Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت حمایت از گروه‌ها و سالن‌های تئاتری که در تعطیلی‌های پیش آمده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متضرر شدند، به خبرنگار مهر گفت: اولین نکته که خیلی اهمیت دارد و خواست تمام مردم ایران و جهان و بخصوص جامعه هنرمندان تئاتر است که در اظهارنظرها، واکنش‌ها و تلاش همگانی‌شان هم مشهود است، تلاش همگانی برای رهایی جامعه از شر ویروس کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی تحت‌تأثیر این ویروس قرار گرفته و تعطیلی‌های پیش آمده مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه هنری به ویژه هنرمندان تئاتر که معیشت، حرفه و کارشان به تئاتر بستگی دارد، ایجاد کرده است.

وی متذکر شد: در شرایط فعلی هنرمندان تئاتر هم به لحاظ شغلی در خطر هستند و هم به دلیل توقف فعالیت شان متضرر شده‌اند.

امیدواریم از فروردین ۹۹ اجراها از سرگرفته شود

کرمی ضمن اظهار امیدواری برای اینکه هر چه زودتر جامعه از شرایط بحرانی ویروس کرونا خارج شود، افزود: چیزی که مشهود است، تعطیلی اجراهای تئاتری تا پایان اسفند سال جاری است. امیدواریم شرایط به گونه‌ای شود که از فروردین سال ۹۹ اجراهای تئاتری از سرگرفته شوند و شرایط به روال عادی خود برگردد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: ما در اداره کل هنرهای نمایشی برای پیش‌بینی، ارزیابی و حمایت از هنرمندان و سالن‌های تئاتری، شورایی را با عنوان «شورای مبارزه با کرونا در تئاتر» شکل داده‌ایم که متشکل از برخی مدیران بخش‌های مختلف اداره کل و همچنین چند تن از هنرمندان تئاتر است. این شورا با ارزیابی شرایط فعلی بهترین راهکارها را برای حمایت از هنرمندان تئاتر در نظر می‌گیرد.

وی افزود: وضعیت ویروس کرونا، معضلی سراسری است به همین دلیل با همه مدیران کل استان‌ها مکاتبه کردیم تا تصمیم‌ها به صورت واحد گرفته شود. اولین برنامه‌ریزی شورای مبارزه با کرونا در تئاتر، جابجایی اجراها بود زیرا مهم است هنرمندان بدانند که با وجود توقف اجراها، نوبت اجرایی‌شان منتقل و در نظر گرفته می‌شود. البته در این بین مدیران سالن‌های خصوصی نیز همکاری خوبی داشته و دارند و می‌توانند در رسیدن به این تعامل تأثیر بسزایی داشته باشند.

حمایت مالی از گروه‌ها و سالن‌ها در حد بضاعت

کرمی درباره حمایت مالی مدنظر از گروه‌ها و سالن‌های خصوصی متضرر شده در هفته‌های اخیر، یادآور شد: در این شورا موضوع حمایت مالی از گروه‌ها و سالن‌ها مطرح و مقرر شد با توجه به بضاعتی که داریم این حمایت انجام شود. جلسه‌ای را با معاون هنری وزیر ارشاد داشتم در خصوص حمایت مالی از گروه‌ها و سالن‌های متضرر شده داشتیم و موضوع را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح کردیم. وزیر ارشاد و معاون هنری به همراه مدیران حوزه‌های مختلف جلساتی را برگزار کرده و به دنبال رسیدن به راهکاری در این زمینه هستند. من نیز پیشنهادهایی ارائه داده‌ام و منتظر نظر وزارتخانه در خصوص حمایت مالی از گروه‌ها و سالن‌ها متضرر شده هستم.

وی درباره میزان بودجه در نظر گرفته شده برای حمایت از هنرمندان متضرر شده، تأکید کرد: اعتبارات سال جاری ما به پایان رسیده و در بودجه امسال به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن این اتفاق، اعتباری در نظر گرفته نشده بود. امیدواریم در بودجه سال ۹۹، اعتباری برای این منظور در نظر گرفته شود. واقعیت این است که سقف بودجه حمایتی تئاتر برای سراسر کشور ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که بودجه ناچیزی است و در این ۲ سال هم رشد نکرده است. اگر اعتباری برای حمایت از گروه‌ها و سالن‌های متضرر شده در نظر گرفته نشود، بخشی از بودجه تئاتر را به این امر اختصاص خواهیم داد.

مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از صبوری و حوصله هنرمندان تئاتر در این شرایط بحرانی، گفت: هنرمندان تئاتر نقش مشارکتی بسیار تأثیرگذاری را در شرایط فعلی دارند و حتی در فعالیت‌های عمومی و ساخت ماسک نیز حضور پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه فعالیت‌های هنری خود را به فضای مجازی منتقل کرده و در تلاش برای حفظ روحیه مردم و مخاطبان دارند.

وضعیت رسیدگی و ضدعفونی سالن‌های نمایش

کرمی درباره وضعیت ضدعفونی کردن سالن‌های تئاتر به ویژه مجموعه تئاتر شهر به صورت کاملا اساسی و ویژه، توضیح داد: رسیدگی به سالن‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها از اتفاقات خوبی است که در تئاتر شهر، سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر انجام شده و می‌شود. تعاملاتی با شهرداری منطقه برای ضدعفونی و گندزدایی مجموعه تئاتر شهر داریم که مدیر مجموعه بهتر می‌تواند درباره آن توضیح دهد.

وی درباره اینکه برای بخش تبلیغات تئاتر بعد از پایان شرایط بحرانی چه حمایت‌هایی از گروه‌های تئاتر خواهد شد تا در جلب و جذب مخاطب به سالن‌ها به حال خود رها نشوند و تعاملاتی که در این زمینه با شهرداری می‌تواند شکل بگیرد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌های شورای مبارزه با کرونا در تئاتر و همچنین ما در اداره کل هنرهای نمایشی جذب مشارکت شهرداری در زمینه تبلیغات تئاتر بعد از پایان شرایط بحرانی است و پیگیر این ماجرا هستیم. ضمن اینکه نقش صداوسیما در این مقطع بسیار مهم است و بعد از بازگشتن به روال عادی، رسانه ملی می‌تواند به رونق تئاتر کمک بسزایی داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش پایانی سخنان خود درباره این موضوع که پیگیری‌هایی باید صورت گیرد تا گروه‌ها و اجراهای تئاتر با توجه به شرایط پیش آمده از کسر مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که به تئاتر خیلی لطمه‌زده کسر مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است که درباره آن بین کارشناسان حقوقی و دارایی اختلاف نظر وجود دارد. ما پیگیری این ماجرا بوده و هستیم و حتی در جلسه‌ای که با کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم، پیشنهاد دادیم که به شکل قانونی این مشکل برطرف شود. معمولاً قشر محدود ۳ تا ۴ درصدی هنرمندان که سودآوری مالی بالایی دارند ملاک این موضوع قرار گرفته و آسیب آن به بخش ۹۵ درصدی هنرمندانی که در تئاتر سودآوری ندارند، وارد می‌شود.

کرمی بیان کرد: ضرورت دارد دولت و مجلس در این زمینه از خانواده تئاتر ایران حمایت کنند و امیدوارم در سال ۹۹ این مشکل حل شود.

کد خبر 4872156 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرام کرمی اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر ایران ویروس کرونا ویروس کرونا فیلم سینمایی تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم کوتاه سینمای مستند شبکه پنج سیما سریال ایرانی سازمان صداوسیما شبکه سه سیما سازمان سینمایی شبکه یک سیما فرانسه مدیرکل هنرهای نمایشی گروه ها و سالن کل هنرهای نمایشی هنرمندان تئاتر شرایط بحرانی متضرر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۲۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایی از جنس حمایت در فرهنگ و هنر شیروان

شهرستان شیروان در خراسان شمالی علاوه بر داشتن طبیعت بکر، هوای دلپذیر، آثار تاریخی و بقاع متبرکه دارای مردمی از جنس هنر است که موسیقی در وجود تک تک آنها ریشه دوانیده و هنرمندان زیادی را به عرصه هنر معرفی کرده است.

موسیقی ریشه دار و اصیل را باید در خراسان شمالی جستجو کرد، جایی که محل پیوند فرهنگ های مختلفی از ترک، لر، کرد تا بلوچ و کرمانج است و موسیقی در رگ و خون مردم این دیار تنیده شده و به رسم و آیین پدران خود، علاقمندی به موسیقی محلی را حفظ کرده اند.

همچنین چاروق دوزی، تولید پاپوش های سنتی، رنگرزی سنتی و دوخت لباس های محلی، نمدمالی و سفالگری از جمله محصولات صنایع دستی در این خطه محسوب می شود که حاصل تلاش و ذوق دست های ترک خورده هزاران صنعتگر این خطه است.

بیشتر هنرمندان استان به حمایت های ملی نیاز دارند تا تولید خود را بدون دغدغه به بازار عرضه کنند و برای اعتلای هنر در این خطه چاره ای جز حمایت وجود ندارد و خوشبختانه در سال گذشته اتفاقات خوبی در شهرستان شیروان رقم خورد و حمایت های مناسبی از هنرمندان شد.

