Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@10:26:11 GMT

مالچ‌‍‌پاشی تیر خلاص خروس کولی اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۵۵۲۵

مالچ‌‍‌پاشی تیر خلاص خروس کولی اجتماعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کرامت حافظی، نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در خوزستان گفت: ایران با دارا بودن زیستگاه‌های متنوع، گونه‌های ارزشمندی از تنوع زیستی جهان را در خود جای داده است. در ایران ۵۵۵ گونه پرنده ثبت شده است که از این تعداد برخی در لیست سرخ جهانی قرار دارند و چهار گونه از پرندگان ایران در بالاترین درجه حفاظتی لیست سرخ جهانی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حافظی افزود: این پرندگان گونه‌هایی به شدت در معرض انقراض هستند و مانند یوز آسیایی در بالاترین سطح حفاظتی در جهان (CR) قرار دارند و پس از این درجه حفاظتی، انقراض کامل در جهان است. مثلاً در ایران برخی گونه‌ها مانند ببر مازندران و شیر ایرانی کاملاً منقرض شده‌اند.

وی ادامه داد: پرندگانی که در ایران در لیست سرخ جهانی به شدت در معرض انقراض هستند (CR) چهار گونه هستند؛ کرکس (دال ) پشت سفید (White-rumped Valture)، که آخرین گزارش مشاهده آن مربوط به یک فرد در باهو کلات بلوچستان در سال ۱۹۷۲ است، گونه دیگر گیلانشاه خالدار (Selender-billed Curlew) است که آخرین گزارش مشاهده آن از مازندران و در سال ۱۹۶۳ است و دو نمونه موزه‌ای از ایران در موزه جانورشناسی سنت پترزبورگ روسیه و موزه تاریخ طبیعی شیکاگو آمریکا نگهداری می‌شوند. این دو گونه سالهاست در ایران مشاهده نشده‌اند اما در برخی نقاط دیگر جهان مشاهده شده‌اند.

نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در خوزستان یادآور شد: گونه دیگری که در لیست سرخ جهانی (IUCN Red List) به شدت در معرض انقراض است، درنای سیبری (Siberian Crane) است که تنها یک فرد از این گونه در سالهای اخیر به دامگاه‌های فریدون‌کنار آمده است و این درنای سیبری با نام امید تنها فرد از این گونه در ایران است.

حافظی تصریح کرد: اما گونه دیگری از پرندگان به شدت در معرض انقراض جهانی (CR) خروس کولی اجتماعی (ابرو سفید یا دشتی) است که در روزهای اخیر در اسفند ماه جاری ۱۳۹۸ تعداد ۲۲ فرد از این گونه توسط محیط‌بان دشت آزادگان استان خوزستان آقای سید باقر موسوی تصویر برداری و ثبت شد؛ لازم به ذکر است که مشاهده این تعداد در ایران بسیار کم نظیر و نادر و در نوع خود بسیار ارزشمند است. 

خروس کولی اجتماعی (Sociable Lapwing) با نام علمی (Vanellus gregarius) در ایران و در خوزستان زمستان‌گذرانی دارد و همینطور ایران و خوزستان از مسیرهای مهاجرتش است.

وی تاکید کرد: خروس کولی اجتماعی در لبه پرتگاه انقراض جهانی است و مشاهده این گونه برای چندمین بار در شن‌زارهای خوزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید از زیستگاه این گونه عالی‌ترین حفاظت صورت پذیرد اما متأسفانه در همان منطقه‌ای که مشاهده شده یعنی شن‌زارهای بیت کوصر دشت آزادگان خوزستان در اقدامی نابخردانه با ارزش‌ترین زیستگاه‌ها با مالچ پاشی و مرگ پاشی در حال نابودی است؛ حال آنکه شن‌زارهای خوزستان کانون ریزگرد نیستند و این زیستگاه‌های بسیار پر قدمت هیچ مشکلی برای ساکنان آن مناطق نداشته‌اند و نه تأسیسات در آن اطراف است و نه شن روانی به آن معنا که مزاحمتی ایجاد کند؛ لذا همه ما از منابع طبیعی خوزستان که مجری این اقدام است می‌خواهیم جلوی این اقدام غلط را بگیرد و همچنین از محیط زیست خوزستان می‌خواهیم که به تعهد جهانی خود برای حفظ تنوع زیستی پایبند باشد و مجوز این مرگ پاشی را باطل کند.

حافظی گفت: این شن‌زارها که زیستگاه گونه‌های فراوان ارزشمندی چون خروس کولی اجتماعی، هوبره، آهو شنی و دیگر گونه‌های لیست سرخ جهانی است و حتی گونه‌های منحصر به فردی از خزندگان اندمیک که در هیچ کجای جهان جز این مناطق زیست ندارند مانند اگامای سر وزغی اهواز و گکوی ماسه‌زار پارسی را در خود جای داده است.

کد خبر 490128 برچسب‌ها حیوانات - انقراض گونه‌ها

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شدت در معرض انقراض گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۵۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین پرونده هشت روستا از کشور برای ارسال به سازمان جهانی گردشگری

عبیری رئیس میز تخصصی گردشگری روستایی ایران گفت : جمعیت زیر ۱۵ هزار نفر، قرار گرفتن در منطقه‌ای که به لحاظ طبیعی دارای ویژگی‌های خاصی است، فعالیت سنتی همچون کشاورزی و امرار معاش مردمان روستا از این طریق، داشتن فرهنگ، سبک زندگی و ارزش‌های مشترک و اهمیت نقش گردشگری در زندگی مردم روستا شرایط لازم برای حضور روستا‌ها در این لیست است.

