Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، ویروس ناخوانده چینی این روزها چنان بازار شیراز را تحت تاثیر قرار داده که کسبه هر روز بهت زده به بیرون از مغازه های خود می آیند و در حال تماشای خیابان های خلوت شهر هستند.

 بسیاری از کسب و کارها در آستانه سال جدید متحمل کاهش درآمد و خساراتی شده اند و حتی دست به دست کردن پیامک هایی مثل «کرونا روی پارچه ماندگاری ندارد» و « ویروس کرونا در غذاهای گرم ماندگاری ندارد» برای خرید هم نتوانسته دردی از آنها دوا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار ایلنا حالا سری به بازار اصلی شیراز زده تا وضعیت بازاریان و فروشندگان را به صورت میدانی بررسی کند.

محمد که دو ماه است با تمام امید و آرزویی که داشته توانسته مغازه اغذیه فروشی در شیراز دست و پا کند حالا با آمدن یکباره این ویروس به کشور و شیوع آن در شیراز هر روزی که می گذرد نه تنها نتوانسته مخارج زندگی را تامین کند که هزینه سنگینی را برای اجاره و خرید وسایل مغازه اش پرداخت می کند.

این مغازه دار می گوید: در این شرایط از پس هزینه و اجاره مغازه بر نمی آیم، هر روز که مغازه را باز می‌کنم نه من که هم صنفی‌های دیگر که همسایه من هستند تا آخر شب فقط ضرر می‌دهیم ، مجبور شدم شاگردم را به خانه بفرستم. با اینکه تمام موارد بهداشتی را هم رعایت می کنم اما مشتری ندارم، البته به مردم هم حق می‌دهم که در این شرایط چیزی نخرند.»

بهزاد هم که سال هاست در ضلع جنوبی بازار شیراز مغازه پوشاک زنانه دارد؛ می‌گوید« هیچ وقت بازار شب عید را اینگونه خلوت ندیده بودم. ترس از ویروس کرونا باعث شده تا توی این ده روز فقط نهایتا سه قلم جنس بفروشم؛ برای خرید این لباس ها چک دادم و با این وضع بازار باید برای پاس شدن چک ها قرض کنم».

در سمت دیگر بازار غرفه ای برپا شده است و به رغم هر سال تنگ‌های بلوری ماهی گلی و وسایل عید در آن چیده شده است اما امسال ماهی قرمزها و سبزه ها دیگر مشتری ندارد؛ ویروس واگیردار کرونا بازار همه را تحت تاثیر قرار داده است.

رضا فروشنده این غرفه می گوید: در طول سال تنها همین 20 روز مونده به شب عید مشتری دارم و به امید فروش ماهی و سبزه و وسایل دیگه نوروز هر سال این غرفه رو اجاره می کنم امسال اما با شیوع کرونا مردم می ترسند حتی دست به وسایل مغازم بزنند چه برسد که بخواهند خرید کنند؛ امسال فکر کنم باید قید پول برای زن و بچه را بزنم.

بسیارى از رستوران داران و مغازه داران شیراز هم معتقدند که در این شرایط بدهکارى رستوران ها در پرداخت اجاره و مالیات با مشکل جدى مواجه شده اند که در این راستا با نهادهاى مربوطه نامه نگارى کرده ایم که حداقل در این شرایط مالیات پرداختى از واحدهاى صنفى را کاهش دهند؛ چرا که به نظر مى رسد این وضع تا پایان سال ادامه داشته باشد.

بسیاری از مراسم هاى عروسى تا اطلاع ثانوی لغو شده اند و برخى خود اقدام به لغو مراسم های‌شان کرده اند و بعضا نیز از طرف تالارها، از آنها خواسته شده است که مراسم های‌شان را به فروردین 99 موکول کنند.

کرونا بر بدهی‌مان افزوده است

یکى از رستوران داران شیراز هم با بیان اینکه تعطیلى رستوران باعث شده که در تامین هزینه هاى پرسنل، آب، برق گاز و ..... با مشکل مواجه شویم، مى‌گوید: تعطیلى رستوران در روزهاى گذشته باعث شده که در تمامى بخش ها متضرر شویم.

ناجی در گفت‌وگو با« ایلنا»  با اشاره به اینکه تمامى محصولات داخل مغازه بعد از مدتى خراب مى‌شود و به ناچار مجبوریم دور بریزیم، ادامه مى دهد: اگر این اتفاق تا یک ماه دیگر به پایان نرسد به ناچار مجبوریم مغازه را تعطیل کنیم.

