Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-18@10:28:14 GMT

کارگران کرونایی بیمه بیکاری می‌گیرند

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۴۰۶۷

کارگران کرونایی بیمه بیکاری می‌گیرند

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار گفت: کارگران اگر مبتلا به کرونا شوند، چون دیگر شامل مرخصی استعلاجی نمی‌شوند، می‌توانند از صندوق تامین اجتماعی به عنوان بیمه بیکاری استفاده کنند. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی از نیروی کار بحث بیمه بیکاری است. بیمه بیکاری ابزاری است که در شرایط بحرانی به کمک کارگرمی آید و کارگر در این دوران می‌تواند فرصتی برای یافتن شغل دیگر یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



*کارگران مبتلا شده می‌توانند مرخصی استحقاقی بگیرند

درشرایطی که اکنون بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، احتمال اینکه تعدادی از کارگران به کرونا مبتلا شده باشندوجوددارد. کوروش یزدان، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار درباره کارگران مبتلا به کروناگفت: در قانون کار یا تأمین اجتماعی سقفی برای مرخصی استعلاجی پیش بینی نشده است، لذا کارگران می‌توانند در صورت بیماری با دریافت گواهی معتبر از پزشک از مرخصی استعلاجی برخوردار شوند؛ البته این مرخصی باید با توجه به ماده ۷۴ قانون کار به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد؛ لذا در مواردی که فرد با تشخیص پزشک، مشکوک به بیماری کرونا باشد ودر قرنطینه قرار بگیرد و یا مبتلا به این بیماری شده و تحت درمان باشد حق استفاده از مرخصی استعلاجی را خواهد داشت و غرامت دستمزد این ایام توسط سازمان تامین اجتماعی به او پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: تمام مدتی که یک فرد با تایید پزشک معتمد و کمیسیون سازمان تامین اجتماعی تحت درمان باشد حقوق او تا زمانی که به کار برگردد، از طریق صندوق تامین اجتماعی پرداخته می‌شود.

یزدان اظهار کرد: ما وقتی درباره بیماری خاصی حرف می‌زنیم این مسئله تابعی از قواعدی کلی است که قانون در بحث حفظ سلامت کارگران پیش بینی کرده است. ما در قانون پیش بینی ویروسی نداریم، اما هم اکنون با بحث سلامت کارگر روبرو هستیم که این مسئله در قانون دیده شده است.

همانطور که گفته شد کارگران بیمار می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند که این مرخصی هیچ ارتباطی با مرخصی استحقاقی سالانه او ندارد و از این مرخصی نمی‌کاهد. کارگران می‌توانند با خاطری آسوده تا درمان کامل خود از حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی استفاده کرده و از مرخصی استعلاجی استفاده کنند که حقوق و مزایای این ایام توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت درباره این مسئله که بعضی از کارفرما‌ها می‌گویند این استعلاجی از مرخصی سالانه فرد کم می‌شود بیان کرد: مرخصی استعلاجی هیچ گونه ارتباطی با مرخصی استحقاقی سالیانه کارگر ندارد و کارگران می‌توانند از این مرخصی که ۲۶ روز کاری است علاوه بر مرخصی استعلاجی استفاده نمایند. ضمن اینکه ۹ روز از مرخصی استحقاقی کارگران قابل ذخیره است و مرخصی استعلاجی از این ۹ روز نیز نمی‌کاهد. ضمنا باید توجه داشت اگر به دلیل شیوع بیماری کارگاه تعطیل شود کارگران با توجه به ماده ۱۵ قانون کار و تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود.

گفتنی است در قانون شیوه‌های متفاوتی برای گرفتن مرخصی از محل کار وجود دارد. مرخصی استحقاقی، استعلاجی، فوت اقوام درجه یک مانند پدر، مرخصی عروسی و… از انوع مرخصی‌ها محسوب می‌شوند.

مرخصی عبارت است از حقی که برای کارگر در ترک کار برای روز‌های غیرتعطیل در نظر گرفته شده است و این حق از دیرباز برای کارگر و کارمند به رسمیت شناخته شده و در قانون کار جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیمه بیکاری مرخصی استحقاقی سازمان تامین اجتماعی مرخصی استعلاجی مرخصی استحقاقی بیمه بیکاری قانون کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۴۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۴۸۱۶ میلیارد تومان خسارت توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی

مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس ماده ۲۱ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسیله نقلیه به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته‌نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر موضوع ماده ۲۲ این قانون، قابل پرداخت نباشد، یا به‌طور کلی خسارت‌های بدنی که خارج از تعهدات قانونی بیمه‌گر مطابق مقررات این قانون است به‌استثنای موارد مصرح در ماده ۱۷، توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی جبران می‌شود.

او در ادامه اظهار کرد: در حالی‌که عملکرد تعهدات ماده ۲۱ صندوق در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۱۶۷ میلیارد تومان بوده است، این شاخص در سال قبل با ۵۲ درصد افزایش به بیش از ۴۸۱۶ میلیارد تومان رسیده است.

قمصریان گفت: همچنین در سال ۱۴۰۱ تعداد افراد خسارت دیده ۲۳۲۵۳ نفر بودند و در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۲۱۶۱۵ نفر رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناورهای صیادی گلستان
  • چگونه سابقه بیمه تامین اجتماعی را افزایش دهیم؟ | شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی چیست؟
  • پرداخت بیش از ۴۸۱۶ میلیارد تومان خسارت توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی
  • جدول واریز و اضافه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فروردین ۱۴۰۳
  • نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان
  • همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری
  • بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟ | حل یک اختلاف نظر بزرگ
  • بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت
  • کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری
  • مشکلی بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