پرداخت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات به اصحاب فرهنگ

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان در این خصوص گفت: ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی سال ۱۴۰۲ به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این شهرستان خراسان شمالی پرداخت شد و این میزان تسهیلات به ۱۲ نفر از فعالان حوزه های زیر نظر فرهنگ و ارشاد شهرستان در گروه های تئاتر، موسیقی، نویسندگی، ناشران، آموزشگاه های آزاد هنری و شاعران پرداخت شد.

زهره بابایی اظهارکرد: میزان سقف پرداختی تسهیلات برای هر هنرمند یک میلیارد ریال با کارمزد چهار درصد و مدت بازپردات پنج ساله است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان گفت: ارایه تسهیلات از طریق معرفی هنرمندان واجد شرایط به بانک ها در کنار تلاش برای تقویت زیرساخت های فرهنگی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه جدی قرار دارد.

۱۰۲ نفر از هنرمندان شیروان تحت پوشش بیمه

بابایی در ادامه افزود: تاکنون ۱۰۲ نفر از خبرنگاران و اهالی فرهنگ و هنر شیروان از طریق صندوق اعتباری هنر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و با پیگیری های انجام شده ۱۹۹ نفر دارای هنرکارت، ۱۴ نفر مستمری بگیر و پنج نفر طرح تکریم(درجه هنری) هستند.

وی اضافه کرد: با وجود آمارهای امیدوار کننده صندوق در حمایت از هنرمندان هنوز تقاضاهای بسیاری برای عضویت و استفاده از خدمات این صندوق وجود دارد و این نشان دهنده جایگاه ویژه صندوق بین هنرمندان است.

صدور ۱۹۲ هنر کارت برای هنرمندان و نویسندگان

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان در ادامه گفت  سال گذشته ۱۹۲ هنرکارت برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران فعال این شهرستان خراسان شمالی صادر شد.

زهره بابایی اظهارکرد: صندوق اعتباری هنر در قالب بیمه تامین اجتماعی، تکمیلی، کمک مستمری، طرح تکریم تسهیلات رفاهی و وام قرض‌الحسنه به اعضای خود خدمت ارائه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طی یکسال اخیر، پنج هنرمند مستمری بگیر، ۹۳ نفر بیمه و ۱۴ نفر زیر پوشش تکریم بیمه شهرستان قرار گرفتند، افرادی می‌توانند تحت پوشش بیمه هنرمندان شوند که برای هر ۲ گروه آقایان و خانم ها کمتر از ۵۵ سال سن داشته باشند.

بابایی با بیان اینکه عضویت در صندوق هنر و بهره مندی از بیمه کم ترین کاری است که می توان برای این قشر انجام داد عنوان کرد: همچنین افرادی که با وجود عضویت در صندوق هنر تحت پوشش بیمه این صندوق قرار ندارند مشمول دیگر بیمه ها هستند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان گفت: هر هنرمندی که شرایط بیمه شدن را داشته باشد این امکان برای او فراهم است تا از خدمات بیمه تأمین اجتماعی صندوق اعتباری هنر برخوردار شود.

بابایی بیان کرد: مبلغ حق بیمه و سرانه درمان(برابر اعلام سازمان تامین اجتماعی) مستقیما به حساب هنرکارت بیمه شده واریز خواهد شد و مشمولین طرح، تمامی بیمه شدگانی هستند که تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ (برابر اعلام رسمی سازمان تامین اجتماعی) بیمه آن‌ها برقرار بوده است.

طرح بهبود صندوق اعتباری هنر در راستای ارائه خدمات بهینه و مطلوب به اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد شده است و روسای ادارات در شهرستان ها اهالی هنر را به منظور مستند سازی و تکمیل پرونده های مربوط به فرهنگ و هنر حمایت کنند.

فلسفه وجودی تاسیس این صندوق مبنی بر رفع دغدغه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت است و حمایت از این قشر فرهیخته همواره مورد تاکید صندوق اعتباری هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • بلیط کنسرت ارزان می‌شود
  • وزیر ارشاد: قیمت بلیط کنسرت‌ها به زیر یک میلیون تومان کاهش می‌یابد
  • راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی
  • وزیر ارشاد از راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی خبر داد
  • بلیط کنسرت‌ ارزان می‌شود
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • چرا ورود آیفون ممنوع شد؟/شرط تشکیل پرونده‌ برای آیفون رفرش
  • ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی
  • نمایی از جنس حمایت در فرهنگ و هنر شیروان