این رستوران دار با بیان اینکه در نوروز سال گذشته سیل باعث شد که متضرر شویم، ادامه مى دهد: اگرچه برنامه داشتیم در نوروز پیش رو با فروش مناسب بتوانیم بسیارى از کسرى هاى گذشته مغازه را جبران کنیم، اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا باعث شد که یک بدهى دیگر به بدهى های‌مان افزوده شود.

رئیس اتاق اصناف‌فارس می‌گوید: به منظور پیشگیرى و مقابله با ویروس کرونا، فعالیت طلافروشان، رستوران‌داران و سفره خانه‌هاى سنتى و فروشندگان مواد بازیافتى و ضایعاتى تا ساعات پایانى جمعه 16 اسفند متوقف شده است و احتمالا این تعطیلی ها تمدید می شود.

سید محمود هاشمى با بیان اینکه تنها رستوران هاى بیرون بر مشروط به رعایت کامل موارد بهداشتى اجازه فعالیت دارند، می‌افزاید: بر حسب امر دستگاه قضایى در حقوق عامه صنف فروشندگان مواد بازیافتى و ضایعاتى نیز فعالیت خود را تا پایان هفته جارى تعطیل کرده اند.

270 رستوران و چایخانه شیراز تعطیل شده است

آن طور که نایب رئیس اتحادیه رستوران داران و سفره خانه هاى سنتى شیراز مى گوید: در حال حاضر حدود 270 رستوران و چایخانه در سطح شهر شیراز تعطیل شده و تنها تعداد کمى از رستوران ها جهت ارائه خدمات به مردم در حال فعالیت هستند.

على قوى پنجه در گفت‌وگو با« ایلنا» با اشاره به اینکه در حال حاضر جهت جلوگیرى از شیوع ویروس کرونا تمام تالارهاى عروسى سطح شهر شیراز هم تعطیل شده اند، مى افزاید: تمام چایخانه ها و قلیانسراهای سطح شهر شیراز هم تعطیل شده است به طوریکه در حال حاضر در یک وضع بحرانى به سر مى بریم.

نایب رئیس اتحادیه رستوران داران و سفره خانه هاى سنتى شیراز با اشاره به اینکه تنها تعداد بسیار اندکى از رستوران ها در سطح شهر شیراز فعالیت مى‌کنند، ادامه مى‌دهد: در حال حاضر تمام رستوران‌هاى مطرح شیراز به صورت کامل تعطیل شده است.

وى با اشاره به اینکه تاکنون 500 تالار تعطیل شده است به عواقب بیکارى بسیارى از پرسنل و کارگران این واحدها اشاره مى‌کند و مى افزاید: اگرچه حدود 30 نفر پرسنل در هر تالار عروسى فعالیت مى کنند بنابراین تعطیلى این مجموعه باعث تعطیلى بیش از هزار کارگر و پرسنل در رستوران ها مى شود.

به گفته قوى پنجه، هنوز برآورد ریالى دقیقى از میزان خسارت وارده به این مجموعه ها در اختیار نداریم.

نایب رئیس اتحادیه رستوران داران و سفره خانه‌هاى سنتى شیراز مى افزاید: به صورت میانگین حدود 15 الى 20 نیرو در رستوران ها فعالیت مى کردند و در بعضى از رستوران ها هم حدود 52 نفر مشغول فعالیت بودند که براى جلوگیرى از شیوع ویروس کرونا به ناچار تمام این مجموعه ها تعطیل و افراد راهی خانه هایشان شدند.

وى با اشاره به اینکه پرداخت اجاره مغازه ها و رستوران ها از موضوعات مهمى است که این روزها بارها مطرح شده است، مى افزاید: در جهت بهبود این موضوع نیاز است که مسئولان راه و چاره اى مناسب بیندیشند.

قوى پنجه با بیان اینکه نیاز است تا فرماندار به موضوع پرداخت اجاره بهاى مغازه‌ها توجه ویژه اى داشته باشد، ادامه مى‌دهد: اگر شوراى تامین و سلامت استان اقدام به اعلام موضوع تعطیلى رستوران ها کرده بودند فعالان صنف مى‌توانستند از طریق مرجع قضایى براى به تعویق انداختن پرداخت اجاره‌ها اقدام کنند که متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد.

نایب رئیس اتحادیه رستوران داران و سفره خانه هاى سنتى شیراز با اشاره به اینکه میزان فروش رستوران ها و بیرون برها بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور به یک دهم کاهش پیدا کرده، مى‌گوید: اگر فروش رستوران ها در روزهاى عادى 10 میلیون تومان بود شیوع ویروس کرونا باعث شد که میزان فروش آنها به یک میلیون تومان برسد.

