Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: این برنامه ریزی و هدف گذاری براساس فصل بیستم قانون شرکت‌های تعاونی و فصل هفتم اساسنامه تعاونی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین امسال به عنوان سال پایه تعداد ۳۰۷ تعاونی غیر فعال مورد بررسی و مراحل تعیین تکلیف و انحلال قانونی آن‌ها در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص فراگرد سامان بخشی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی غیرفعالی که تحت پوشش سازمان هستند، تصریح کرد: برای نخستین بار در طول فعالیت ۶۰ ساله سازمان بعد از بررسی کارشناسی و تشکیل کمیته تخصصی، طرح ضرورت ساماندهی و تعیین تکلیف این گونه تعاونی‌ها در سطح شبکه ملی ارائه شد و در جهت اجرایی کردن این مهم، شیوه نامه طرح تعیین تکلیف (انحلال موجود قانون) تعاونی‌های غیرفعال در معاونت توسعه تعاونی و تشکل‌ها تدوین که پس از تصویب هیات مدیره سازمان به استان‌ها ابلاغ شد.

وی براین باور است که در واقع انحلال و ادغام تعاونی‌های غیرفعال گام مهمی در راستای ارتقای بهره وری و کارایی شرکت‌های تعاونی روستایی محسوب می‌شود.

شیرزاد افزود: گام‌های نوین در جهت نهادسازی آموزش، توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها و ظرفیت سازی برای تکوین تشکل‌های تخصصی محصولی برداشته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اهمیت بهبود حوزه آموزش، توسعه و ترویج تعاونی‌ها و تشکل‌ها گزارشی از اقدامات انجام شده در سال ۹۸ است گفت: این اقدامات گام مهمی در دستیابی به اهداف، توانمند سازی و کارآمد سازی این حوزه برداشته است.

شیرزاد با اشاره به اینکه نهادسازی در حوزه کشاورزی کشور در حال تغییر است و برای پاسخ به پیچیدگی ها، نیازمند تشکل‌های تخصصی هستیم افزود: اکنون با تشکیل کارگروه‌هایی مشترک با معاونت‌ها و دفاتر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تدوین چهار اساسنامه شامل اساسنامه‌های دام سبک، دانه‌های روغنی، محصولات حبوبات و گیاهان دارویی؛ موفق به تشکیل بیش از ۲۰۰ شرکت تعاونی محصولی در استان‌ها شدیم.

بیشتر بخوانید:استمرار ثبات قیمت مرغ در بازار

وی اضافه کرد: از این تعداد ۲۸ شرکت در حوزه دانه‌های روغنی، ۲۰ شرکت در حوزه دام سبک، ۱۰۰ شرکت در حوزه محصولات حبوبات، ۴۹ شرکت در حوزه گیاهان دارویی و ۱۵ شرکت در حوزه زعفران کاران است که مورد استقبال کشاورزان خرده پا در سطح کشور قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص نظارت و ارزشیابی شبکه تعاونی‌ها و تشکل‌های تحت پوشش سازمان گفت: همه تعاونی‌ها و تشکل‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی در هفت محور و عملکرد (میزان رعایت قوانین و مقررات، تامین و زیر ساخت، ساختار و عوامل مدیریتی، توانمند سازی و آموزش، رعایت ضوابط مالی، میزان فعالیت‌های اقتصادی و سایر فعالیت‌های تحولی و نو آورانه) مورد ارزشیابی قرار گرفتند.

وی اظهارداشت: به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها و تسریع در جمع آوری اطلاعات و بروز رسانی فرآیند ارزشیابی تعاونی‌ها و اتحادیه ها، سامانه جامع آماری سازمان در اختیار کارکنان است در دو سال آتی نیز انجام ارزشیابی از طریق زیرساخت‌های پیش بینی شده در سامانه‌ها صورت خواهد گرفت.

شیرزاد با اشاره به برگزاری چندین دوره آموزشی موفق در سطح سازمان گفت: اقدامات در طول سال جاری در حوزه بازسازی، بهسازی و تشکیل شبکه‌های نوین به منظور نهادسازی و سازماندهی تولیدکنندگان و بهره برداران انجام شده و اقدامات متناسب با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و معاونت‌های متخصص برای توسعه کمی و کیفی تولید محصولات استراتژیک در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی جهادکشاورزی تعاون روستایی شرکت در حوزه تعاونی ها تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد

اصلاح فواصل بهداشتی کسب وکار‌های کشاورزی امروز موضوع مورد بحث برنامه بالاتر بود که در این برنامه سعید کرمی نماینده سازمان دامپزشکی ومحبوبه محمد زمانی مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی  حضور پیدا کردند.