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی کشور با بیان اینکه روستا‌های متقاضی باید دارای شاخص‌هایی هم باشند، گفت: داشتن جاذبه‌های گردشگری و طرح حفاظتی برای آنها، پایداری اجتماعی، پایداری محیط زیست، داشتن زنجیره کامل گردشگری، داشتن زیرساخت‌های لازم و... از شاخص‌های مد نظر برای انتخاب روستا‌ها است.

وی با تاکید براینکه در استان کرمانشاه چند روستا می‌توانند نامزد حضور در این فهرست باشند، عنوان کرد: یکی از شاخص‌ترین روستا‌های استان برای تبدیل شدن به دهکده جهانی، روستای «هجیج» در اورامانات است، اما متاسفانه پاره‌ای از مسائل باعث شده تا امکان اضافه شدن نام این روستا در لیست امکانپذیر نباشد.

عبیری اضافه کرد: برای نمونه روستایی که انتخاب می‌شود، باید از نظر سیما و منظر اصالت خود را کاملا حفظ کرده باشد، درحالیکه طی سال‌های گذشته ساخت و ساز‌های جدیدی در هجیج شکل گرفته که مطابق با معماری بومی و اصیل منطقه نیست و همین مسئله سیمای این روستا را از حالت اصیل خود دور کرده است.

وی ضعف در زیرساخت‌ها را یکی دیگر از مشکلات «هجیج» برای قرار گرفتن در این لیست عنوان کرد و افزود: علیرغم اینکه راه دسترسی به روستای هجیج وجود دارد، اما در زمان پیک سفرها، به دلیل نامناسب بودن جاده منتهی به این روستا، شاهد ترافیک چند کیلومتری هستیم.

مدیراقامتگاه بوم گردی آرتین دینور کرمانشاه با بیان اینکه داشتن یک زنجیره گردشگری کامل یکی دیگر از ملاک‌ها برای انتخاب روستا‌ها در این لیست به شمار می‌رود، گفت: زنجیره گردشگری یعنی خدمات در آن روستا در بحث اقامتی، پذیرایی، حمل و نقل و تابلوی راهنما و... به صورت کامل وجود داشته باشد، اما متاسفانه این زنجیره کامل را در هجیج نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اقامتی در حال حاضر این روستا نه هتل و نه اقامتگاه بوم گردی دارد و بیشتر بار اقامتی آن روی خانه مسافر‌ها قرار داد که بخشی از آنها هم غیرمجاز هستند.

عبیری تعداد مراکز پذیرایی و وضعیت حمل و نقل در روستای هجیج را هم مناسب ندانست و گفت: از طرفی از زمانی که از شهر پاوه خارج می‌شویم تا زمانی که به روستای هجیج می‌رسیم، عملا تابلو‌های راهنمای چندانی را در مسیر نمی‌بینیم که این مسئله به عنوان یک ضعف محسوب می‌شود.

وی عدم برگزاری رویداد‌های گردشگری را نیز از دیگر موانع قرار گرفتن هجیج در این لیست عنوان کرد و افزود: متاسفانه تاکنون در روستای هجیج یک رویداد گردشگری منسجم را همچون برنامه «هزار دف» در روستای پالنگان که هرساله برگزار می‌شود، برگزار نکرده ایم.

رئیس میز تخصصی گردشگری روستایی ایران لزوم مشارکت فعال‌تر زنان در فعالیت‌های گردشگری را هم به عنوان یک امتیاز بزرگ برای روستا‌های گردشگری از نظر سازمان جهانی گردشگری دانست و گفت: در این راستا بانوان روستای هجیج باید نقش فعالتری را در حوزه گردشگری روستا ایفا کنند. 

وی خاطرنشان کرد: مردم و فعالین گردشگری هجیج باید وب سایتی را مختص به این روستا راه اندازی کنند و در آن از فعالیت‌های گردشگری خود بگویند. از طرفی باید در زمینه تولید محتوا شامل عکس و فیلم از زیبایی‌های هجیج به زبان‌های مختلف دنیا کار‌های زیادی شود.

به گفته این فعال گردشگری، روستای هجیج شاخص‌های ممتازی مانند واقع شدن در کنار یک چشمه جوشان و سد، امکان قایقرانی برای گردشگران، داشتن چند اثر تاریخی، بافت پلکانی و آداب و رسوم غنی و درآمد مردم از راه گردشگری را دارد که می‌تواند آن را به یک روستای جهانی تبدیل کند، اما به شرطی که مسئولین مشکلاتی که گفته شد را درست کنند.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه طرح دهکده‌های جهانی از سال ۲۰۲۱ از سوی سازمان جهانی گردشگری مطرح شده، بنابراین کرمانشاه می‌تواند با برنامه ریزی برای سال‌های آتی نماینده‌ای در لیست پرونده‌های ارسالی کشورمان داشته باشد.

عبیری ادامه داد: پیشنهادات خود را به مسئولین میراث فرهنگی استان ارائه داده و از آنها درخواست کردم تا روی چند روستا همچون هجیج و شرکان در پاوه و یا کرم بست در دینور اقداماتی را انجام دهند، چرا که با کمی توجه و رسیدگی می‌توانند جزو روستا‌های جهانی گردشگری قرار گیرند. 

وی متذکر شد: البته برای اینکه بتوانیم روستا‌های منتخب در کرمانشاه را برای جهانی شدن آماده کنیم، تنها میراث فرهنگی از عهده کار بر نمی‌آید و باید استانداری، شهرداری ها، فرمانداری ها، راهداری و همه دستگاه‌های ذیربط پای کار باشند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • حذف شناسه پرداخت تامین اجتماعی برای تسهیل و پیشگیری از اشتباه
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • تدوین پرونده هشت روستا از کشور برای ارسال به سازمان جهانی گردشگری
  • ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی و دارویی در کرمان