Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@14:50:00 GMT

بازگشت ساعات کاری ادارات استان تهران به حالت عادی

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۶۰۸۷۱

بازگشت ساعات کاری ادارات استان تهران به حالت عادی

استاندار تهران ضمن رد برخی مطالب منتشر شده در رسانه ها گفت: بنابر توصیه دولت ساعات کاری ادارات استان تهران از شنبه 17 اسفندماه عادی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، انوشیروان محسنی بندپی با تکذیب مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر «ملغی شدن مصوبه برگشت ساعات کاری ادارات و سازمان‌های پایتخت به حالت عادی» اظهار داشت: بنابر توصیه دولت و طبق مصوبه ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران ساعات کاری ادارات استان تهران از شنبه 17 اسفندماه به حالت عادی برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین عنوان کرد: تمهیدات دیگری همچون ساماندهی فعالیت و حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشاغل و اصناف از طریق شیفت‌بندی، استفاده از ظرفیت دورکاری و سایر روش‌ها با هماهنگی استانداری تهران در نظر گرفته شده است.

استاندار تهران با اشاره به وضعیت افزاد آسیب‌پذیر افزود: افراد آسیب‌پذیر دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، عروقی، ریوی، دیابت، بیماری کبدی مزمن، بیماری کلیوی مزمن، افراد با سابقه سرطان، وجود هرگونه بیماری نقص ایمنی (مادرزادی یا اکتسابی)، افراد با سابقه استفاده طولانی از کورتون، مبتلایان به بیماری ایدز، مادران باردار یا شیرده یا دارای کودک زیر ۱۰ سال تأیید پزشک معتمد دستگاه می‌توانند، با استفاده از مرخصی استعلاجی حداقل حضور در محل کار را داشته باشند.

محسنی بندپی در ادامه با تذکر به برخی رسانه‌ها که با انتشار اخبار کذب سبب تشویش اذهان عمومی می شوند خاطرنشان کرد: در این شرایط رسانه‌ها باید با اطلاع رسانی درست و انتشار اخبار دقیق و پرهیز از نشر اخبار شائبه دار زمینه آرامش روانی مردم را فراهم کنند.

انتهای پیام/د/ث30

منبع: فارس

کلیدواژه: استان تهران تهران رسانه ها بیماری قلبی ساعات کاری ادارات رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۰۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی یزدان‌پناه معاون حقوقی مجلس و استان‌ها سازمان اداری و استخدامی کشور، عباس گودرزی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اول اردیبهشت ماه در برنامه تهران ۲۰ حضور پیدا کردند تا با مجری برنامه گفت‌وگو کنند. آن‌ها در این برنامه به تحلیل کاهش ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی پرداختند.

مهدی یزدان‌پناه، معاون حقوقی مجلس و استان‌ها سازمان اداری و استخدامی کشور درباره لایحه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کاهش ساعات کاری، گفت: طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری ساعت کاری در هفته برای کارکنان ۴۴ ساعت پیش‌بینی شده است؛ پس از کارشناسی سازمان ملی بهره‌وری، بسیاری از دستگاه‌ها از ما درخواست کردند تا روزهای پنجشنبه را ساماندهی کنیم. در تحقیقات سازمان ملی بهره‌وری متوجه شدیم تغییرات مناسبی را می‌توانیم ایجاد کنیم و به همین منظور در لایحه تنظیم شده جدید ۵ ویژگی وجود دارد که اهداف مهمی دارند.

وی ادامه داد: اولین هدف افزایش کیفیت کار است؛ ما می‌دانیم که افزایش ساعات کار به معنای بالا بودن کیفیت کار نیست. در ادامه ما خواستیم تا تعادل بیشتری بین زندگی کاری و زندگی شخصی افراد ایجاد کنیم تا رضایت شغلی و انسجام خانوادگی افزایش پیدا کند. از طرف دیگر سلامت جسمی و روانی کارکنان جهت بهره‌وری بیشتر نیروی کار از اهداف این لایحه بوده است. لایحه ماده ۸۷ در تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱ تقدیم به مجلس شورای اسلامی شد.

او درباره ویژگی‌های این لایحه گفت: ما در تهران از شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۱۶:۳۵ دقیقه به مردم خدمت‌رسانی داریم؛ به همین دلیل خواستیم تا شهرستان‌ها نیز شرایط مشابهی با تهران داشته باشند. در نتیجه اولین ویژگی این لایحه یکپارچه شدن شهرستان‌ها به حساب می‌آید. دومین ویژگی این لایحه تعطیل نبودن بازار، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی است. این لایحه همچنین ساعات کاری هفته را از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت تقلیل داده اما در کمیسیون اجتماعی پیشنهاد ۴۰ ساعت مطرح شده است.

یزدان‌پناه بیان کرد: متناسب با تغییرات فناوری و شرایط اقلیمی تقویم تحصیلی نیز با تغییرات مواجه می‌شود. برای مثال تقویم مناطق سردسیر می‌تواند به ۱۰ شهریور برسد و مناطق گرمسیر می‌توانند آموزش خود را در ۱۰ مهر آغاز کنند. این لایحه برای کارگران، کارمندان و تمامی فعالان صدق می‌کند و ساعات کاری برای همه کاهش پیدا می‌کند. با این وجود باید توجه داشت که مراکزی مانند بانک‌ها، بیمارستان‌ها و نیروهای مسلح در طول هفته فعالیت خواهند داشت و این شامل پنج‌شنبه‌ها نیز می‌شود تا فعالیت جاری کشور متوقف نشود.