در این برنامه سعید کرمی نماینده سازمان دامپزشکی گفت: در بحث کنترل بیماری‌های دامی و انسانی سه راهکار از جمله پیشگیری، کنترل و رفع بیماری وجود دارد.

کرمی بیان کرد: در بحث بهداشت مجموعه و مرزعه قرنطینه، ورود و خروج  لوازم و واکسیناسیون بسیار مهم است یکی از مهم‌ترین عوامل و راهکار‌ها کاهش تراکم است و به گونه‌ای این اقدام سیاست مبارزه زنی به شمار می‌رود چراکه از عامل و انتشار و تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنیم.

نماینده سازمان دامپزشکی اظهار کرد: در تمامی دنیا در مبحث پیشگیری از محدوده کاهش تراکم استفاده کرده اند و الزام فاصله بین واحد‌های پرورش دام به عنوان رکن اساسی در این بخش به شمار می‌رود.

کرمی تاکید کرد: تجارب گذشته و اتفاق‌های هم که در سال‌های گذشته رخ داده و تجربه بشری هم در حوزه الزامات بین المللی هم حاکی از آن است که در بحث تولید و صادرات چه در حوزه طیور وچه در سایر بخش‌ها تابع شرایط و ضوابط بین امللی بوده است و برای تمامی کشور‌های صادر کننده دام وطیور بحث رعایت فاصله حداقلی الزامی بوده است.

وی بیان کرد:  آیین نامه مربوط به اصلاح  فواصل بهداشتی و تجدید نظر در آن توسط دامپزشکی انجامش ده و به هئیت دولت رفته است و ما به عنوان دستگاه فنی مربوطه آن را اجرا کرده ایم، اما هنوز این اصلاح آیین نامه توسط هیئت دولت تصویب و به اجرا نرسیده است.

در ادامه این برنامه محبوبه محمد زمانی مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت:  صدور مجوز یکی از بخش‌های مهم در حوزه جهادکشاورزی به شمار می‌رود چراکه ممکن است بسیاری از دامپزشکی‌ها و بخش‌های پرورش دام و طیور به دلیل آنکه نتوانسته است مجوز دریافت کنند فعالیت خود را شروع نکرده و حتی تعدادی از آنها هم تعطیل شده است.

او بیان کرد: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  

وی افزود: این ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست معادل ۳۰ درصد از درخواست‌های ارائه شده در حوزه جهاد کشاورزی بوده که به سازمان نظام مهندسی کشاورزی ارسال شده است.

محمد زمانی بیان کرد: رعایت فاصله همواره به عنوان دم دست‌ترین و آسان‌ترین راهکار برای جلوگیری و یا پیشگیری از بروز بیماری به شمار می‌رود در صورتی که هم اکنون با شروع تکنولوژی و علم و بهداشت و همچنین تزریق واکسن‌های مختلف می‌توان از بروز بیماری در این بخش جلوگیری کرد.

او بیان کرد: اکثر درخواست‌های مثل دام سبک و سنگین و بسیاری از درخواست‌ها نیاز به سخت گیری‌های آیین نامه فواصل بهداشتی ندارد.

او گفت: نباید بین واحد گلخانه با دامپروی وجود داشته باشد در حالی که امروز بین 150 متر است که نباید این فواصل بهداشتی و سختگیری در این بخش وجود داشته باشد.

در ادامه این برنامه افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های زیادی از دام سبک را از دست داده ایم و در حال حاضر نیاز داریم این ظرفیت‌ها را بازگردانیم و با توجه به آنکه  مسئله حساسیت گوشت قرمز وجود دارد و ما در این بخش نیاز به یک جهش داریم بنابراین باید در حوزه دام آن بخش‌های که حساسیت زا نیست و امکان آن وجود دارد که فواصل را کم کنیم  و ظرفیت‌ها افزایش یابد.

وی بیان کرد:  مجتمع‌های زیاد پروار بندی داریم که  فاصله آنها تن‌ها یک تیغه است و در مجتمع‌های دام شیری  از جمله مجتمع فشا فویه است و الحمدلله سازمان دامپزشکی و اشراف خوبی در مسئله بیماری‌ها اعمال کرده است بنابراین می‌تواند  با توجه به مدیریت خوب و افزایش فراغ بال و کاهش حساسیت‌ها در برخی از مراکز زمینه را برای ظرفیت‌ها را فراهم کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • زمین‌های مرغوب کشاورزی به طرح هادی روستایی اختصاص نیابد
  • بخش املاک دیوار و شیپور غیرفعال می‌شود
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند