Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-16@06:26:25 GMT

خودروها لاکچری مشمول مالیات می شوند

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۶۲۹۷۸

خودروها لاکچری مشمول مالیات می شوند

مطابق لایحه بودجه سال ۹۹، انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین موجود در کشور دارای شماره انتظامی شخصی به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان و بیشتر ، طبق لایحه بودجه 99 مشمول مالیات بر دارایی سالیانه شدند که این مالیات بر اساس ارزش روز خودرو با نرخ دو دهم درصد محاسبه می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا طبق لایحه بودجه 99، خودرو‌ها در سال تملک، خودرو‌های متعلق به اشخاص موضوع ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی (یعنی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، دستگاه‌هایی که بودجه آن‌ها به وسیله دولت تامین می‌شود، شهرداری‌ها و بنیاد‌ها و نهاد‌های انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری)، خودرو‌های تولید شده و مونتاژ داخل پیش از فروش توسط کارخانجات سازنده و مونتاژکننده و خودرو‌های وارد شده پیش از فروش توسط نمایندگان رسمی، از پرداخت این مالیات معاف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالیانه خودرو‌های مشمول تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۹۹ پرداخت کنند.

تعویض پلاک خودرو‌ها و ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آن‌ها مالیات وضع شده، پیش از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بودجه 99 مالیات خودرو خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوکس نشینان و لوکس سواران گوش به زنگ باشند/ مالیات خودرو‌های بالای ۳.۵ میلیارد و خانه‌های بالای ۳۵ میلیارد تومان چقدر است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سازمان امور مالیاتی با انتشار بخشنامه‌ای از ابلاغ احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور  خبر داد. این بخشنامه شامل ۱۶ تبصره از جمله مالیات ستانی از مالکان خودرو‌های لوکس و خانه‌های گران قیمت است.

بر این اساس؛ در تبصره ۶ بند چ بیان شده است: "انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از سی و پنج میلیارد (۳۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱) می‌شوند. "

به عنوان نمونه خودرویی که ارزش آن ۴ میلیارد تومان است، به ازای ۵۰۰ میلیون تومان مازاد بر نرخ قانون مذکور، باید مبلغ ۵ میلیون تومان برای سال جاری مالیات پرداخت کند و یا مالک خودروی شاسی بلند ۱۵ میلیارد تومانی، باید مالیات ۱۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند.

رقم یک درصد برای مازاد بر ۳.۵ میلیارد تومان در شرایطی است که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این نرخ پلکانی افزایش داشت، اما از سال گذشته، نرخ یک درصد ثابت ماند. هرچند کف قیمت خودروی مشمول مالیات در سال گذشته، ۳ میلیارد تومان بود و برای سال جاری به ۳.۵ میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر اخیرا دولت با ارسال بخش دوم از لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس اعلام کرده است که از محل مالیات ستانی خودرو‌های لوکس بالای ۳.۵ میلیارد تومان، مبلغ ۲ هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته است.

در ادامه بخشنامه سازمان امور مالیاتی تاکید شده است: 

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودرو‌های تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن سال ۱۴۰۳ پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم هستند.

ثبت نقل و انتقال خودرو‌هایی که به موجب این بند برای آن‌ها مالیات وضع شده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است؛ متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند.

همچنین پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است فهرست مالکان و خودرو‌های مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین سال ۱۴۰۳ به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و امکان دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند. در ادامه بیان شده است: مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

لوکس نشینان بخوانند

اخیرا بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره جداول تفصیلی و پیوست ها و ارقام بودجه در جلسه علنی یکشنبه ۱۹ فرودین مجلس اعلام وصول شد. بررسی این بخش از لایحه بودجه نشان می دهد پیشنهاد دولت، درآمد مالیاتی ۴۳۷ میلیارد تومانی از خانه های با ارزش بالاتر از 35 میلیدر تومان است.

حال با این توضیح؛ در تبصره مذکور از بخشنامه سازمان امور مالیاتی موضوع احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ بیان شده است: زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلا‌های مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحد‌های مسکونی که ارزش هریک از آن‌ها بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال (۳۵ میلیارد تومان) باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار ارزش می‌شود.

واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های در حال ساخت، مشمول این مالیات نیست. باغ ویلا‌های غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب سال ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ ویلا‌های مجاز است.

این در حالی است که سال گذشته خانه‌هایی که بالایی ۲۰ میلیارد تومان ارزش داشتند، به عنوان خانه لوکس شناسایی می‌شدند که این رقم در بودجه ۱۴۰۳ به ۳۵ میلیارد تومان رسید.

 

دیگر خبرها

  • لوکس نشینان و لوکس سواران گوش به زنگ باشند/ مالیات خودرو‌های بالای ۳.۵ میلیارد و خانه‌های بالای ۳۵ میلیارد تومان چقدر است؟
  • میزان مالیات خودرو اعلام شد
  • مالیات خودرو‌های لوکس اعلام شد/ مالکان ابن خودرو‌ها باید مالیات بدهند
  • مالیات خودروهای لوکس اعلام شد/ مالکان ابن خودروها باید مالیات بدهند
  • مالیات خودروهای لوکس در سال جدید چگونه محاسبه می شود؟
  • مالیات خودروهای لوکس اعلام شد + جزییات
  • مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
  • کدام خودروها مشمول مالیات شدند؟
  • مالیات نقل‌و انتقال و شماره‌گذاری خودرو افزایش یافت
  • افزایش مالیات نقل‌و انتقال و شماره‌گذاری خودرو در لایحه بودجه