وى با اشاره به اینکه جوابگو نبودن هزینه‌ها و میزان دخل به خرج ها باعث شده بود که رستوران داران از تعطیلى واحدهای‌شان استقبال کنند، خاطرنشان می‌کند: فروش و فعالیت رستوران ها و بیرون برها در ایام نوروز به جلوگیرى از ویروس کرونا بستگى دارد؛ چرا که با تداوم چنین شرایطى رستوران ها ناچارند در آینده به صورت بیرون بر فعالیت کنند.

به گزارش ایلنا، کرونا علاوه بر سلامتی مردم، اقتصاد و بازار را نیز نشانه گرفته و بنابر گفته کارشناسان اقتصاد جهانی را تحت تاثیر خود قرارداده و این در حالی است که بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای کوچک بسیار آسیب پذیر هستند  و باید دید آیا می توان چاره ای برای آن اندیشید یا نه!

گزارش: دانیال طهماسبی نژاد

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حقوق درآمد رستوران ها شب عید ویروس شیوع ویروس کرونا سطح شهر شیراز تعطیل شده پرداخت اجاره حال حاضر رستوران ها باعث شده شیراز هم شده اند شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۷۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) تویوتا کمری محبوب ایرانیان ارزان‌تر از چینی‌های بازار ایران!

تویوتا چند ماه پیش از نسل نهم سدان محبوب خود یعنی کمری رونمایی کرد. این خودرو به‌زودی وارد نمایندگی‌ها می‌شود و قیمت آن هم اکنون منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، جدیدترین مدل کمری فقط دارای پیشرانه هیبریدی بوده و هیچ گزینه‌ای با موتور V ۶ در دسترس نیست. این خودرو همچنین دارای ظاهری بازطراحی شده، سیستم تعلیق دوباره مهندسی شده و فضای داخلی کاملاً جدید است.

برای تریم پایه LE قیمت ۲۹۴۹۵ دلار (معادل یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان) اعلام شده که شامل هزینه‌های مختلف هم می‌شود. کمری LE جدید در واقع ۵ دلار ارزان‌تر از مدل قدیمی کمری هیبرید است.

سیستم چهار چرخ محرک، یک آپشن ۱۵۲۵ دلاری در همه مدل‌ها است.

مدل LE قیمت ۲۹،۴۹۵ دلار / یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان

مدل SE قیمت ۳۲،۲۲۰ دلار / دو میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان

مدل XLE قیمت ۳۴،۴۹۵ دلار / دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان

مدل XSE قیمت ۳۵،۶۹۵ دلار / دو میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان

قیمت این خودرو برای مدل XSE AWD با پکیج Premium Plus و بدنه دو رنگ تا ۴۲۲۲۰ دلار (معادل ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان) افزایش می‌یابد. این در حالیست که هوندا آکورد ۲۰۲۴، یکی از رقبای اصلی کمری، دارای قیمت پایه ۲۸۹۹۰ دلار (معادل یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان) و حداکثر قیمت ۳۳۹۹۰ دلاری (معادل دو میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان) است.

با اینکه نسل جدید کمری به طور کلی گران‌تر است، اما این واقعیت که قیمت آن تقریباً با مدل قبلی برابری و در عین حال قدرت بیشتری را ارائه می‌کند، باعث می‌شود که این یک معامله منصفانه به حساب بیاید. این خودرو از آخرین نسل سیستم هیبریدی معروف تویوتا مانند پریوس جدید استفاده می‌کند، اما به جای پیشرانه ۲.۰ لیتری، از پیشرانه ۲.۵ لیتری استفاده می‌کند. کمری جدید همچنین دارای استایل بسیار بهبودیافته و آخرین فناوری‌های کمک راننده تویوتا است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) شنای ماهی‌ها در خیابان‌های دبی امارات!
  • (عکس) تویوتا کمری محبوب ایرانیان ارزان‌تر از چینی‌های بازار ایران!
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • هونگچی H ۵؛ سدان چینی ۵میلیاردی در بازار!
  • خرید این سدان چینی بیش از ۵میلیارد تومان آب می‌خورد!
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز
  • استقبال چینی‌ها از انیمیشن ژاپنی «پسر و مرغ ماهی‌خوار» / فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
  • یکه‌تازی صاحبان مجتمع‌های تجاری در بازار اجاره‌بها
  • جیلی گلکسی ئی5 ؛ رونمایی از یک شاسی بلند 1.3 میلیاردی (+تصاویر)
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)