشور، خروج نظامیان آمریکایی را از عراق مصوب کرد. از سوی دیگر، آتش بس میان آمریکا و طالبان را در روزهای گذشته رخ داده است که به نوعی فرار نظامیان آمریکایی از افغانستان مطرح می‌شود. آمریکا باید از منطقه خاورمیانه برود؛ با خروج ایلات متحده، جمهوری اسلامی ایران کشوری است که می‌تواند امنیت کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی را تأمین کند.

انتهای پیام/

  

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برجام نمایندگان مجلس باشگاه خبرنگاران جوان جمهوری اسلامی ایران غنی سازی اورانیوم ساخت بمب هسته ای حاشیه خلیج فارس ایالات متحده کشورهای عربی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۰۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیویورک تایمز: بایدن به نتانیاهو گفته است نیازی به تلافی حمله ایران نیست

یک رسانه آمریکایی مطرح کرد که مقامات آمریکایی می‌گویند، توصیه رییس جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی در پی حملات موشکی و پهپادی گسترده ایران علیه نقاطی از اراضی اشغالی، از بیم گسترش تنش‌ها در منطقه این بوده است که نیازی به تلافی بیشتر نیست.

به گزارش ایسنا، در پی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق طی حملات پهپادی و موشکی گسترده به اهدافی در اراضی اشغالی، یک رسانه آمریکایی گزارش داد که مقامات آمریکایی می‌گویند «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی گفته است که پاسخ بیشتری به حمله ایران ضرورتی ندارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به این که بایدن و تیم او با امید به این که از درگیری‌های گسترده‌تر در منطقه غرب آسیا در پی این حمله جلوگیری شود، به رژیم صهیونیستی می‌گویند، آنچه «دفاع موفقیت‌آمیز» در قبال حملات هوایی ایران عنوان شده، به خودی خود، یک «پیروزی راهبردی» بزرگ محسوب می‌شود که نیازی به اقدامات تلافی‌جویانه بیشتر ندارد.

این گزارش با اشاره به این که گستره عملیات «وعده صادق» بسیار بیشتر از جنگ در سایه ایران و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته بود و با شلیک‌های مستقیم از خاک ایران بی‌سابقه محسوب می‌شود، نوشت: مشخص نیست که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دولت او کار را همین‌جا تمام کنند.

بایدن در پی حمله ایران، روز یکشنبه(امروز) با نتانیاهو گفت‌وگویی تلفنی انجام داده و بر «تعهد راسخ» خود نسبت به امنیت اسراییل تاکید کرد. در حالی که رییس جمهور آمریکا هیچ توصیه‌ای را به طور علنی مطرح نکرد، در بیانیه‌ای که پس از تماس او منتشر شده، نشانه‌هایی از تمایل به خویشتن‌داری دیده می‌شود.

عملیات «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی

بایدن گفت: من به او(نتانیاهو) گفتم که اسراییل طرفیت قابل توجهی برای دفاع و شکست دادن حملات بی‌سابقه از خود نشان داد و این پیام آشکاری به دشمنان آن است که آن‌ها نمی‌توانند امنیت اسراییل را تهدید کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: بایدن وعده داد که، یکشنبه(امروز) با رهبران گروه هفت جلسه‌ای برای هماهنگ کردن «یک پاسخ دیپلماتک واحد» تشکیل می‌دهد که این نشانه‌ای از مسیر ترجیحی او پس از این حمله است. شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است یکشنبه، جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل بدهد.

«رابرت ساتلوف» مدیر اندیشکده سیاست خاور نزدیک در واشنگتن می‌گوید، «در کل، پیام بایدن طوری در نظر گرفته شده بود که اسراییل را قانع کند به دنبال تنش‌زایی بیشتر نباشد.»

عملیات «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی

حمله به پایگاه هوایی نواتیم در سرزمین‌های اشغالی از اهداف عملیات موشکی و پهپادی ایران در پاسخ به حمله موشکی صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق بود؛ پایگاه مبدأ شلیک موشک‌های اسرائیل که شهادت مستشاران ارشد ایرانی و همراهانشان را به همراه داشت و نقض کامل قوانین بین‌المللی از سوی این رژیم بود.

ایران از پاسخ موشکی و پهپادی مشروع و قانونی خود در اسرائیل اهداف متعددی را دنبال می‌کرد که از جمله آن‌ها - و شاید یکی از مهمترین‌شان - ضربه به پایگاه هوایی نواتیم در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود.  پایگاهی در منطقه صحرای نقب و در نزدیکی شهر بئر السبع که با برخورداری از یک باند پرواز ۳۴۰۰ متری، آشیانه و پایگاه اصلی جنگنده‌های F-۳۵ رژیم صهیونیستی است.

همچنین خبرگزاری فلسطینی شهاب از اصابت موشک‌های ایران به پایگاه نظامی رامون در النقب خبر داده است. گفته شده هفت موشک ایران به این پایگاه هوایی اصابت کرده است.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز به هدف قرار گرفتن یک پایگاه ارتش این رژیم در جنوب سرزمین‌های اشغالی نیز اعتراف کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • 7 فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای»
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشته
  • ترکیه: پیام‌هایی میان ایران و آمریکا منتقل کردیم
  • نیویورک تایمز: بایدن به نتانیاهو گفته است نیازی به تلافی نیست
  • نیویورک تایمز: بایدن به نتانیاهو گفته است نیازی به تلافی حمله ایران نیست
  • اطلاعیه شماره ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: اگر از کشورهای منطقه تهدیدی متوجه ایران شود، پاسخ متقابل می دهیم
  • روسیه: سخنرانی کیشیدا در کنگره آمریکا شرم آور است