Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی آخرین وضعیت هجوم گسترده ملخ صحرایی به استان‌های کشور، میزان خسارات و عملیات مقابله با این آفت را تشریح کرد.

سیدمحمد موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: موج اول هجوم گسترده ملخ صحرایی از کشوهای جنوبی از اوائل بهمن سال ۱۳۹۷ آغاز که تا اواخر تیر ماه سال ۱۳۹۸ مبارزه با افت مذکور در مراحل مختلف و پهنه وسیعی از استان‌های جنوبی و جنوب غربی کشور شامل استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سطح حدود 11 میلیون هکتار ردیابی و 750 هزار هکتار مبارزه شیمیایی انجام شد

وی تصریح کرد: در سطح حدود 11 میلیون هکتار ردیابی و 750 هزار هکتار مبارزه شیمیایی انجام شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: با استفاده از 2 هزار نفر از نیروهای شبکه مراقبت و انواع سم‌پاش‌های(ulv  پاش، توربولاینر، پشت تراکتوری و ...) 150 خودروی کمک‌دار و هفت فروند هواپیمایی سمپاش شرکت خدمات هواپیمایی ویژه و حدود 500 هزار لیتر سموم در جهت مدیریت این آفت انجام شد.
موسوی خاطرنشان کرد: موج دوم هجوم با ورود دستجات جدید ملخ صحرایی از مناطق تولیدمثل تابستانه (مرز بین هند و پاکستان) انجام گرفت که عملیات مقابله با افت مذکور در 10 استان کشور از تاریخ 30 مهرماه سال جاری آغاز و تاکنون ادامه داشته است.

وی افزود: اقدامات انجام شده عبارتند از انجام 650 هزار هکتار ردیابی و 9 هزار هکتار مبارزه با هجوم افت از جبهه جنوبی و جنوب شرقی کشور، در طی هفته‌های گذشته به شرح استان‌ها سیستان و بلوچستان و هرمزگان (از سمت هند و پاکستان: ریزش به صورت لکه‌ای، سطح مبارزه یک‌هزار هکتار)، استان‌های بوشهر و فارس (از سمت حاشیه دریای سرخ، سودان، عربستان، اریتره و ... ریزش به صورت چهار دستجات بزرگ طی هفته گذشته سطح مبارزه یک‌هزار هکتار) بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: استان‌های هرمزگان، و بخش هندیجان خوزستان (از سمت سواحل جنوبی به صورت لکه‌ای 7 هزار هکتار با مشارکت بیش از 2 هزار نفر (هر استان 200 نفر) از همکاران سازمان جهادکشاورزی استان‌ها در عملیات ردیابی و مبارزه انجام گرفت.

اختصاص 400 میلیارد ریال از منابع مدیریت بحران برای مبارزه با ملخ صحرایی

موسوی برگزاری چهار دوره آموزشی برای دست‌اندرکاران مبارزه با آفت، برای هر 10 استان به مرکزیت استان‌های بوشهر و فارس، آمادگی 80 خودروی سم‌پاش با توان آتش 300 تا 400 هکتار به ازای هر ماشین در روز، استقرار دو هواپیمای سم‌پاش آماده برای عملیات در بوشهر و اختصاص 400 میلیارد ریال از منابع مدیریت بحران برای مبارزه با ملخ صحرایی از ابتدای سال 1398 و با وجود هجوم آفت (به مقدار کم) به باغات نخیلات در استان بوشهر ولی مبارزه به موقع مانع رسیدن خسارت شده است.

پیش‌بینی‌ 1/5 میلیون هکتار سطح مبارزه با ملخ صحرایی در کشور

موسوی در خصوص پیش‌بینی وضعیت مقابله با آفت خاطرنشان کرد: با توجه به طغیان ملخ صحرایی در سال جاری و افزایش کانون‌های تخم‌ریزی این آفت در کشور از سه استان به 10 استان و با توجه به بارندگی‌های مناسب در نیمه دوم سال 1398 و پیش‌بینی آن برای بهار 99 در مناطق کانون ملخ صحرایی در ایران و جهان، به نظر می‌رسد هجوم دستجات پروازی ملخ صحرایی به این مناطق بسیار گسترده‌تر از سال گذشته و مرحله اول باشد.
وی تاکید کرد: به طوری‌که حداقل سطح مبارزه با ملخ صحرایی برای سال جاری و در پیش‌رو یک تا یک‌و‌نیم میلیون هکتار پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/2307/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیریت بحران بخش کشاورزی استان های کشور سیستان و بلوچستان مبارزه با ملخ صحرایی مدیریت بحران میلیون هکتار سطح مبارزه هزار هکتار پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲.۲ میلیون هکتار مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم عملیاتی شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهادکشاورزی، «اکبر آهنگران» گفت: در سال زراعی جاری نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار با علف‌های هرز مبارزه شده که از این میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار در مزارع گندم آبی و بقیه مربوط به مزارع گندم دیم است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری سطح مبارزه با علف‌های هرز در اراضی گندم تاکنون ۳۴۰ هزار هکتار بیشتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته انجام شده است، اظهار داشت: سال زراعی گذشته یک میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار با علف‌های هرز در اراضی گندم توسط کشاورزان مبارزه شد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا در سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم در نیمه شمالی کشور مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همچنین استان‌های خراسان رضوی و فارس و در استان‌های سردسیر تا ۲۰ روز دیگر ادامه دارد.

آهنگران بر مبارزه به موقع با علف‌های هرز تاکید کرد و از کشاورزان خواست بر اساس وضعیت فلور غالب علف هرز مزارع و با مشورت کارشناسان حفظ نباتات از علف کش‌های توصیه شده، استفاده کنند.

فلور طبیعی، میکروارگانیسم‌هایی است که بدون ایجاد بیماری روی ارگانیسم‌های زنده دیگر (انسان یا حیوان) یا جسم بی جان زندگی می‌کنند.

وی به بروز مقاومت در علف‌های هرز اشاره و بیان‌داشت: استفاده متوالی کشاورزان از یک نوع علف کش در چند سال، موجب بروز مقاومت در علف‌های هرز می‌شود و ممکن است به دلیل ایجاد مقاومت، اثری از کنترل علف‌های هرز مزارع در آینده نباشد.

این مقام مسئول از کشاورزان خواست تناوب در مصرف علف کش‌ها را رعایت و هر سال با نظر کارشناسان از علف کش‌های با نقطه اثر متفاوت استفاده کنند تا از بروز مقاومت جلوگیری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • تشریح وضعیت یامگا برای فصل آینده
  • تشریح آخرین وضعیت مصدومان استقلال
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد
  • با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در مازندران مبارزه شد
  • مبارزه با سن در ۱۳۳ هکتار کشتزار غلات کبودراهنگ
  • مبارزه علیه آفت سن گندم به ۵۰۰ هزار هکتار رسید
  • ۲.۲ میلیون هکتار مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم عملیاتی شد