وی تصریح کرد: برخی استثناها مانند بانک‌ها و مراکز درمانی وجود دارد که باید در شش روز کاری خدمات خود را ارائه دهند. بنابراین در تبصره ۳ این لایحه آمده تمامی دستگاه‌های اجرایی به استثنای بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسان، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و واحدهای نظامی موظف هستند ساعات کار خود را در ۵ روز تنظیم کنند.

عباس گودرزی، نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تعطیل نشدن بانک‌ها و مراکز دیگر در پنج‌شنبه‌ها گفت: در کل دنیا تنها ایران و جیبوتی تعطیلات یک روزه دارند؛ تمامی کشورهای دنیا ۲ روز تعطیلی هفتگی دارند. ما نمی‌خواهیم تعطیلات را افزایش دهیم و تعطیلات همان روز جمعه است. به طور واضح‌تر باید گفت که ساعات کاری کارمندان در دستگاه‌های اداری کاهش پیدا خواهد کرد. بنا بر پیشنهاد کمیسیون اجتماعی ساعات کاری از ۴۴ به ۴۲.۵ و نهایتاً به ۴۰ ساعت کاهش پیدا کند.

وی در ادامه توضیح داد: بر اساس بند ۹ سیاست‌های کلی نظام اداری از سوی رهبر معظم انقلاب که به استحکام خانواده و تعادل بین زندگی و کار تاکید دارد، ما ترغیب شده‌ایم تا این لایحه را پیش ببریم. ما معتقدیم با ایجاد تعادل بین زندگی و کار افراد و ایجاد دو روز تعطیلی می‌توانیم از حجم ترافیک در تعطیلات و همچنین تعداد تصادفات کم کنیم. کاهش ساعات کاری همچنین منجر به توزیع گسترده گردشگری داخلی در طول سال می‌شود.

او گفت: به طور خلاصه ساعات کاری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش پیدا خواهد کرد و افراد ۵ روز کاری مشغول خواهند بود که در هر روز ۸ ساعت کار خواهند کرد.

در ادامه عباس آرگون، هیأت رییسه اتاق بازرگانی گفت: کاهش ساعات کاری امکان افزایش سفر را فراهم می‌کند. ما همچنین شاهد همبستگی خانواده، ارتقای بهره‌وری، صرفه‌جویی در هزینه‌های کشور و مصرف انرژی خواهیم بود. یکی از اصلی‌ترین مباحث مدیریت مصرف انرژی است که ما سال گذشته نیز شاهد آن بودیم. ما باید کیفیت انجام کار را بالا ببریم و ساعات کاری را کاهش دهیم. با این وجود اگر این اتفاق برای پنجشنبه رخ دهد ما شاهد یک پنجشنبه سرگردان خواهیم بود؛ ما باید یک تعطیلی کامل داشته باشیم. ما در تعطیلات هفتگی در دنیا کمترین روز تعطیل را داریم و به طور کلی حدود ۸۰ روز تعطیلی ملی و مذهبی در کنار تعطیلی جمعه‌ها داریم. این رقم در برخی کشورها به بالای ۱۲۰ می‌رسد.

وی افزود: ما باید یک تعطیلی کامل داشته باشیم تا به اهداف درستی برسیم؛ اکنون ۹۰ درصد کشورهای دنیا شنبه و یکشنبه تعطیلی دارند و مابقی کشورها نیز جمعه و شنبه را تعطیل هستند، تنها کشور ما پنجشنبه و جمعه را تعطیل خواهد بود. عدم همزمانی تعطیلات کشورمان با کشورهای دنیا تجارت ما را با دنیا از نظر صادرات و واردات دچار اختلال می‌کند. ارتباطات تجاری به این صورت ۴ روز قطع می‌شوند، اما اگر شنبه‌ها تعطیل بود ما هماهنگی بیشتری با بازارهای جهانی می‌داشتیم. ما با تعطیلی شنبه‌ها روند اقتصادی بین‌المللی خود را بهبود می‌بخشیم و به این صورت فعالیت کشور در عرصه بین‌المللی بهبود پیدا می‌کند.

عباس گودرزی، نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره شرایط ارتباطات بین‌المللی اظهار کرد: امروز اقتصاد به صورت دیجیتال است و زمان‌بردار نیست؛ ما در تهران رویه تجاری خود را داریم و تعطیلی پنجشنبه ما اختلالی ایجاد نمی‌کند. در ادامه بسیاری از دستگاه‌های ما ارتباط بین‌المللی ندارند و به همین دلیل اختلالی هم به وجود نخواهد آمد. روز جمعه یک عید برای ما مسلمانان است و به دنبال آن سنت‌هایی داریم که به روز پنجشنبه برمی‌گردد. به همین دلیل ما باید پنجشنبه را تعطیل نگه داریم.

گفتنی است؛ تهران بیست به تهیه کنندگی مجتبی احمدی شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۲۰:۰۰ از شبکه تهران روی آنتن می‌رود. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدئوهای برگزیده برنامه و استفاده از تصاویر استیج و پشت صحنه به شبکه‌های اجتماعی به آدرس @tehran۲۰_tv۵ مراجعه کنند.

کد خبر 6083974

دیگر خبرها

  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد
  • ساعات کاری ادارات تغییر می کند
  • چرایی تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها
  • تغییر ساعات کاری تابستانه فعلا منتفی شد
  • ماجرای تغییر ساعات کاری از خرداد منتفی شد؟
  • تغییر ساعات کاری تائید نشده تکذیب شد
  • تغییر ساعات کاری ادارات در فصل گرما مشروط به تصویب هیأت وزیران است
  • تغییر ساعات کاری از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور فعلا منتفی شد